Processie van Echternach: metafoor voor inefficiënt onderhoud? - column

Columns & Blogs 18/01/2017 13:22:35

Iedereen kent de processie van Echternach waarbij in oude tijden drie stappen naar voor en vervolgens twee stappen naar achter werden gezet. Het blijft een leuke metafoor voor inefficiëntie.

Lees hieronder verder   
engineeringnet-tv

Verwant

essenscia opgetogen over investering Borealis

“De schoonheid, de kracht en de wijsheid van wetenschap” - column

De energietransitie vergt net iets meer - opinie

Dirk Torfs: “Niet alleen het product, ook de productie innoveren!” - column

NIS-richtlijn tegen cybercriminaliteit ! - column

Excelleren vergt nu meer dan Excel - column

>> Meer verwant nieuws
Carrièrekansen (meer)
Agenda

Club onderhoudsmanagers

Mercure Hotel - Roeselare

van 19/03/2018 tot 26/11/2018

Expert in onderhouds­management - modulair programma

Bluepoint Antwerpen

van 19/04/2018 tot 22/11/2018

Inleiding in de machinebouw

Zwijnaarde (Gent)

van 10/09/2018 tot 3/12/2018

Hydraulica

SBM Kortrijk

van 12/09/2018 tot 7/11/2018

Club Logistiek & Supply Chain Managers

Hotel-restaurant Van Der Valk Nazareth

van 19/09/2018 tot 30/04/2019

Sales Academy: verbeter uw bedrijfsresultaten

Bluepoint Brussel

van 20/09/2018 tot 22/11/2018

Engineeringnet Mobile



Scan de QR-code
of klik hier om mobiel te surfen.

Tip: maak zelf een sneltoets op de startpagina van je smartphone. Voor Android: “Sneltoets Startpagina” of "Toevoegen aan startscherm". Voor iPhone: “Zet in beginscherm”.

Meest gelezen nieuws

Haven Gent en Zeeland Seaports fuseren tot North Sea Port

Logistieke oplossingen gezocht voor hoge kosten leeggoed

LRM investeert 250.000 euro in fietsleasing-bedrijf

Vorig jaar 25% meer warmtepompen geïnstalleerd

40% meer ruimte voor groene energie dankzij slimme netten

Ecochem investeert 10 miljoen in uitbreiding Willebroekse fabriek (+video)

Keuze van de redactie

(18/10) Crowdfunding voor drie nieuwe waterkrachtcentrales in Wallonië

(17/10) Ardo verkozen tot ‘Onderneming van het Jaar’ 2018

(15/10) Hans Casier wordt nieuwe voorzitter essenscia

(15/10) RWE haalt Nederlandse STEG-centrale van onder het stof

(11/10) Europees consortium demonstreert ondergrondse seizoensopslag zomerwarmte

(10/10) Winnaars van EIT Awards 2018 bekendgemaakt

>> Meer blikvangers

ENGINEERINGNET.BE - Ik moest er onlangs aan denken tijdens een discussie over onderhoudsmanagement … niet zo positief voor onderhoudsmanagement dus.

Ik draai al een tijdje mee in de wereld van academisch onderzoek inzake onderhoudsmanagement. Ik heb nog gezien hoe onderhoud eind jaren tachtig van de vorige eeuw (wat worden we oud) bij veel bedrijven nog niet hoog op de managementagenda stond.

Gaandeweg is dit gelukkig veranderd. Alleen lijkt dit nu weer te veranderen, te stagneren of zelfs terug achteruit te gaan. Ook inzake onderzoek maak ik mij zorgen. Het is gelukkig wel zo dat vandaag de dag vragen vanuit de praktijk en academische inspanningen veel beter gealigneerd zijn dan dat vroeger het geval was. Maar de knagende vraag of het daarom helemaal de goede kant uit gaat blijft echter.

In den beginne, pakweg vier decennia geleden, voelden bedrijven stilaan de nood om iets aan onderhoudsmanagement te doen. Onderhoudsinterventies voerden ze uiteraard al uit, maar onderhoudsmanagement deden ze nog maar met mondjesmaat.

Onderzoekers richtten zich op een holistische manier op onderhoudsmanagement. De verschillende rollen van onderhoudsmanagement werden uitgetekend, relaties met andere functies (voornamelijk produktie) werd in kaart gebracht, relevante «key performance indicators» werden gecreëerd, samenhang tussen onderhoudsplanning en nodige resources werd onderzocht én - heel belangrijk - beslissingsondersteunend onderzoek werd succesvol.

Velen onder jullie zullen nu allicht zeggen dat dit nog steeds het geval is en mij onbegrijpend of zelfs geërgerd aankijken als ik mijn bezorgdheid uitspreek. Dus sta me toe dit even toe te lichten.

In het academisch veld stel ik vast dat er heel wat en ook heel goed onderzoek gebeurt en dat stemt me blij, want onderhoudsmanagement ligt me nauw aan het hart. Ik stel echter ook vast dat dit onderzoek heel sterk gespecialiseerd wordt, wat enerzijds begrijpelijk is.

Prachtig, echt waar! Je kunt moeilijk en gespecialiseerd zijn in multi-echelonvoorrraadmodellen én big data analytics én prognostische systeemmodellering én intelligente root cause analyse én human factor analysis én … Wat misschien wel een probleem is, is het feit dat er nog nauwelijks aandacht is voor een holistische kijk op onderhoudsmanagement; het - weliswaar minder diepgaand, maar wel veel breder - modelleren van de onderhoudsfunctie in de bedrijfscontext.

