Tips en tricks voor het uitbesteden van onderhoud - column

Columns & Blogs 12/06/2014 8:39:12

De tijd dat onderhoudsdiensten de pieken en dalen in het werk zelf konden opvangen, ligt al decennia achter ons. Dat is niet erg, maar het betekent dat er meer uitbesteed moet worden.

Lees hieronder verder   
Verwant

Deloitte publiceert Tech Trends-rapport 2019 - column

Bedrijfsgeheimen voortaan beter beschermd - column

Trends in automatisering binnen de verpakkingsindustrie - column

Belgische drone-industrie krijgt vleugels - column

”Digitalisering vereist rekenkracht, connectiviteit en data analyse” - column

Energieleverancier aansprakelijk voor panne aan de machine? - column

>> Meer verwant nieuws
Carrièrekansen (meer)
Agenda

Club Logistiek & Supply Chain Managers

Hotel-restaurant Van Der Valk Nazareth

van 19/09/2018 tot 30/04/2019

Facility manager: 10 aparte modules

Zwijnaarde (Gent)

van 1/10/2018 tot 27/06/2019

Kwaliteitscoördinator

SBM Kortrijk

van 9/10/2018 tot 28/05/2019

Expert in onderhoudsmanagement

Zwijnaarde (Gent)

van 11/10/2018 tot 25/04/2019

Club Productiemanagers

Mercure Hotel Roeselare

van 17/10/2018 tot 4/09/2019

Club Continu Verbeteren

Hotel-restaurant Van Der Valk Nazareth

van 22/10/2018 tot 11/09/2019

Engineeringnet Mobile



Scan de QR-code
of klik hier om mobiel te surfen.

Tip: maak zelf een sneltoets op de startpagina van je smartphone. Voor Android: “Sneltoets Startpagina” of "Toevoegen aan startscherm". Voor iPhone: “Zet in beginscherm”.

Keuze van de redactie

(18/3) Siemens en Odisee leiden techniekers Volvo Cars op

(18/3) Stoomnet ECLUSE in Antwerpse haven officieel geopend

(14/3) 3D geprint poreus mes snijdt onder druk

(13/3) Fysici blijven hoopvol over nieuwe Japanse superversneller

(12/3) Primeur: langste composiet-bruggen komen in Brugge

(12/3) Uniek nanomateriaal heeft brede waaier aan duurzame toepassingen

>> Meer blikvangers

ENGINEERINGNET - Over uitbesteding van onderhoud zijn boeken en magazines vol geschreven, en tientallen congressen gehouden.

We gaan het dus niet over de theorie hebben. In plaats daarvan wil ik mijn zeer eenvoudige vuistregels voor het kiezen van een betrouwbare partner-contractor met u delen. En neem van mij aan: dit werkt verfrissend!

Vuistregel 1: Ongevallen
Vindt u het ook zo belangrijk dat uw eigen mensen veilig werken? Natuurlijk, dat is evident. Registreert u het aantal ongevallen met verzuim van uw eigen mensen? Jazeker, u bent het zelfs verplicht. Ook houdt u het totaal aantal door ongevallen verzuimde werkdagen bij. Toch? Mijn eerste tip: vraag deze gegevens aan de contractors die u misschien gaat inschakelen. Zij hebben die cijfers ook.

Vuistregel 2: Ziekteverzuim
Hoe vervelend ik het ook vind voor alle sociologen, psychologen, en andere geleerden: ziekteverzuim zegt vooral iets over de motivatie van mensen. Ik weet ook wel dat sommige industrieën of bedrijfstakken ongezonder zijn om in te werken dan andere.

En het schijnt dat een bepaalde leeftijdsopbouw ook wel invloed heeft: jongeren melden zich gemakkelijker ziek dan ouderen. Of was het andersom? Hoe dan ook: vraag het toch maar. Doe de contractors met een hoog ziekteverzuim recht, en laat ze een verklaring geven.

Maar nodig alleen contractors uit die kunnen aantonen dat hun mensen ondanks het hoge ziekteverzuim veilig werken. Want anders haalt u al twee problemen in huis. En voor een hoog ongevallenpercentage is geen enkel excuus aanvaardbaar.

Vuistregel: Trainingsuren van techniekers
Onlangs vroeg iemand mij: «Eric, wat is voor jou een echte vakman?» Dat was een lastige vraag, maar na enig nadenken gaf ik mijn antwoord: «dat is iemand die weet wanneer hij moet ophouden.» Ik ben warempel, nu ik dit schrijf, wederom een beetje trots op die vondst van mij.

Prutsers gaan door totdat er zoveel extra schade is aangericht of nog grotere problemen zijn ontstaan dat alleen nog maar een echte vakman de zaak (hopelijk) kan herstellen. Echte vakmensen weten wanneer op te houden als een job hun competenties te boven gaat.

