Corrosie kost ons elk jaar 11 miljard euro - column

Columns & Blogs 26/06/2014 8:37:23

Corrosie veroorzaakt veel kosten, in België jaarlijks zelfs het equivalent van 3,1% van het BNP.

Lees hieronder verder   
Verwant

De energietransitie vergt net iets meer - opinie

Dirk Torfs: “Niet alleen het product, ook de productie innoveren!” - column

NIS-richtlijn tegen cybercriminaliteit ! - column

Excelleren vergt nu meer dan Excel - column

Internationale Industrie 4.0-top in Berlijn - column

Een filmpje maken in je bedrijf? - column

>> Meer verwant nieuws
Carrièrekansen (meer)
Agenda

Club onderhoudsmanagers

Mercure Hotel - Roeselare

van 19/03/2018 tot 26/11/2018

Expert in onderhouds­management - modulair programma

Bluepoint Antwerpen

van 19/04/2018 tot 22/11/2018

Inleiding in de machinebouw

Zwijnaarde (Gent)

van 10/09/2018 tot 3/12/2018

Hydraulica

SBM Kortrijk

van 12/09/2018 tot 7/11/2018

Club Logistiek & Supply Chain Managers

Hotel-restaurant Van Der Valk Nazareth

van 19/09/2018 tot 30/04/2019

Workshops IO-Link technology

BluePoint, Antwerpen

donderdag 20 september 2018

Engineeringnet Mobile



Scan de QR-code
of klik hier om mobiel te surfen.

Tip: maak zelf een sneltoets op de startpagina van je smartphone. Voor Android: “Sneltoets Startpagina” of "Toevoegen aan startscherm". Voor iPhone: “Zet in beginscherm”.

Meest gelezen nieuws

Haven Gent en Zeeland Seaports fuseren tot North Sea Port

Logistieke oplossingen gezocht voor hoge kosten leeggoed

LRM investeert 250.000 euro in fietsleasing-bedrijf

Vorig jaar 25% meer warmtepompen geïnstalleerd

40% meer ruimte voor groene energie dankzij slimme netten

Ecochem investeert 10 miljoen in uitbreiding Willebroekse fabriek (+video)

Keuze van de redactie

(13/9) Zensor instrumenteert Nederlands gerecycleerd fietspad

(12/9) Imec.xpand haalt 117 miljoen euro op

(11/9) Pfizer investeert in nieuwe productie-eenheid in Puurs

(10/9) Federale financiering voor IRE SMART-project

(5/9) Ontwikkeling elektrische auto oplaadbaar met zonne-energie

(5/9) Prone Crawl Breast Board wint James Dyson Award 2018

>> Meer blikvangers

ENGINEERIGNET.BE - «Het verschijnsel zou veel meer aandacht moeten krijgen in het onderwijs, niet alleen in de universitaire ingenieursopleidingen, maar ook in het lager en middelbaar onderwijs», claimt nieuw columnist en vakspecialist in de materiaaltechnologie Dr. ir Frans Vos.

De Nederlandse Fyra’s gaan terug naar afzender. De vervangers van de Sea King helikopters corroderen. Sinds kort staat de Antwerpse boerentoren in de steigers nadat corrosie van de stalen draagstructuur werd vastgesteld. In 2011 sneuvelden er verlichtingspalen langsheen de E19 omdat onderaan de masten corrosie was opgetreden. En wat gaat het zeewater met de kerncentrale van Fukushima doen?

De gevolgen van corrosie zijn inderdaad immens. De kosten die worden veroorzaakt door corrosie vertegenwoordigen een totaalbedrag van ongeveer 3,1% van het bruto nationaal product per jaar, voor België goed voor ongeveer 11 miljard euro, op wereldvlak goed voor een duizelingwekkende 1,8 triljoen euro.

Corrosie?
Metalen worden gewonnen uit ertsen. Slechts enkele metalen zijn in hun vrije vorm aanwezig in ertsen; het meest bekende voorbeeld van dit type metalen is het edelmetaal goud.

De meeste metalen bevinden zich echter in chemisch gebonden toestand in hun ertsen; ze zijn dan gebonden aan bijvoorbeeld zuurstof-, hydroxide of sulfaationen. Indien het metaal in zijn erts chemisch gebonden is, dan is dat voor het metaal zijn natuurlijke, stabiele toestand.

Om bv. staal te maken, vertrekken we van in de ijzerertsen aanwezige ijzeroxides en/of ijzerhydroxides. In een hoogoven of elektro-oven wordt het ijzer gescheiden van de oxides of hydroxides, waardoor we ijzer als vrij metaal bekomen en daar kunnen we dan o.a. gietijzer of staal van maken.

Maar het ijzer in het staal wil terug naar zijn stabiele toestand en zal dus proberen terug te oxideren of te binden aan hydroxide-ionen; de voor de meeste mensen best gekende vorm van roest is ijzerhydroxide.

