Maintenance managers moeten ware «duizendpoten» zijn - column

Columns & Blogs 21/08/2015 10:09:47

Waar de boardroom enkele decennia geleden nauwelijks aandacht had voor maintenance, staat maintenance nu op duidelijk op de agenda bij de belangrijke functies.

Lees hieronder verder   
Verwant

Duurzame energiebronnen integreren in betrouwbaar energie-ecosysteem - opinie

Ongewenste brieven van een ander in de bus? Wat nu? - column

De toekomst van de maakindustrie in België - column

Van handelaar tot ondernemer - column

Agoria gaat Europees met fabrieken van de toekomst - column

Hoge elektriciteitsprijzen benadelen Belgische industrie - column

>> Meer verwant nieuws
Carrièrekansen (meer)
Agenda

Building a Future-Proof Belgium

Katoennatie Zaal E4 - Kallo

dinsdag 18 juni 2019

Siemens TIA Portal V15.1

Webinar Siemens

dinsdag 18 juni 2019

Rittal vakseminarie stroomverdeling

Lokeren

donderdag 20 juni 2019

Business Software Event 2019

Mikrocentrum, Veldhoven (NL)

donderdag 20 juni 2019

Aan de slag met de EPLAN-cloudoplossingen

Webinar

vrijdag 21 juni 2019

SENSOR+TEST 2019

Nuremberg (D)

van 25/06/2019 tot 27/06/2019

Keuze van de redactie

(13/6) Machinebouw- en mechatronicalabs voor maakbedrijven klaar voor gebruik

(13/6) 6 bedrijven genomineerd voor Leeuw van de Export 2019

(11/6) DHL Express investeert in distributiecentrum in Roeselare

(11/6) Acht EU-landen krijgen nieuwe supercomputers

(6/6) Jobhoppen mee in de hand gewerkt door werkgevers

(5/6) Ontex installeert zonnedak van 2,2 MWp

>> Meer blikvangers

ENGINEERINGNET.BE - We kunnen daar alleen maar blij om zijn, het heeft lang genoeg geduurd om op dat niveau enige appreciatie voor maintenance los te weken.

Of zit er een addertje onder het gras? Ik weet natuurlijk niet hoe de situatie bij jullie in het bedrijf is, maar vanop de zijlijn zie ik toch heel wat potentiële addertjes en adders.

Maintenance managers (M/V) vandaag zien immers heel wat op zich afkomen.
Een eerste observatie is dat het er technisch niet eenvoudiger op wordt. Technologie verandert en verandert snel.

Allerlei niet-meer zo futuristische concepten als Industry 4.0 of Smart Factories worden met ronkende volzinnen bejubeld. Uitmaken wat voor jouw situatie nu relevant, haalbaar en interessant is, wordt een immense uitdaging.

Maar naast de technologische kant is er de menselijke kant. Maintenance blijft, ondanks alle Internet of Things en e-maintenance ontwikkelingen, een arbeidsintensief proces.

De nood aan goed opgeleide en voortdurende bijgetrainde techniekers blijft een harde realiteit. Die techniekers moeten gevonden worden op een krappe arbeidsmarkt. Ze moeten ook gemotiveerd worden om te werken in een soms negatieve sfeer.

Het valt me trouwens dikwijls op hoe weinig positieve feedback er bij onderhoudsdiensten terechtkomt. Het gaat eerder de richting uit: Waarom is dat nu weer kapot? Kan het repareren niet sneller? Is het echt nodig zo’n duur wisselstuk te gebruiken?

En meer van dat. Werken met mensen betekent ook samenwerken, een teamgeest ontwikkelen. Ook dat gebeurt niet zo maar. Dat vraagt een volgehouden inspanning.

Er moet niet alleen samengewerkt worden binnen de onderhoudsdienst, maar ook over diensten heen. Denk maar aan overleg met productie, engineering en aankoop. Dit vraagt een degelijk ontwikkelde onderhoudsstrategie. Meer en meer worden onderhoudstaken en -taakpakketen uitbesteed.

Flexibiliteit, dossierkennis en management skills zijn onontbeerlijk om dit soort samenwerking een succes te maken. Dit alles betekent ook dat communicatievaardigheden voor een maintenance manager erg belangrijk - maar jammer genoeg ook vaak ondergewaardeerd - zijn.

Hij/zij moet vlot kunnen communiceren met techniekers, collega managers, toeleveranciers en directie. Niet te vergeten hierbij is dat communiceren zich niet beperkt tot praten, maar dat ook kunnen luisteren essentieel is.

Een wijsheid die ook binnen total quality management sterk benadrukt wordt.

