Formula Electric Belgium: gebundeld studententeam

Economie 3/02/2015 11:55:40

De studententeams Formula Group T KU Leuven en Thomas More Innovation bundelen hun krachten in een nieuw raceteam: Formula Electric Belgium.

Lees hieronder verder   
Verwant

Kempische bedrijven investeren 3,8 miljoen euro in diepe geothermie

FANC staat heropstart Tihange 2 toe

Ontex installeert zonnedak van 2,2 MWp

Net-betrouwbaarheid verbeteren met warmtebeeldtechnologie - techniek

Methode om verbrandingsspray van brandstof efficiënter te maken

MefCO2 zet 1,5 ton CO2 per dag om 1 ton methanol

>> Meer verwant nieuws
Carrièrekansen (meer)
Agenda

Building a Future-Proof Belgium

Katoennatie Zaal E4 - Kallo

dinsdag 18 juni 2019

Siemens TIA Portal V15.1

Webinar Siemens

dinsdag 18 juni 2019

Rittal vakseminarie stroomverdeling

Lokeren

donderdag 20 juni 2019

Business Software Event 2019

Mikrocentrum, Veldhoven (NL)

donderdag 20 juni 2019

Aan de slag met de EPLAN-cloudoplossingen

Webinar

vrijdag 21 juni 2019

SENSOR+TEST 2019

Nuremberg (D)

van 25/06/2019 tot 27/06/2019

Keuze van de redactie

(13/6) Machinebouw- en mechatronicalabs voor maakbedrijven klaar voor gebruik

(13/6) 6 bedrijven genomineerd voor Leeuw van de Export 2019

(11/6) DHL Express investeert in distributiecentrum in Roeselare

(11/6) Acht EU-landen krijgen nieuwe supercomputers

(6/6) Jobhoppen mee in de hand gewerkt door werkgevers

(5/6) Ontex installeert zonnedak van 2,2 MWp

>> Meer blikvangers

ENGINEERINGNET.BE - De opzet blijft dezelfde, maar de ambitie groeit. De bedoeling is een innovatieve elektrische racewagen op een duurzame manier te ontwikkelen en hiermee uitstekende prestaties neerzetten tijdens de internationale Formula Student Electric competities.

De Formula Student is ‘s werelds grootste competitie waarbij ingenieursstudenten het tegen elkaar opnemen met hun zelfontwikkelde (elektrische) racewagens.

Een internationale jury van topingenieurs uit hoogtechnologische bedrijven test de racewagens op technisch vlak aan de hand van onder andere een acceleratie- en uithoudingstest en een skid-pad. Daarnaast beoordelen de juryleden de studententeams ook op hun business plan, kostenanalyse en ontwerpkeuzes.

Het nieuwe Formula Electric Belgium zal als enige Belgische team, met een ploeg van 30 studenten, een elektrische wagen bouwen voor deze competitie.

De kennis en vaardigheden van de KU Leuven-studenten industrieel ingenieur vanop verschillende campussen en vanuit verschillende specialisaties en van de professionele bachelors van de opleidingen autotechnologie, elektromechanica, elektronica-ICT en ontwerp- en productietechnologie van Thomas More - Campus De Nayer, vullen elkaar perfect aan.

De studenten zetten in op duurzaamheid en innovatie. Centraal in hun ontwerp staat de elektrische aandrijving, die een zeer hoog rendement garandeert. De studenten ontwerpen zelf de energiedrager en de elektromotoren in samenwerking met bedrijven uit binnen- en buitenland.

Teamleider Nick Verlooy zegt: “Na een ontwerpfase van drie maanden zijn we intussen begonnen met de productie van de nieuwe wagen. Het is een hele uitdaging om in zo’n korte tijd een elektrische racewagen te bouwen. Maar ik ben er van overtuigd dat we tegen 1 mei 2015 een rijklare wagen zullen realiseren.”

De competitie vindt plaats tijdens de zomer op verschillende Europese formule 1 circuits met als hoogtepunt het wereldkampioenschap op het Hockenheim circuit in Duitsland.

Zo’n project realiseren doen de studenten niet alleen en ze zijn er ook dit jaar in geslaagd sterke partners uit het bedrijfsleven aan te trekken om hun project in natura of financieel te ondersteunen.

Voor de vierde keer wordt Umicore de hoofsponsor, de andere partners van het project zijn o.a. SEW Eurodrive, Sonaca, Ford, Materialise en TE Connectivity. << (Guy Leysen) (foto: Formula Electric - de raceauto van 2014)


TIP
Het nieuwe ontwerp en de vooruitgang van het project kan je hier volgen.

Abonneer op onze nieuwsbrief

Reageer of publiceer aanvullende informatie
Mis ook dit niet...

FANC staat heropstart Tihange 2 toe

Het FANC heeft de uitgevoerde betonreparaties en aanbrenging van een nieuwe dakplaat in het bunkergebouw van Tihange 2 goedgekeurd. Uitbater ENGIE Electrabel mag deze dus terug opstarten.

Robotsoftware maakt cobots menselijker

VUB-onderzoeker Ilias El Makrini heeft een software-oplossing ontwikkeld die de samenwerking tussen mens en cobot vergemakkelijkt. Dit was onderdeel van het Claxon-onderzoeksproject.

Binnenschepen ingezet voor transport onderdelen en afgewerkte producten

Honda is van start gegaan met de aanvoer van containers via binnenschepen vanuit de haven van Antwerpen naar Gent, waarmee het bedrijf inzet op 'groen' en duurzaam transport.

MIVB test zelfrijdende pendelbusjes

De openbare vervoersmaatschappij MIVB test sinds kort elektrische zelfrijdende pendelbusjes in het Woluwepark in Brussel. De reizigers kunnen deze gratis gebruiken vanaf eind juni.

Nieuwe Southco thread-in veerbelaste plunjer voor dunne panelen - techniek

Southco heeft zijn lijn veerbelaste plunjers uitgebreid met een nieuwe thread-in uitvoering die snelle installatie en verwijdering door dunne panelen in krappe ruimtes mogelijk maakt.

Antwerpse EuroPilot Center koopt nieuwe vluchtsimulator

Het Antwerpse EuroPilot Center, een Approved Training Organization (ATO), schafte een ALSIM AL42FSTD vluchtsimulator aan, die in hun nieuwe Integrated Airline Career Program ingezet zal worden.

Elma overgenomen door Hydac-groep

Hydac verwerft de aandelen van Elma. en Elro en wordt de nieuwe eigenaar van beide bedrijven. Het bedrijf verstevigt door deze overname haar positie als totaalleverancier in aandrijftechniek

Investering in hightech proefveldbemester

Inagro test de werking van nieuwe, gerecycleerde meststoffen uit. Een speciaal daarvoor ontwikkelde proefveldbemester maakt het mogelijk om deze complexe bemestingsproeven uit te voeren.

Flexibele Ethernet-kabels CC-Link IE Field certificaat

CAT5e of CAT6 kabels zijn onmisbaar voor de implementatie van Industrie 4.0 in de automatisering. igus heeft haar flexibele Ethernet-kabels CFBUS.045 en CFBUS.049 doorontwikkeld, voor het gebruik in kabelrupsen. De nieuwe kabels zijn nu getest door onafhankelijke instituten en verkregen het certificaat voor CC-Link IE protocollen.

Partners