Tips en tricks voor het uitbesteden van onderhoud - column

Columns & Blogs 12/06/2014 8:39:12

De tijd dat onderhoudsdiensten de pieken en dalen in het werk zelf konden opvangen, ligt al decennia achter ons. Dat is niet erg, maar het betekent dat er meer uitbesteed moet worden.

Lees hieronder verder   
Verwant

Robotgebruikers kunnen profiteren van kunstmatige intelligentie

Een windturbine achter uw bedrijf ? - column

Met waterstof de lucht in voor zero-emission - column

3D-reproducties: de juridische valkuilen (slot) - column

Bedrijven moeten stap zetten naar digitalisering - column

3D-reproducties: de juridische valkuilen (deel 2) - column

>> Meer verwant nieuws
Carrièrekansen (meer)
Agenda

EPLAN Online Forum 2020

Virtuele kennisdeling

woensdag 3 juni 2020

3D-printing in Business

Engie Fabricom - Zwijndrecht

donderdag 4 juni 2020

Artificial Intelligence

IMF Academy Haarlem (NL)

van 6/06/2020 tot 23/06/2020

Seanergy 2020

Nantes (FR)

van 10/06/2020 tot 12/06/2020

Contract Management (IACCM)

IMF Academy (centraal Nederland)

van 11/06/2020 tot 18/06/2020

METAV Web Sessions: innovation

online

van 15/06/2020 tot 19/06/2020

Keuze van de redactie

(19/5) UAntwerpen maakt nieuwe database voor klimaatverandering op bodemniveau

(19/5) Logistieke sites duurzamer door smart microgrid-technologie

(13/5) 5 miljoen euro EU-subsidie voor hernieuwbare maritieme brandstoffen

(12/5) Volvo Cars partnert met Luminar voor technologie autonome voertuigen

(5/5) IRE produceert medische radio-isotoop op basis van laagverrijkt uranium

(4/5) Eerste start-ups nemen hun intrek in BlueChem chemie-incubator

>> Meer blikvangers

ENGINEERINGNET - Over uitbesteding van onderhoud zijn boeken en magazines vol geschreven, en tientallen congressen gehouden.

We gaan het dus niet over de theorie hebben. In plaats daarvan wil ik mijn zeer eenvoudige vuistregels voor het kiezen van een betrouwbare partner-contractor met u delen. En neem van mij aan: dit werkt verfrissend!

Vuistregel 1: Ongevallen
Vindt u het ook zo belangrijk dat uw eigen mensen veilig werken? Natuurlijk, dat is evident. Registreert u het aantal ongevallen met verzuim van uw eigen mensen? Jazeker, u bent het zelfs verplicht. Ook houdt u het totaal aantal door ongevallen verzuimde werkdagen bij. Toch? Mijn eerste tip: vraag deze gegevens aan de contractors die u misschien gaat inschakelen. Zij hebben die cijfers ook.

Vuistregel 2: Ziekteverzuim
Hoe vervelend ik het ook vind voor alle sociologen, psychologen, en andere geleerden: ziekteverzuim zegt vooral iets over de motivatie van mensen. Ik weet ook wel dat sommige industrieën of bedrijfstakken ongezonder zijn om in te werken dan andere.

En het schijnt dat een bepaalde leeftijdsopbouw ook wel invloed heeft: jongeren melden zich gemakkelijker ziek dan ouderen. Of was het andersom? Hoe dan ook: vraag het toch maar. Doe de contractors met een hoog ziekteverzuim recht, en laat ze een verklaring geven.

Maar nodig alleen contractors uit die kunnen aantonen dat hun mensen ondanks het hoge ziekteverzuim veilig werken. Want anders haalt u al twee problemen in huis. En voor een hoog ongevallenpercentage is geen enkel excuus aanvaardbaar.

Vuistregel: Trainingsuren van techniekers
Onlangs vroeg iemand mij: «Eric, wat is voor jou een echte vakman?» Dat was een lastige vraag, maar na enig nadenken gaf ik mijn antwoord: «dat is iemand die weet wanneer hij moet ophouden.» Ik ben warempel, nu ik dit schrijf, wederom een beetje trots op die vondst van mij.

Prutsers gaan door totdat er zoveel extra schade is aangericht of nog grotere problemen zijn ontstaan dat alleen nog maar een echte vakman de zaak (hopelijk) kan herstellen. Echte vakmensen weten wanneer op te houden als een job hun competenties te boven gaat.

