Maintenance managers moeten ware «duizendpoten» zijn - column

Columns & Blogs 21/08/2015 10:09:47

Waar de boardroom enkele decennia geleden nauwelijks aandacht had voor maintenance, staat maintenance nu op duidelijk op de agenda bij de belangrijke functies.

Lees hieronder verder   
Verwant

Deloitte publiceert Tech Trends-rapport 2019 - column

Bedrijfsgeheimen voortaan beter beschermd - column

Trends in automatisering binnen de verpakkingsindustrie - column

Belgische drone-industrie krijgt vleugels - column

”Digitalisering vereist rekenkracht, connectiviteit en data analyse” - column

Energieleverancier aansprakelijk voor panne aan de machine? - column

>> Meer verwant nieuws
Carrièrekansen (meer)
Agenda

Club Logistiek & Supply Chain Managers

Hotel-restaurant Van Der Valk Nazareth

van 19/09/2018 tot 30/04/2019

Facility manager: 10 aparte modules

Zwijnaarde (Gent)

van 1/10/2018 tot 27/06/2019

Kwaliteitscoördinator

SBM Kortrijk

van 9/10/2018 tot 28/05/2019

Expert in onderhoudsmanagement

Zwijnaarde (Gent)

van 11/10/2018 tot 25/04/2019

Club Productiemanagers

Mercure Hotel Roeselare

van 17/10/2018 tot 4/09/2019

Club Continu Verbeteren

Hotel-restaurant Van Der Valk Nazareth

van 22/10/2018 tot 11/09/2019

Engineeringnet Mobile



Scan de QR-code
of klik hier om mobiel te surfen.

Tip: maak zelf een sneltoets op de startpagina van je smartphone. Voor Android: “Sneltoets Startpagina” of "Toevoegen aan startscherm". Voor iPhone: “Zet in beginscherm”.

Keuze van de redactie

(18/3) Siemens en Odisee leiden techniekers Volvo Cars op

(18/3) Stoomnet ECLUSE in Antwerpse haven officieel geopend

(14/3) 3D geprint poreus mes snijdt onder druk

(13/3) Fysici blijven hoopvol over nieuwe Japanse superversneller

(12/3) Primeur: langste composiet-bruggen komen in Brugge

(12/3) Uniek nanomateriaal heeft brede waaier aan duurzame toepassingen

>> Meer blikvangers

ENGINEERINGNET.BE - We kunnen daar alleen maar blij om zijn, het heeft lang genoeg geduurd om op dat niveau enige appreciatie voor maintenance los te weken.

Of zit er een addertje onder het gras? Ik weet natuurlijk niet hoe de situatie bij jullie in het bedrijf is, maar vanop de zijlijn zie ik toch heel wat potentiële addertjes en adders.

Maintenance managers (M/V) vandaag zien immers heel wat op zich afkomen.
Een eerste observatie is dat het er technisch niet eenvoudiger op wordt. Technologie verandert en verandert snel.

Allerlei niet-meer zo futuristische concepten als Industry 4.0 of Smart Factories worden met ronkende volzinnen bejubeld. Uitmaken wat voor jouw situatie nu relevant, haalbaar en interessant is, wordt een immense uitdaging.

Maar naast de technologische kant is er de menselijke kant. Maintenance blijft, ondanks alle Internet of Things en e-maintenance ontwikkelingen, een arbeidsintensief proces.

De nood aan goed opgeleide en voortdurende bijgetrainde techniekers blijft een harde realiteit. Die techniekers moeten gevonden worden op een krappe arbeidsmarkt. Ze moeten ook gemotiveerd worden om te werken in een soms negatieve sfeer.

Het valt me trouwens dikwijls op hoe weinig positieve feedback er bij onderhoudsdiensten terechtkomt. Het gaat eerder de richting uit: Waarom is dat nu weer kapot? Kan het repareren niet sneller? Is het echt nodig zo’n duur wisselstuk te gebruiken?

En meer van dat. Werken met mensen betekent ook samenwerken, een teamgeest ontwikkelen. Ook dat gebeurt niet zo maar. Dat vraagt een volgehouden inspanning.

Er moet niet alleen samengewerkt worden binnen de onderhoudsdienst, maar ook over diensten heen. Denk maar aan overleg met productie, engineering en aankoop. Dit vraagt een degelijk ontwikkelde onderhoudsstrategie. Meer en meer worden onderhoudstaken en -taakpakketen uitbesteed.

Flexibiliteit, dossierkennis en management skills zijn onontbeerlijk om dit soort samenwerking een succes te maken. Dit alles betekent ook dat communicatievaardigheden voor een maintenance manager erg belangrijk - maar jammer genoeg ook vaak ondergewaardeerd - zijn.

