ÖBB en Siemens ontwikkelen batterij aangedreven trein

Bedrijfsnieuws 10/10/2018 12:23:19

De Oostenrijkse spoorwegmaatschappij ÖBB en Siemens Mobility ontwikkelen een elektrohybride batterijaandrijving voor treinen. Deze treinen hebben tot 50% minder CO2-uitstoot.

Lees hieronder verder   
Verwant

Omron introduceert TM-serie collaboratieve robot - techniek

Flanders Make en Sirris openen industrie 4.0 labo’s (+fotoreportage)

CECIMO zet nieuw comité Additive Manufacturing op

Industry 4.0: basis leggen voor toekomst manufacturing - artikel

Binaire ratio hoogwaardige tandwielkasten per direct leverbaar - techniek

Uniflex UWT 2.2 buisoprolsysteem nu met regelbare snelheid - techniek

>> Meer verwant nieuws
Carrièrekansen (meer)
Agenda

Club Logistiek & Supply Chain Managers

Hotel-restaurant Van Der Valk Nazareth

van 19/09/2018 tot 30/04/2019

Facility manager: 10 aparte modules

Zwijnaarde (Gent)

van 1/10/2018 tot 27/06/2019

Kwaliteitscoördinator

SBM Kortrijk

van 9/10/2018 tot 28/05/2019

Agoria Academy: Technical Writing 2018

Europahotel Gent

van 9/10/2018 tot 10/12/2018

Expert in onderhoudsmanagement

Zwijnaarde (Gent)

van 11/10/2018 tot 25/04/2019

Pijpfitter

SBM Kortrijk

van 11/10/2018 tot 17/01/2019

Engineeringnet Mobile



Scan de QR-code
of klik hier om mobiel te surfen.

Tip: maak zelf een sneltoets op de startpagina van je smartphone. Voor Android: “Sneltoets Startpagina” of "Toevoegen aan startscherm". Voor iPhone: “Zet in beginscherm”.

Meest gelezen nieuws

Haven Gent en Zeeland Seaports fuseren tot North Sea Port

Logistieke oplossingen gezocht voor hoge kosten leeggoed

LRM investeert 250.000 euro in fietsleasing-bedrijf

Vorig jaar 25% meer warmtepompen geïnstalleerd

40% meer ruimte voor groene energie dankzij slimme netten

Ecochem investeert 10 miljoen in uitbreiding Willebroekse fabriek (+video)

Keuze van de redactie

(7/12) Nemo Link kabel tussen België en Groot-Brittannië ingehuldigd

(6/12) Klinidrones in Antwerpen (+fotoreportage)

(4/12) VUB-onderzoekers ontwikkelen natuurlijke pijnstillende gel

(3/12) SeaMade bereikt Financial Close voor 487 MW offshore windproject

(29/11) Willemen stelt waterdoorlatende asfaltverharding voor

(28/11) Unieke software zorgt voor real-time kwaliteitsinspectie in maakindustrie

>> Meer blikvangers

ENGINEERINGNET.BE - De Cityjet eco is met zijn batterijaandrijving een alternatief voor niet-geëlektrificeerde spoorlijnen, die momenteel voornamelijk worden bediend met dieseltreinen voor personenvervoer.

Dankzij het gebruik van batterijen kan de CO2-uitstoot in vergelijking met dieseltreinen tot 50% afnemen. Er wordt verwacht dat de trein na uitvoerige tests in de tweede helft van 2019 voor het eerst kan worden ingezet voor personenvervoer.

Siemens ontwikkelt een elektro-hybride batterijaandrijving waarmee de trein zijn nieuw geïnstalleerde batterijen via de pantograaf kan opladen op geëlektrificeerde spoorlijnen. Deze energie kan dan worden gebruikt om de trein aan te drijven op niet-geëlektrificeerde trajecten.

Zodra de trein de geëlektrificeerde lijn verlaat, staan de batterijen in voor de stroomvoorziening van de trein. Beide bedrijven zullen deze technologie de komende maanden grondig testen in het kader van een proefproject en het systeem verder ontwikkelen met het oog op serieproductie.

