Winter- en zomerperikelen - column

Columns & Blogs 6/06/2017 15:06:37

Auto's lenen zich goed om onderhoudsprincipes uit te leggen. Principes waartegen ‘pure onkunde’ nogal eens zondigt. Onlangs kwam ik een prachtig voorbeeld tegen van hoe het dan wel moet.

Lees hieronder verder   
Verwant

3D-reproducties en juridische valkuilen (deel 1) - column

Dilemma: to 3D print or not to 3D print ? - column

Duurzame energiebronnen integreren in betrouwbaar energie-ecosysteem - opinie

Ongewenste brieven van een ander in de bus? Wat nu? - column

De toekomst van de maakindustrie in België - column

Van handelaar tot ondernemer - column

>> Meer verwant nieuws
Carrièrekansen (meer)
Agenda

Electrical Safety in Industrial Installations

Pilz Academy - Gent

woensdag 11 december 2019

CE-machinerichtlijn 2006-42-EG

Het Ingenieurshuis - Antwerpen

van 11/12/2019 tot 18/12/2019

Milieumanagementsystemen - ISO 14001:2015

Ramada Plaza - Antwerpen

donderdag 12 december 2019

Interface tussen EPLAN en Phoenix Contact

EPLAN Webinar

donderdag 12 december 2019

Safety validation training

Pilz Academy - Gent

donderdag 12 december 2019

Mondiale Magazijnverkoop met megakortingen

Mondiale - Gentsesteenweg - Zele

van 13/12/2019 tot 14/12/2019

Keuze van de redactie

(4/12) Janssen Pharmaceutica gestart met diepe geothermieboringen

(4/12) Wereldprimeur: koffie roosteren op 100% zonne-energie

(3/12) Organ-on-a-chip helpt ziektes beter begrijpen

(2/12) Winnaars van Junior STEM Olympiade 2019 bekend gemaakt

(28/11) Atlas Copco helpt leerkrachten om STEM aantrekkelijker te maken

(27/11) Consortium onderzoekt of voedselproductie in ruimte mogelijk is

>> Meer blikvangers

ENGINEERINGNET - Nu de winter achter de rug is, lijkt het me gepast om in te pikken op de discussie rond winterbanden. Vroeger waren de winters veel strenger dan nu. Tenminste, dat zeggen ‘oude mensen’.

Toen ik in de zeventigerjaren studeerde was mijn eerste wagen een Rover P6. Voor de jongeren: die auto werd ook wel 'de tank' genoemd. Hij had een reservewiel op het kofferdeksel. Op een bepaald moment waren er nieuwe banden nodig. Het werden M&S-banden. Mud & Snow.

Ik kan u verzekeren, daar hadden toen maar weinig mensen van gehoord. Deze ‘Modder en Sneeuw’-banden waren in Nederland de voorlopers van de winterband. Ik kocht ze… omdat het de goedkoopste banden waren. Niemand die ze wou. Maar Mensen die mijn reservewiel zagen, op de kofferbak en zonder hoes (want die was te klein voor deze geweldenaar) raakten in een amechtige staat van bewondering voor het stoere tractorprofiel. Daarmee kon een mens die koude winters van vroeger wel te lijf gaan.

Sindsdien is er veel gebeurd. Hoe warmer de winters werden, des te luider de roep om winterbanden te monteren. Bandenfabrikanten en de autovakhandel hebben een warme band met die band en zijn grote fans van het tweemaal per jaar wisselen van het rubber.

Ik moest aan het bovenstaande denken toen ik onlangs een berichtje las: in Duitsland is bijna een derde van de verkeersongevallen met persoonlijk letsel aan banden toe te schrijven. Enkele dagen later dook een belangenorganisatie op het bericht en pakte uit met de op niets gebaseerde conclusie dat het tijd wordt dat de Nederlandse overheid het rijden met winterbanden verplicht.

Ik heb de statistiek opgezocht. Het DESTATIS (Statistisches Bundesamt) stelt ons inderdaad een tabel voor. In 2015 waren er 3.636 geregistreerde ongevallen met letselschade. De 'oorzaak' werd in 1.117 gevallen toegeschreven aan de banden. Wat een waardeloze tabel. Geen enkel gegeven over de storingsvorm: lekke banden, afgesleten banden, gecupte banden, enz.

Evenmin gegevens over de gereden snelheid, de bandenspanning, de belasting van de banden of om nog eens iets anders te noemen: de weersomstandigheden. Wat moet je met zo'n statistiek? Beleid maken? Als het aan onze bandenbelangenverenigingen ligt wél. Beleid gebaseerd op statistische onzin.

