Kan ik mijn productie opschorten bij niet-betaling voorschot?

Het is schering en inslag: uw productieafdeling maakt een groot deel producten aan voor een klant. Er zou door deze klant een voorschot betaald worden, maar dat blijft uit!

Trefwoorden: #advies, #column, #juridisch, #Solange Tastenoye

Lees verder

Columns

ENGINEERINGNET.BE - Wat mag en kunt u doen? Hoe vermijdt u zelf in de fout te gaan? U ondervindt dat een betaling moeilijk zal worden en daarom vraagt u zich af u uw levering kan uitstellen zolang deze slecht betalende klant niet heeft gestort? Of gaat u in dergelijke omstandigheden zelf in de fout?

De koopovereenkomst
In dit geval hebben we zonder twijfel te maken met een koopovereenkomst. «Koop» is een overeenkomst waarbij de verkoper zich ertoe verbindt om de eigendom van een zaak (hier de door de klant bestelde producten) over te dragen aan de koper.

Deze laatste verbindt er zich van zijn kant toe om hiervoor een bepaalde prijs te betalen. Opdat er sprake kan zijn van een «koopovereenkomst» moeten twee voorwaarden vervuld worden, nl. er moet een overdracht zijn van het eigendomsrecht van de verkochte zaak (de producten) en er moet een prijs betaald worden.

Dit zijn twee wezenlijke elementen welke absoluut aanwezig moeten zijn opdat er sprake kan zijn van een koopcontract.

Overdracht van de eigendom van de producten
Ook de eigendomsoverdracht van de bestelde goederen mag niet alleen beschouwd worden als een verplichting van de verkoper, maar het is op zich ook een absoluut bestanddeel van de koop zelf.

Deze eigendomsoverdracht hoeft niet per sé gepaard te gaan met de effectieve levering. Het is louter door de wilsovereenstemming van de contracterende partijen dat de eigendomsoverdracht tot stand komt.

Concreet houdt dit in dat het niet noodzakelijk is dat de producten effectief geleverd worden, noch dat de prijs moet betaald zijn opdat de eigendomsoverdracht zou plaats hebben.

De eigendomsoverdracht kan gebeuren van zodra er tussen de partijen een overeenkomst werd bereikt omtrent de prijs en de producten die verkocht worden.

Betaling voorschot blijft uit!
De wet legt geen verplichting op tot het betalen van een voorschot. Een koper kan dus niet verplicht worden om een voorschot te betalen, doch in de praktijk zal een verkoper vaak overgaan tot het vragen van een voorschot.

Wordt er geen voorschot door de koper betaald, dan zal de verkoper vaak de bestelling niet aannemen. Het komt er dan op aan om met de verkoper tot een compromis te komen.

Indien nu de partijen overeenkomen dat er een voorschot moet betaald worden en de koper betaalt dit voorschot niet, dan kan de verkoper ( u ) zich afvragen of hij zijn eigen verplichtingen (dit kan dus zijn het leveren van de bestelde goederen) niet kan opschorten tot zolang de tegenpartij het voorschot heeft betaald.

Als verkoper wenst u ook niet direct over te gaan tot het annuleren van het contract! Maar anderzijds wenst u natuurlijk ook niet in de fout te gaan door zelf uw verplichtingen niet na te komen!

Uitspraak van een rechter: uw productie uitstellen mag!
Onlangs heeft de rechter zich uitgesproken over de vraag of een verkoper in de fout gaat indien hij zijn verplichtingen uitstelt tot wanneer de koper de zijne is nagekomen.

De rechter oordeelde dat het zeker niet foutief was dat de verkoper zijn verplichtingen in dergelijke omstandigheden uitstelt. De koper trok zich blijkbaar niets aan van de verplichtingen waartoe hij zich had verbonden.

Daarom oordeelde de rechter dat het zeker niet abnormaal was dat de verkoper zijn verplichtingen ook niet naleefde!

Concreet houdt dit in dat indien u merkt dat uw voorschot niet betaald wordt, u ook de levering van de verkochte producten kan uitstellen. Laten we hier echter wel opmerken dat u er in dergelijke omstandigheden goed aan doet om uw klant hiervan op de hoogte te brengen.

Op die manier weet hij waarom u uw producten niet levert.
U doet dit uiteraard best met een aangetekende brief zodat er later geen discussie kan ontstaan betreffende het al dan niet ontvangen van een brief. Geef genoeg informatie in de brief.

Zo bijvoorbeeld: wat hij (de koper) precies moet doen opdat u bereid bent om uw eigen verplichtingen na te komen; binnen welke termijn hij dit in orde zal moeten brengen; wanneer u tot levering zal overgaan enz…

Probeer in ieder geval onderling met deze klant tot een akkoord te komen en zet dit akkoord ook onmiddellijk op papier om latere discussies te vermijden!


Als zelfstandig juriste verzorgt Solange Tastenoye algemene juridische dienstverlening voor bedrijven, particulieren en zelfstandigen en verenigingen. Haar specialisatie is burgerlijk recht.