Veel onderhoudsdiensten missen complete onderhoudsstuklijsten - column

Columns & Blogs 12/08/2016 8:46:47

In deze tijden zouden wij beter niet spreken over bommen. Een recente ervaring gaf mij aanleiding om toch te schrijven over incomplete en daarmee doelloze bommen: Bills of Materials.

Lees hieronder verder   
Verwant

Economische conjunctuur: ”Bijtanken of stilvallen” - opinie

essenscia opgetogen over investering Borealis

“De schoonheid, de kracht en de wijsheid van wetenschap” - column

De energietransitie vergt net iets meer - opinie

Dirk Torfs: “Niet alleen het product, ook de productie innoveren!” - column

NIS-richtlijn tegen cybercriminaliteit ! - column

>> Meer verwant nieuws
Carrièrekansen (meer)
Agenda

Club onderhoudsmanagers

Mercure Hotel - Roeselare

van 19/03/2018 tot 26/11/2018

Expert in onderhouds­management - modulair programma

Bluepoint Antwerpen

van 19/04/2018 tot 22/11/2018

Inleiding in de machinebouw

Zwijnaarde (Gent)

van 10/09/2018 tot 3/12/2018

Club Logistiek & Supply Chain Managers

Hotel-restaurant Van Der Valk Nazareth

van 19/09/2018 tot 30/04/2019

Sales Academy: verbeter uw bedrijfsresultaten

Bluepoint Brussel

van 20/09/2018 tot 22/11/2018

Facility manager: 10 aparte modules

Zwijnaarde (Gent)

van 1/10/2018 tot 27/06/2019

Engineeringnet Mobile



Scan de QR-code
of klik hier om mobiel te surfen.

Tip: maak zelf een sneltoets op de startpagina van je smartphone. Voor Android: “Sneltoets Startpagina” of "Toevoegen aan startscherm". Voor iPhone: “Zet in beginscherm”.

Meest gelezen nieuws

Haven Gent en Zeeland Seaports fuseren tot North Sea Port

Logistieke oplossingen gezocht voor hoge kosten leeggoed

LRM investeert 250.000 euro in fietsleasing-bedrijf

Vorig jaar 25% meer warmtepompen geïnstalleerd

40% meer ruimte voor groene energie dankzij slimme netten

Ecochem investeert 10 miljoen in uitbreiding Willebroekse fabriek (+video)

Keuze van de redactie

(12/11) Winnaars European Social Innovation Competition 2018 bekend

(12/11) Polestar evalueert sterkte koolstofvezel

(7/11) Europees project voor ombouw van kolencentrale naar biomassa

(7/11) Snelle energieopslag in machine-aandrijvingen leidt tot lagere kosten

(6/11) Verschillende computeropslagmedia hebben beveiligingsprobleem

(5/11) Covestro investeert 300 miljoen euro in Antwerpse haven

>> Meer blikvangers

ENGINEERINGNET.BE - Stel: u wenst fietsen te fabriceren. U heeft installaties en gereedschappen nodig, en mensen om de installaties te bedienen. En wat u ook nodig heeft is een stuklijst.

Per type fiets vermeldt de stuklijst welke onderdelen u nodig heeft om 1 fiets te maken. En per onderdeel ook hoeveel er in 1 fiets gemonteerd gaan worden. Wij denken bijvoorbeeld aan twee wielen.

En aan 1 zadel. Denk bij een fiets aan 250 tot 1.000 componenten, afhankelijk of u deels reeds geassembleerde onderdelen inkoopt, of werkelijk alles zelf wenst op te bouwen. En ook afhankelijk van hoe complex uw te fabriceren fiets is.

Zonder stuklijst is het vrijwel onmogelijk een product te vervaardigen, want je weet niet welke onderdelen je moet inkopen. Geen wonder dat in informatiesystemen van een bedrijf een belangrijke plek is ingeruimd voor de productstuklijsten. En deze stuklijsten worden goed bewaakt, en up to date, juist, en compleet gehouden.

Kijk nu eens naar het onderhoud van een fiets. U zult tot de conclusie komen dat de meeste componenten voor het onderhoud van een fiets niet echt relevant zijn. Remblokken, verlichting, ketting, banden: ja. Zadel, frame, stuur: neen. Indien u een FMECA zou uitvoeren komt u waarschijnlijk op 20 tot 30 onderdelen die onderhoudsaandacht nodig hebben, en waarvan u misschien besluit om er een aantal op voorraad te nemen. Kortom: de stuklijst voor onderhoud omvat een fractie van de componenten die op de productiestuklijst staan.

Nu de realiteit: veel onderhoudsdiensten beschikken niet over complete onderhoudsstuklijsten. Veel geld is besteed aan de implementatie van onderhoudssoftware, maar de stuklijsten zijn angstwekkend leeg.

Wat we voor de productiestuklijst als onacceptabel zouden beschouwen, is voor onderhoud bijna een common practice: het vullen van stuklijsten is veel werk, en dus duur, en dus krijgen medewerkers de opdracht om de stuklijsten geleidelijk te vullen tijdens hun gewone werk. Dat kan er wel bij gedaan worden...