Moeilijk onder controle te krijgen
Blijkbaar is corrosie moeilijk onder controle te krijgen? Corrosie is inderdaad een complex degradatieproces. Of het al dan niet optreedt, hangt af van een delicaat elektrochemisch evenwicht tussen de metalen en de omgeving waarin ze worden gebruikt.

Zo zal eenzelfde metaal zich bijv. in grond anders gedragen dan in zoet water en weer anders in zeewater. Meer of minder regen, ook de klimaatverandering maakt een verschil. Verflagen, galvanisatie, waterbehandeling of de kathodische bescherming van de Antwerpse boekentoren zijn slechts enkele voorbeelden van hoe technologie kan helpen om corrosie te voorkomen.

Corrosievrije wereld bestaat niet
Maar is het inzetten van dergelijke technologie voldoende? Helaas niet. Hoe goed deze technologieën ook zijn ontwikkeld, de natuur blijft heer en meester. Corrosie ontstaat omdat wij de meeste metalen pas kunnen gebruiken nadat wij ze via de metallurgie uit hun natuurlijke, stabiele toestand hebben gehaald.

Via corrosie probeert het metaal om terug te keren naar zijn natuurlijke toestand. Een corrosievrije wereld zal dus nooit bestaan. Er moet dan ook meer worden gedaan dan het gebruiken van technieken voor corrosiepreventie.

Ook een goede materiaalselectie en een goed ontwerp, een correcte uitvoering van de installatie, regelmatige inspectie, monitoring en een goed onderhoud zijn sleutels tot het corrosievrij houden van industriële installaties, voertuigen, gebouwen, huishoudtoestellen enz.

Méér aandacht gewenst
Om al die corrosieschade te voorkomen, zou het verschijnsel veel meer aandacht moeten krijgen, in opleiding en praktijk. Iedereen zou via het onderwijs moeten kunnen kennis maken met wat corrosie is, wat er de oorzaken van zijn en hoe het te voorkomen.

Niet alleen de universitaire ingenieursopleidingen moeten daarbij een rol spelen. Ook in het lager en middelbaar onderwijs zou er, naast exacte wetenschap - wiskunde, fysica, chemie - meer aan toegepaste wetenschap moeten worden gedaan. Toegepaste wetenschappen, het vermijden van corrosie is daar een prachtig voorbeeld van. <<

Dr. ir Frans Vos is gastdocent aan de KU Leuven en zaakvoerder van Materials Consult bvba.

Abonneer op onze nieuwsbrief

Reageer of publiceer aanvullende informatie
Mis ook dit niet...

Asbestprobleem is groter en gevaarlijker dan gedacht

De historische blootstelling aan asbest was groter dan tot nu toe gedacht werd, zo blijkt uit het doctoraatsonderzoek van Laura Van den Borre onder leiding van Prof. Patrick Deboosere (VUB).

Techno Trailer begint aan nieuw schooljaar

Op 12 september konden een 100-tal leerkrachten in het Vormingscentrum in Malle kennismaken met de Techno Trailer werking en gingen zelf aan de slag me de Technoboxen, de Sphero’s, …

Snellere en minder warme computers dankzij roest

Het hoofdbestanddeel van roest is een goedkoop en veelbelovend materiaal om snellere ICT-toepassingen mogelijk te maken, terwijl daarbij minder warmte vrijkomt.

Apex Dynamics breidt online calculatietool uit - techniek

Apex Dynamics heeft zijn online calculatietool uitgebreid met alle nieuwe servo- en stappenmotoren die recent uitgekomen zijn.

Hybrit bouwt CO2-vrije proeffabriek voor staal

Begin deze zomer ging in het Noord-Zweedse Luleå de eerste spadesteek de grond in voor de bouw van ’s werelds eerste proefabriek die staal produceert zonder fossiele brandstof.

Onderzoekers van KU Leuven kraken contactloze sleutel van Tesla Model S

De autofabrikant heeft de bevindingen geverifieerd en kende de onderzoekers een beloning van 10.000 dollar toe, omdat zij aantoonden dat de sleutel in enkele seconden te kraken is.

Belangrijke verbeteringen in meten met ultrageluid stap dichterbij

TU Delft ontwikkelt een ultrageluid-transducent, die tot 1000 driedimensionale beelden per seconde maakt, om bijvoorbeeld de stroming van bloed in de halsslagader zichtbaar te maken.

Limburgs Nike Distributie Center behaalt LEED Gold certificaat

Nike’s distributiecentrum in Ham behaalde een LEED Gold (Leadership in Energy and Environmental Design) certificaat van de Amerikaanse raad voor duurzame gebouwen (US Green Building Council)

Eplan lanceert online efficiency calculator

Hoe efficiënt gaat u als ontwerper of electrical engineer te werk? Doe de test en kom te weten wat voor type gebruiker u bent. Daarbij ziet u ook hoeveel procent u efficiënter kan werken. We geven u telkens enkele handige tips & tricks op maat, zodat u stapsgewijs uw werk versnelt en uw engineering efficiënter maakt! >>

Partners