Drones: de wetgeving «op afstand bestuurd luchtvaartuig» (2) - column

Columns & Blogs 23/01/2017 8:53:37

Er is de afgelopen maanden al heel wat te doen geweest over drones. Enerzijds kunnen deze machines positief ingezet worden, maar anderzijds kan er misbruik van gemaakt worden.

Lees hieronder verder   
Verwant

Duurzame energiebronnen integreren in betrouwbaar energie-ecosysteem - opinie

Ongewenste brieven van een ander in de bus? Wat nu? - column

De toekomst van de maakindustrie in België - column

Van handelaar tot ondernemer - column

Agoria gaat Europees met fabrieken van de toekomst - column

Hoge elektriciteitsprijzen benadelen Belgische industrie - column

>> Meer verwant nieuws
Carrièrekansen (meer)
Agenda

Waterstof Dagen

RNSYC - Oostende

van 26/08/2019 tot 30/08/2019

Robots-Cobots: vriend op het werk, vriend in huis

UAntwerpen Campus Groenenborger

donderdag 5 september 2019

Bouwstenen geïntegreerd aanwezigheidsbeleid

BluePoint Antwerpen (Agoria Academy)

maandag 9 september 2019

Rittal vakseminarie industriële systeemkasten

Laakdal

donderdag 12 september 2019

EMO Hannover

Messegelände - Hannover (D)

van 16/09/2019 tot 21/09/2019

Eerstelijns onderhoud op industriële tandwielkasten

MGH Servicecenter Machelen

dinsdag 17 september 2019

Keuze van de redactie

(19/8) VUB en ULB starten proefproject met zelfrijdende shuttlebus

(19/8) Primeur: Nederlandse waterstofwagen verslaat benzine racewagens

(12/8) Indaver scoort Schots afvalenergiecontract van 400 miljoen euro

(6/8) Masterproeffilmpje bezorgt ingenieur job bij Amazon

(15/7) Onderzoekers verhogen energiecapaciteit uit zonnepanelen

(3/7) Onthulling eerste hyperloopsysteem in Europa (+video)

>> Meer blikvangers

ENGINEERINGNET.BE - Zo vingen we als meermaals het signaal op van bedrijfsleiders dat omwonenden hun drone inzetten om hun bedrijf te bespieden! Precies daarom was het noodzakelijk om het gebruik ervan aan banden te leggen en een duidelijke wetgeving te formuleren.

In onze vorige bijdrage hadden we het over de regels die van toepassing zijn om een klasse 2 vluchtuitvoering te kunnen uitvoeren. In deze bijdrage hebben we het over de andere vluchtuitvoering, nl. deze van klasse 1.

Deze «klasse 1 vluchtuitvoering» is elke luchtvaartactiviteit waarbij een RPA (drone) wordt gebruikt en die mogelijk een matig of verhoogd risico inhoudt voor de luchtvaartveiligheid en/of de veiligheid van personen en goederen op de grond omdat ze uitgevoerd wordt in een gebied waar de veiligheid van derden op de grond bij een noodgeval in gevaar gebracht zou kunnen worden.

Of die, door haar specifieke aard en de plaatselijke omgeving een ernstig risico doet ontstaan. Bij deze klasse 1 stelt men dat het eerder om «hoge risico’s» gaat en betreft het vooral mensen die professioneel bezig zijn. Ook hier is er nog een onderscheid naargelang er sprake is van een «middelmatig» risico (klasse 1b) en een «hoog risico» (klasse 1a).

De voorwaarden voor de klasse 1 zijn de volgende:

  • De drone mag niet meer wegen dan 150 kg.
  • De leeftijdsgrens voor de piloot bedraagt ten minste 18 jaar.
  • De maximum hoogte waarop de drone mag vliegen bedraagt 90m (300 voet).
  • Ook hier mag de vlucht niet uitgevoerd worden in gecontroleerd luchtruim.
  • Het DGLV moet vooraf haar toestemming geven opdat er boven steden en gemeenten mag gevlogen worden. Deze toestemming is eveneens nodig opdat er boven personen of dieren mag gevlogen worden.
  • De piloot, of één van de twee waarnemers, moeten de drone steeds binnen hun visueel zichtbereik hebben.
  • De piloot moet slagen voor een theoretisch en een praktisch examen.
  • De piloot moet beschikken over een medisch attest.
  • De drone moet geregistreerd worden bij het DGLV.
  • De piloot moet een bewijs van bevoegdheid als RPA bestuurder voorleggen.
  • De piloot moet ten allen tijde rekening houden met de algemene veiligheidsmaatregelen (zie hierboven).
  • De piloot is ertoe gehouden om een verzekering burgerlijke aansprakelijkheid af te sluiten.
  • De piloot moet een zogenaamd operationeel handboek” opstellen. Dit moet een risicoanalyse bevatten van de vlucht die zal uitgevoerd worden.

