Nieuwe methode ontwikkeld om vliegtuigen te gebruiken als weerstation

Vliegtuigen kunnen ook fungeren als sensornetwerk dat informatie verschaft waarmee betere weermodellen en voorspellingen zijn te maken, aldus onderzoekers van de Nederlandse TU Delft.

Trefwoorden: #barometrisch, #Junzi Sun, #luchtverkeersleiders, #sensornetwerk, #surveillanceradars, #temperatuur, #TU Delft, #vliegtuigen, #weergrid, #weermodellen, #weerstations, #weerveld, #weervoorspelling, #wind

Lees verder

research

( Foto: Pixabay )

ENGINEERINGNET.BE - “Vliegtuigen geven allerlei informatie door die ook gebruikt kan worden om weersomstandigheden uit af te leiden. Dit gebeurt door de communicatie met surveillanceradars van luchtverkeersleiders,” aldus Junzi Sun, onderzoeker van de TU Delft.

Hoewel surveillancedata van vliegtuigen hier niet voor zijn bedoeld, bevatten deze informatie die gebruikt kan worden voor weermodellen. “Wij hebben een methode ontwikkeld om een weerveld te reconstrueren uit surveillancedata die met een eenvoudige ontvanger kunnen worden ontvangen,” vertelt Sun.

Het ging daarbij om twee onderzoeksvragen: hoe kunnen we accuraat wind- en temperatuurgegevens afleiden uit surveillancedata van vliegtuigen, en hoe kunnen we efficiënt een realtime ‘weergrid’ reconstrueren. Sun: "We beschouwen vliegtuigen als bewegende sensoren die indirect wind- en temperatuurgegevens op verschillende locaties en vlieghoogtes meten."

De barometrische hoogte van het vliegtuig, de grondsnelheid en luchtsnelheid worden gedecodeerd uit downlinks van surveillancedata. Vervolgens worden de temperatuur- en windgegevens berekend middels vergelijkingen van de conversie van de snelheid van het vliegtuig.

“Om de tweede vraag te antwoorden, stellen wij een nieuw model voor om wind- en temperatuurvelden te construeren," vervolgt Sun. "Lokale kortetermijnvoorspellingen zijn ook te maken met een zogenaamde ‘predictor layer’."

"Met een testdataset waarnemingen zijn we er in geslaagd te bevestigen dat het gemiddelde voor absolute fouten qua afgeleide wind- en temperatuurgegevens bij het gebruik van onze modellen 67% en 26% lager ligt dan wanneer we het conventionele numerieke weersvoorspellingsmodel gebruiken.”

Luchtverkeersleiders en wetenschappers kunnen volledig en vrijelijk over het nieuwe model beschikken. Een dergelijk systeem kan met behulp van bestaande technologie en databronnen worden geïmplementeerd. Hiervoor zijn geen nieuwe apparaten of communicatieprotocollen nodig.