Vakmanschap moet óók onderhouden worden. Technische trainingen, cursussen over nieuwe tools of reparatiemethoden, opfriscursussen, en bijscholing zijn noodzakelijk om het vakmanschap in stand te houden of zelfs te vergroten. En ik zal u een groot geheim verklappen: het motiveert mensen enorm als hun werkgever steeds weer laat blijken in hen te willen blijven investeren.

Daarom gaat u tot slot uw beoogde partners vragen hoeveel trainingsuren zij jaarlijks investeren in hun eigen techniekers. Onderschat dit niet: de meeste contractors verdienen hun geld met de uren van techniekers die zij kunnen factureren (aan u). Meer trainingsuren, minder inkomsten. En trainingen kosten vaak ook nog wat: dat zijn zelfs uitgaven in plaats van kosten. Het zou zo maar kunnen dat een contractor die het vakmanschap serieus neemt een wat hoger uurtarief moet aanrekenen.

U had een lijstje met beoogde contractors. Met de bovenstaande feiten die elke contractor moeiteloos zou moeten kunnen aanleveren, kunt u een keuze maken met welke contractors u verder wilt spreken. Want er zijn natuurlijk meer zaken die van belang zijn. Maar bedrijven die op bovengenoemde punten slecht scoren lijken misschien goedkoop, maar kunt u toch beter bij anderen laten werken.

Trap overigens niet in de valkuil om het bovenstaande ingewikkelder te maken. Bijvoorbeeld door de vragen uit te breiden, gewichten toe te kennen aan de verschillende factoren, of nog erger: besluitvormingsmatrices te construeren. Voor deze eerste selectie geldt: hou het simpel.

En oh ja, tot slot nog een laatste tip: ga voor uzelf ook even na hoe uw eigen organisatie scoort. Het zou toch vervelend zijn als u zelf niet door deze eerste ballotage zou komen. <<

Eric Rensen, BraintainEr adviseert organisaties waarvoor techniek belangrijk is. Hij is gespecialiseerd in onderhouds-management, asset management en productiviteits-verhoging. <<

Reageren
Abonneer op onze nieuwsbrief

Mis ook dit niet...

Vakbeurs wire en Tube door corona verplaatst naar 7-11 december

Zonder draad, kabels en buizen kan geen gebouw worden geconstrueerd, geen brug worden gebouwd en geen vliegtuig opstijgen. Daarom werd beslist om wire en Tube dit jaar toch nog te laten doorgaan.

Logistieke sites duurzamer door smart microgrid-technologie

In het nieuwe project 'Logigrid' onderzoeken VIL en Flux50, in samenwerking met 13 bedrijven, de mogelijkheden om van logistieke sites "local energy communities" te maken.

Pharma.be start zoektocht naar nieuwe CEO

Pharma.be meldt dat de huidige CEO, Catherine Rutten, besloten heeft om de federatie op 30 juni te verlaten. Na 7 jaar wil ze haar carrière een nieuwe wending geven.

Hello Customer haalt 6 miljoen euro op voor verdere expansie

Deze Gentse scale-up biedt software as a service-platform aan om geautomatiseerd feedback van klanten te verzamelen en te analyseren met behulp van artificiële intelligentie.

bECO2 haalde al 1 miljoen ton CO2 uit de lucht voor slim hergebruik

De joint venture bECO2 (10 jaar geleden opgericht op de site van INEOS Oxide) heeft ondertussen al 1 miljoen ton CO2 uit de lucht gehaald en klaargemaakt voor industrieel hergebruik.

Nieuw fabricageproces voor fotonische geïntegreerde schakelingen

TU Eindhoven heeft een op polymeren gebaseerde aanpak ontwikkeld die de programmeertijd aanzienlijk verkort en de programmeermogelijkheden voor PIC's vergroot.

Ontwikkeling voedsel op basis van insecten stimuleren

Inagro en Thomas More Hogeschool ontwikkelen met acht internationale partners duurzame productie- en verwerkingstechnieken voor voedingsmiddelen op basis van insecten.

Zeewier als brandstof voor vrachtwagens

TNO en de TU Eindhoven ontwikkelen efficiënte productieprocessen voor de productie van brandstoffen uit zeewier voor CO2-neutraal zwaar wegtransport, zoals ethanol en butanol.

Conductieve geleidbaarheidssensor voor hygiënische toepassingen

De nieuwe conductieve geleidbaarheidssensor LDL100 van ifm onderscheidt razendsnel het verschil tussen verschillende media. Dit dankt hij aan zijn compacte bouwvorm, zonder verdere aanpassingen voor leidingen met kleine diameters, met als belangrijkste voordeel een bijzonder efficiënte besturing van CIP-processen. >>

Partners