Vakmanschap moet óók onderhouden worden. Technische trainingen, cursussen over nieuwe tools of reparatiemethoden, opfriscursussen, en bijscholing zijn noodzakelijk om het vakmanschap in stand te houden of zelfs te vergroten. En ik zal u een groot geheim verklappen: het motiveert mensen enorm als hun werkgever steeds weer laat blijken in hen te willen blijven investeren.

Daarom gaat u tot slot uw beoogde partners vragen hoeveel trainingsuren zij jaarlijks investeren in hun eigen techniekers. Onderschat dit niet: de meeste contractors verdienen hun geld met de uren van techniekers die zij kunnen factureren (aan u). Meer trainingsuren, minder inkomsten. En trainingen kosten vaak ook nog wat: dat zijn zelfs uitgaven in plaats van kosten. Het zou zo maar kunnen dat een contractor die het vakmanschap serieus neemt een wat hoger uurtarief moet aanrekenen.

U had een lijstje met beoogde contractors. Met de bovenstaande feiten die elke contractor moeiteloos zou moeten kunnen aanleveren, kunt u een keuze maken met welke contractors u verder wilt spreken. Want er zijn natuurlijk meer zaken die van belang zijn. Maar bedrijven die op bovengenoemde punten slecht scoren lijken misschien goedkoop, maar kunt u toch beter bij anderen laten werken.

Trap overigens niet in de valkuil om het bovenstaande ingewikkelder te maken. Bijvoorbeeld door de vragen uit te breiden, gewichten toe te kennen aan de verschillende factoren, of nog erger: besluitvormingsmatrices te construeren. Voor deze eerste selectie geldt: hou het simpel.

En oh ja, tot slot nog een laatste tip: ga voor uzelf ook even na hoe uw eigen organisatie scoort. Het zou toch vervelend zijn als u zelf niet door deze eerste ballotage zou komen. <<

Eric Rensen, BraintainEr adviseert organisaties waarvoor techniek belangrijk is. Hij is gespecialiseerd in onderhouds-management, asset management en productiviteits-verhoging. <<

Abonneer op onze nieuwsbrief

Reageer of publiceer aanvullende informatie
Mis ook dit niet...

Chemie- en farma goed voor recordbedrag aan buitenlandse investeringen

Buitenlandse ondernemingen uit de sector van de chemie, kunststoffen en life sciences hebben vorig jaar een recordbedrag van meer dan 2 miljard euro in Vlaanderen geïnvesteerd.

11 nieuwe projecten uit Europees BENEFIC-programma goedgekeurd

In het kader van het Europese BENEFIC-programma werden 11 nieuwe projecten goedgekeurd. Het gaat om 53 laad- en tankpunten voor elektrische wagens, taxi’s, bussen en binnenvaartschepen.

ifm is uw partner voor de automatisering van morgen - advertorial

Sinds de oprichting in 1969 heeft ifm zijn stempel gedrukt op de industriële automatisering met nieuwe ontwikkelingen in sensoren, besturingssystemen en andere industriële systemen.

Foreign Investment Trophy 2019 bekroont buitenlandse topinvesteerders

Borealis, Daikin en AGP vielen in de prijzen op de Foreign Investment Trophy 2019. FIT onderstreept hiermee voor de zevende keer het belang van buitenlandse investeringen voor onze economie.

Jonge ingenieurs kiezen steeds vaker voor energiesector

Naar aanleiding van de Dag van de ingenieur heeft rekruteringsexpert Hays opgemerkt dat er steeds meer studenten ingenieur interesse tonen in een een job in de energiesector.

Oprichting multidisciplinair AI-onderzoekscentrum

VUB en Pieter De Leenheer, medeoprichter van de enige Belgische unicorn, Collibra, kondigen hun plannen voor de oprichting van een gezamenlijk AI-onderzoekscentrum aan.

Siemens en Odisee leiden techniekers Volvo Cars op

Technische medewerkers van Volvo Car Gent krijgen sinds kort een nieuwe opleiding waarbij ze een hoogtechnologische installatie in de Gentse fabriek “virtueel” kunnen testen.

Blijf op de hoogte inzake WKK en warmtenetten - uitnodiging

COGEN Vlaanderen en Warmtenetwerk Vlaanderen organiseren op 2 april in Gent een studiedag rond warmte-krachtkoppeling (WKK) en warmtenetten waar een actuele visie hier rond wordt gegeven.

Passen digitalisering en brownfield-faciliteiten bij elkaar

De huidige automatiseringssystemen verminderen ongeplande downtime door bewaking van de systeemstatus en via conditiebewaking of voorspellend onderhoud. Maar wat met brownfield-installaties met legacy-apparatuur? Kunnen deze geïntegreerd worden en aan de eisen van de moderne productie voldoen? >>

Partners