Gaan we de weg op van het uitgerangeerde boerenpaard? - column

Columns & Blogs 30/03/2016 15:19:57

Automatisering, robotica, artificiële intelligentie… Zijn de dagen van de werkende mens geteld? Echt niet, stelt CEO Marc Lambotte van Agoria in deze column. "Dat is een brug te ver..."

Lees hieronder verder   
engineeringnet-tv

Verwant

Maatschappelijke impact van technologiebedrijven

Dominique Demonté wordt algemeen directeur van Agoria Wallonie

“Gaan we groeibedrijven straffen?” - opinie

België telt vijf nieuwe ’Fabrieken van de toekomst’

Technologische industrie flirt met 2% groei

Barometer technologische industrie start nieuwe jaar met positieve noot

>> Meer verwant nieuws
Carrièrekansen (meer)
Agenda

Club onderhoudsmanagers

Mercure Hotel - Roeselare

van 19/03/2018 tot 26/11/2018

Expert in onderhouds­management - modulair programma

Bluepoint Antwerpen

van 19/04/2018 tot 22/11/2018

Inleiding in de machinebouw

Zwijnaarde (Gent)

van 10/09/2018 tot 3/12/2018

Hydraulica

SBM Kortrijk

van 12/09/2018 tot 7/11/2018

Club Logistiek & Supply Chain Managers

Hotel-restaurant Van Der Valk Nazareth

van 19/09/2018 tot 30/04/2019

Sales Academy: verbeter uw bedrijfsresultaten

Bluepoint Brussel

van 20/09/2018 tot 22/11/2018

Engineeringnet Mobile



Scan de QR-code
of klik hier om mobiel te surfen.

Tip: maak zelf een sneltoets op de startpagina van je smartphone. Voor Android: “Sneltoets Startpagina” of "Toevoegen aan startscherm". Voor iPhone: “Zet in beginscherm”.

Meest gelezen nieuws

Haven Gent en Zeeland Seaports fuseren tot North Sea Port

Logistieke oplossingen gezocht voor hoge kosten leeggoed

LRM investeert 250.000 euro in fietsleasing-bedrijf

Vorig jaar 25% meer warmtepompen geïnstalleerd

40% meer ruimte voor groene energie dankzij slimme netten

Ecochem investeert 10 miljoen in uitbreiding Willebroekse fabriek (+video)

Keuze van de redactie

(18/10) Crowdfunding voor drie nieuwe waterkrachtcentrales in Wallonië

(17/10) Ardo verkozen tot ‘Onderneming van het Jaar’ 2018

(15/10) Hans Casier wordt nieuwe voorzitter essenscia

(15/10) RWE haalt Nederlandse STEG-centrale van onder het stof

(11/10) Europees consortium demonstreert ondergrondse seizoensopslag zomerwarmte

(10/10) Winnaars van EIT Awards 2018 bekendgemaakt

>> Meer blikvangers

ENGINEERINGNET.BE - Drastische hervormingen zullen onvermijdelijk zijn, ook op de arbeidsmarkt. Maar betekent dit echt dat de dagen van de werkende mens geteld zijn? Dat we met zijn allen de weg opgaan van het boerenpaard: uitgerangeerd, niet door auto en tractor, maar door robots? Echt niet!

Toevallig kwam ik op internet onlangs een filmpje (zie video onderaan) tegen waarin de Britse blogger en YouTuber CGP Grey een nogal grimmig beeld schetst van hoe de technologische vooruitgang in de komende jaren het werk van steeds grotere aantallen mensen zal overnemen: niet alleen fysieke beroepen, maar ook de ‘intellectuele’ jobs van o.a. kantoorbedienden en vrije beroepen zullen volgens Grey in toenemende mate op de schop gaan.

De motor achter die omwenteling: artificiële intelligentie en zelflerende robots: “You may think even the world’s smartest automation engineer could never make a bot to do your job and you may be right thinking so. But the cutting edge of programming isn’t super smart programmers writing bots, it’s super smart programmers writing bots that teach themselves how to do things the programmer could never teach them to do.”

De visie van Grey, wiens filmpje al door meer dan 6 miljoen mensen werd bekeken, is niet uit de lucht gegrepen. Ook officiële bronnen voorspellen dat drastische veranderingen op til zijn.

Zo is er ’The Future of Jobs’, het fameuze rapport van het World Economic Forum (WEF) waarin wordt voorspeld dat de vierde Industriële Revolutie op korte termijn (tegen 2020!) maar liefst 7,1 miljoen banen zal opslokken in de 15 meest geïndustrialiseerde economieën ter wereld, terwijl er in dezelfde periode en regio’s slechts 2 miljoen nieuwe banen zullen bijkomen.

Staat ons dan werkelijk alleen maar kommer en kwel te wachten? Wordt onze arbeidsmarkt een nachtmerrie? Ik heb geen glazen bol, maar voorlopig vind ik die gedachte toch meer dan een brug te ver.

Akkoord, de komst van nieuwe machines en technologieën heeft ook in het verleden al meermaals jobs vernietigd. Maar tegelijk is dit ook altijd een katalysator geweest voor het ontstaan van weer nieuwe toepassingen en sectoren, nieuwe kansen, nieuwe jobs. Droomjobs zelfs, want het goede nieuws is dat die nieuwe banen doorgaans van hogere kwaliteit (en beter gevaloriseerd) zijn dan de verdwenen jobs. Dat zal ook nu niet anders zijn.

