Veel onderhoudsdiensten missen complete onderhoudsstuklijsten - column

Columns & Blogs 12/08/2016 8:46:47

In deze tijden zouden wij beter niet spreken over bommen. Een recente ervaring gaf mij aanleiding om toch te schrijven over incomplete en daarmee doelloze bommen: Bills of Materials.

Lees hieronder verder   
Verwant

Duurzame energiebronnen integreren in betrouwbaar energie-ecosysteem - opinie

Ongewenste brieven van een ander in de bus? Wat nu? - column

De toekomst van de maakindustrie in België - column

Van handelaar tot ondernemer - column

Agoria gaat Europees met fabrieken van de toekomst - column

Hoge elektriciteitsprijzen benadelen Belgische industrie - column

>> Meer verwant nieuws
Carrièrekansen (meer)
Agenda

Waterstof Dagen

RNSYC - Oostende

van 26/08/2019 tot 30/08/2019

Robots-Cobots: vriend op het werk, vriend in huis

UAntwerpen Campus Groenenborger

donderdag 5 september 2019

Bouwstenen geïntegreerd aanwezigheidsbeleid

BluePoint Antwerpen (Agoria Academy)

maandag 9 september 2019

Rittal vakseminarie industriële systeemkasten

Laakdal

donderdag 12 september 2019

EMO Hannover

Messegelände - Hannover (D)

van 16/09/2019 tot 21/09/2019

Eerstelijns onderhoud op industriële tandwielkasten

MGH Servicecenter Machelen

dinsdag 17 september 2019

Keuze van de redactie

(12/8) Indaver scoort Schots afvalenergiecontract van 400 miljoen euro

(6/8) Masterproeffilmpje bezorgt ingenieur job bij Amazon

(15/7) Onderzoekers verhogen energiecapaciteit uit zonnepanelen

(3/7) Onthulling eerste hyperloopsysteem in Europa (+video)

(1/7) Onderzoek: wagenziekte voorkomen in zelfrijdende auto’s

(1/7) Antwerpen schakelt Arcadis in om klimaatambities waar te maken

>> Meer blikvangers

ENGINEERINGNET.BE - Stel: u wenst fietsen te fabriceren. U heeft installaties en gereedschappen nodig, en mensen om de installaties te bedienen. En wat u ook nodig heeft is een stuklijst.

Per type fiets vermeldt de stuklijst welke onderdelen u nodig heeft om 1 fiets te maken. En per onderdeel ook hoeveel er in 1 fiets gemonteerd gaan worden. Wij denken bijvoorbeeld aan twee wielen.

En aan 1 zadel. Denk bij een fiets aan 250 tot 1.000 componenten, afhankelijk of u deels reeds geassembleerde onderdelen inkoopt, of werkelijk alles zelf wenst op te bouwen. En ook afhankelijk van hoe complex uw te fabriceren fiets is.

Zonder stuklijst is het vrijwel onmogelijk een product te vervaardigen, want je weet niet welke onderdelen je moet inkopen. Geen wonder dat in informatiesystemen van een bedrijf een belangrijke plek is ingeruimd voor de productstuklijsten. En deze stuklijsten worden goed bewaakt, en up to date, juist, en compleet gehouden.

Kijk nu eens naar het onderhoud van een fiets. U zult tot de conclusie komen dat de meeste componenten voor het onderhoud van een fiets niet echt relevant zijn. Remblokken, verlichting, ketting, banden: ja. Zadel, frame, stuur: neen. Indien u een FMECA zou uitvoeren komt u waarschijnlijk op 20 tot 30 onderdelen die onderhoudsaandacht nodig hebben, en waarvan u misschien besluit om er een aantal op voorraad te nemen. Kortom: de stuklijst voor onderhoud omvat een fractie van de componenten die op de productiestuklijst staan.

Nu de realiteit: veel onderhoudsdiensten beschikken niet over complete onderhoudsstuklijsten. Veel geld is besteed aan de implementatie van onderhoudssoftware, maar de stuklijsten zijn angstwekkend leeg.

Wat we voor de productiestuklijst als onacceptabel zouden beschouwen, is voor onderhoud bijna een common practice: het vullen van stuklijsten is veel werk, en dus duur, en dus krijgen medewerkers de opdracht om de stuklijsten geleidelijk te vullen tijdens hun gewone werk. Dat kan er wel bij gedaan worden...

Duizend bommen en granaten! Het lijkt wel of het de bedrijfsleiding niet kan bommen dat werkvoorbereiders en techniekers een van hun belangrijkste gereedschappen moeten missen. Aha: het woord BOM is gevallen. Weet dat de stuklijst in goed Nederlands meestal BoM wordt genoemd: de Bill of Materials. Ik droom van effectieve BoM'en.

