Tips en tricks voor het uitbesteden van onderhoud - column

Columns & Blogs 12/06/2014 8:39:12

De tijd dat onderhoudsdiensten de pieken en dalen in het werk zelf konden opvangen, ligt al decennia achter ons. Dat is niet erg, maar het betekent dat er meer uitbesteed moet worden.

Lees hieronder verder   
Verwant

Duurzame energiebronnen integreren in betrouwbaar energie-ecosysteem - opinie

Ongewenste brieven van een ander in de bus? Wat nu? - column

De toekomst van de maakindustrie in België - column

Van handelaar tot ondernemer - column

Agoria gaat Europees met fabrieken van de toekomst - column

Hoge elektriciteitsprijzen benadelen Belgische industrie - column

>> Meer verwant nieuws
Carrièrekansen (meer)
Agenda

Building a Future-Proof Belgium

Katoennatie Zaal E4 - Kallo

dinsdag 18 juni 2019

Siemens TIA Portal V15.1

Webinar Siemens

dinsdag 18 juni 2019

Rittal vakseminarie stroomverdeling

Lokeren

donderdag 20 juni 2019

Business Software Event 2019

Mikrocentrum, Veldhoven (NL)

donderdag 20 juni 2019

Aan de slag met de EPLAN-cloudoplossingen

Webinar

vrijdag 21 juni 2019

SENSOR+TEST 2019

Nuremberg (D)

van 25/06/2019 tot 27/06/2019

Keuze van de redactie

(13/6) Machinebouw- en mechatronicalabs voor maakbedrijven klaar voor gebruik

(13/6) 6 bedrijven genomineerd voor Leeuw van de Export 2019

(11/6) DHL Express investeert in distributiecentrum in Roeselare

(11/6) Acht EU-landen krijgen nieuwe supercomputers

(6/6) Jobhoppen mee in de hand gewerkt door werkgevers

(5/6) Ontex installeert zonnedak van 2,2 MWp

>> Meer blikvangers

ENGINEERINGNET - Over uitbesteding van onderhoud zijn boeken en magazines vol geschreven, en tientallen congressen gehouden.

We gaan het dus niet over de theorie hebben. In plaats daarvan wil ik mijn zeer eenvoudige vuistregels voor het kiezen van een betrouwbare partner-contractor met u delen. En neem van mij aan: dit werkt verfrissend!

Vuistregel 1: Ongevallen
Vindt u het ook zo belangrijk dat uw eigen mensen veilig werken? Natuurlijk, dat is evident. Registreert u het aantal ongevallen met verzuim van uw eigen mensen? Jazeker, u bent het zelfs verplicht. Ook houdt u het totaal aantal door ongevallen verzuimde werkdagen bij. Toch? Mijn eerste tip: vraag deze gegevens aan de contractors die u misschien gaat inschakelen. Zij hebben die cijfers ook.

Vuistregel 2: Ziekteverzuim
Hoe vervelend ik het ook vind voor alle sociologen, psychologen, en andere geleerden: ziekteverzuim zegt vooral iets over de motivatie van mensen. Ik weet ook wel dat sommige industrieën of bedrijfstakken ongezonder zijn om in te werken dan andere.

En het schijnt dat een bepaalde leeftijdsopbouw ook wel invloed heeft: jongeren melden zich gemakkelijker ziek dan ouderen. Of was het andersom? Hoe dan ook: vraag het toch maar. Doe de contractors met een hoog ziekteverzuim recht, en laat ze een verklaring geven.

Maar nodig alleen contractors uit die kunnen aantonen dat hun mensen ondanks het hoge ziekteverzuim veilig werken. Want anders haalt u al twee problemen in huis. En voor een hoog ongevallenpercentage is geen enkel excuus aanvaardbaar.

Vuistregel: Trainingsuren van techniekers
Onlangs vroeg iemand mij: «Eric, wat is voor jou een echte vakman?» Dat was een lastige vraag, maar na enig nadenken gaf ik mijn antwoord: «dat is iemand die weet wanneer hij moet ophouden.» Ik ben warempel, nu ik dit schrijf, wederom een beetje trots op die vondst van mij.

Prutsers gaan door totdat er zoveel extra schade is aangericht of nog grotere problemen zijn ontstaan dat alleen nog maar een echte vakman de zaak (hopelijk) kan herstellen. Echte vakmensen weten wanneer op te houden als een job hun competenties te boven gaat.

Vakmanschap moet óók onderhouden worden. Technische trainingen, cursussen over nieuwe tools of reparatiemethoden, opfriscursussen, en bijscholing zijn noodzakelijk om het vakmanschap in stand te houden of zelfs te vergroten. En ik zal u een groot geheim verklappen: het motiveert mensen enorm als hun werkgever steeds weer laat blijken in hen te willen blijven investeren.

