Klinidrones in Antwerpen (+fotoreportage)

Economie 6/12/2018 9:00:51

De Antwerpse ziekenhuizen kiezen voor de vlucht vooruit en sturen binnenkort allerlei staalnames, en biopsies met een drone naar het lab. En binnen de regelgeving ... die er anders moet uitzien.

Lees hieronder verder   
Verwant

SPIE ICS gaat voor Internet of Things

Bouw apps zonder programmeren met innovatieve VUB tool

Rockwell's Studio 5000 versnelt inbedrijfstelling van machines - techniek

Startup Aerosint brengt 3D-printen naar next level - artikel

Rittal ‘Automation Next Level’ op Indumation 2019 - techniek

Controllers en energiemetingen hand in hand - advertorial

>> Meer verwant nieuws
Carrièrekansen (meer)
Agenda

Club Logistiek & Supply Chain Managers

Hotel-restaurant Van Der Valk Nazareth

van 19/09/2018 tot 30/04/2019

Facility manager: 10 aparte modules

Zwijnaarde (Gent)

van 1/10/2018 tot 27/06/2019

Kwaliteitscoördinator

SBM Kortrijk

van 9/10/2018 tot 28/05/2019

Expert in onderhoudsmanagement

Zwijnaarde (Gent)

van 11/10/2018 tot 25/04/2019

Club Productiemanagers

Mercure Hotel Roeselare

van 17/10/2018 tot 4/09/2019

Club Continu Verbeteren

Hotel-restaurant Van Der Valk Nazareth

van 22/10/2018 tot 11/09/2019

Engineeringnet Mobile



Scan de QR-code
of klik hier om mobiel te surfen.

Tip: maak zelf een sneltoets op de startpagina van je smartphone. Voor Android: “Sneltoets Startpagina” of "Toevoegen aan startscherm". Voor iPhone: “Zet in beginscherm”.

Meest gelezen nieuws

Haven Gent en Zeeland Seaports fuseren tot North Sea Port

Logistieke oplossingen gezocht voor hoge kosten leeggoed

LRM investeert 250.000 euro in fietsleasing-bedrijf

Vorig jaar 25% meer warmtepompen geïnstalleerd

40% meer ruimte voor groene energie dankzij slimme netten

Ecochem investeert 10 miljoen in uitbreiding Willebroekse fabriek (+video)

Keuze van de redactie

(17/1) Aldi bouwt duurzaamste Belgisch distributiecentrum

(16/1) INEOS gaat 3 miljard euro investeren in Antwerpse haven

(15/1) België blijft Europees leider op gebied van celtherapie

(14/1) Warmtenet krijgt slimme warmtecontrollers

(10/1) Magnetische steigerankers ontwikkeld voor slim en veilig onderhoud

(9/1) Nederlands-Vlaams initiatief voor hergebruik van aluminiumslib

>> Meer blikvangers

ENGINEERINGNET.BE - In het Antwerpse Tolhuis (in de IOT-incubator the Beacon) opende Helicus zijn Command & Controle Centrum (C&CC) waar piloten vanaf de tweede helft van 2019 het automatische droneverkeer voor medisch transport tussen de Antwerpse ziekenhuizen zullen monitoren.

Dat gebeurde in bijzijn van de partners (Skeyes (sinds kort nieuwe naam van Belgocontrol), verzekeraar Baloise Insurance), vliegtuig- en dronebouwer Sabca, Unifly en integrator NSX (spin-off van de Universiteit Antwerpen)- maar ook de ziekenhuizen uit Antwerpen en Hasselt, KUL,… Een en ander kadert in het SAFIR-project dat het EU-wetgevingsproces rond drones moet voeden.

“Dit is brand-, gloednieuw”, leidde Fons Duchateau, Antwerps schepen bevoegd voor OCMW, sociale zaken, wonen, diversiteit en inburgering, samenlevingsopbouw (en dus voor gezondheid) in. Met de drones zou ‘9 miljoen kilometer’ in het verkeer uitgespaard kunnen worden.

De regelgeving loopt achter... maar dit zou een voorbeeld zijn van hoe een wetgevend kader vooruitgestuwd wordt. Hij wees op het Urban Air Mobility Initiatief waar Antwerpen zich op 10 september dit jaar bij aansloot. Aanvankelijk was er vooral sprake van interesse bij brandweer en politie om drones in te zetten... maar ook de dokters weten de toekomst vorm te geven.

“We schrijven zelf het procedureel kader”, stelde Mikael Shamim, managing director van Helicus, bij het toelichten van het project. Hij wees op een andere ‘uniciteit’. In tegenstelling tot de meeste drone-verhalen die kiemen in de modelbouw, is hier van bij de start gekozen voor ‘professionals’.

Naast een ‘vliegtuigbouwer’ is ook een ‘verzekeraar’ in het verhaal meegenomen. Hij gaf mee dat de vraag naar een droneoplossing een jaar geleden vanuit de artsen groeide. Er kwam ook input van de KUL en UA in het technisch design.