Hij/zij moet vlot kunnen communiceren met techniekers, collega managers, toeleveranciers en directie. Niet te vergeten hierbij is dat communiceren zich niet beperkt tot praten, maar dat ook kunnen luisteren essentieel is.

Een wijsheid die ook binnen total quality management sterk benadrukt wordt.

Het wordt stilaan duidelijk dat persoonlijk time management noodzakelijk is en dat stressbestendigheid geen overbodige luxe is. En uiteraard moet hij/zij een uitstekende 'problem solver' zijn die in staat is tot 'critical thinking' om innovatieve, creatieve oplossing voor problemen - of anticiperend op potentiële problemen - voor te stellen (dat was een aardig aantal buzzwords in één zin).

Er mag ook niet vergeten worden dat de professionele wereld van de maintenance manager (en niet alleen van de maintenance manager trouwens) een steeds grotere mate van noem het volatiliteit vertoont. Product-service systems (power-by-the-hour bv.) nemen steeds meer de plaats in van het oude kopen van een machine en dan zelf onderhouden.

Predictief en prognostisch onderhoud dienen zich aan als kandidaat-vervanger voor het vertrouwde preventief onderhoud. Door technologische (r)evoluties als 3D-printing van wisselstukken doemen aan de horizon nieuwe business modellen op.

De automatisatietrend in productie zet zich voort. Werkplaatsen zijn/worden trouwens ook niet langer ingenomen door enkel robots of door enkel mensen, maar zijn in toenemende mate collaborative work places waar robots en operatoren naast elkaar werken, met alle veiligheids- en andere eisen van dien.

Gelukkig zijn er dingen zoals de ISO 55000 die proberen een houvast inzake degelijk maintenance/asset management te bieden. Dat neemt niet weg dat de maintenance manager (M/V) vandaag en in de toekomst een ware duizendpoot, zeg gerust super(wo)man, moet zijn.

Maar is er is een lichtpunt. Om het met de woorden van William Shakepeare (1564-1616) te zeggen: «It is not in the stars to hold our destinity but in ourselves». <<

Liliane Pintelon is professor aan de KU Leuven. Ze is auteur van o.a. het boek 'Asset management: the maintenance perspective'. <<

Abonneer op onze nieuwsbrief

Reageer of publiceer aanvullende informatie
Mis ook dit niet...

Chemie- en farma goed voor recordbedrag aan buitenlandse investeringen

Buitenlandse ondernemingen uit de sector van de chemie, kunststoffen en life sciences hebben vorig jaar een recordbedrag van meer dan 2 miljard euro in Vlaanderen geïnvesteerd.

11 nieuwe projecten uit Europees BENEFIC-programma goedgekeurd

In het kader van het Europese BENEFIC-programma werden 11 nieuwe projecten goedgekeurd. Het gaat om 53 laad- en tankpunten voor elektrische wagens, taxi’s, bussen en binnenvaartschepen.

ifm is uw partner voor de automatisering van morgen - advertorial

Sinds de oprichting in 1969 heeft ifm zijn stempel gedrukt op de industriële automatisering met nieuwe ontwikkelingen in sensoren, besturingssystemen en andere industriële systemen.

Foreign Investment Trophy 2019 bekroont buitenlandse topinvesteerders

Borealis, Daikin en AGP vielen in de prijzen op de Foreign Investment Trophy 2019. FIT onderstreept hiermee voor de zevende keer het belang van buitenlandse investeringen voor onze economie.

Jonge ingenieurs kiezen steeds vaker voor energiesector

Naar aanleiding van de Dag van de ingenieur heeft rekruteringsexpert Hays opgemerkt dat er steeds meer studenten ingenieur interesse tonen in een een job in de energiesector.

Oprichting multidisciplinair AI-onderzoekscentrum

VUB en Pieter De Leenheer, medeoprichter van de enige Belgische unicorn, Collibra, kondigen hun plannen voor de oprichting van een gezamenlijk AI-onderzoekscentrum aan.

Siemens en Odisee leiden techniekers Volvo Cars op

Technische medewerkers van Volvo Car Gent krijgen sinds kort een nieuwe opleiding waarbij ze een hoogtechnologische installatie in de Gentse fabriek “virtueel” kunnen testen.

Blijf op de hoogte inzake WKK en warmtenetten - uitnodiging

COGEN Vlaanderen en Warmtenetwerk Vlaanderen organiseren op 2 april in Gent een studiedag rond warmte-krachtkoppeling (WKK) en warmtenetten waar een actuele visie hier rond wordt gegeven.

Passen digitalisering en brownfield-faciliteiten bij elkaar

De huidige automatiseringssystemen verminderen ongeplande downtime door bewaking van de systeemstatus en via conditiebewaking of voorspellend onderhoud. Maar wat met brownfield-installaties met legacy-apparatuur? Kunnen deze geïntegreerd worden en aan de eisen van de moderne productie voldoen? >>

Partners