Aerojobs: naar 4.000 technische jobs in de luchtvaart - artikel

Careers 24/05/2018 9:16:53

Eind maart vond in het Vlaamse luchtvaart-opleidingscentrum (VLOC) aan de Oostendse luchthaven de eerste editie plaats van Aerojobs: een specifieke jobbeurs.

Lees hieronder verder   
Verwant

Buitenlands toptalent in IT naar Vlaanderen halen

Projectsourcingkantoor Bonache kiest voor verjonging

Forse daling CO2-uitstoot van bedrijfswagens

Nieuwe wetgeving stuwt faillissementen tot recordhoogte

BDO België benoemt Peter Van Laer tot nieuwe CEO

Stefan Kapferer nieuwe CEO van 50Hertz

>> Meer verwant nieuws
Carrièrekansen (meer)
Agenda

Waterstof Dagen

RNSYC - Oostende

van 26/08/2019 tot 30/08/2019

Robots-Cobots: vriend op het werk, vriend in huis

UAntwerpen Campus Groenenborger

donderdag 5 september 2019

Bouwstenen geïntegreerd aanwezigheidsbeleid

BluePoint Antwerpen (Agoria Academy)

maandag 9 september 2019

Rittal vakseminarie industriële systeemkasten

Laakdal

donderdag 12 september 2019

EMO Hannover

Messegelände - Hannover (D)

van 16/09/2019 tot 21/09/2019

Eerstelijns onderhoud op industriële tandwielkasten

MGH Servicecenter Machelen

dinsdag 17 september 2019

Keuze van de redactie

(12/8) Indaver scoort Schots afvalenergiecontract van 400 miljoen euro

(6/8) Masterproeffilmpje bezorgt ingenieur job bij Amazon

(15/7) Onderzoekers verhogen energiecapaciteit uit zonnepanelen

(3/7) Onthulling eerste hyperloopsysteem in Europa (+video)

(1/7) Onderzoek: wagenziekte voorkomen in zelfrijdende auto’s

(1/7) Antwerpen schakelt Arcadis in om klimaatambities waar te maken

>> Meer blikvangers

Download het artikel in

ENGINEERINGNET.BE - Deze specifieke jobbeurs was nodig want de sector verwacht een verdubbeling van de 2.000 jobs in de komende 20 jaar”, stelde Geert Keirens, Projectmanager van Educavia en Afgevaardigd Bestuurder van het Vlaams Luchtvaartopleidingscentrum (VLOC) in Oostende.

Jos Stroobants, voorzitter van het VLOC: “Vandaag zijn er slechts zes opleidingstrajecten voor Vliegtuigtechniek in Vlaanderen. Nochtans zijn er in ons land heel wat bedrijven die ook internationaal meespelen en nood hebben aan dergelijke, specifiek geschoolde krachten.”

Zestien MRO-bedrijven (Maintenance, Repair & Overhaul) uit de luchtvaart zakten naar Oostende af met 29 concrete vacatures. Het event trok ook zo’n 250 bezoekers waarvan een 40-tal werkzoekende studenten Vliegtuigtechniek.

Het gros van de bezoekers bestond uit leerlingen van de afdeling vliegtuigtechnieken, een toegepaste elektromechanica-richting in de middelbare Petrus & Paulusscholen (Oostende), het ZAVO (Zaventem) en het stedelijk Lyceum Paardenmarkt (Antwerpen).



Maar ook studenten van Vives, dat een bacheloropleiding biedt en masters van KULeuven en VUB, telkens een tiental. De organisatoren hadden alvast op meer masters gehoopt maar de agenda botste wellicht met een jobbeurs die tegelijk liep op Campus Brugge van de KULeuven.

