Maintenance managers moeten ware «duizendpoten» zijn - column

Columns & Blogs 21/08/2015 10:09:47

Waar de boardroom enkele decennia geleden nauwelijks aandacht had voor maintenance, staat maintenance nu op duidelijk op de agenda bij de belangrijke functies.

Lees hieronder verder   
Verwant

Duurzame energiebronnen integreren in betrouwbaar energie-ecosysteem - opinie

Ongewenste brieven van een ander in de bus? Wat nu? - column

De toekomst van de maakindustrie in België - column

Van handelaar tot ondernemer - column

Agoria gaat Europees met fabrieken van de toekomst - column

Hoge elektriciteitsprijzen benadelen Belgische industrie - column

>> Meer verwant nieuws
Carrièrekansen (meer)
Agenda

Waterstof Dagen

RNSYC - Oostende

van 26/08/2019 tot 30/08/2019

Robots-Cobots: vriend op het werk, vriend in huis

UAntwerpen Campus Groenenborger

donderdag 5 september 2019

Sales Academy: verbeter uw bedrijfsresultaten

Bluepoint Brussel

van 5/09/2019 tot 14/11/2019

Bouwstenen geïntegreerd aanwezigheidsbeleid

BluePoint Antwerpen (Agoria Academy)

maandag 9 september 2019

Rittal vakseminarie industriële systeemkasten

Laakdal

donderdag 12 september 2019

Brexit: bent u klaar voor de douaneverplichtingen?

Europahotel - Gent

donderdag 12 september 2019

Keuze van de redactie

(22/8) Energietransitie: mogelijkheden hernieuwbare synthetische brandstoffen

(22/8) Nieuwe UGent start-up haalt 5,1 miljoen euro op

(19/8) VUB en ULB starten proefproject met zelfrijdende shuttlebus

(19/8) Primeur: Nederlandse waterstofwagen verslaat benzine racewagens

(12/8) Indaver scoort Schots afvalenergiecontract van 400 miljoen euro

(6/8) Masterproeffilmpje bezorgt ingenieur job bij Amazon

>> Meer blikvangers

ENGINEERINGNET.BE - We kunnen daar alleen maar blij om zijn, het heeft lang genoeg geduurd om op dat niveau enige appreciatie voor maintenance los te weken.

Of zit er een addertje onder het gras? Ik weet natuurlijk niet hoe de situatie bij jullie in het bedrijf is, maar vanop de zijlijn zie ik toch heel wat potentiële addertjes en adders.

Maintenance managers (M/V) vandaag zien immers heel wat op zich afkomen.
Een eerste observatie is dat het er technisch niet eenvoudiger op wordt. Technologie verandert en verandert snel.

Allerlei niet-meer zo futuristische concepten als Industry 4.0 of Smart Factories worden met ronkende volzinnen bejubeld. Uitmaken wat voor jouw situatie nu relevant, haalbaar en interessant is, wordt een immense uitdaging.

Maar naast de technologische kant is er de menselijke kant. Maintenance blijft, ondanks alle Internet of Things en e-maintenance ontwikkelingen, een arbeidsintensief proces.

De nood aan goed opgeleide en voortdurende bijgetrainde techniekers blijft een harde realiteit. Die techniekers moeten gevonden worden op een krappe arbeidsmarkt. Ze moeten ook gemotiveerd worden om te werken in een soms negatieve sfeer.

Het valt me trouwens dikwijls op hoe weinig positieve feedback er bij onderhoudsdiensten terechtkomt. Het gaat eerder de richting uit: Waarom is dat nu weer kapot? Kan het repareren niet sneller? Is het echt nodig zo’n duur wisselstuk te gebruiken?

En meer van dat. Werken met mensen betekent ook samenwerken, een teamgeest ontwikkelen. Ook dat gebeurt niet zo maar. Dat vraagt een volgehouden inspanning.

Er moet niet alleen samengewerkt worden binnen de onderhoudsdienst, maar ook over diensten heen. Denk maar aan overleg met productie, engineering en aankoop. Dit vraagt een degelijk ontwikkelde onderhoudsstrategie. Meer en meer worden onderhoudstaken en -taakpakketen uitbesteed.

Flexibiliteit, dossierkennis en management skills zijn onontbeerlijk om dit soort samenwerking een succes te maken. Dit alles betekent ook dat communicatievaardigheden voor een maintenance manager erg belangrijk - maar jammer genoeg ook vaak ondergewaardeerd - zijn.

Hij/zij moet vlot kunnen communiceren met techniekers, collega managers, toeleveranciers en directie. Niet te vergeten hierbij is dat communiceren zich niet beperkt tot praten, maar dat ook kunnen luisteren essentieel is.

