Onderhoudsplanningen en voorrangsregels: wie mag eerst? - column

Columns & Blogs 30/11/2015 8:50:03

Het stellen van prioriteiten in onderhoud is niet eenvoudig. Soms lijkt al het werk onmiddellijk te moeten worden uitgevoerd. Er is een praktisch regeltje dat kan helpen.

Lees hieronder verder   
Verwant

Ook Desiro-vloot van NMBS lijdt onder extreme hitte

Sandra Gottcheiner wordt directrice SPIE Building Systems

Een verjongingskuur voor uw machinepark? - whitepaper

Miljarden investering in ethaankraker en propaandehydrogeneringsfabriek

Tideway verdubbelt productiecapaciteit met nieuw kabellegschip

Jan De Nul haalt 2 Argentijnse contracten binnen

>> Meer verwant nieuws
Carrièrekansen (meer)
Agenda

Expert in lean en productiemanagement: productieplanning

SBM Gent

van 28/02/2018 tot 5/09/2018

Club onderhoudsmanagers

Mercure Hotel - Roeselare

van 19/03/2018 tot 26/11/2018

Expert in onderhouds­management - modulair programma

Bluepoint Antwerpen

van 19/04/2018 tot 22/11/2018

Eerstelijns onderhoud op industriële tandwielkasten

MGH Antwerpen

donderdag 6 september 2018

Inleiding in de machinebouw

Zwijnaarde (Gent)

van 10/09/2018 tot 3/12/2018

Saltex 2018

Messe Dornbirn

van 12/09/2018 tot 13/09/2018

Engineeringnet Mobile



Scan de QR-code
of klik hier om mobiel te surfen.

Tip: maak zelf een sneltoets op de startpagina van je smartphone. Voor Android: “Sneltoets Startpagina” of "Toevoegen aan startscherm". Voor iPhone: “Zet in beginscherm”.

Meest gelezen nieuws

Haven Gent en Zeeland Seaports fuseren tot North Sea Port

Logistieke oplossingen gezocht voor hoge kosten leeggoed

LRM investeert 250.000 euro in fietsleasing-bedrijf

Vorig jaar 25% meer warmtepompen geïnstalleerd

40% meer ruimte voor groene energie dankzij slimme netten

Ecochem investeert 10 miljoen in uitbreiding Willebroekse fabriek (+video)

Keuze van de redactie

(9/8) Spam blijft favoriete techniek van cybercriminelen

(7/8) AB InBev wil duurzaamheids-uitdagingen aanpakken via 100+ Accelerator

(6/8) Veldproeven met 5G in autoproductie gestart

(26/7) ArcelorMittal realiseert All Weather Terminal in North Sea Port

(12/7) North Sea Port maakt klimaatambities waar met buisleidingen

(11/7) Groeiende waterrisico’s opvangen met ’Internet of Water’

>> Meer blikvangers

ENGINEERINGNET - Het is zaterdag. Een glimmend zwarte limousine parkeert op de stoep bij de bakker. Dat mag niet. In de wagen 5 kleine hockey-meisjes.

De bestuurder stapt uit, loopt gehaast de winkel in, en vraagt om een zak krentenbollen. De meiden moeten naar een wedstrijd en ze zijn laat.

Ik sta in de lange rij te wachten tot ik aan de beurt ben. Ik zie mensen denken: «hij moet achter aansluiten». Er is ook een klant die dat zegt.

«Asociale patser»
Zo'n fout geparkeerde limo helpt niet echt om mensen inschikkelijker te maken. Ik kijk. Het is Ruud, een goede vriend. Geslaagd zakenman, en een zachtaardig en beleefd mens.

In zijn weinige vrije tijd altijd bezig met vrijwilligerswerk. Geen voordringer. Maar nu dus wel. Door zijn wanhoop en ontwapenende charme werd hij toch als eerste geholpen.

Later stond er een foto van de fout geparkeerde wagen in ons plaatselijk krantje met een zuur bijschriftje over asociale patsers die menen zich alles te kunnen permitteren.

Prioriteit is niet hetzelfde als urgentie
Urgentie zegt hoe snel we moeten starten met gevraagd werk. Werk met urgentie 0 betekent: onmiddellijk beginnen.

Urgentie 2 is werk dat gepland kan worden, en meestal wordt dan gevraagd een leverdatum te respecteren.

Prioriteit geeft de plaats aan in een wachtrij. Prioriteiten veranderen in de tijd, en dit is serieus bedoeld en geen grap over managers die hun medewerkers steeds weer vragen hun prioriteiten te herschikken.

U kunt zich voorstellen dat een planbare klus (urgentie 2) die uiterlijk over 8 weken klaar moet zijn, initieel niet zo'n hoge prioriteit heeft. Maar als er nog niets aan dat werk gedaan is, en de afgesproken leverdatum is morgen: tja, dan is de prioriteit van dat niet-urgente werk ineens heel hoog geworden.

