Drones: de wetgeving «op afstand bestuurd luchtvaartuig» (1) - column

Columns & Blogs 8/11/2016 10:33:32

Omdat er in de praktijk veel te doen is over het gebruik van drones, geven wij alvast een overzicht van wat de nieuwe regels nu precies inhouden.

Lees hieronder verder   
Verwant

Deloitte publiceert Tech Trends-rapport 2019 - column

Bedrijfsgeheimen voortaan beter beschermd - column

Trends in automatisering binnen de verpakkingsindustrie - column

Belgische drone-industrie krijgt vleugels - column

”Digitalisering vereist rekenkracht, connectiviteit en data analyse” - column

Energieleverancier aansprakelijk voor panne aan de machine? - column

>> Meer verwant nieuws
Carrièrekansen (meer)
Agenda

Club Logistiek & Supply Chain Managers

Hotel-restaurant Van Der Valk Nazareth

van 19/09/2018 tot 30/04/2019

Facility manager: 10 aparte modules

Zwijnaarde (Gent)

van 1/10/2018 tot 27/06/2019

Kwaliteitscoördinator

SBM Kortrijk

van 9/10/2018 tot 28/05/2019

Expert in onderhoudsmanagement

Zwijnaarde (Gent)

van 11/10/2018 tot 25/04/2019

Club Productiemanagers

Mercure Hotel Roeselare

van 17/10/2018 tot 4/09/2019

Club Continu Verbeteren

Hotel-restaurant Van Der Valk Nazareth

van 22/10/2018 tot 11/09/2019

Engineeringnet Mobile



Scan de QR-code
of klik hier om mobiel te surfen.

Tip: maak zelf een sneltoets op de startpagina van je smartphone. Voor Android: “Sneltoets Startpagina” of "Toevoegen aan startscherm". Voor iPhone: “Zet in beginscherm”.

Keuze van de redactie

(18/3) Siemens en Odisee leiden techniekers Volvo Cars op

(18/3) Stoomnet ECLUSE in Antwerpse haven officieel geopend

(14/3) 3D geprint poreus mes snijdt onder druk

(13/3) Fysici blijven hoopvol over nieuwe Japanse superversneller

(12/3) Primeur: langste composiet-bruggen komen in Brugge

(12/3) Uniek nanomateriaal heeft brede waaier aan duurzame toepassingen

>> Meer blikvangers

ENGINEERINGNET.BE - Elke sector ziet het gebruik van drones wel zitten, alleen was het afwachten op een gepaste wetgeving zodat er eindelijk kon nagegaan worden hoe het gebruik ervan zou geregeld worden.

Op 10 april 2016 was het na lang wachten dan toch eindelijk zover en kwam het zogenaamde «Koninklijk besluit met betrekking tot het gebruik van op afstand bestuurde luchtvaartuigen in het Belgisch luchtruim» tot stand.

Het KB werd op 15 april in het Belgisch Staatsblad gepubliceerd. Het KB heeft het over «RPA»; dit staat voor een op afstand bestuurd luchtvaartuig. Deze wetgeving is van toepassing op elk RPA dat opstijgt van of landt op het Belgisch grondgebied.

Zijn er uitzonderingen?
Ja, die zijn er effectief! Zo bijvoorbeeld wanneer de RPA (drone) gebruikt wordt binnen een gebouw; drones die gebruikt worden door de politie, voor opsporingsoperaties, reddingsoperaties, enz…

Ook voor drones met een gewicht van minder dan 1 kg is deze regelgeving niet van toepassing, maar er moet dan wel voldaan worden aan bepaalde cumulatieve voorwaarden.

Samengevat kunnen we stellen dat het bij deze drones van minder dan 1 kg gaat om een recreatief gebruik en dat mensen van alle leeftijden ermee mogen vliegen.

De «klasse 2» vluchtuitvoering
Naast deze bovenstaande categorie van drones die minder dan 1 kg wegen en uitsluitend gebruikt worden voor recreatieve doeleinden, maakt de wet ook nog een onderscheid tussen het gebruik van klasse 1 en klasse 2.

Een «klasse 2 vluchtuitvoering» wordt door de wet omschreven als elke luchtvaartactiviteit waarbij een RPA met een maximale opstijgmassa van minder dan 5kg wordt gebruikt voor activiteiten zoals luchtfotografie, landmeetkunde en observatie en die een laag risico inhoudt voor de luchtvaartveiligheid, de veiligheid van personen en goederen op de grond.

