Snelle energieopslag in machine-aandrijvingen leidt tot lagere kosten

Bedrijfsnieuws 7/11/2018 11:35:26

Flanders Make heeft een model-gebaseerde ontwerptool ontwikkeld om de energietechnologie te kiezen en te ontwerpen, en de geschikte andere componenten van de aandrijftrein te selecteren.

Lees hieronder verder   
Verwant

Rockwell Automation neemt Mestech Services over

Lichtgewicht Flex Locs van ACE voor snelle raceauto - techniek

Jorge Solis wordt nieuwe CEO bij Punch Powertrain

MTV 2LR lineaire unit met twee kogelomloopspindels - techniek

umati showcase op EMO: nieuwe machinetaalstandaard

Analoge info verwerken in Safety toepassingen - techniek

>> Meer verwant nieuws
Carrièrekansen (meer)
Agenda

Infoavond metaalprinten

Aqtor! - Oostakker

dinsdag 15 oktober 2019

Transport & Logistics

Antwerp Expo

van 15/10/2019 tot 17/10/2019

Infoavond 3D-print voor matrijzen

Thomas More - Sint-Katelijne-Waver

dinsdag 22 oktober 2019

Parts2Clean

Messe Stuttgart

van 22/10/2019 tot 24/10/2019

Configuratie en calculatie van laagspanningsverdeelborden

Rittal Lokeren

dinsdag 22 oktober 2019

Rockwell Automation Teched Emea

München - Duitsland

van 22/10/2019 tot 24/10/2019

Keuze van de redactie

(9/10) Batterijen van elektrische wagens krijgen nieuw leven bij Umicore

(9/10) Kinepolis is ‘Onderneming van het Jaar’ 2019

(8/10) Central Auto overgenomen door Imes Dexis

(7/10) Qinetiq Space neemt nieuwe cleanroom van 450m² in gebruik (+fotoreportage)

(4/10) CO2 uit restafval geleverd aan glastuinbouw

(2/10) Kaumera: nieuwe grondstof uit afvalwater

>> Meer blikvangers

ENGINEERINGNET.BE - Veel aandrijftreinen van machines hebben heen-en-weer gaande bewegingen. Deze bewegingen veroorzaken een oscillerend vermogen op de aandrijfas.

Om geen te grote ongewenste snelheidsvariaties te krijgen van de aandrijfas of om geen ongewenste energiestromen te krijgen tussen de machine en het net, moet er snelle energieopslag toegevoegd worden aan de machine.

Dit kan in de vorm van mechanische energieopslag (vliegwielen, veren), elektrische opslag (capaciteiten en spoelen in combinatie met een passieve gelijkrichter) en magnetische veeropslag.

Het is daarbij belangrijk te komen tot een selectie of een combinatie van verschillende soorten energieopslag, die leidt tot een minimale totale eigendomskost, zowel wat betreft de energiekost als de kost van de machine-onderdelen.

Deze selectie hangt af van de werkingsvereisten waaraan de machine moet voldoen. Het gaat daarbij om mechanische vereisten, zoals de eisen voor het bewegingsprofiel van de aandrijfas en de levensduur van de opslagtechnologie. Of elektrische vereisten, zoals de toegestane vervuiling die de machine kan veroorzaken op het elektriciteitsnet.

Door de verschillen tussen machines en hun vereisten, is het vaak niet voor de hand liggend wat de beste technologie is, en hoe deze moet ontworpen worden. Een bepaalde keuze heeft ook invloed op de andere componenten van de aandrijftrein, zoals de motor en de motorelektronica.

Daardoor selecteren machine-ontwerpers de vorm van energieopslag vaak op basis van ervaring, wat niet altijd leidt tot de beste oplossingen.

Om snel verschillende potentiële architecturen voor energie-opslag te evalueren, ontwikkelde Flanders Make samen met partners modulaire testsystemen voor de verschillende types opslagtechnologie.

Door het opstellen van een mechanisch en elektrisch machinemodel, en de bijhorende machine vereisten, kunnen snel verschillende architecturen worden geëvalueerd. De ontwerptool maakt gebruik van een uitgebreide bibliotheek van component- en kostmodellen van de verschillende te optimaliseren aandrijfcomponenten.

Aan de hand van deze modellen, minimaliseert de ontwerptool de totale eigendomskost van de aandrijftrein en optimaliseert het automatisch de verschillende componenten van de aandrijftrein. << (Lydia Heida) (foto: Flanders Make)

Video:

Abonneer op onze nieuwsbrief

Reageer of publiceer aanvullende informatie
Mis ook dit niet...

Batterijen van elektrische wagens krijgen nieuw leven bij Umicore

ENGIE en Umicore hebben het eerste industriële ‘second life’ batterij­systeem ingehuldigd op de site van Umicore in Olen. Dit systeem bestaat uit 48 gebruikte batterijen.

Kinepolis is ‘Onderneming van het Jaar’ 2019

Een professionele jury, met vertegenwoordigers uit de top van het Belgische bedrijfsleven en de academische wereld, verkoos Kinepolis boven de andere finalisten Actief, Aertssen en Torfs.

Primeur: mobiele DC-unit toont mogelijkheden gelijkstroom

Voor het Europees project ENLEB ontwikkelde Hogeschool UC Leuven Limburg (UCLL R&E) een mobiele DC-Unit, die energie opwekt met zonnepanelen. Li-ion batterijen slaan overschotten op.

Oman Gas Company sluit nieuw vijfjarencontract met WideTech

Het gastransportbedrijf van Oman maakt gebruik van een geautomatiseerd gasrapportagesysteem, dat is ontwikkeld door het Waalse software bedrijf WideTech.

Solar Team wil WK winnen met zuinigere zonnewagen

Dit weekend start het wereldkampioenschap voor zonnewagens in het Australische Darwin. Het KU Leuven studententeam zal deelnemen met de BluePoint, de achtste zonnewagen.

Japan start zoektocht naar zwaartekrachtsgolven

De ondergrondse KAGRA-detector in Japan sluit zich met een Memorandum of Understanding (MoU) aan bij de twee Amerikaanse LIGO-detectoren en Italiaanse Virgo in Pisa.

Katoen Natie neemt Poolse warehouseactiviteiten van Nijhof-Wassink over

De overname geldt voor het logistiek centrum in het Poolse Kutno, waardoor Katoen Natie haar wereldwijde marktleiderpositie in de logistiek voor de (petro)chemische industrie verstevigd.

Willemen levert nieuwe Marokkaanse containerterminal op (+video)

Willemen Groep heeft in de haven van Tanger in Marokko een containerterminal opgeleverd voor APM Terminals. De gloednieuwe terminal heeft een jaarlijkse capaciteit van 3,3 miljoen teu.

Schubert & Salzer lanceert stoomkoeler 5090

De voordelen van het schijfklepsysteem voor stoomconditionering worden met de stoomkoeler type 5090 gecombineerd. Operatoren profiteren van een hoge afdichting, minder slijtage en geoptimaliseerde stoomcontrole. De stoomkoeler regelt de vereiste hoeveelheid injectiewater voor het koelen van stoom tot de gewenste stoom temperatuur. >>

Partners