Zijn controles mogelijk?
Ja! Het is het DGLV dat hiertoe bevoegd is. Het DGLV is bevoegd voor het toezicht op personen, luchtvaartuigen en organisaties die vallen onder deze wetgeving. Bovendien kan het DGLV ten allen tijde inspecties uitvoeren om na te gaan of deze wetgeving nageleefd wordt, maar ze kan ook de instructies uit het operationeel handboek controleren.

Besluit
Met deze wetgeving zal men naar de toekomst toe dus rekening moeten houden. Heden hebben heel wat mensen een drone in huis waarmee ze zowat overal rondvliegen, vaak met camera. Maar dit zal nu niet altijd meer mogen. De regels zijn vrij streng en zoals hierboven aangehaald, voorziet de wet ook sancties in geval van misbruik.

Bovendien stellen we in onze praktijk vast dat de hinder door drones, zeker als een nieuwe vorm van burenhinder moet aanzien worden! We vrezen dat naar de toekomst toe, vrederechters er zich nog vaak zullen moeten over uitspreken! Maar het tot stand komen van deze wetgeving is alvast een stap in de goede richting! <<

Als zelfstandig juriste verzorgt Solange Tastenoye algemene juridische dienstverlening voor bedrijven, particulieren en zelfstandigen en verenigingen. Haar specialisatie is burgerlijk recht.

Abonneer op onze nieuwsbrief

Reageer of publiceer aanvullende informatie
Mis ook dit niet...

VUB en ULB starten proefproject met zelfrijdende shuttlebus

Onderzoekers van de VUB en de ULB starten vrijdag op Brussels Health Campus met dit innoverende proefproject om relatie tussen mens en machine te bestuderen.

Pilz introduceert veilig radarsysteem voor zonebewaking - techniek

Het LBK-systeem van Pilz voor de beveiliging van gevarenzones is gebaseerd op radartechnologie. Het LBK-systeem is ongevoelig voor externe invloeden, zoals stof, regen, licht, vonken, ... .

Jan De Nul haalt opnieuw Deens contract binnen

Jan De Nul Group heeft een contract getekend met Vattenfall Vindkraft Kriegers Flak voor het vervoer en de installatie van windturbines voor het Deense Kriegers Flak Offshore windmolenpark.

Primeur: Nederlandse waterstofwagen verslaat benzine racewagens

Het Nederlandse studententeam Forze kwam tijdens de Supercar Challenge op het TT Circuit in Assen als tweede over de finish en versloegen verschillende conventionele benzine racewagens.

Onderzoek: Zwaartekracht beschrijven, zonder zwaartekracht

Recent vond een grote verschuiving plaats in de manier waarop natuurkundigen denken over de quantumzwaartekracht: de gecombineerde theorie van quantummechanica en zwaartekracht.

Autoruiten en zonnepanelen gaan zichzelf reinigen

De Wageningse universiteit (NL) werkt aan dunne coatings van vloeibare kristallen, die met elektra van vorm en functie veranderen, zodat vuil en zanddeeltjes van zonnepanelen afglijden.

Onderzoekers zetten nieuwe stap in strijd tegen taaislijmziekte

Via gencorrectie kunnen KU Leuven en de Universiteit van Trento twee mutaties die mucoviscidose veroorzaken permanent herstellen. Dat gebeurde met 3D-celculturen afkomstig van mucopatiënten.

Satelliet met nieuwe generatie zonnepanelen gelanceerd

De net gelanceerde, hypermoderne Europese lasercommunicatiesatelliet EDRS-C krijgt energie van een nieuwe generatie zonnepanelen: de ARA Mark 4, ontwikkeld door Airbus Defence and Space.

Kontron lanceert COM Express Compact Type 6 met nieuwste Intel processoren

Kontron heeft nieuwe COM Express Compact Type 6 modules, die de 8ste generatie Intel-processoren bevatten, toegevoegd aan zijn gamma. De processoren verbruiken slechts 15 Watt. De nieuwe modules laten tot 24 GB DDR4-geheugen toe en zijn optioneel voor het eerst beschikbaar in Compact-formaat met snelle NVMe SSD. >>

Partners