ArcelorMittal realiseert All Weather Terminal in North Sea Port

Economie 26/07/2018 10:22:17

ArcelorMittal, PMV, Euroports en North Sea Port werken samen aan de realisatie van de allereerste overdekte laadkade: de ‘All Weather Terminal’. Een investering van meer dan 50 miljoen euro.

Lees hieronder verder   
Verwant

DKV test Europese overkoepelende tolbox (OBU)

ISO 50001-certificaat Havenbedrijf Antwerpen werd verlengd

ArcelorMittal realiseert All Weather Terminal in North Sea Port

De Lijn neemt deelfietsen Blue-bike over

Dachser lanceert 26 nieuwe LCL-verbindingen

Absolute goednieuwsshow bij Sigma

>> Meer verwant nieuws
Carrièrekansen (meer)
Agenda

Expert in lean en productiemanagement: productieplanning

SBM Gent

van 28/02/2018 tot 5/09/2018

Club onderhoudsmanagers

Mercure Hotel - Roeselare

van 19/03/2018 tot 26/11/2018

Expert in onderhouds­management - modulair programma

Bluepoint Antwerpen

van 19/04/2018 tot 22/11/2018

Eerstelijns onderhoud op industriële tandwielkasten

MGH Antwerpen

donderdag 6 september 2018

Inleiding in de machinebouw

Zwijnaarde (Gent)

van 10/09/2018 tot 3/12/2018

Saltex 2018

Messe Dornbirn

van 12/09/2018 tot 13/09/2018

Engineeringnet Mobile



Scan de QR-code
of klik hier om mobiel te surfen.

Tip: maak zelf een sneltoets op de startpagina van je smartphone. Voor Android: “Sneltoets Startpagina” of "Toevoegen aan startscherm". Voor iPhone: “Zet in beginscherm”.

Meest gelezen nieuws

Haven Gent en Zeeland Seaports fuseren tot North Sea Port

Logistieke oplossingen gezocht voor hoge kosten leeggoed

LRM investeert 250.000 euro in fietsleasing-bedrijf

Vorig jaar 25% meer warmtepompen geïnstalleerd

40% meer ruimte voor groene energie dankzij slimme netten

Ecochem investeert 10 miljoen in uitbreiding Willebroekse fabriek (+video)

Keuze van de redactie

(9/8) Spam blijft favoriete techniek van cybercriminelen

(7/8) AB InBev wil duurzaamheids-uitdagingen aanpakken via 100+ Accelerator

(6/8) Veldproeven met 5G in autoproductie gestart

(26/7) ArcelorMittal realiseert All Weather Terminal in North Sea Port

(12/7) North Sea Port maakt klimaatambities waar met buisleidingen

(11/7) Groeiende waterrisico’s opvangen met ’Internet of Water’

>> Meer blikvangers

ENGINEERINGNET.BE - De nieuwe terminal wordt gebouwd naast de bestaande stukgoedkade van ArcelorMittal Gent aan het Kanaal Gent-Terneuzen.

De terminal zal in eerste instantie hoofdzakelijk gebruikt worden om afgewerkte staalrollen op te slaan en te verschepen. 20% van de opslagcapaciteit kan ook worden gebruikt voor de verhandeling van andere materialen en (stuk)goederen.

Het magazijn van de All Weather Terminal (AWT) met een opslagcapaciteit van 60.000 ton wordt 240 meter lang en 60 meter breed en zal 2 sporen hebben die aangesloten zijn op de kadebundel. Het magazijn zal worden uitgerust met 3 volledig geautomatiseerde loopkranen voor het lossen, uitsorteren en laden van materiaal.

De overdekte kademuur wordt 200 meter lang en het dok wordt 25 meter breed. De terminal zal ongeveer 30 meter boven het waterniveau uitstijgen. Schepen met een laadvermogen tot 10.000 ton zullen aan de nieuwe kade kunnen aanmeren.

De voorsorteringszone wordt uitgerust met 2 geautomatiseerde loopkranen. Voor het laden en lossen van de schepen worden door Euroports 2 telescopische kranen voorzien. Voor Euroports (met 26 eigen terminals in Europa) is dit een belangrijke aanvulling en uitbreiding van zijn diensten aan de staal- en metaalindustrie.

De nieuwe ‘All Weather Terminal’ zal eigendom zijn van AWT Gent, dat werd opgericht door PMV en EPICo. Deze zal instaan voor het ontwerp, de bouw, de financiering, het onderhoud en de uitbating van de Terminal. Euroports, als logistieke maritieme speler, krijgt de operationele invulling toegewezen voor de flows van, naar en binnen de AWT.

North Sea Port heeft de gronden voor de aanleg van de terminal in concessie gegeven aan AWT Gent en zal ook de ligplaats baggeren. Stadsbader, een aannemer voor infrastructuurwerkzaamheden en grote industriële projecten, zal instaan voor de bouw en het onderhoud van de terminal.

De omgevingsvergunning wordt nu voorbereid en aangevraagd met de bedoeling om eind 2018 met de bouw te starten. Verwacht wordt dat de ‘All Weather Terminal’ operationeel zal zijn tegen midden 2020. << (Guy Leysen) (foto: North Sea Port)

Abonneer op onze nieuwsbrief

Reageer of publiceer aanvullende informatie
Mis ook dit niet...

Team Formula Electric Belgium wint prijs voor beste ontwerp

De Umicore Pulse, de elektrische racewagen van het studententeam Formula Electric Belgium, heeft tijdens Formula Student Czech Republic de prijs voor het beste ontwerp gewonnen.

Eplan Data Portal: de weg naar de ideale set apparaatgegevens - techniek

De beschikbaarheid van digitale apparaatgegevens vormt de sleutel tot efficiënte engineering. De grootste uitdagingen zijn zowel de gegevenskwaliteit als de omvang van deze gegevens.

Derde proefboring diepe geothermie op Balmatt-site afgerond

Eind juli heeft Smet-Daldrup de derde boring in Mol-Donk succesvol afgerond. De put heeft een lengte van maar liefst 4.905 meter en is tot op een verticale diepte van 4.235 meter geboord.

Hot topic op Valve World Expo 2018: gasopslag-installaties

Omdat hernieuwbare energie steeds meer aan belang wind in Europa, zal er om pieken op te vangen steeds vaker gebruik van gas gemaakt worden om elektriciteit te produceren.

AB InBev wil duurzaamheids-uitdagingen aanpakken via 100+ Accelerator

AB InBev nodigt academici, ondernemers, wetenschappers en technologen uit om deel te nemen aan de 100+ Accelerator om enkele wereldwijde duurzaamheids-vraagstukken op te lossen.

Duitse Bank KfW wordt partner van Elia in 50Hertz

Elia heeft de laatste 20% aandelen van IFM in Eurogrid gekocht. De bijkomende participatie zal onmiddellijk verkocht worden aan Duitse staatsbank Kreditanstalt für Wiederaufbau (KfW).

Bezoek de Staübli Robotics Days - uitnodiging

Tijdens de Stäubli Robotics Days worden bezoekers vergast op interessante lezingen maar ook kunnen ze er talrijke democellen en een ruim gamma robotica randapparatuur aan de slag zien.

Veldproeven met 5G in autoproductie gestart

Audi en Ericsson gaan 5G technologie proefdraaien in de autoproductie. Ze onderzoeken hoe ver ze met de draadloze 5G kunnen als toekomstbestendige communicatietechnologie.

Partners