Het wordt stilaan duidelijk dat persoonlijk time management noodzakelijk is en dat stressbestendigheid geen overbodige luxe is. En uiteraard moet hij/zij een uitstekende 'problem solver' zijn die in staat is tot 'critical thinking' om innovatieve, creatieve oplossing voor problemen - of anticiperend op potentiële problemen - voor te stellen (dat was een aardig aantal buzzwords in één zin).

Er mag ook niet vergeten worden dat de professionele wereld van de maintenance manager (en niet alleen van de maintenance manager trouwens) een steeds grotere mate van noem het volatiliteit vertoont. Product-service systems (power-by-the-hour bv.) nemen steeds meer de plaats in van het oude kopen van een machine en dan zelf onderhouden.

Predictief en prognostisch onderhoud dienen zich aan als kandidaat-vervanger voor het vertrouwde preventief onderhoud. Door technologische (r)evoluties als 3D-printing van wisselstukken doemen aan de horizon nieuwe business modellen op.

De automatisatietrend in productie zet zich voort. Werkplaatsen zijn/worden trouwens ook niet langer ingenomen door enkel robots of door enkel mensen, maar zijn in toenemende mate collaborative work places waar robots en operatoren naast elkaar werken, met alle veiligheids- en andere eisen van dien.

Gelukkig zijn er dingen zoals de ISO 55000 die proberen een houvast inzake degelijk maintenance/asset management te bieden. Dat neemt niet weg dat de maintenance manager (M/V) vandaag en in de toekomst een ware duizendpoot, zeg gerust super(wo)man, moet zijn.

Maar is er is een lichtpunt. Om het met de woorden van William Shakepeare (1564-1616) te zeggen: «It is not in the stars to hold our destinity but in ourselves». <<

Liliane Pintelon is professor aan de KU Leuven. Ze is auteur van o.a. het boek 'Asset management: the maintenance perspective'. <<

Abonneer op onze nieuwsbrief

Reageer of publiceer aanvullende informatie
Mis ook dit niet...

FANC staat heropstart Tihange 2 toe

Het FANC heeft de uitgevoerde betonreparaties en aanbrenging van een nieuwe dakplaat in het bunkergebouw van Tihange 2 goedgekeurd. Uitbater ENGIE Electrabel mag deze dus terug opstarten.

Robotsoftware maakt cobots menselijker

VUB-onderzoeker Ilias El Makrini heeft een software-oplossing ontwikkeld die de samenwerking tussen mens en cobot vergemakkelijkt. Dit was onderdeel van het Claxon-onderzoeksproject.

Binnenschepen ingezet voor transport onderdelen en afgewerkte producten

Honda is van start gegaan met de aanvoer van containers via binnenschepen vanuit de haven van Antwerpen naar Gent, waarmee het bedrijf inzet op 'groen' en duurzaam transport.

MIVB test zelfrijdende pendelbusjes

De openbare vervoersmaatschappij MIVB test sinds kort elektrische zelfrijdende pendelbusjes in het Woluwepark in Brussel. De reizigers kunnen deze gratis gebruiken vanaf eind juni.

Nieuwe Southco thread-in veerbelaste plunjer voor dunne panelen - techniek

Southco heeft zijn lijn veerbelaste plunjers uitgebreid met een nieuwe thread-in uitvoering die snelle installatie en verwijdering door dunne panelen in krappe ruimtes mogelijk maakt.

Antwerpse EuroPilot Center koopt nieuwe vluchtsimulator

Het Antwerpse EuroPilot Center, een Approved Training Organization (ATO), schafte een ALSIM AL42FSTD vluchtsimulator aan, die in hun nieuwe Integrated Airline Career Program ingezet zal worden.

Elma overgenomen door Hydac-groep

Hydac verwerft de aandelen van Elma. en Elro en wordt de nieuwe eigenaar van beide bedrijven. Het bedrijf verstevigt door deze overname haar positie als totaalleverancier in aandrijftechniek

Investering in hightech proefveldbemester

Inagro test de werking van nieuwe, gerecycleerde meststoffen uit. Een speciaal daarvoor ontwikkelde proefveldbemester maakt het mogelijk om deze complexe bemestingsproeven uit te voeren.

Flexibele Ethernet-kabels CC-Link IE Field certificaat

CAT5e of CAT6 kabels zijn onmisbaar voor de implementatie van Industrie 4.0 in de automatisering. igus heeft haar flexibele Ethernet-kabels CFBUS.045 en CFBUS.049 doorontwikkeld, voor het gebruik in kabelrupsen. De nieuwe kabels zijn nu getest door onafhankelijke instituten en verkregen het certificaat voor CC-Link IE protocollen.

Partners