Onderhoudsplanningen en voorrangsregels: wie mag eerst? - column

Columns & Blogs 30/11/2015 8:50:03

Het stellen van prioriteiten in onderhoud is niet eenvoudig. Soms lijkt al het werk onmiddellijk te moeten worden uitgevoerd. Er is een praktisch regeltje dat kan helpen.

Lees hieronder verder   
engineeringnet-tv

Verwant

Wallonië pompt 20 miljoen euro in renovatie stuwdam

Jan De Nul haalt grote Ecuadoraanse opdracht binnen

NMBS opent nieuwe tractiewerkplaats in Hasselt

Volledig gecertificeerde Industrial Sampling Engineers bij Mechatest - techniek

Dredging International en Van Oord halen Pools contract binnen

Prijzenregen op Euromaintenance 2018

>> Meer verwant nieuws
Carrièrekansen (meer)
Agenda

Club onderhoudsmanagers

Mercure Hotel - Roeselare

van 19/03/2018 tot 26/11/2018

Expert in onderhouds­management - modulair programma

Bluepoint Antwerpen

van 19/04/2018 tot 22/11/2018

Inleiding in de machinebouw

Zwijnaarde (Gent)

van 10/09/2018 tot 3/12/2018

Hydraulica

SBM Kortrijk

van 12/09/2018 tot 7/11/2018

Club Logistiek & Supply Chain Managers

Hotel-restaurant Van Der Valk Nazareth

van 19/09/2018 tot 30/04/2019

Sales Academy: verbeter uw bedrijfsresultaten

Bluepoint Brussel

van 20/09/2018 tot 22/11/2018

Engineeringnet Mobile



Scan de QR-code
of klik hier om mobiel te surfen.

Tip: maak zelf een sneltoets op de startpagina van je smartphone. Voor Android: “Sneltoets Startpagina” of "Toevoegen aan startscherm". Voor iPhone: “Zet in beginscherm”.

Meest gelezen nieuws

Haven Gent en Zeeland Seaports fuseren tot North Sea Port

Logistieke oplossingen gezocht voor hoge kosten leeggoed

LRM investeert 250.000 euro in fietsleasing-bedrijf

Vorig jaar 25% meer warmtepompen geïnstalleerd

40% meer ruimte voor groene energie dankzij slimme netten

Ecochem investeert 10 miljoen in uitbreiding Willebroekse fabriek (+video)

Keuze van de redactie

(18/10) Crowdfunding voor drie nieuwe waterkrachtcentrales in Wallonië

(17/10) Ardo verkozen tot ‘Onderneming van het Jaar’ 2018

(15/10) Hans Casier wordt nieuwe voorzitter essenscia

(15/10) RWE haalt Nederlandse STEG-centrale van onder het stof

(11/10) Europees consortium demonstreert ondergrondse seizoensopslag zomerwarmte

(10/10) Winnaars van EIT Awards 2018 bekendgemaakt

>> Meer blikvangers

ENGINEERINGNET - Het is zaterdag. Een glimmend zwarte limousine parkeert op de stoep bij de bakker. Dat mag niet. In de wagen 5 kleine hockey-meisjes.

De bestuurder stapt uit, loopt gehaast de winkel in, en vraagt om een zak krentenbollen. De meiden moeten naar een wedstrijd en ze zijn laat.

Ik sta in de lange rij te wachten tot ik aan de beurt ben. Ik zie mensen denken: «hij moet achter aansluiten». Er is ook een klant die dat zegt.

«Asociale patser»
Zo'n fout geparkeerde limo helpt niet echt om mensen inschikkelijker te maken. Ik kijk. Het is Ruud, een goede vriend. Geslaagd zakenman, en een zachtaardig en beleefd mens.

In zijn weinige vrije tijd altijd bezig met vrijwilligerswerk. Geen voordringer. Maar nu dus wel. Door zijn wanhoop en ontwapenende charme werd hij toch als eerste geholpen.

Later stond er een foto van de fout geparkeerde wagen in ons plaatselijk krantje met een zuur bijschriftje over asociale patsers die menen zich alles te kunnen permitteren.

Prioriteit is niet hetzelfde als urgentie
Urgentie zegt hoe snel we moeten starten met gevraagd werk. Werk met urgentie 0 betekent: onmiddellijk beginnen.

Urgentie 2 is werk dat gepland kan worden, en meestal wordt dan gevraagd een leverdatum te respecteren.

Prioriteit geeft de plaats aan in een wachtrij. Prioriteiten veranderen in de tijd, en dit is serieus bedoeld en geen grap over managers die hun medewerkers steeds weer vragen hun prioriteiten te herschikken.

U kunt zich voorstellen dat een planbare klus (urgentie 2) die uiterlijk over 8 weken klaar moet zijn, initieel niet zo'n hoge prioriteit heeft. Maar als er nog niets aan dat werk gedaan is, en de afgesproken leverdatum is morgen: tja, dan is de prioriteit van dat niet-urgente werk ineens heel hoog geworden.

Hopelijk apprecieert u het verschil tussen urgentie en prioriteit. U begrijpt ook wat Ruud gedaan heeft: hij creëerde een urgentie 0 situatie. Onze vrienden van Productie kennen deze truc ook.