Duizend bommen en granaten! Het lijkt wel of het de bedrijfsleiding niet kan bommen dat werkvoorbereiders en techniekers een van hun belangrijkste gereedschappen moeten missen. Aha: het woord BOM is gevallen. Weet dat de stuklijst in goed Nederlands meestal BoM wordt genoemd: de Bill of Materials. Ik droom van effectieve BoM'en.

Een werkvoorbereider weet aan welke installatie gewerkt gaat worden, en welk werk gedaan moet worden. Prachtig als hij in het systeem kan opzoeken welke artikelen bij die installatie behoren.

Een lijst, een BoM, waaruit hij efficiënt zijn keuze kan maken, en waarmee hij als door een wonder meteen en zonder tijdverlies de benodigde reserveringen/bestellingen kan maken. Hoe anders is het vaak.

De werkvoorbereider heeft geen BoM. Hij heeft misschien een exploded view, en mag van daaruit zijn selecties doen, en de artikelen opzoeken in de magazijnmodule van zijn onderhoudssoftware.

Of hij heeft leveranciersdocumentatie, en mag van daaruit raden hoe de verschillende componenten in het eigen bedrijf genoemd worden en gecodeerd zijn. Dat alles leidt tot tijdverlies.

Nog een droom: er is een storing. De monteur weet aan welk installatiedeel hij werkt. Hij kijkt op zijn iPad/PDA en zoomt in op de betreffende BoM. Daarop staan de artikelen, en ook de beschikbare aantallen en zelfs de lokatie in het magazijn.

De nachtmerrie is: de monteur demonteert een onderdeel en gaat zoeken in het magazijn naar dat onderdeel of iets dat er op lijkt. Langere (of terugkerende) productiestilstanden en zelfs calamiteiten kunnen hiervan het gevolg zijn.

Zonder kwalitatief goede BoM's is de productiviteit in Onderhoud te laag en bestaat er een verhoogd risico voor productieverliezen en calamiteiten. Hopelijk legt dit alles geen bom onder uw vertrouwen dat alles vanzelf goed komt... <<

Eric Rensen van BraintainEr adviseert organisaties waarvoor techniek belangrijk is. Hij is gespecialiseerd in onderhouds-management, asset management en productiviteits-verhoging. <<

Abonneer op onze nieuwsbrief

Reageer of publiceer aanvullende informatie
Mis ook dit niet...

Startup Hyperlane breekt internationaal door

De Hasseltse startup heeft een partnership gesloten met het Amerikaanse Pixel & Tonic (Craft CMS). Het bedrijf koos voor Hyperlane als een van hun drie geprefereerde hosting partners.

Uniflex UWT 2.2 buisoprolsysteem nu met regelbare snelheid - techniek

Uniflex, de fabrikant van felsmachines uit het Duitse Karben, heeft een nieuwe functionaliteit toegevoegd aan het al goed bekende gemotoriseerde buisoprolsysteem UWT 2.

1 op de 5 bedrijven vorig jaar slachtoffer van fraude

Uit een studie van het adviesbureau BDO België blijkt dat 20% van onze bedrijven vorig jaar te maken kreeg met fraudeurs. De schade bedroeg gemiddeld 150.000 euro per incident.

Vlaamse werkgevers willen investeren in STEM-opleidingen

Een reeks Vlaamse werkgeversorganisaties komt met engagementen om STEM-onderwijs te stimuleren. Ze willen onder meer opleidingsinfrastructuur en materiaal ter beschikking stellen van leraren

Winnaars European Social Innovation Competition 2018 bekend

De competitie, een organisatie van de Europese Commissie, kreeg als thema 'RE: THINK LOCAL' en beloond projecten die sociale innovaties en ideeën voor ondernemerschap stimuleren.

Hello motion: veilig beweging bewaken in machines - techniek

De nieuwe veiligheidscontrollers van Wieland Electric bieden maximale prestaties met de kleinste afmetingen en zijn eenvoudig te configureren in plaats van te programmeren.

DEME neemt krachtige en milieuvriendelijke snijkopzuiger in gebruik

Dit weekend werd snijkopzuiger ‘Spartacus’, met een totaal geïnstalleerd vermogen van 44.180 kW, te water gelaten op de scheepswerf van Royal IHC in het Nederlandse Krimpen aan den IJssel.

Polestar evalueert sterkte koolstofvezel

De Volvo Car Group heeft, voor de ontwikkeling van de Polestar 1, crashtests uitgevoerd waarbij de sterkte van een koetswerk bestaande uit koolstof­vezel versterkt polymeer geëvalueerd werd.

Kontron introduceert nieuwe ZINC CUBE SKD

De nieuwe ZINC CUBE SKD Embedded Server van Kontron is bij uitstek geschikt als compacte server voor industriële toepassingen dankzij zijn hoge prestaties, zijn grote geheugen en zijn robuuste ontwerp, dat een hoge weerstand biedt tegen schokken en trillingen. Hij is verkrijgbaar met krachtige Intel Xeon D-2100-processors. >>

Partners