Daarom gaat u tot slot uw beoogde partners vragen hoeveel trainingsuren zij jaarlijks investeren in hun eigen techniekers. Onderschat dit niet: de meeste contractors verdienen hun geld met de uren van techniekers die zij kunnen factureren (aan u). Meer trainingsuren, minder inkomsten. En trainingen kosten vaak ook nog wat: dat zijn zelfs uitgaven in plaats van kosten. Het zou zo maar kunnen dat een contractor die het vakmanschap serieus neemt een wat hoger uurtarief moet aanrekenen.

U had een lijstje met beoogde contractors. Met de bovenstaande feiten die elke contractor moeiteloos zou moeten kunnen aanleveren, kunt u een keuze maken met welke contractors u verder wilt spreken. Want er zijn natuurlijk meer zaken die van belang zijn. Maar bedrijven die op bovengenoemde punten slecht scoren lijken misschien goedkoop, maar kunt u toch beter bij anderen laten werken.

Trap overigens niet in de valkuil om het bovenstaande ingewikkelder te maken. Bijvoorbeeld door de vragen uit te breiden, gewichten toe te kennen aan de verschillende factoren, of nog erger: besluitvormingsmatrices te construeren. Voor deze eerste selectie geldt: hou het simpel.

En oh ja, tot slot nog een laatste tip: ga voor uzelf ook even na hoe uw eigen organisatie scoort. Het zou toch vervelend zijn als u zelf niet door deze eerste ballotage zou komen. <<

Eric Rensen, BraintainEr adviseert organisaties waarvoor techniek belangrijk is. Hij is gespecialiseerd in onderhouds-management, asset management en productiviteits-verhoging. <<

Abonneer op onze nieuwsbrief

Reageer of publiceer aanvullende informatie
Mis ook dit niet...

FANC staat heropstart Tihange 2 toe

Het FANC heeft de uitgevoerde betonreparaties en aanbrenging van een nieuwe dakplaat in het bunkergebouw van Tihange 2 goedgekeurd. Uitbater ENGIE Electrabel mag deze dus terug opstarten.

Robotsoftware maakt cobots menselijker

VUB-onderzoeker Ilias El Makrini heeft een software-oplossing ontwikkeld die de samenwerking tussen mens en cobot vergemakkelijkt. Dit was onderdeel van het Claxon-onderzoeksproject.

Binnenschepen ingezet voor transport onderdelen en afgewerkte producten

Honda is van start gegaan met de aanvoer van containers via binnenschepen vanuit de haven van Antwerpen naar Gent, waarmee het bedrijf inzet op 'groen' en duurzaam transport.

MIVB test zelfrijdende pendelbusjes

De openbare vervoersmaatschappij MIVB test sinds kort elektrische zelfrijdende pendelbusjes in het Woluwepark in Brussel. De reizigers kunnen deze gratis gebruiken vanaf eind juni.

Nieuwe Southco thread-in veerbelaste plunjer voor dunne panelen - techniek

Southco heeft zijn lijn veerbelaste plunjers uitgebreid met een nieuwe thread-in uitvoering die snelle installatie en verwijdering door dunne panelen in krappe ruimtes mogelijk maakt.

Antwerpse EuroPilot Center koopt nieuwe vluchtsimulator

Het Antwerpse EuroPilot Center, een Approved Training Organization (ATO), schafte een ALSIM AL42FSTD vluchtsimulator aan, die in hun nieuwe Integrated Airline Career Program ingezet zal worden.

Elma overgenomen door Hydac-groep

Hydac verwerft de aandelen van Elma. en Elro en wordt de nieuwe eigenaar van beide bedrijven. Het bedrijf verstevigt door deze overname haar positie als totaalleverancier in aandrijftechniek

Investering in hightech proefveldbemester

Inagro test de werking van nieuwe, gerecycleerde meststoffen uit. Een speciaal daarvoor ontwikkelde proefveldbemester maakt het mogelijk om deze complexe bemestingsproeven uit te voeren.

Flexibele Ethernet-kabels CC-Link IE Field certificaat

CAT5e of CAT6 kabels zijn onmisbaar voor de implementatie van Industrie 4.0 in de automatisering. igus heeft haar flexibele Ethernet-kabels CFBUS.045 en CFBUS.049 doorontwikkeld, voor het gebruik in kabelrupsen. De nieuwe kabels zijn nu getest door onafhankelijke instituten en verkregen het certificaat voor CC-Link IE protocollen.

Partners