En als er vaak misbruik van wordt gemaakt, is het voor onderhoud erg moeilijk om werk te plannen en leverdata te respecteren.

Planbaar werk
Het stellen van prioriteiten is lastig, maar er is theorie die de praktijk kan helpen. Voor planbaar werk moeten prioriteiten worden gesteld. Welke job eerst, welke daarna.

De planner maakt keuzes en creëert een soort wachtrij. De plaats in de rij is afhankelijk van de keuzes. Veel planners werken intuïtief of op ervaring. De theorie is helder: bij het stellen van prioriteiten willen we drie variabelen optimaliseren.

Het zijn: een zo kort mogelijke doorlooptijd van het werk, géén overschrijding van de afgesproken leverdatum, en last but not least een maximale benutting van de tijd van onze eigen technici, van de uitvoerende capaciteit.

Concessies doen
Het vervelende is dat we concessies moeten doen. Twee van de criteria optimaal? Het derde criterium zal er onder lijden. Een treffend voorbeeld tijdens een shutdown: voor werk op het kritieke pad moeten we kiezen voor de kortst mogelijke doorlooptijd en het absoluut aanhouden van de leverdatum (zelfs het uur waarop is dan belangrijk).

Maximale benutting van technici is daarmee onhaalbaar geworden. We zien dat ook in de praktijk, we zetten zelfs extra mensen op het werk. Voor het geval dat... Misschien hebben we ze niet nodig, en voeren ze tijdens de klus niets uit.

Ander voorbeeld: werk tijdens een shutdown dat níet op het kritieke pad ligt. Mijn cursisten geven na enig nadenken altijd het juiste antwoord. Ik zal het u daarom niet verklappen, ook u kunt dit. Hint: een kortst mogelijke doorlooptijd is nu niet zo belangrijk.

Juiste balans
Planners moeten voor elke klus steeds weer de juiste balans tussen de drie criteria vinden. Dat is een lastige job. Kijk eens naar het werkpakket van uw onderhoudsdienst, en maak uw eigen keuzes. Ik weet zeker dat u ervan zult leren, óók over het prioriteren van uw eigen werkzaamheden. <<

Eric Rensen van BraintainEr adviseert organisaties waarvoor techniek belangrijk is. Hij is gespecialiseerd in onderhouds-management, asset management en productiviteits-verhoging. <<

Abonneer op onze nieuwsbrief

Reageer of publiceer aanvullende informatie
Mis ook dit niet...

Aandrijvingen: van motor- naar systeemefficiëntie? - artikel

Interessante ontwikkelingen vonden we tijdens Hannover Messe 2018 vooral bij de elektromotoren. Het voorbije decennium stonden die in het teken van efficiëntie.

Haven van Antwerpen organiseerde eerste chainPORT hackathon

Aan de hackathon deden ruim 400 deelnemers mee, waarbij het winnende team van het bedrijf Rombit een oplossing uitwerkte voor de optimalisatie van de opgegeven ‘Expected Time of Arrival’.

Verpakkingstechniek van Arburg: alles uit één hand - advertorial

In de verpakkingsbranche ligt de nadruk op precisie, reproductie, efficiëntie, lage stukprijzen en korte cyclustijden. Arburg biedt daarom specifieke verpakkingsmachines en -installaties aan

Ardo verkozen tot ‘Onderneming van het Jaar’ 2018

Ardo haalde het in deze 24ste editie van Decospan en Reynaers Group. Daarnaast won Ontoforce de ‘Prijs van de Vlaamse Regering voor de Scale-up van het Jaar’ 2018.

Bernadette Spinoy wordt algemeen directeur van Total Belgium

Total heeft Bernadette Spinoy aangesteld als algemeen directeur en bestuurder van Total Belgium. Zo komt er voor de eerste keer een vrouw aan leiding van deze afdeling van Total.

Wallonië pompt 20 miljoen euro in renovatie stuwdam

Galère (werkmaatschappij van BAM actief in Wallonië en Brussel) heeft in combinatie met Jan De Nul opdracht verworven voor de eerste fase van de renovatie van de Monsin-stuwdam in de Maas.

AirBridgeCargo vestigt Europese vrachthub op Liege Airport

De Russische luchtvaartmaatschappij gaat een vrachtcentrum van 25.000 vierkante meter in gebruik nemen op de luchthaven van Luik, waarvoor een investering nodig is van 25 miljoen euro.

Start publieke raadpleging Federaal Ontwikkelingsplan 2020-2030

Elia heeft de publieke raadpleging over het Federaal Ontwikkelingsplan 2020-2030 opgestart. Het proces loopt tot 15 december 2018. Dit ontwikkelingsplan moet om de 4 jaar opgemaakt worden.

Vansichen Lineairtechniek viert
haar 25e verjaardag

In oktober vierde Vansichen Lineairtechniek haar 25-jarig bestaan. Het Hasseltse bedrijf startte in 1993 met de verkoop van standaard lineaire componenten. Intussen is het ook dé Belgische specialist bij uitstek voor de bouw van robottracks en dat voor verschillende robotfabrikanten, waaronder FANUC. >>

Partners