Bij de klasse 2 exploitaties heeft men dus te maken met een «laag risico». Er zijn een heel aantal vereisten waaraan de piloot moet voldoen. We zetten ze hieronder op een rij:

  • De drone weegt minder dan 5 kg
  • De piloot moet ouder zijn dan 16 jaar
  • De drone mag niet hoger vliegen dan een hoogte van 45m (dit is 150 voet)
  • De vlucht mag niet uitgevoerd worden in een gecontroleerd luchtruim
  • Er mag niet boven steden, dorpen of gemeenten gevlogen worden
  • Er mag met de drone ook niet gevlogen worden boven personen of dieren.
  • De piloot moet altijd een visueel zichtbereik met de drone hebben
  • Voor de piloot is een opleiding verplicht. Zo moet hij een theorieopleiding volgen betreffende een aantal onderwerpen (bijvoorbeeld betreffende de wet op de privacy, navigatie, meteorologie, luchtvaartwetgeving,…)
  • De drone moet geregistreerd worden bij het zogenaamde 'Directoraat-generaal Luchtvaart van de Federale Overheidsdienst Mobiliteit en Vervoer' (afgekort het DGLV)
  • Naast deze theorieopleiding moet de piloot ook slagen voor een praktijktest.
  • De piloot moet ten allen tijde rekening houden met de algemene veiligheidsmaatregelen. Dit houdt in dat hij de privacy van de mensen moet respecteren; dat hij niet boven mensen vliegt; dat hij vóór het opstijgen de drone steeds controleert; dat hij niet hoger vliegt dan wettelijk toegestaan is; …
  • De piloot is ertoe gehouden om een verzekering burgerlijke aansprakelijkheid af te sluiten. <<

Wordt vervolgd!

Als zelfstandig juriste verzorgt Solange Tastenoye algemene juridische dienstverlening voor bedrijven, particulieren en zelfstandigen en verenigingen. Haar specialisatie is burgerlijk recht. <<

 Lees méér over:  drone  
Abonneer op onze nieuwsbrief

Reageer of publiceer aanvullende informatie
Mis ook dit niet...

Communicatie tussen bedrijven en overheid moet efficiënter en digitaal

De communicatie tussen bedrijven en overheidsdiensten in de lucht- en zeehavens verloopt ongestructureerd en weinig efficiënt. Daarom start VIL het project ‘Digital Gateway 2 Government’.

Sarah Hachi-Duchêne wordt Country Manager België bij Colt

Colt ambieert koploper te worden in de Benelux en Frankrijk door klanten bij te staan in hun digitale transformatie met flexibele, on-demand en high-bandwidth netwerkoplossingen.

Volg lastechnische robotopleiding met internationaal diploma - uitnodiging

Een lacune in het hele robotiserings- en automatisatiegegeven is een degelijke opleiding tot ‘robotlasser’ of met andere woorden personeel dat een grondige kennis heeft.

Deloitte publiceert Tech Trends-rapport 2019 - column

Deloitte publiceerde zijn tiende jaarlijkse rapport over technologische trends, genaamd “Tech Trends 2019: Beyond the digital frontier.” AI en cloud computing sturen activiteiten aan.

3D geprint poreus mes snijdt onder druk

De Nederlandse expert op het gebied van 3D metaal printen, K3D uit Terborg liet op RapidPro in Veldhoven een 3D geprint mes met poreus lemmer zien die verbonden was met een persluchtslang.

TU Delft gaat experimenteren met autonoom varen

Het nieuwe Researchlab Autonomous Shipping biedt een natuurlijke buitenruimte voor experimenten met autonoom varen, die gekoppeld zijn aan ander water- en wegverkeer.

Elektronica/ICT-studenten lanceren “lithografie 2.0”

Vijf studenten Elektronica-ICT van Hogeschool PXL ontwikkelden de LithoCase. Dit is een lichtgevende fotokader met 3D-reliëf, waarmee de kleinste details in foto’s worden naar boven gehaald.

KU Leuven start nieuwe leerstoel Kustwaterbouw en grondmechanica

De Haven van Zeebrugge en vijf bedrijven, waaronder Jan De Nul Group, investeren samen in onderzoek en onderwijs binnen kustwaterbouw en grondmechanica aan KU Leuven Campus Brugge.

Passen digitalisering en brownfield-faciliteiten bij elkaar

De huidige automatiseringssystemen verminderen ongeplande downtime door bewaking van de systeemstatus en via conditiebewaking of voorspellend onderhoud. Maar wat met brownfield-installaties met legacy-apparatuur? Kunnen deze geïntegreerd worden en aan de eisen van de moderne productie voldoen? >>

Partners