Mijn bezorgdheid gaat ook uit naar wat ik in praktijk zie. Industrie 4.0 belooft een hemel op aarde voor wat monitoring betreft en wiegt daarbij een aantal managers zachtjes in slaap. Ze hebben het idee dat ze zelf niet veel meer moeten met dat onderhoudsmanagement en dat die machines ondertussen, of toch zeker binnenkort, slim genoeg zullen zijn om zelf te zeggen wanneer ze onderhoud nodig hebben en ook zelf voor de nodige wisselstukken te zullen zorgen, al dan niet 3D-geprint.

Of op zijn minst zal de machinebouwer dat wel van op afstand in de gaten houden en op tijd ingrijpen. Met excuses voor het overdrijven. Persoonlijk kijk ik ook uit naar welke interessante ontwikkelingen er zich nog zullen aandienen binnen Industrie 4.0, maar ik geloof niet dat dit ons vrijstelt van onderhoudsmanagement.

Er komen ook nieuwe uitdagingen. Veel machinebouwers gaan over tot nieuwe business models, het welbekende «power-by-the-hour» verhaal zeg maar. Zowel voor de machinebouwer als voor hun klanten is het belangrijk inzicht te hebben in wat er precies in een contract moet staan of wat de impact is van bepaalde optie (bv. continue monitoring, klasses onderhoudsinterventies, interventiesnelheid, spare parts pakketten, …).

Dit inzicht slaat zowel op de fysieke kant, storingen en beschikbaarheid, als op de financiële kant, het prijskaartje. Het onderzoek naar beslissingsondersteunende modellen hiervoor staat nog in de kinderschoenen, maar is volgens mij erg belangrijk voor de toekomst.

Tot slot, laten we ook niet vergeten dat er ook heel wat oudere machines en installaties in gebruik zijn waarvoor Industrie 4.0 niet echt geldt. Internationaal is dit fenomeen erkend en is er aandacht voor deze zogenaamde «ageing assets», hier bij ons lijkt dit een flink genegeerd fenomeen te zijn.

Eigenlijk wil ik hier dus een pleidooi houden om vooral vooruit te gaan en voort te doen met het ontzettend interessante en belangrijke onderzoek inzake onderhoud en Industrie 4.0, maar ook om daarnaast het totaalplaatje niet uit het oog te verliezen, want als we dat doen gaan we achteruit.

De processie van Echternach mag geen metafoor voor onderhoudsmanagement worden. <<
door Liliane Pintelon, KU Leuven Centrum Industrieel Beleid

Abonneer op onze nieuwsbrief

Reageer of publiceer aanvullende informatie
Mis ook dit niet...

Aandrijvingen: van motor- naar systeemefficiëntie? - artikel

Interessante ontwikkelingen vonden we tijdens Hannover Messe 2018 vooral bij de elektromotoren. Het voorbije decennium stonden die in het teken van efficiëntie.

Haven van Antwerpen organiseerde eerste chainPORT hackathon

Aan de hackathon deden ruim 400 deelnemers mee, waarbij het winnende team van het bedrijf Rombit een oplossing uitwerkte voor de optimalisatie van de opgegeven ‘Expected Time of Arrival’.

Verpakkingstechniek van Arburg: alles uit één hand - advertorial

In de verpakkingsbranche ligt de nadruk op precisie, reproductie, efficiëntie, lage stukprijzen en korte cyclustijden. Arburg biedt daarom specifieke verpakkingsmachines en -installaties aan

Ardo verkozen tot ‘Onderneming van het Jaar’ 2018

Ardo haalde het in deze 24ste editie van Decospan en Reynaers Group. Daarnaast won Ontoforce de ‘Prijs van de Vlaamse Regering voor de Scale-up van het Jaar’ 2018.

Bernadette Spinoy wordt algemeen directeur van Total Belgium

Total heeft Bernadette Spinoy aangesteld als algemeen directeur en bestuurder van Total Belgium. Zo komt er voor de eerste keer een vrouw aan leiding van deze afdeling van Total.

Wallonië pompt 20 miljoen euro in renovatie stuwdam

Galère (werkmaatschappij van BAM actief in Wallonië en Brussel) heeft in combinatie met Jan De Nul opdracht verworven voor de eerste fase van de renovatie van de Monsin-stuwdam in de Maas.

AirBridgeCargo vestigt Europese vrachthub op Liege Airport

De Russische luchtvaartmaatschappij gaat een vrachtcentrum van 25.000 vierkante meter in gebruik nemen op de luchthaven van Luik, waarvoor een investering nodig is van 25 miljoen euro.

Start publieke raadpleging Federaal Ontwikkelingsplan 2020-2030

Elia heeft de publieke raadpleging over het Federaal Ontwikkelingsplan 2020-2030 opgestart. Het proces loopt tot 15 december 2018. Dit ontwikkelingsplan moet om de 4 jaar opgemaakt worden.

Vansichen Lineairtechniek viert
haar 25e verjaardag

In oktober vierde Vansichen Lineairtechniek haar 25-jarig bestaan. Het Hasseltse bedrijf startte in 1993 met de verkoop van standaard lineaire componenten. Intussen is het ook dé Belgische specialist bij uitstek voor de bouw van robottracks en dat voor verschillende robotfabrikanten, waaronder FANUC. >>

Partners