Hebt u wel eens gehoord van Erik Brynjolfsson en Andrew McAfee? In hun warm aanbevolen bestseller ‘The Second Machine Age’ argumenteren deze twee onderzoekers van het befaamde Massachusetts Institute of Technology (MIT) waarom en hoe robots in de arbeidsmarkt perfect complementair kunnen zijn met de mens: geen tegenstanders in een wedloop, maar bondgenoten waarmee kan worden samengewerkt om maximaal onze capaciteiten te ontplooien en efficiënter problemen op te lossen. Precies zoals bijvoorbeeld autobouwer Audi dat perfect begrepen heeft en vandaag reeds volop met co-robots experimenteert.

Brynjolfsson en McAfee hebben het zeker bij het rechte eind als ze oproepen om onverwijld aan te vatten met een grondige hervorming van de opleidings- en arbeidsmarkt. Zij pleiten onder meer voor een veel gerichtere focus op de versterking van vaardigheden waarin mensen nog altijd superieur zijn aan machines: creativiteit, empathie, oplossingsgericht denken,… Daarnaast vragen ze o.a. radicale steun voor elke vorm van ondernemerschap, als dé motor voor nieuwe ideeën, economische groei en… jobs.

Specifiek toegepast op de Belgische situatie zou ik minstens nog enkele andere prioriteiten aan dat lijstje willen toevoegen, zoals: Hoe kunnen we het onderwijs nauwer laten aansluiten op de noden van onze industriële bedrijven? Welke maatregelen moeten we nemen om de arbeidsflexibiliteit te verhogen en onze bedrijven de nodige slagkracht te geven in bijvoorbeeld de oprukkende 24u-economie? Is ons model van sociaal overleg niet stilaan aan een opfrisbeurt toe en zo ja, welke richting moeten we dan uit?

Met Agoria staan we klaar om in elk van deze discussies een met voorstellen onderbouwd standpunt in te nemen dat optimaal de belangen dient van onze technologiebedrijven en de tewerkstelling die ze creëren. << (Marc Lambotte) foto: Agoria)

Wilt u als industriële CEO hierover een bilaterale dialoog met mij aangaan? Stuur een e-mail naar marc.lambotte@agoria.be

 Lees méér over:  agoria   lambotte  
Abonneer op onze nieuwsbrief

Reageer of publiceer aanvullende informatie
Mis ook dit niet...

Aandrijvingen: van motor- naar systeemefficiëntie? - artikel

Interessante ontwikkelingen vonden we tijdens Hannover Messe 2018 vooral bij de elektromotoren. Het voorbije decennium stonden die in het teken van efficiëntie.

Haven van Antwerpen organiseerde eerste chainPORT hackathon

Aan de hackathon deden ruim 400 deelnemers mee, waarbij het winnende team van het bedrijf Rombit een oplossing uitwerkte voor de optimalisatie van de opgegeven ‘Expected Time of Arrival’.

Verpakkingstechniek van Arburg: alles uit één hand - advertorial

In de verpakkingsbranche ligt de nadruk op precisie, reproductie, efficiëntie, lage stukprijzen en korte cyclustijden. Arburg biedt daarom specifieke verpakkingsmachines en -installaties aan

Ardo verkozen tot ‘Onderneming van het Jaar’ 2018

Ardo haalde het in deze 24ste editie van Decospan en Reynaers Group. Daarnaast won Ontoforce de ‘Prijs van de Vlaamse Regering voor de Scale-up van het Jaar’ 2018.

Bernadette Spinoy wordt algemeen directeur van Total Belgium

Total heeft Bernadette Spinoy aangesteld als algemeen directeur en bestuurder van Total Belgium. Zo komt er voor de eerste keer een vrouw aan leiding van deze afdeling van Total.

Wallonië pompt 20 miljoen euro in renovatie stuwdam

Galère (werkmaatschappij van BAM actief in Wallonië en Brussel) heeft in combinatie met Jan De Nul opdracht verworven voor de eerste fase van de renovatie van de Monsin-stuwdam in de Maas.

AirBridgeCargo vestigt Europese vrachthub op Liege Airport

De Russische luchtvaartmaatschappij gaat een vrachtcentrum van 25.000 vierkante meter in gebruik nemen op de luchthaven van Luik, waarvoor een investering nodig is van 25 miljoen euro.

Start publieke raadpleging Federaal Ontwikkelingsplan 2020-2030

Elia heeft de publieke raadpleging over het Federaal Ontwikkelingsplan 2020-2030 opgestart. Het proces loopt tot 15 december 2018. Dit ontwikkelingsplan moet om de 4 jaar opgemaakt worden.

Vansichen Lineairtechniek viert
haar 25e verjaardag

In oktober vierde Vansichen Lineairtechniek haar 25-jarig bestaan. Het Hasseltse bedrijf startte in 1993 met de verkoop van standaard lineaire componenten. Intussen is het ook dé Belgische specialist bij uitstek voor de bouw van robottracks en dat voor verschillende robotfabrikanten, waaronder FANUC. >>

Partners