Winter- en zomerperikelen - column

Columns & Blogs 6/06/2017 15:06:37

Auto's lenen zich goed om onderhoudsprincipes uit te leggen. Principes waartegen ‘pure onkunde’ nogal eens zondigt. Onlangs kwam ik een prachtig voorbeeld tegen van hoe het dan wel moet.

Lees hieronder verder   
Verwant

Van handelaar tot ondernemer - column

Agoria gaat Europees met fabrieken van de toekomst - column

Hoge elektriciteitsprijzen benadelen Belgische industrie - column

Deloitte publiceert Tech Trends-rapport 2019 - column

Bedrijfsgeheimen voortaan beter beschermd - column

Trends in automatisering binnen de verpakkingsindustrie - column

>> Meer verwant nieuws
Carrièrekansen (meer)
Agenda

Eerstelijns onderhoud op industriële tandwielkasten

MGH Servicecenter Antwerpen

dinsdag 23 april 2019

HRC & Robot Safety

Kortrijk

woensdag 24 april 2019

PLC-integratie met Siemens TIA portal

Webinar

woensdag 24 april 2019

Hygiënische stoom voedingsmiddelenindustrie

door Spirax Sarco - Gent

donderdag 25 april 2019

Elimineer overbodige onderhoudskosten

Zwijnaarde (Gent)

donderdag 25 april 2019

Quick response manufacturing

Zwijnaarde (Gent)

donderdag 25 april 2019

Engineeringnet Mobile



Scan de QR-code
of klik hier om mobiel te surfen.

Tip: maak zelf een sneltoets op de startpagina van je smartphone. Voor Android: “Sneltoets Startpagina” of "Toevoegen aan startscherm". Voor iPhone: “Zet in beginscherm”.

Keuze van de redactie

(15/4) Nieuw proces maakt productie kankermedicijnen efficiënter en duurzamer

(15/4) DEME-dochters halen Duits contract van 197 miljoen euro binnen

(11/4) ALEGrO-hoog­spannings­verbinding via microtunnel onder Albertkanaal en Maas

(10/4) EU-initiatief ontwikkelt blockchain oplossingen en wereldwijde standaarden

(8/4) imec gaat een testomgeving uitbouwen voor zelfrijdende auto’s

(8/4) Urban Crop Solutions en Puratos testen plantgroei in ’Mars simulatie’

>> Meer blikvangers

ENGINEERINGNET - Nu de winter achter de rug is, lijkt het me gepast om in te pikken op de discussie rond winterbanden. Vroeger waren de winters veel strenger dan nu. Tenminste, dat zeggen ‘oude mensen’.

Toen ik in de zeventigerjaren studeerde was mijn eerste wagen een Rover P6. Voor de jongeren: die auto werd ook wel 'de tank' genoemd. Hij had een reservewiel op het kofferdeksel. Op een bepaald moment waren er nieuwe banden nodig. Het werden M&S-banden. Mud & Snow.

Ik kan u verzekeren, daar hadden toen maar weinig mensen van gehoord. Deze ‘Modder en Sneeuw’-banden waren in Nederland de voorlopers van de winterband. Ik kocht ze… omdat het de goedkoopste banden waren. Niemand die ze wou. Maar Mensen die mijn reservewiel zagen, op de kofferbak en zonder hoes (want die was te klein voor deze geweldenaar) raakten in een amechtige staat van bewondering voor het stoere tractorprofiel. Daarmee kon een mens die koude winters van vroeger wel te lijf gaan.

Sindsdien is er veel gebeurd. Hoe warmer de winters werden, des te luider de roep om winterbanden te monteren. Bandenfabrikanten en de autovakhandel hebben een warme band met die band en zijn grote fans van het tweemaal per jaar wisselen van het rubber.

Ik moest aan het bovenstaande denken toen ik onlangs een berichtje las: in Duitsland is bijna een derde van de verkeersongevallen met persoonlijk letsel aan banden toe te schrijven. Enkele dagen later dook een belangenorganisatie op het bericht en pakte uit met de op niets gebaseerde conclusie dat het tijd wordt dat de Nederlandse overheid het rijden met winterbanden verplicht.

Ik heb de statistiek opgezocht. Het DESTATIS (Statistisches Bundesamt) stelt ons inderdaad een tabel voor. In 2015 waren er 3.636 geregistreerde ongevallen met letselschade. De 'oorzaak' werd in 1.117 gevallen toegeschreven aan de banden. Wat een waardeloze tabel. Geen enkel gegeven over de storingsvorm: lekke banden, afgesleten banden, gecupte banden, enz.