Dubbele zorg
Er studeren te weinig jongeren af en te weinig van hen beantwoorden aan de noden van de industrie. Om aan dit onevenwicht tussen het aantal opgeleide luchtvaarttechnici, het aanbod luchtvaartopleidingen en de nood vanuit de industrie te verhelpen, zal het Europees Interreg project ‘Educavia - Education for Aviation’ nu drie jaar sleutelen.

Deze Vlaams-Nederlandse samenwerking, die in januari van start ging (*) loopt in een partnerschap met het Brussels Airport House, ZAVO, Vives, VLOC, FLAG, zijn Nederlandse tegenhanger NAG en de Aircraft Maintenance & Training School (Hoogerheide NL).

Het Educavia-project werkt niet alleen aan communicatie om de naambekendheid van de sector te promoten maar ook aan innovatieve en uniforme opleidingen voor luchtvaarttechnici. “We gaan e-learning en leermanagement modules ontwikkelen en de belanghebbenden hier rond samenbrengen”, zei communicatieverantwoordelijke Angelique Heynen.

Ook ‘duaal leren’ in het hoger onderwijs wordt bekeken. Er is een onderzoeksgroep opgezet om innovatieve technologieën open te gooien voor studenten. Denk aan elektrische vliegtuigen, VR, composieten, additieve technologieën, …

Er wordt bekeken hoe een HBO5, een hoger beroepsonderwijs (twee jaar extra) meer flexibiliteit bij werkzoekenden kan creëren. En of een ‘open’ opleiding mogelijk is waarmee technici naderhand in heel Europa ingezet kunnen worden.

Een van de eerste acties binnen het partnership was alvast deze Aerojobs jobbeurs voor luchtvaarttechnici. Dat krijgt begin 2019 wellicht een remake in Nederland. Ondertussen worden bedrijven in de sector nu bevraagd naar hun tekorten en de nodige opleidingen. Later volgen klankbordmeetings onderwijs en industrie in Brussel en Delft.

Geïnteresseerden
Op de jobbeurs ontmoetten we o.m. studenten aan de Bafa pilotenschool. Een pilotenopleiding vergt er 2,5 tot drie jaar… “maar de meesten zijn op 2,5 jaar klaar.” Theorie en praktijk worden er gecombineerd. Nu is er ook een ‘nieuw’ systeem: studeren én werken tegelijk. Twee dagen per week volgt de cursist dan les. Een interimkantoor (Xtra) zorgt voor jobs in de luchtvaartsector voor de resterende tijd. “Zo zou je de eerste 18 maanden al je studie kunnen afbetalen a rato van zo’n €1.500/maand waardoor je naar de bank kunt stappen voor een lening.”



Want de studies kosten toch zowat €100.000. Er zijn een 70-tal studenten waarvan twee dames en een 20-tal praktijkstudenten. Het voordeel om je studies in België te doen en niet in de VS, bijvoorbeeld? “Hier leer je in alle weer te vliegen.” Er wordt gevlogen op Piper Warrior 28 en 44 maar ook op de Alsim ALX simulator die voor Piper Aircraft en voor een Airbus A320 lijnvliegtuig kan opgezet worden.

“In Oostende is onderhoud in opmars”, hoorden we bij NHV (Noordzee Helikopters Vlaanderen) dat een 65 helikopters vliegt met 550 mensen wereldwijd. Onderhoud is geen ‘9 to 5-job’. Het lijnonderhoud werkt in shifts en dan is er nog het atelier. Er werken een 25-tal techniekers. Het bedrijf bedient o.a. het Thornton windpark en onderhoudt ook toestellen van de Franse Marine. Vacatures waren er voor lokale technici die kunnen doorgroeien en ook internationaal ingezet worden.

Het Belgisch leger zocht er kandidaat-luchtverkeersleiders met middelbaar diploma. Die ondergaan klassieke maar ook specifieke psychotechnische proeven: multitasking, 3D-inzicht, patroon denken, … De rest van de opleiding gebeurt in huis, bij defensie. Slaagkans: 33%. “Je moet er wat natuurlijke aanleg voor hebben.”

