Willemen stelt waterdoorlatende asfaltverharding voor

Drainphalt is een duurzame, innovatieve asfaltverharding, die een antwoord moet bieden op het heel actueel milieuprobleem van het dalende grondwaterpeil in België.

Trefwoorden: #asfalt, #Drainphalt, #duurzaam, #infiltratie, #waterdoorlatend, #Willemen Groep, #Willemen Infra

Lees verder

Techniek

( Foto: Willemen Groep )

ENGINEERINGNET.BE - Deze verharding is waterdoorlatend waardoor de aanleg van, onder andere, buffers en riolen overbodig wordt. Het regenwater wordt gebufferd zodat het geleidelijk aan kan doorsijpelen naar het grondwater.

Van alle Belgische oppervlakken is er 14% verhard en dus niet waterdoorlatend. Doordat ons land vaak met hevige regenbuien kampt, stroomt er een aanzienlijke hoeveelheid oppervlaktewater aan een zeer hoge snelheid in onze rioleringen en afvoerkanalen. Dat zorgt ervoor dat we regelmatig geconfronteerd worden met overstromingen.

Om die reden is de watertoets ingevoerd. Die watertoets is één van de vereisten om een stedenbouwkundige vergunning te krijgen en stelt dat wanneer je een oppervlakte wilt verharden, je voor voldoende infiltratiecapaciteit moet zorgen naar de bodem toe.

Emmanuel Van Damme, Directeur productie en calculatie asfalt bij Willemen Infra: “Onze innovatieve asfaltverharding slaat het regenwater tijdelijk op vooraleer het af te geven aan de ondergrond. Daardoor hoef je ook geen riolering, watergreppels, afvoerroosters, opslagtanks, bufferbekkens of grachten aan te leggen. Er wordt dus zowel op kosten als plaats bespaard.”

Er werd een teststrook aangelegd op de parking van Flanders Expo in Gent. Onlangs werd daar een storm gesimuleerd. Met een nepwolk lieten we op enkele minuten tijd 1.400 liter water regenen op een oppervlakte van 20 m². Dat getal staat gelijk aan de gemiddelde maandelijkse neerslag in België. Het resultaat was dat er bleef geen enkele plas bleef liggen.

Een extra voordeel is dat het asfaltmengsel bij een lagere temperatuur wordt geproduceerd, waardoor minder energie verbruikt wordt en komt er minder CO2 vrijkomt.