De evolutie van Europese 'interoperabele' wegentolsystemen – column

Columns & Blogs 19/12/2013 11:37:02

Katya Atanasova van Shell licht lancering van Europese REETS-project, de 'Regional European Electronic Toll Service', toe. Hoe plukt de fleetowner nu al de vruchten?

Lees hieronder verder   
Verwant

Belgische auto-toeleveranciers verliezen 15% omzet - column

Plannen voor grootste Europese Li-Ion batterijenproducent

DHL test elektrische bestelwagen StreetScooter

VUB en ULB starten proefproject met zelfrijdende shuttlebus

PortXchange moet digitale scheepvaart-app wereldwijd beschikbaar maken

Bouw megagrootte multimodale site in North Sea Port

>> Meer verwant nieuws
Carrièrekansen (meer)
Agenda

Waterstof Dagen

RNSYC - Oostende

van 26/08/2019 tot 30/08/2019

Robots-Cobots: vriend op het werk, vriend in huis

UAntwerpen Campus Groenenborger

donderdag 5 september 2019

Bouwstenen geïntegreerd aanwezigheidsbeleid

BluePoint Antwerpen (Agoria Academy)

maandag 9 september 2019

Rittal vakseminarie industriële systeemkasten

Laakdal

donderdag 12 september 2019

EMO Hannover

Messegelände - Hannover (D)

van 16/09/2019 tot 21/09/2019

Eerstelijns onderhoud op industriële tandwielkasten

MGH Servicecenter Machelen

dinsdag 17 september 2019

Keuze van de redactie

(19/8) VUB en ULB starten proefproject met zelfrijdende shuttlebus

(19/8) Primeur: Nederlandse waterstofwagen verslaat benzine racewagens

(12/8) Indaver scoort Schots afvalenergiecontract van 400 miljoen euro

(6/8) Masterproeffilmpje bezorgt ingenieur job bij Amazon

(15/7) Onderzoekers verhogen energiecapaciteit uit zonnepanelen

(3/7) Onthulling eerste hyperloopsysteem in Europa (+video)

>> Meer blikvangers

ENGINEERINGNET - In 2004 publiceerde de Europese Commissie de richtlijn 2004/52/EC die alle EU-lidstaten verplichtte om tegen oktober 2012 de nodige wettelijke, commerciële en technische structuren te installeren om tot één EETS (European Electronic Toll Service – Europees elektronisch wegentolsysteem) te komen.

Doel van de richtlijn was ervoor te zorgen dat elk transportvoertuig slechts één enkel wegentolbetaaltoestel nodig zou hebben om overal in Europa wegentol te kunnen betalen.

Helaas
De verwachting dat alle lidstaten erin zouden slagen alle voorwaarden te scheppen voor één EETS, bleek onrealistisch te zijn. Er was te weinig ondersteuning voor de markten om tijdig de vereiste infrastructuur te implementeren.

Slechts enkele landen slaagden erin regionale akkoorden te sluiten en het met twee of drie buurlanden eens te geraken over één toestel. We denken aan het 'TOLL-2-GO'-schema voor Duitsland en Oostenrijk, of de interoperabiliteit tussen Frankrijk, Spanje en Portugal.

De rest van Europa bleef honkvast bij nationale betaalsystemen voor wegentol, elk met een eigen boordtoestel dat niet compatibel is met andere systemen.

In september 2012 kon de EU-commissie alleen maar besluiten dat een nieuwe stapsgewijze aanpak nodig was om het oorspronkelijke doel te bereiken.

REETS – de nieuwe aanpak
De EU-commissie erkende dat interoperabiliteit het best gedijt via een regionale aanpak die focust op de belangrijke transportcorridors door Duitsland, Oostenrijk, Italië, Frankrijk, Spanje, Denemarken en Polen. Hieruit volgde in de zomer van 2013 de lancering van het REETS-project (Regional European Electronic Toll Service).

Het REETS-project wil op basis van de ervaring van genoemde pilootlanden een gezamenlijke structuur voor interoperabiliteit over heel Europa definiëren.

Het project wordt gefinancierd door de EC (TEN-T) en geniet steun van ASECAP (Association of Toll Concessionaires in Europe) en AETIS (Association for Electronic Tolling and Interoperable Services).

Het is de bedoeling dat REETS tegen 2016 voltooid is. Daarna moet het proces worden voortgezet met succesrijke aansluiting van andere landen, tot Europa volledige interoperabiliteit bereikt inzake wegentolsystemen.

Wat betekent REETS voor wegtransportvloten?
Het REETS-initiatief zal – zodra het overal ingevoerd is – wegtransportvloten besparingen opleveren dankzij duidelijk lagere directe en indirecte administratie en kosten.

Als alle wegentol wordt betaald met één toestel in plaats van een tiental, verlopen de betalingen ook via één factuur, met alle administratieve voordelen vandien.

