Polestar evalueert sterkte koolstofvezel

De Volvo Car Group heeft, voor de ontwikkeling van de Polestar 1, crashtests uitgevoerd waarbij de sterkte van een koetswerk bestaande uit koolstof­vezel versterkt polymeer geëvalueerd werd.

Trefwoorden: #crashtest, #elektrische auto, #koolstofvezel, #Polestar, #polymeer, #Volvo, #Volvo Car Group

Lees verder

Techniek

( Foto: Volvo Car Group )

ENGINEERINGNET.BE - In tegenstelling tot een stalen koetswerk waarbij de ingebouwde kreukelzones plooien om de hoeveelheid energie van de botsing die de inzittenden bereikt te verminderen, spreidt koolstofvezel de energie door te barsten en versplinteren.

De manier waarop het koetswerk in koolstofvezel reageerde op de extreme krachten, die ontstaan door de impact werd nauwgezet bestudeerd. De ingenieurs onderzochten ook hoe de onderliggende stalen koetswerkstructuur en de verstevigende libel in koolstofvezel de krachten opvingen.

Het evaluatieprototype van de Polestar 1 werd tegen een snelheid van 56 km/u tegen een stilstaande hindernis gekatapulteerd. Zo werd een frontale botsing gesimuleerd.

Het merendeel van de energie werd geabsorbeerd door de crashstructuur van de wagen, en wat overbleef werd door de koetswerkpanelen in koolstofvezel afgezwakt overgebracht op de koetswerkstructuur, die stijf bleef en na de crash niet geplooid of verbogen was.


ACHTERGROND
De crashtest vond plaats in het Volvo Cars Safety Centre in het Zweedse Göteborg, waar crashtests worden uitgevoerd met wagens en andere voertuigen in allerlei simulaties van echte situaties.

Polestar is het zelfstandig merk voor elektrische sportwagens uit de Volvo Car Group.