Hopelijk apprecieert u het verschil tussen urgentie en prioriteit. U begrijpt ook wat Ruud gedaan heeft: hij creëerde een urgentie 0 situatie. Onze vrienden van Productie kennen deze truc ook.

En als er vaak misbruik van wordt gemaakt, is het voor onderhoud erg moeilijk om werk te plannen en leverdata te respecteren.

Planbaar werk
Het stellen van prioriteiten is lastig, maar er is theorie die de praktijk kan helpen. Voor planbaar werk moeten prioriteiten worden gesteld. Welke job eerst, welke daarna.

De planner maakt keuzes en creëert een soort wachtrij. De plaats in de rij is afhankelijk van de keuzes. Veel planners werken intuïtief of op ervaring. De theorie is helder: bij het stellen van prioriteiten willen we drie variabelen optimaliseren.

Het zijn: een zo kort mogelijke doorlooptijd van het werk, géén overschrijding van de afgesproken leverdatum, en last but not least een maximale benutting van de tijd van onze eigen technici, van de uitvoerende capaciteit.

Concessies doen
Het vervelende is dat we concessies moeten doen. Twee van de criteria optimaal? Het derde criterium zal er onder lijden. Een treffend voorbeeld tijdens een shutdown: voor werk op het kritieke pad moeten we kiezen voor de kortst mogelijke doorlooptijd en het absoluut aanhouden van de leverdatum (zelfs het uur waarop is dan belangrijk).

Maximale benutting van technici is daarmee onhaalbaar geworden. We zien dat ook in de praktijk, we zetten zelfs extra mensen op het werk. Voor het geval dat... Misschien hebben we ze niet nodig, en voeren ze tijdens de klus niets uit.

Ander voorbeeld: werk tijdens een shutdown dat níet op het kritieke pad ligt. Mijn cursisten geven na enig nadenken altijd het juiste antwoord. Ik zal het u daarom niet verklappen, ook u kunt dit. Hint: een kortst mogelijke doorlooptijd is nu niet zo belangrijk.

Juiste balans
Planners moeten voor elke klus steeds weer de juiste balans tussen de drie criteria vinden. Dat is een lastige job. Kijk eens naar het werkpakket van uw onderhoudsdienst, en maak uw eigen keuzes. Ik weet zeker dat u ervan zult leren, óók over het prioriteren van uw eigen werkzaamheden. <<

Eric Rensen van BraintainEr adviseert organisaties waarvoor techniek belangrijk is. Hij is gespecialiseerd in onderhouds-management, asset management en productiviteits-verhoging. <<

Abonneer op onze nieuwsbrief

Reageer of publiceer aanvullende informatie
Mis ook dit niet...

Team Formula Electric Belgium wint prijs voor beste ontwerp

De Umicore Pulse, de elektrische racewagen van het studententeam Formula Electric Belgium, heeft tijdens Formula Student Czech Republic de prijs voor het beste ontwerp gewonnen.

Eplan Data Portal: de weg naar de ideale set apparaatgegevens - techniek

De beschikbaarheid van digitale apparaatgegevens vormt de sleutel tot efficiënte engineering. De grootste uitdagingen zijn zowel de gegevenskwaliteit als de omvang van deze gegevens.

Derde proefboring diepe geothermie op Balmatt-site afgerond

Eind juli heeft Smet-Daldrup de derde boring in Mol-Donk succesvol afgerond. De put heeft een lengte van maar liefst 4.905 meter en is tot op een verticale diepte van 4.235 meter geboord.

Hot topic op Valve World Expo 2018: gasopslag-installaties

Omdat hernieuwbare energie steeds meer aan belang wind in Europa, zal er om pieken op te vangen steeds vaker gebruik van gas gemaakt worden om elektriciteit te produceren.

AB InBev wil duurzaamheids-uitdagingen aanpakken via 100+ Accelerator

AB InBev nodigt academici, ondernemers, wetenschappers en technologen uit om deel te nemen aan de 100+ Accelerator om enkele wereldwijde duurzaamheids-vraagstukken op te lossen.

Duitse Bank KfW wordt partner van Elia in 50Hertz

Elia heeft de laatste 20% aandelen van IFM in Eurogrid gekocht. De bijkomende participatie zal onmiddellijk verkocht worden aan Duitse staatsbank Kreditanstalt für Wiederaufbau (KfW).

Bezoek de Staübli Robotics Days - uitnodiging

Tijdens de Stäubli Robotics Days worden bezoekers vergast op interessante lezingen maar ook kunnen ze er talrijke democellen en een ruim gamma robotica randapparatuur aan de slag zien.

Veldproeven met 5G in autoproductie gestart

Audi en Ericsson gaan 5G technologie proefdraaien in de autoproductie. Ze onderzoeken hoe ver ze met de draadloze 5G kunnen als toekomstbestendige communicatietechnologie.

Partners