Processie van Echternach: metafoor voor inefficiënt onderhoud? - column

Columns & Blogs 18/01/2017 13:22:35

Iedereen kent de processie van Echternach waarbij in oude tijden drie stappen naar voor en vervolgens twee stappen naar achter werden gezet. Het blijft een leuke metafoor voor inefficiëntie.

Lees hieronder verder   
Verwant

De energietransitie vergt net iets meer - opinie

Dirk Torfs: “Niet alleen het product, ook de productie innoveren!” - column

NIS-richtlijn tegen cybercriminaliteit ! - column

Excelleren vergt nu meer dan Excel - column

Internationale Industrie 4.0-top in Berlijn - column

Een filmpje maken in je bedrijf? - column

>> Meer verwant nieuws
Carrièrekansen (meer)
Agenda

Expert in lean en productiemanagement: productieplanning

SBM Gent

van 28/02/2018 tot 5/09/2018

Club onderhoudsmanagers

Mercure Hotel - Roeselare

van 19/03/2018 tot 26/11/2018

Expert in onderhouds­management - modulair programma

Bluepoint Antwerpen

van 19/04/2018 tot 22/11/2018

Eerstelijns onderhoud op industriële tandwielkasten

MGH Antwerpen

donderdag 6 september 2018

Inleiding in de machinebouw

Zwijnaarde (Gent)

van 10/09/2018 tot 3/12/2018

Saltex 2018

Messe Dornbirn

van 12/09/2018 tot 13/09/2018

Engineeringnet Mobile



Scan de QR-code
of klik hier om mobiel te surfen.

Tip: maak zelf een sneltoets op de startpagina van je smartphone. Voor Android: “Sneltoets Startpagina” of "Toevoegen aan startscherm". Voor iPhone: “Zet in beginscherm”.

Meest gelezen nieuws

Haven Gent en Zeeland Seaports fuseren tot North Sea Port

Logistieke oplossingen gezocht voor hoge kosten leeggoed

LRM investeert 250.000 euro in fietsleasing-bedrijf

Vorig jaar 25% meer warmtepompen geïnstalleerd

40% meer ruimte voor groene energie dankzij slimme netten

Ecochem investeert 10 miljoen in uitbreiding Willebroekse fabriek (+video)

Keuze van de redactie

(9/8) Spam blijft favoriete techniek van cybercriminelen

(7/8) AB InBev wil duurzaamheids-uitdagingen aanpakken via 100+ Accelerator

(6/8) Veldproeven met 5G in autoproductie gestart

(26/7) ArcelorMittal realiseert All Weather Terminal in North Sea Port

(12/7) North Sea Port maakt klimaatambities waar met buisleidingen

(11/7) Groeiende waterrisico’s opvangen met ’Internet of Water’

>> Meer blikvangers

ENGINEERINGNET.BE - Ik moest er onlangs aan denken tijdens een discussie over onderhoudsmanagement … niet zo positief voor onderhoudsmanagement dus.

Ik draai al een tijdje mee in de wereld van academisch onderzoek inzake onderhoudsmanagement. Ik heb nog gezien hoe onderhoud eind jaren tachtig van de vorige eeuw (wat worden we oud) bij veel bedrijven nog niet hoog op de managementagenda stond.

Gaandeweg is dit gelukkig veranderd. Alleen lijkt dit nu weer te veranderen, te stagneren of zelfs terug achteruit te gaan. Ook inzake onderzoek maak ik mij zorgen. Het is gelukkig wel zo dat vandaag de dag vragen vanuit de praktijk en academische inspanningen veel beter gealigneerd zijn dan dat vroeger het geval was. Maar de knagende vraag of het daarom helemaal de goede kant uit gaat blijft echter.

In den beginne, pakweg vier decennia geleden, voelden bedrijven stilaan de nood om iets aan onderhoudsmanagement te doen. Onderhoudsinterventies voerden ze uiteraard al uit, maar onderhoudsmanagement deden ze nog maar met mondjesmaat.

Onderzoekers richtten zich op een holistische manier op onderhoudsmanagement. De verschillende rollen van onderhoudsmanagement werden uitgetekend, relaties met andere functies (voornamelijk produktie) werd in kaart gebracht, relevante «key performance indicators» werden gecreëerd, samenhang tussen onderhoudsplanning en nodige resources werd onderzocht én - heel belangrijk - beslissingsondersteunend onderzoek werd succesvol.

Velen onder jullie zullen nu allicht zeggen dat dit nog steeds het geval is en mij onbegrijpend of zelfs geërgerd aankijken als ik mijn bezorgdheid uitspreek. Dus sta me toe dit even toe te lichten.

In het academisch veld stel ik vast dat er heel wat en ook heel goed onderzoek gebeurt en dat stemt me blij, want onderhoudsmanagement ligt me nauw aan het hart. Ik stel echter ook vast dat dit onderzoek heel sterk gespecialiseerd wordt, wat enerzijds begrijpelijk is.