Het gaat hier om low level dronevluchten in een gecontroleerd luchtruim. Maar om daar ook ruimte voor drones te vinden moet de zogenaamde ‘separatie’ -met klassieke vliegtuigen- aangepast worden. Zo niet is nauwelijks iets mogelijk. “We hebben nu veel safety assessments”, aldus Shamim. Welke risico’s zijn er? Hoe zijn die in te beheersen?

Naast de controleruimte was er ook een heuse drone te zien. Vandaag is er één toestel, het testplatform van Sabca, dat aangedreven wordt door 4X2 elektrische motoren, 70 à 80 km/uur haalt, tegen een zijwind van 25 knopen op kan, en een payload van 5 kg mee kan nemen, IP5X, ...

De finale versie zal een parachute meehebben, audio- en visuele alarmen. De batterijen kunnen het toestel zo’n 25 km ver brengen. In de stad zijn de afstanden nooit zo groot. Op één lading kan er dus heel wat weg en weer gevlogen worden. Herladen vergt een paar uur. Dat gebeurt manueel. “Er wordt onderzocht of dat later contactloos -inductief- kan”, zegt Steven Wille, Business Unit Director UAS bij Sabca.

Het vierarmige toestel heeft een spanwijdte van zowat een m2. Een landingsplatform zal toch zo’n 9 m² vergen. SABCA werkt naar verluidt ook aan een zwaarder, achtarmig toestel. De lading wordt meegenomen in een kunststoffen cilinder met een diameter die past in de vacuüm transportbuissystemen van de ziekenhuizen. De cilinder wordt met klittenband aan de drone bevestigd.

Er wordt gevlogen op het Global Navigation Satellite System (GNSS). Of op een combinatie. Zo wordt ook onderzoek gedaan naar 4G. In eerste instantie zullen de vooraf uitgestippelde en goedgekeurde vluchtplannen ‘automatisch’ gevlogen worden.

De ‘piloten’ monitoren het gebeuren op hun scherm en nemen over wanneer dat nodig zou zijn. Het toestel heeft ook een camera aan boord. Op termijn plant men ook AI zodat de drones ‘zelf’ beslissen wat te doen bij onverwachte omstandigheden.

Men hoopt nu alvast op het toekennen van rechtstreekse, vaste routes die geen ‘omwegen’ of ‘bakens’ opleggen. << Luc De Smet (foto’s: LDS)


Foto-impressie opening (© LDS)
(klik op de foto voor een grotere weergave)

Buiscontainer onder de drone (links) - de potentiële route's (rechts)

Fons Duchateau & Alex Shaposhnik - SABCA (links) - Geert Vanhandenhove (rechts)

De partners in het project (links) - StevenWille - SABCA (rechts)

Abonneer op onze nieuwsbrief

Reageer of publiceer aanvullende informatie
Mis ook dit niet...

Pionier en gangmaker in expatland - artikel

15 jaar geleden was het expatgebeuren bij Bekaert Group vooral een zaak van HQ: Belgen werden uitgestuurd naar het buitenland. Vandaag is de mix aan nationaliteiten en bestemmingen totaal.

DHL Express bezorgt pakjes met de fiets

Na Antwerpen, is nu Gent aan de beurt om van pakjes te worden voorzien door de cubicycle. Dit is een elektrische cargofiets met speciale container, die tot 125 kilo goederen kan vervoeren.

INEOS gaat 3 miljard euro investeren in Antwerpse haven

INEOS heeft voor de haven van Antwerpen gekozen als locatie voor een mega-investering van 3 miljard euro, goed voor 400 nieuwe jobs. De investering zal gebeuren op de site in Lillo.

VIL wil logistieke hub in zorgsector uitbouwen

VIL lanceert het project ‘Zorghubs’ om de mogelijkheden te onderzoeken van een zorghub, waar logistieke activiteiten op een centrale locatie geconsolideerd en geoptimaliseerd worden.

Nieuw chemisch productieproces vermindert uitstoot kooldioxide

Scheikundige van de Nederlandse Universiteit Utrecht zet kobalt in als katalysator voor productie van chemicaliën uit aardgas, hetgeen tot bijna nul kooldioxide-uitstoot leidt.

5 goede redenen om Indumation 2019 te bezoeken - uitnodiging

Op 6, 7 en 8 februari komt Indumation.be 2019 er opnieuw aan in Kortrijk Xpo. Dit is dit de snelst groeiende vakbeurs voor de automatisering, digitalisering en optimalisering van de Benelux.

‘Lichtpistool’ meet stijfheid van bloedvaten

Imec,de Universiteit Gent, Medtronic en hun partners hebben een klinische haalbaarheidsstudie afgerond voor een prototype van een medisch toestel dat de stijfheid van bloedvaten kan meten.

Inschrijving tweede editie van acceleratieprogramma BEyond geopend

Initiatiefnemer Pulse Foundation zorgt ervoor dat in acceleratieprogramma BEyond ambitieuze tech scale-ups uit België ondersteuning krijgen van Belgische en internationale topondernemers.

Partners