Daarnaast zullen fleet-operatoren allicht ook opgelucht zijn zodra ze voor meerdere landen samen slechts aan één provider een huurvergoeding hoeven te betalen.

Begin nu al vruchten te plukken
Zoals al vermeld hebben verscheidene markten nu al infrastructuur geïnstalleerd waardoor fleet-operatoren kunnen profiteren van voordelen van interoperabiliteit in elektronische wegentolsystemen. Het loont daarom wellicht de moeite nu al een interoperabel toestel aan te schaffen als uw vloot geregeld door deze markten reist.

Het is belangrijk om bij de keuze van zo'n interoperabel elektronisch tolbetaaltoestel verder te kijken dan alleen maar zijn vermogen om die functie uit te voeren: is deze functie te integreren met andere oplossingen met toegevoegde waarde?

Alle interoperabele toestellen dienen immers voor diezelfde functie, maar wellicht onderscheidt het ene zich van de rest dankzij de kwalificaties van de brandstofkaart die het ondersteunt en andere geleverde diensten.

En de nabije toekomst?
De komende jaren zal de druk van financiële en milieuaspecten onverminderd een uitdaging blijven voor de fleet-operatoren. Voor bedrijven wordt het daarom almaar belangrijker om ervoor te zorgen dat ze over de juiste producten en infrastructuur beschikken om in de kopgroep te blijven.

REETS biedt u een goede kans om te evalueren welk interoperabel toestel het best geschikt is voor uw bedrijf, en om al meteen vruchten te plukken. Onthoud vooral dat het vermogen van zo'n toestel om te integreren met andere oplossingen die meerwaarde leveren, de sleutel is om het meest te besparen. << (Katya Atanasova) (foto: Shell)

DE AUTEUR
Katya Atanasova is general manager Marketing bij Shell Commercial Fleet. Shell heeft al een interoperabel toltoestel, waarmee betalingen voor Frankrijk, Spanje, Portugal en de Liefkenshoektunnel in België kunnen gebeuren. <<

Abonneer op onze nieuwsbrief

Reageer of publiceer aanvullende informatie
Mis ook dit niet...

VUB en ULB starten proefproject met zelfrijdende shuttlebus

Onderzoekers van de VUB en de ULB starten vrijdag op Brussels Health Campus met dit innoverende proefproject om relatie tussen mens en machine te bestuderen.

Pilz introduceert veilig radarsysteem voor zonebewaking - techniek

Het LBK-systeem van Pilz voor de beveiliging van gevarenzones is gebaseerd op radartechnologie. Het LBK-systeem is ongevoelig voor externe invloeden, zoals stof, regen, licht, vonken, ... .

Jan De Nul haalt opnieuw Deens contract binnen

Jan De Nul Group heeft een contract getekend met Vattenfall Vindkraft Kriegers Flak voor het vervoer en de installatie van windturbines voor het Deense Kriegers Flak Offshore windmolenpark.

Primeur: Nederlandse waterstofwagen verslaat benzine racewagens

Het Nederlandse studententeam Forze kwam tijdens de Supercar Challenge op het TT Circuit in Assen als tweede over de finish en versloegen verschillende conventionele benzine racewagens.

Onderzoek: Zwaartekracht beschrijven, zonder zwaartekracht

Recent vond een grote verschuiving plaats in de manier waarop natuurkundigen denken over de quantumzwaartekracht: de gecombineerde theorie van quantummechanica en zwaartekracht.

Autoruiten en zonnepanelen gaan zichzelf reinigen

De Wageningse universiteit (NL) werkt aan dunne coatings van vloeibare kristallen, die met elektra van vorm en functie veranderen, zodat vuil en zanddeeltjes van zonnepanelen afglijden.

Onderzoekers zetten nieuwe stap in strijd tegen taaislijmziekte

Via gencorrectie kunnen KU Leuven en de Universiteit van Trento twee mutaties die mucoviscidose veroorzaken permanent herstellen. Dat gebeurde met 3D-celculturen afkomstig van mucopatiënten.

Satelliet met nieuwe generatie zonnepanelen gelanceerd

De net gelanceerde, hypermoderne Europese lasercommunicatiesatelliet EDRS-C krijgt energie van een nieuwe generatie zonnepanelen: de ARA Mark 4, ontwikkeld door Airbus Defence and Space.

Kontron lanceert COM Express Compact Type 6 met nieuwste Intel processoren

Kontron heeft nieuwe COM Express Compact Type 6 modules, die de 8ste generatie Intel-processoren bevatten, toegevoegd aan zijn gamma. De processoren verbruiken slechts 15 Watt. De nieuwe modules laten tot 24 GB DDR4-geheugen toe en zijn optioneel voor het eerst beschikbaar in Compact-formaat met snelle NVMe SSD. >>

Partners