Maintenance managers moeten ware «duizendpoten» zijn - column

Columns & Blogs 21/08/2015 10:09:47

Waar de boardroom enkele decennia geleden nauwelijks aandacht had voor maintenance, staat maintenance nu op duidelijk op de agenda bij de belangrijke functies.

Lees hieronder verder   
Verwant

Dilemma: to 3D print or not to 3D print ? - column

Duurzame energiebronnen integreren in betrouwbaar energie-ecosysteem - opinie

Ongewenste brieven van een ander in de bus? Wat nu? - column

De toekomst van de maakindustrie in België - column

Van handelaar tot ondernemer - column

Agoria gaat Europees met fabrieken van de toekomst - column

>> Meer verwant nieuws
Carrièrekansen (meer)
Agenda

Infoavond metaalprinten

Aqtor! - Oostakker

dinsdag 15 oktober 2019

Transport & Logistics

Antwerp Expo

van 15/10/2019 tot 17/10/2019

Infoavond 3D-print voor matrijzen

Thomas More - Sint-Katelijne-Waver

dinsdag 22 oktober 2019

Parts2Clean

Messe Stuttgart

van 22/10/2019 tot 24/10/2019

Configuratie en calculatie van laagspanningsverdeelborden

Rittal Lokeren

dinsdag 22 oktober 2019

Rockwell Automation Teched Emea

München - Duitsland

van 22/10/2019 tot 24/10/2019

Keuze van de redactie

(9/10) Batterijen van elektrische wagens krijgen nieuw leven bij Umicore

(9/10) Kinepolis is ‘Onderneming van het Jaar’ 2019

(8/10) Central Auto overgenomen door Imes Dexis

(7/10) Qinetiq Space neemt nieuwe cleanroom van 450m² in gebruik (+fotoreportage)

(4/10) CO2 uit restafval geleverd aan glastuinbouw

(2/10) Kaumera: nieuwe grondstof uit afvalwater

>> Meer blikvangers

ENGINEERINGNET.BE - We kunnen daar alleen maar blij om zijn, het heeft lang genoeg geduurd om op dat niveau enige appreciatie voor maintenance los te weken.

Of zit er een addertje onder het gras? Ik weet natuurlijk niet hoe de situatie bij jullie in het bedrijf is, maar vanop de zijlijn zie ik toch heel wat potentiële addertjes en adders.

Maintenance managers (M/V) vandaag zien immers heel wat op zich afkomen.
Een eerste observatie is dat het er technisch niet eenvoudiger op wordt. Technologie verandert en verandert snel.

Allerlei niet-meer zo futuristische concepten als Industry 4.0 of Smart Factories worden met ronkende volzinnen bejubeld. Uitmaken wat voor jouw situatie nu relevant, haalbaar en interessant is, wordt een immense uitdaging.

Maar naast de technologische kant is er de menselijke kant. Maintenance blijft, ondanks alle Internet of Things en e-maintenance ontwikkelingen, een arbeidsintensief proces.

De nood aan goed opgeleide en voortdurende bijgetrainde techniekers blijft een harde realiteit. Die techniekers moeten gevonden worden op een krappe arbeidsmarkt. Ze moeten ook gemotiveerd worden om te werken in een soms negatieve sfeer.

Het valt me trouwens dikwijls op hoe weinig positieve feedback er bij onderhoudsdiensten terechtkomt. Het gaat eerder de richting uit: Waarom is dat nu weer kapot? Kan het repareren niet sneller? Is het echt nodig zo’n duur wisselstuk te gebruiken?

En meer van dat. Werken met mensen betekent ook samenwerken, een teamgeest ontwikkelen. Ook dat gebeurt niet zo maar. Dat vraagt een volgehouden inspanning.

Er moet niet alleen samengewerkt worden binnen de onderhoudsdienst, maar ook over diensten heen. Denk maar aan overleg met productie, engineering en aankoop. Dit vraagt een degelijk ontwikkelde onderhoudsstrategie. Meer en meer worden onderhoudstaken en -taakpakketen uitbesteed.

Flexibiliteit, dossierkennis en management skills zijn onontbeerlijk om dit soort samenwerking een succes te maken. Dit alles betekent ook dat communicatievaardigheden voor een maintenance manager erg belangrijk - maar jammer genoeg ook vaak ondergewaardeerd - zijn.

Hij/zij moet vlot kunnen communiceren met techniekers, collega managers, toeleveranciers en directie. Niet te vergeten hierbij is dat communiceren zich niet beperkt tot praten, maar dat ook kunnen luisteren essentieel is.

Een wijsheid die ook binnen total quality management sterk benadrukt wordt.