Het proefproject zal worden uitgevoerd met een trein uit de Desiro ML-reeks, die momenteel voor ÖBB geproduceerd wordt. Het ontwerp van de trein laat een bijkomende dakbelasting toe. Hierdoor kan de gebruikelijke productie- en leveringstermijn voor een nieuwe trein van 36 maanden worden gereduceerd tot minder dan de helft.

Het batterijsysteem op de middelste wagon van het geconverteerde treinstel bestaat uit drie batterijcontainers, twee DC/DC-regelaars, een batterijkoeler en andere elektronische onderdelen. Het systeem maakt gebruik van lithium-titanaatbatterijen (LTO-technologie).

Deze aangepaste batterijen kunnen dankzij hogere oplaadstromen sneller worden opgeladen dan conventionele lithium-ionbatterijen. Dankzij een speciaal thermisch concept voor de batterijcontainers wordt verwacht dat externe weersomstandigheden geen invloed zullen hebben op de levensduur van de batterijen en hun laadniveau.

Wanneer de batterijen klaar zijn voor serieproductie, zouden ze een levensduur van ongeveer 15 jaar hebben, wat betekent dat ze slechts één keer zullen moeten worden vervangen gedurende de hele levensduur van de trein. << (Guy Leysen) (foto: Siemens)

Abonneer op onze nieuwsbrief

Reageer of publiceer aanvullende informatie
Mis ook dit niet...

VLAIO krijgt nieuwe administrateur-generaal

De Vlaamse Regering heeft Mark Andries, de huidige kabinetschef van minister-president Geert Bourgeois, aangesteld als nieuwe administrateur-generaal van VLAIO. Hij start in januari 2019.

Klinidrones in Antwerpen (+fotoreportage)

De Antwerpse ziekenhuizen kiezen voor de vlucht vooruit en sturen binnenkort allerlei staalnames, en biopsies met een drone naar het lab. En binnen de regelgeving ... die er anders moet uitzien.

Nieuw acceleratieprogramma mikt op digital en engineering start-ups

Microsoft Innovation Center Brussels en ICAB Incubator lanceren samen Amplitude+, een acceleratieprogramma voor digitale en engineering start-ups uit het Brussels-Hoofdstedelijk Gewest.

Flanders Make en Sirris openen industrie 4.0 labo’s (+fotoreportage)

Vandaag werden de gloednieuwe kantoren en onderzoeksinfrastructuur van Flanders Make en Sirris in Leuven officieel geopend in aanwezigheid van Vlaams minister Philippe Muyters.

VeroTech benoemt Strategy & Business Development Director

Het Leuvense engineering- en consultancybedrijf VeroTech meldt dat het Jean-Christophe Van Dycke aangesteld heeft als Strategy & Business Development Director.

Rittal lanceert nieuwe VX25 Blue e+ integratieoplossing - techniek

Voormontage is het sleutelwoord. Waar koelaggregaten tot nu toe als aparte componenten werden gemonteerd (bvb. op schakelkasten) maakt een nieuwe plug & play oplossing deze stap overbodig.

UHasselt opent regionaal academisch innovatielab Relab

Wetenschappelijke expertise in revalidatiewetenschappen, zoals de nieuwste technologische meet- en behandelmethodes, wordt ingezet om patiënten met complexe revalidatie­problemen te helpen.

CECIMO zet nieuw comité Additive Manufacturing op

CECIMO besliste om naast de constructeurs van klassieke, verspanende machines voortaan ook de gehele waardenketen van de additieve maakindustrie te vertegenwoordigen.

ABB onthult nieuwste upgrade naar DCS Freelance

Freelance van ABB is een kosteneffectieve DCS-oplossing (Distributed Control System) voor procesindustrieën. Het combineert de voordelen van een DCS met PLC's en wordt onder ander gekenmerkt door gebruiksgemak, schaalbaarheid, flexibiliteit en betrouwbaarheid. Freelance 2019 is de nieuwste versie van de DCS. >>

Partners