De opleiding is militair: zes maanden tactiek, schieten, fysiek, … gevolgd door zes maanden theorie aan de KMS. En dan vier jaar opleiding: basic, advanced en rating. Een jaar extra voor de licentie area control waarmee je het hogere luchtruim bedient. Het tekort blijkt heel nijpend. Zo’n 62% van de plaatsen zou ingevuld zijn. Op 130 verkeersleiders vertrekken de komende vijf jaar zo’n 60 mensen.

BMT Aerospace (Oostkamp) zocht frezers, slijpers maar ook een operations improvement engineer om als rechterhand van de CEO het bedrijf te ‘lean’ lijnen… Voorts Esterline, Sabena Aerospace Engineering, … <<
Door Luc De Smet

(*) ’Educavia - Education for Aviation’ krijgt steun van EFRO, het Agentschap Innoveren & Ondernemen, de provincies West-Vlaanderen en Vlaams-Brabant en Noord-Brabant en het Nederlandse ministerie van Economische Zaken. <<

Abonneer op onze nieuwsbrief

Reageer of publiceer aanvullende informatie
Mis ook dit niet...

Nieuw groot onderzoeksprogramma via ALMA-telescoop

Rychard Bouwens van de Leidse Sterrewacht is de eerste Nederlandse wetenschapper die een ‘Large Program’ mag uitvoeren met de geavanceerde ALMA-telescoop, die in Chili opgesteld staat.

Genomineerden voor Matexpo awards bekend gemaakt

Met deze awards wil de beursorganisator de grootste technische innovatie, de meest milieuvriendelijke machine of innovatie of de meest vernieuwende veiligheidsstoepassing onderscheiden.

Pocketboer publiceert ’tips en tricks’ voor pocketvergisten

De voorbije jaren ontstonden bij landbouwers allerlei problemen bij gebruik van hun kleinschalige biogasinstallatie. De operationele groep 'Pocketboer' heeft nu oplossingen ontwikkeld.

KU Leuven-onderzoekers stap dichter bij nieuwe generatie zonnepanelen

De nieuwe studie van de KU Leuven legt voor het eerst uit hoe perovskieten, kunstmatige kristallen die zonlicht kunnen omzetten in elektriciteit, zijn te stabiliseren.

SCK•CEN stuurt landbouw-experiment de ruimte in

Er zijn ambitieuze plannen om een maandorp te bouwen, als springplank naar planeet Mars. Een van de grootste uitdagingen om daarin te slagen, is een autonome voedsel- en watervoorziening.

Lonza automatiseert productieprocessen met Rockwell Automation - techniek

Het Zwitserse farmacieconcern Lonza, dat ook een vestiging heeft in Bornem en Verviers, heeft Rockwell Automation gekozen voor de digitalisering en automatisering van de productiefabrieken.

Synthetische huid laat robots zweten

Geïnspireerd door de huid van levende wezens ontwikkelt TU/e-onderzoeker Danqing Liu slimme oppervlaktes, die onder invloed van licht en elektra meermaals stoffen afgeven en weer opnemen.

3 miljoen euro Europese steun voor onderzoek naar zelfhelende robots

Onderzoekers van VUB, University of Cambridge, ESPCI-Paris, EMPA en Suprapolix gaan samenwerken aan de volgende generatie robots: (zachte) robots die 'pijn voelen' en zichzelf helen.

Kontron lanceert COM Express Compact Type 6 met nieuwste Intel processoren

Kontron heeft nieuwe COM Express Compact Type 6 modules, die de 8ste generatie Intel-processoren bevatten, toegevoegd aan zijn gamma. De processoren verbruiken slechts 15 Watt. De nieuwe modules laten tot 24 GB DDR4-geheugen toe en zijn optioneel voor het eerst beschikbaar in Compact-formaat met snelle NVMe SSD. >>

Partners