Het wordt stilaan duidelijk dat persoonlijk time management noodzakelijk is en dat stressbestendigheid geen overbodige luxe is. En uiteraard moet hij/zij een uitstekende 'problem solver' zijn die in staat is tot 'critical thinking' om innovatieve, creatieve oplossing voor problemen - of anticiperend op potentiële problemen - voor te stellen (dat was een aardig aantal buzzwords in één zin).

Er mag ook niet vergeten worden dat de professionele wereld van de maintenance manager (en niet alleen van de maintenance manager trouwens) een steeds grotere mate van noem het volatiliteit vertoont. Product-service systems (power-by-the-hour bv.) nemen steeds meer de plaats in van het oude kopen van een machine en dan zelf onderhouden.

Predictief en prognostisch onderhoud dienen zich aan als kandidaat-vervanger voor het vertrouwde preventief onderhoud. Door technologische (r)evoluties als 3D-printing van wisselstukken doemen aan de horizon nieuwe business modellen op.

De automatisatietrend in productie zet zich voort. Werkplaatsen zijn/worden trouwens ook niet langer ingenomen door enkel robots of door enkel mensen, maar zijn in toenemende mate collaborative work places waar robots en operatoren naast elkaar werken, met alle veiligheids- en andere eisen van dien.

Gelukkig zijn er dingen zoals de ISO 55000 die proberen een houvast inzake degelijk maintenance/asset management te bieden. Dat neemt niet weg dat de maintenance manager (M/V) vandaag en in de toekomst een ware duizendpoot, zeg gerust super(wo)man, moet zijn.

Maar is er is een lichtpunt. Om het met de woorden van William Shakepeare (1564-1616) te zeggen: «It is not in the stars to hold our destinity but in ourselves». <<

Liliane Pintelon is professor aan de KU Leuven. Ze is auteur van o.a. het boek 'Asset management: the maintenance perspective'. <<

Abonneer op onze nieuwsbrief

Reageer of publiceer aanvullende informatie
Mis ook dit niet...

Batterijen van elektrische wagens krijgen nieuw leven bij Umicore

ENGIE en Umicore hebben het eerste industriële ‘second life’ batterij­systeem ingehuldigd op de site van Umicore in Olen. Dit systeem bestaat uit 48 gebruikte batterijen.

Kinepolis is ‘Onderneming van het Jaar’ 2019

Een professionele jury, met vertegenwoordigers uit de top van het Belgische bedrijfsleven en de academische wereld, verkoos Kinepolis boven de andere finalisten Actief, Aertssen en Torfs.

Primeur: mobiele DC-unit toont mogelijkheden gelijkstroom

Voor het Europees project ENLEB ontwikkelde Hogeschool UC Leuven Limburg (UCLL R&E) een mobiele DC-Unit, die energie opwekt met zonnepanelen. Li-ion batterijen slaan overschotten op.

Oman Gas Company sluit nieuw vijfjarencontract met WideTech

Het gastransportbedrijf van Oman maakt gebruik van een geautomatiseerd gasrapportagesysteem, dat is ontwikkeld door het Waalse software bedrijf WideTech.

Solar Team wil WK winnen met zuinigere zonnewagen

Dit weekend start het wereldkampioenschap voor zonnewagens in het Australische Darwin. Het KU Leuven studententeam zal deelnemen met de BluePoint, de achtste zonnewagen.

Japan start zoektocht naar zwaartekrachtsgolven

De ondergrondse KAGRA-detector in Japan sluit zich met een Memorandum of Understanding (MoU) aan bij de twee Amerikaanse LIGO-detectoren en Italiaanse Virgo in Pisa.

Katoen Natie neemt Poolse warehouseactiviteiten van Nijhof-Wassink over

De overname geldt voor het logistiek centrum in het Poolse Kutno, waardoor Katoen Natie haar wereldwijde marktleiderpositie in de logistiek voor de (petro)chemische industrie verstevigd.

Willemen levert nieuwe Marokkaanse containerterminal op (+video)

Willemen Groep heeft in de haven van Tanger in Marokko een containerterminal opgeleverd voor APM Terminals. De gloednieuwe terminal heeft een jaarlijkse capaciteit van 3,3 miljoen teu.

Schubert & Salzer lanceert stoomkoeler 5090

De voordelen van het schijfklepsysteem voor stoomconditionering worden met de stoomkoeler type 5090 gecombineerd. Operatoren profiteren van een hoge afdichting, minder slijtage en geoptimaliseerde stoomcontrole. De stoomkoeler regelt de vereiste hoeveelheid injectiewater voor het koelen van stoom tot de gewenste stoom temperatuur. >>

Partners