Drones: de wetgeving «op afstand bestuurd luchtvaartuig» (1) - column

Columns & Blogs 8/11/2016 10:33:32

Omdat er in de praktijk veel te doen is over het gebruik van drones, geven wij alvast een overzicht van wat de nieuwe regels nu precies inhouden.

Lees hieronder verder   
Verwant

”Digitalisering vereist rekenkracht, connectiviteit en data analyse” - column

Energieleverancier aansprakelijk voor panne aan de machine? - column

Economische conjunctuur: ”Bijtanken of stilvallen” - opinie

essenscia opgetogen over investering Borealis

“De schoonheid, de kracht en de wijsheid van wetenschap” - column

De energietransitie vergt net iets meer - opinie

>> Meer verwant nieuws
Carrièrekansen (meer)
Agenda

Club Logistiek & Supply Chain Managers

Hotel-restaurant Van Der Valk Nazareth

van 19/09/2018 tot 30/04/2019

Facility manager: 10 aparte modules

Zwijnaarde (Gent)

van 1/10/2018 tot 27/06/2019

Kwaliteitscoördinator

SBM Kortrijk

van 9/10/2018 tot 28/05/2019

Expert in onderhoudsmanagement

Zwijnaarde (Gent)

van 11/10/2018 tot 25/04/2019

Club Productiemanagers

Mercure Hotel Roeselare

van 17/10/2018 tot 4/09/2019

Club Continu Verbeteren

Hotel-restaurant Van Der Valk Nazareth

van 22/10/2018 tot 11/09/2019

Engineeringnet Mobile



Scan de QR-code
of klik hier om mobiel te surfen.

Tip: maak zelf een sneltoets op de startpagina van je smartphone. Voor Android: “Sneltoets Startpagina” of "Toevoegen aan startscherm". Voor iPhone: “Zet in beginscherm”.

Meest gelezen nieuws

Haven Gent en Zeeland Seaports fuseren tot North Sea Port

Logistieke oplossingen gezocht voor hoge kosten leeggoed

LRM investeert 250.000 euro in fietsleasing-bedrijf

Vorig jaar 25% meer warmtepompen geïnstalleerd

40% meer ruimte voor groene energie dankzij slimme netten

Ecochem investeert 10 miljoen in uitbreiding Willebroekse fabriek (+video)

Keuze van de redactie

(15/1) België blijft Europees leider op gebied van celtherapie

(14/1) Warmtenet krijgt slimme warmtecontrollers

(10/1) Magnetische steigerankers ontwikkeld voor slim en veilig onderhoud

(9/1) Nederlands-Vlaams initiatief voor hergebruik van aluminiumslib

(20/12) Saroléa en ML6 ontwikkelen intelligente elektrische aandrijflijn

(20/12) IJsbuffer beheert gebouw Hogeschool PXL energiezuiniger

>> Meer blikvangers

ENGINEERINGNET.BE - Elke sector ziet het gebruik van drones wel zitten, alleen was het afwachten op een gepaste wetgeving zodat er eindelijk kon nagegaan worden hoe het gebruik ervan zou geregeld worden.

Op 10 april 2016 was het na lang wachten dan toch eindelijk zover en kwam het zogenaamde «Koninklijk besluit met betrekking tot het gebruik van op afstand bestuurde luchtvaartuigen in het Belgisch luchtruim» tot stand.

Het KB werd op 15 april in het Belgisch Staatsblad gepubliceerd. Het KB heeft het over «RPA»; dit staat voor een op afstand bestuurd luchtvaartuig. Deze wetgeving is van toepassing op elk RPA dat opstijgt van of landt op het Belgisch grondgebied.

Zijn er uitzonderingen?
Ja, die zijn er effectief! Zo bijvoorbeeld wanneer de RPA (drone) gebruikt wordt binnen een gebouw; drones die gebruikt worden door de politie, voor opsporingsoperaties, reddingsoperaties, enz…

Ook voor drones met een gewicht van minder dan 1 kg is deze regelgeving niet van toepassing, maar er moet dan wel voldaan worden aan bepaalde cumulatieve voorwaarden.

Samengevat kunnen we stellen dat het bij deze drones van minder dan 1 kg gaat om een recreatief gebruik en dat mensen van alle leeftijden ermee mogen vliegen.

De «klasse 2» vluchtuitvoering
Naast deze bovenstaande categorie van drones die minder dan 1 kg wegen en uitsluitend gebruikt worden voor recreatieve doeleinden, maakt de wet ook nog een onderscheid tussen het gebruik van klasse 1 en klasse 2.