Evenmin gegevens over de gereden snelheid, de bandenspanning, de belasting van de banden of om nog eens iets anders te noemen: de weersomstandigheden. Wat moet je met zo'n statistiek? Beleid maken? Als het aan onze bandenbelangenverenigingen ligt wél. Beleid gebaseerd op statistische onzin.

Ik kom ze in bedrijven ook nog wel eens tegen, dit soort tabelletjes: 40% van de storingsoorzaken van lijn drie is mechanisch, 32% elektrisch en bij 28% is de oorzaak onbekend of… ‘diversen’. Volstrekt onbruikbaar om te werken aan beter en dus minder onderhoud. We doen maar wat.

En nu het leuke nieuws. Het wordt weer zomer! Tijd voor de cabrio. Die van mij heeft een stalen kap, die volledig automatisch, een druk op de knop volstaat, in drie delen opgevouwen in de kofferbak verdwijnt. Een ‘onderhoudsnachtmerrie’ van scharnieren, sensoren, actuatoren, elektromotoren, draden, flapjes en touwtjes. Een snelle FMECA (Failure Mode, Effects and Criticality Analysis) leerde mij het volgende: als de functie 'kap openen' op een zonnige dag faalt, is het effect een bedorven tour.

En mogelijk een slecht humeur van mijn partner, die zich op het ‘open rijden’ had verheugd. Dat is een ‘draagbaar effect’. Maar als op diezelfde zonnige dag een wolkbreuk losbarst en de functie 'kap sluiten' weigert?

Mijn wagen zal vol water lopen met alle gevolgen en schades van dien. Blijkbaar had de fabrikant van de wagen ook een FMECA gedaan. In het skiluik is een hoes verstopt voor het geval de kap onverhoopt niet dichtgaat.

Ten overvloede vermeldt de handleiding dat er na het aanbrengen van de hoes niet met de wagen gereden kan worden. Men is niet zover doorgeslagen dat ook twee paraplu's tot de fabrieksuitrusting behoren. Maar niettemin: het zijn kanjers, die technici die écht hebben nagedacht over mijn auto.<<
door Eric Rensen

Abonneer op onze nieuwsbrief

Reageer of publiceer aanvullende informatie
Mis ook dit niet...

Doorzichtig en UV-werend nanopapier als alternatief voor plastic verpakking

De Universiteit Utrecht ontwikkelt het volledig biologische materiaal, bestaande uit enkele nanometers dikke cellulosevezels, samen met Unilever en de Universiteit van Amsterdam.

App voor veilig vrachtverkeer binnen haven Zeebrugge

Het smart mobility-bedrijf Be-Mobile en het havenbestuur van Zeebrugge lanceerden onlangs de gratis Flux-app dat het vrachtverkeer binnen en buiten de haven vlotter en veiliger moet maken.

Vulniveau opvolgen met Industrial Internet of Things - techniek

Pepperl+Fuchs lanceert de WILSEN.sonic.level niveausensor, die de meetdata op een veilige manier verstuurd naar andere actoren in het industriële Internet of Things (IIoT).

Start it @KBC, KBC en LRM bundelen hun krachten

Accelerator Start it @KBC, bankverzekeraar KBC en de Limburgse investerings­maatschappij LRM gaan de handen in elkaar slaan om de Limburgse start-ups een betere begeleiding te kunnen bieden.

VIB krijgt vergunning voor CRISPR maïsveldproef

VIB heeft van de federale overheid een vergunning ontvangen voor haar veldproef met maïsplanten waarin met behulp van CRISPR een paar trefzekere kleine erfelijke wijzigingen zijn aangebracht

Uitbreiding Antwerpse Royerssluis vergt aangepaste afwateringsinfrastructuur

In het najaar start water-link i.s.m. Aquafin in Antwerpen met de bouw van een nieuw vijzelgemaal, omdat door de uitbreiding van de Royerssluis de huidige infrastructuur niet meer volstaat.

Nieuw proces maakt productie kankermedicijnen efficiënter en duurzamer

Een interuniversitair team met onderzoekers van UAntwerpen en KU Leuven heeft een proces ontwikkeld dat vertrekt van hout, waardoor later fossiele grondstoffen kunnen vervangen worden.

DEME-dochters halen Duits contract van 197 miljoen euro binnen

Het Bestuur voor Waterwegen en Scheepvaart Cuxhaven (WSA Cuxhaven) wees het contract voor de verdieping van de Elbe toe aan Nordsee Nassbagger- und Tiefbau en Dredging International.

Schneider Electric heeft nieuw webadres

Om de toegang tot de website te vereenvoudigen en de gebruikerservaring op de digitale kanalen te verbeteren, heeft Schneider Electric, wereldleider in digitale transformatie van energiebeheer en automatisering, zijn webdomein bijgewerkt van www.schneider-electric.be naar www.se.com/be en nieuwe functies werden toegevoegd.

Partners