Een wijsheid die ook binnen total quality management sterk benadrukt wordt.

Het wordt stilaan duidelijk dat persoonlijk time management noodzakelijk is en dat stressbestendigheid geen overbodige luxe is. En uiteraard moet hij/zij een uitstekende 'problem solver' zijn die in staat is tot 'critical thinking' om innovatieve, creatieve oplossing voor problemen - of anticiperend op potentiële problemen - voor te stellen (dat was een aardig aantal buzzwords in één zin).

Er mag ook niet vergeten worden dat de professionele wereld van de maintenance manager (en niet alleen van de maintenance manager trouwens) een steeds grotere mate van noem het volatiliteit vertoont. Product-service systems (power-by-the-hour bv.) nemen steeds meer de plaats in van het oude kopen van een machine en dan zelf onderhouden.

Predictief en prognostisch onderhoud dienen zich aan als kandidaat-vervanger voor het vertrouwde preventief onderhoud. Door technologische (r)evoluties als 3D-printing van wisselstukken doemen aan de horizon nieuwe business modellen op.

De automatisatietrend in productie zet zich voort. Werkplaatsen zijn/worden trouwens ook niet langer ingenomen door enkel robots of door enkel mensen, maar zijn in toenemende mate collaborative work places waar robots en operatoren naast elkaar werken, met alle veiligheids- en andere eisen van dien.

Gelukkig zijn er dingen zoals de ISO 55000 die proberen een houvast inzake degelijk maintenance/asset management te bieden. Dat neemt niet weg dat de maintenance manager (M/V) vandaag en in de toekomst een ware duizendpoot, zeg gerust super(wo)man, moet zijn.

Maar is er is een lichtpunt. Om het met de woorden van William Shakepeare (1564-1616) te zeggen: «It is not in the stars to hold our destinity but in ourselves». <<

Liliane Pintelon is professor aan de KU Leuven. Ze is auteur van o.a. het boek 'Asset management: the maintenance perspective'. <<

Abonneer op onze nieuwsbrief

Reageer of publiceer aanvullende informatie
Mis ook dit niet...

UZ Brussel breidt expertise in robot-geassisteerde ingrepen uit

In het Centrum voor Hart- en Vaatziekten werd onlangs voor het eerst een patiënt geopereerd met behulp van een robot. Zo kunnen de chirurgen nauwkeuriger werken en herstelt de patiënt sneller.

Plannen voor grootste Europese Li-Ion batterijenproducent

JT Energy Systems, de in april opgerichte joint venture van Jungheinrich en batterijproducent Triathlon Holding, heeft de voormalige Solarworld-fabriek overgenomen.

Rockwell Automation helpt bij integratie van veiligheid in machines - techniek

Machine-ontwerpers moeten steeds meer veiligheidsaspecten in het ontwerp van industriёle systemen integreren. Rockwell Automation ontwikkelde 7 nieuwe safety modules voor drie I/O platforms.

Oracle wordt partner van Start it @KBC

Op Start it @KBSea heeft technologiebedrijf Oracle aangekondigd dat het zich aansluit als partner van Start it @KBC, waardoor deze nog meer technologische expertise aan boord haalt.

Follow-upinspectie Doel 3 geeft groen licht voor heropstart

De waterstofvlokken in de wanden van de reactorkuip van Doel 3 zijn niet geëvolueerd en er zijn ook geen nieuwe indicaties bij gekomen. Dat blijkt uit een follow-upinspectie.

DHL test elektrische bestelwagen StreetScooter

DHL Express gaat een maand de StreetScooter uittesten in België. Dit past in hun ‘GoGreen’ programma en moet uitwijzen of de inzet van elektrische bestelwagens buiten steden haalbaar is.

VUB en ULB starten proefproject met zelfrijdende shuttlebus

Onderzoekers van de VUB en de ULB starten vrijdag op Brussels Health Campus met dit innoverende proefproject om relatie tussen mens en machine te bestuderen.

Pilz introduceert veilig radarsysteem voor zonebewaking - techniek

Het LBK-systeem van Pilz voor de beveiliging van gevarenzones is gebaseerd op radartechnologie. Het LBK-systeem is ongevoelig voor externe invloeden, zoals stof, regen, licht, vonken, ... .

Kontron lanceert COM Express Compact Type 6 met nieuwste Intel processoren

Kontron heeft nieuwe COM Express Compact Type 6 modules, die de 8ste generatie Intel-processoren bevatten, toegevoegd aan zijn gamma. De processoren verbruiken slechts 15 Watt. De nieuwe modules laten tot 24 GB DDR4-geheugen toe en zijn optioneel voor het eerst beschikbaar in Compact-formaat met snelle NVMe SSD. >>

Partners