Een werkvoorbereider weet aan welke installatie gewerkt gaat worden, en welk werk gedaan moet worden. Prachtig als hij in het systeem kan opzoeken welke artikelen bij die installatie behoren.

Een lijst, een BoM, waaruit hij efficiënt zijn keuze kan maken, en waarmee hij als door een wonder meteen en zonder tijdverlies de benodigde reserveringen/bestellingen kan maken. Hoe anders is het vaak.

De werkvoorbereider heeft geen BoM. Hij heeft misschien een exploded view, en mag van daaruit zijn selecties doen, en de artikelen opzoeken in de magazijnmodule van zijn onderhoudssoftware.

Of hij heeft leveranciersdocumentatie, en mag van daaruit raden hoe de verschillende componenten in het eigen bedrijf genoemd worden en gecodeerd zijn. Dat alles leidt tot tijdverlies.

Nog een droom: er is een storing. De monteur weet aan welk installatiedeel hij werkt. Hij kijkt op zijn iPad/PDA en zoomt in op de betreffende BoM. Daarop staan de artikelen, en ook de beschikbare aantallen en zelfs de lokatie in het magazijn.

De nachtmerrie is: de monteur demonteert een onderdeel en gaat zoeken in het magazijn naar dat onderdeel of iets dat er op lijkt. Langere (of terugkerende) productiestilstanden en zelfs calamiteiten kunnen hiervan het gevolg zijn.

Zonder kwalitatief goede BoM's is de productiviteit in Onderhoud te laag en bestaat er een verhoogd risico voor productieverliezen en calamiteiten. Hopelijk legt dit alles geen bom onder uw vertrouwen dat alles vanzelf goed komt... <<

Eric Rensen van BraintainEr adviseert organisaties waarvoor techniek belangrijk is. Hij is gespecialiseerd in onderhouds-management, asset management en productiviteits-verhoging. <<

Abonneer op onze nieuwsbrief

Reageer of publiceer aanvullende informatie
Mis ook dit niet...

PortXchange moet digitale scheepvaart-app wereldwijd beschikbaar maken

PortXchange is erop gericht de efficiëntie van havenaanlopen te vergroten en de CO2-uitstoot van en tussen havens te verminderen, onder meer door de digitale scheepvaart-app Pronto.

Indaver scoort Schots afvalenergiecontract van 400 miljoen euro

Indaver en Acciona gaan samen een afvalenergiecentrale exploiteren in het Noordoosten van Schotland. Het NESS-energieproject zal jaarlijks 150.000 ton huishoudelijk afval verwerken.

Zuinigste wagens bekroond in Shell Eco-marathon (+fotoreportage)

Dit jaar namen 141 studententeams deel aan de Europese editie van de Shell Eco-marathon, een wedstrijd om zo energiezuinig mogelijke wagens te bouwen.

elobau levert oplossingen voor agrarische sector - praktijkcase

Steketee, producent van schoffel- en grond­bewerkings­machines, was op zoek naar betrouwbare hoeksensoren die geschikt zijn voor de landbouw en mobiele automatisering, en niet te duur zijn.

Forse daling CO2-uitstoot van bedrijfswagens

Bedrijfswagens stoten momenteel 17% minder CO2 uit dan zeven jaar geleden, aldus hr-dienstverlener Acerta op basis van haar data voor meer dan 40.000 werkgevers.

Nieuw groot onderzoeksprogramma via ALMA-telescoop

Rychard Bouwens van de Leidse Sterrewacht is de eerste Nederlandse wetenschapper die een ‘Large Program’ mag uitvoeren met de geavanceerde ALMA-telescoop, die in Chili opgesteld staat.

Genomineerden voor Matexpo awards bekend gemaakt

Met deze awards wil de beursorganisator de grootste technische innovatie, de meest milieuvriendelijke machine of innovatie of de meest vernieuwende veiligheidsstoepassing onderscheiden.

Pocketboer publiceert ’tips en tricks’ voor pocketvergisten

De voorbije jaren ontstonden bij landbouwers allerlei problemen bij gebruik van hun kleinschalige biogasinstallatie. De operationele groep 'Pocketboer' heeft nu oplossingen ontwikkeld.

Kontron lanceert COM Express Compact Type 6 met nieuwste Intel processoren

Kontron heeft nieuwe COM Express Compact Type 6 modules, die de 8ste generatie Intel-processoren bevatten, toegevoegd aan zijn gamma. De processoren verbruiken slechts 15 Watt. De nieuwe modules laten tot 24 GB DDR4-geheugen toe en zijn optioneel voor het eerst beschikbaar in Compact-formaat met snelle NVMe SSD. >>

Partners