Ik kom ze in bedrijven ook nog wel eens tegen, dit soort tabelletjes: 40% van de storingsoorzaken van lijn drie is mechanisch, 32% elektrisch en bij 28% is de oorzaak onbekend of… ‘diversen’. Volstrekt onbruikbaar om te werken aan beter en dus minder onderhoud. We doen maar wat.

En nu het leuke nieuws. Het wordt weer zomer! Tijd voor de cabrio. Die van mij heeft een stalen kap, die volledig automatisch, een druk op de knop volstaat, in drie delen opgevouwen in de kofferbak verdwijnt. Een ‘onderhoudsnachtmerrie’ van scharnieren, sensoren, actuatoren, elektromotoren, draden, flapjes en touwtjes. Een snelle FMECA (Failure Mode, Effects and Criticality Analysis) leerde mij het volgende: als de functie 'kap openen' op een zonnige dag faalt, is het effect een bedorven tour.

En mogelijk een slecht humeur van mijn partner, die zich op het ‘open rijden’ had verheugd. Dat is een ‘draagbaar effect’. Maar als op diezelfde zonnige dag een wolkbreuk losbarst en de functie 'kap sluiten' weigert?

Mijn wagen zal vol water lopen met alle gevolgen en schades van dien. Blijkbaar had de fabrikant van de wagen ook een FMECA gedaan. In het skiluik is een hoes verstopt voor het geval de kap onverhoopt niet dichtgaat.

Ten overvloede vermeldt de handleiding dat er na het aanbrengen van de hoes niet met de wagen gereden kan worden. Men is niet zover doorgeslagen dat ook twee paraplu's tot de fabrieksuitrusting behoren. Maar niettemin: het zijn kanjers, die technici die écht hebben nagedacht over mijn auto.<<
door Eric Rensen

Abonneer op onze nieuwsbrief

Reageer of publiceer aanvullende informatie
Mis ook dit niet...

Moleculaire lijm ontwapent ziektes

Biomedisch ingenieur Eline Sijbesma van TU Eindhoven heeft kleine moleculen ontworpen, die specifieke ziekte-eiwitten ontwapenen door ze vast te plakken aan andere eiwitten.

Wereldprimeur: koffie roosteren op 100% zonne-energie

De Leuvense start-up Ray & Jules heeft een technologie ontwikkeld om koffie te roosteren op op basis van 100% zonne-energie. Hun slow-roasting methode is 3x energie-efficiënter.

Cyberaanvallen steeds vaker geautomatiseerd in 2020

De cyberrisico’s voor KMO’s nemen toe, omdat cybercriminelen steeds meer aanvallen gaan automatiseren voor grootschaligere (ransomware) aanvallen, aldus G DATA CyberDefense.

Eerste ontwerpwedstrijd op Campus Diepenbeek is voltreffer

Met 24 knappe staaltjes ingenieurswerk, van katapult tot slingerhamer, was de eerste competitiedag van Project Engineering Skills (PES) op Campus Diepenbeek een schot in de roos.

Creëer een veiligere werkomgeving met goed onderhoud - whitepaper

Een helm dragen in een fabriek is heel normaal. Toch zijn er vaak zaken met betrekking tot veilig werken waar minder aandacht aan wordt besteed dan noodzakelijk. Wat kunt u daaraan doen?

Nu al meer faillissementen in België dan vorig jaar

Uit de nieuwste Graydon Barometer Faillissementen blijkt dat er in eerste elf maanden van 2019 al 10.676 faillissementen uitgesproken werden of bijna 18,9% meer dan vorig jaar.

Organ-on-a-chip helpt ziektes beter begrijpen

Het Leids Universitair Medisch Centrum werkt samen de Universiteit Twente aan een gestandaardiseerd systeem voor organs-on-chips, een soort kunstorgaantje waar ook bloed doorheen stroomt.

Europa stelt aanbeveling voor energie-intensieve industrieën voor

Een groep experts stelde aanbevelingen op hoe energie-intensieve sectoren in de EU zijn te transformeren, als onderdeel van een circulaire en klimaatneutrale samenleving tegen 2050.

Opra Turbines levert OP16 gasturbine voor offshore platform

Opra Turbines meldt dat het een order heeft ondertekend met Spirit Energy om één OP16-3B gasturbine generatorset te leveren voor het Markham J6A offshore platform. De gasturbine vervangt de bestaande Dresser Rand KG2-3C gasturbine. Deze nieuwe turbine heeft een ultralage emissie en is veel energiezuiniger. >>

Partners