Een «klasse 2 vluchtuitvoering» wordt door de wet omschreven als elke luchtvaartactiviteit waarbij een RPA met een maximale opstijgmassa van minder dan 5kg wordt gebruikt voor activiteiten zoals luchtfotografie, landmeetkunde en observatie en die een laag risico inhoudt voor de luchtvaartveiligheid, de veiligheid van personen en goederen op de grond.

Bij de klasse 2 exploitaties heeft men dus te maken met een «laag risico». Er zijn een heel aantal vereisten waaraan de piloot moet voldoen. We zetten ze hieronder op een rij:

  • De drone weegt minder dan 5 kg
  • De piloot moet ouder zijn dan 16 jaar
  • De drone mag niet hoger vliegen dan een hoogte van 45m (dit is 150 voet)
  • De vlucht mag niet uitgevoerd worden in een gecontroleerd luchtruim
  • Er mag niet boven steden, dorpen of gemeenten gevlogen worden
  • Er mag met de drone ook niet gevlogen worden boven personen of dieren.
  • De piloot moet altijd een visueel zichtbereik met de drone hebben
  • Voor de piloot is een opleiding verplicht. Zo moet hij een theorieopleiding volgen betreffende een aantal onderwerpen (bijvoorbeeld betreffende de wet op de privacy, navigatie, meteorologie, luchtvaartwetgeving,…)
  • De drone moet geregistreerd worden bij het zogenaamde 'Directoraat-generaal Luchtvaart van de Federale Overheidsdienst Mobiliteit en Vervoer' (afgekort het DGLV)
  • Naast deze theorieopleiding moet de piloot ook slagen voor een praktijktest.
  • De piloot moet ten allen tijde rekening houden met de algemene veiligheidsmaatregelen. Dit houdt in dat hij de privacy van de mensen moet respecteren; dat hij niet boven mensen vliegt; dat hij vóór het opstijgen de drone steeds controleert; dat hij niet hoger vliegt dan wettelijk toegestaan is; …
  • De piloot is ertoe gehouden om een verzekering burgerlijke aansprakelijkheid af te sluiten. <<

Wordt vervolgd!

Als zelfstandig juriste verzorgt Solange Tastenoye algemene juridische dienstverlening voor bedrijven, particulieren en zelfstandigen en verenigingen. Haar specialisatie is burgerlijk recht. <<

 Lees méér over:  drone  
Abonneer op onze nieuwsbrief

Reageer of publiceer aanvullende informatie
Mis ook dit niet...

VIL wil logistieke hub in zorgsector uitbouwen

VIL lanceert het project ‘Zorghubs’ om de mogelijkheden te onderzoeken van een zorghub, waar logistieke activiteiten op een centrale locatie geconsolideerd en geoptimaliseerd worden.

Nieuw chemisch productieproces vermindert uitstoot kooldioxide

Scheikundige van de Nederlandse Universiteit Utrecht zet kobalt in als katalysator voor productie van chemicaliën uit aardgas, hetgeen tot bijna nul kooldioxide-uitstoot leidt.

5 goede redenen om Indumation 2019 te bezoeken - uitnodiging

Op 6, 7 en 8 februari komt Indumation.be 2019 er opnieuw aan in Kortrijk Xpo. Dit is dit de snelst groeiende vakbeurs voor de automatisering, digitalisering en optimalisering van de Benelux.

‘Lichtpistool’ meet stijfheid van bloedvaten

Imec,de Universiteit Gent, Medtronic en hun partners hebben een klinische haalbaarheidsstudie afgerond voor een prototype van een medisch toestel dat de stijfheid van bloedvaten kan meten.

Inschrijving tweede editie van acceleratieprogramma BEyond geopend

Initiatiefnemer Pulse Foundation zorgt ervoor dat in acceleratieprogramma BEyond ambitieuze tech scale-ups uit België ondersteuning krijgen van Belgische en internationale topondernemers.

De toekomst aan de supercondensator? - artikel

Het concept achter de supercondensator, ook wel ultracondensator, elektrische dubbellaagse condensator (Electric Double Layer Capacitor (EDLC) of ultracap genoemd, is niet nieuw.

Rockwell's Studio 5000 versnelt inbedrijfstelling van machines - techniek

De nieuwe versie van Studio 5000, de geïntegreerde ontwikkelomgeving van Rockwell Automation, maakt het mogelijk om ‘smart machines’ sneller naar de markt te brengen.

Water-link sluit groene lening af voor duurzame investeringen

Het Antwerpse waterbedrijf water-link heeft een groene lening van 46 miljoen euro afgesloten bij BNP Paribas Fortis voor onder andere de financiering van de uitrol van digitale watermeters.

Partners