Prachtig, echt waar! Je kunt moeilijk en gespecialiseerd zijn in multi-echelonvoorrraadmodellen én big data analytics én prognostische systeemmodellering én intelligente root cause analyse én human factor analysis én … Wat misschien wel een probleem is, is het feit dat er nog nauwelijks aandacht is voor een holistische kijk op onderhoudsmanagement; het - weliswaar minder diepgaand, maar wel veel breder - modelleren van de onderhoudsfunctie in de bedrijfscontext.

Mijn bezorgdheid gaat ook uit naar wat ik in praktijk zie. Industrie 4.0 belooft een hemel op aarde voor wat monitoring betreft en wiegt daarbij een aantal managers zachtjes in slaap. Ze hebben het idee dat ze zelf niet veel meer moeten met dat onderhoudsmanagement en dat die machines ondertussen, of toch zeker binnenkort, slim genoeg zullen zijn om zelf te zeggen wanneer ze onderhoud nodig hebben en ook zelf voor de nodige wisselstukken te zullen zorgen, al dan niet 3D-geprint.

Of op zijn minst zal de machinebouwer dat wel van op afstand in de gaten houden en op tijd ingrijpen. Met excuses voor het overdrijven. Persoonlijk kijk ik ook uit naar welke interessante ontwikkelingen er zich nog zullen aandienen binnen Industrie 4.0, maar ik geloof niet dat dit ons vrijstelt van onderhoudsmanagement.

Er komen ook nieuwe uitdagingen. Veel machinebouwers gaan over tot nieuwe business models, het welbekende «power-by-the-hour» verhaal zeg maar. Zowel voor de machinebouwer als voor hun klanten is het belangrijk inzicht te hebben in wat er precies in een contract moet staan of wat de impact is van bepaalde optie (bv. continue monitoring, klasses onderhoudsinterventies, interventiesnelheid, spare parts pakketten, …).

Dit inzicht slaat zowel op de fysieke kant, storingen en beschikbaarheid, als op de financiële kant, het prijskaartje. Het onderzoek naar beslissingsondersteunende modellen hiervoor staat nog in de kinderschoenen, maar is volgens mij erg belangrijk voor de toekomst.

Tot slot, laten we ook niet vergeten dat er ook heel wat oudere machines en installaties in gebruik zijn waarvoor Industrie 4.0 niet echt geldt. Internationaal is dit fenomeen erkend en is er aandacht voor deze zogenaamde «ageing assets», hier bij ons lijkt dit een flink genegeerd fenomeen te zijn.

Eigenlijk wil ik hier dus een pleidooi houden om vooral vooruit te gaan en voort te doen met het ontzettend interessante en belangrijke onderzoek inzake onderhoud en Industrie 4.0, maar ook om daarnaast het totaalplaatje niet uit het oog te verliezen, want als we dat doen gaan we achteruit.

De processie van Echternach mag geen metafoor voor onderhoudsmanagement worden. <<
door Liliane Pintelon, KU Leuven Centrum Industrieel Beleid

Abonneer op onze nieuwsbrief

Reageer of publiceer aanvullende informatie
Mis ook dit niet...

Team Formula Electric Belgium wint prijs voor beste ontwerp

De Umicore Pulse, de elektrische racewagen van het studententeam Formula Electric Belgium, heeft tijdens Formula Student Czech Republic de prijs voor het beste ontwerp gewonnen.

Eplan Data Portal: de weg naar de ideale set apparaatgegevens - techniek

De beschikbaarheid van digitale apparaatgegevens vormt de sleutel tot efficiënte engineering. De grootste uitdagingen zijn zowel de gegevenskwaliteit als de omvang van deze gegevens.

Derde proefboring diepe geothermie op Balmatt-site afgerond

Eind juli heeft Smet-Daldrup de derde boring in Mol-Donk succesvol afgerond. De put heeft een lengte van maar liefst 4.905 meter en is tot op een verticale diepte van 4.235 meter geboord.

Hot topic op Valve World Expo 2018: gasopslag-installaties

Omdat hernieuwbare energie steeds meer aan belang wind in Europa, zal er om pieken op te vangen steeds vaker gebruik van gas gemaakt worden om elektriciteit te produceren.

AB InBev wil duurzaamheids-uitdagingen aanpakken via 100+ Accelerator

AB InBev nodigt academici, ondernemers, wetenschappers en technologen uit om deel te nemen aan de 100+ Accelerator om enkele wereldwijde duurzaamheids-vraagstukken op te lossen.

Duitse Bank KfW wordt partner van Elia in 50Hertz

Elia heeft de laatste 20% aandelen van IFM in Eurogrid gekocht. De bijkomende participatie zal onmiddellijk verkocht worden aan Duitse staatsbank Kreditanstalt für Wiederaufbau (KfW).

Bezoek de Staübli Robotics Days - uitnodiging

Tijdens de Stäubli Robotics Days worden bezoekers vergast op interessante lezingen maar ook kunnen ze er talrijke democellen en een ruim gamma robotica randapparatuur aan de slag zien.

Veldproeven met 5G in autoproductie gestart

Audi en Ericsson gaan 5G technologie proefdraaien in de autoproductie. Ze onderzoeken hoe ver ze met de draadloze 5G kunnen als toekomstbestendige communicatietechnologie.

Partners