LIGO/Virgo detecteren vier botsingen van zwarte gaten

Onderzoek & Wetenschap 6/12/2018 16:20:30

De zwaarte­krachts­golf­detec­toren LIGO in de VS en Virgo in Italië spoorden bij een analyse van alle metingen sinds 2015 signalen op van nog eens vier botsingen van zwarte gaten in het heelal.

Lees hieronder verder   
Verwant

Fysici blijven hoopvol over nieuwe Japanse superversneller

Experimentele raket krijgt nauwkeurigere ‘gps’

CERN-experiment op zoek naar donkere materie

Kunstmatige intelligentie jaagt op nieuwe deeltjesfysica

Waterdichte methode spoort buitenaards leven op

ATLAS-proefschriftprijs voor Nikhef-postdoc Stefano Manzoni

>> Meer verwant nieuws
Carrièrekansen (meer)
Agenda

Club Logistiek & Supply Chain Managers

Hotel-restaurant Van Der Valk Nazareth

van 19/09/2018 tot 30/04/2019

Facility manager: 10 aparte modules

Zwijnaarde (Gent)

van 1/10/2018 tot 27/06/2019

Kwaliteitscoördinator

SBM Kortrijk

van 9/10/2018 tot 28/05/2019

Expert in onderhoudsmanagement

Zwijnaarde (Gent)

van 11/10/2018 tot 25/04/2019

Club Productiemanagers

Mercure Hotel Roeselare

van 17/10/2018 tot 4/09/2019

Club Continu Verbeteren

Hotel-restaurant Van Der Valk Nazareth

van 22/10/2018 tot 11/09/2019

Engineeringnet Mobile



Scan de QR-code
of klik hier om mobiel te surfen.

Tip: maak zelf een sneltoets op de startpagina van je smartphone. Voor Android: “Sneltoets Startpagina” of "Toevoegen aan startscherm". Voor iPhone: “Zet in beginscherm”.

Keuze van de redactie

(18/3) Siemens en Odisee leiden techniekers Volvo Cars op

(18/3) Stoomnet ECLUSE in Antwerpse haven officieel geopend

(14/3) 3D geprint poreus mes snijdt onder druk

(13/3) Fysici blijven hoopvol over nieuwe Japanse superversneller

(12/3) Primeur: langste composiet-bruggen komen in Brugge

(12/3) Uniek nanomateriaal heeft brede waaier aan duurzame toepassingen

>> Meer blikvangers

ENGINEERINGNET.BE - Het totaal aantal gemeten zwaartekrachtsgolven komt daarmee nu op elf. Tien daarvan kwamen van botsende zwarte gaten, één van twee botsende neutronensterren.

Bij de vier nieuwe metingen zit ook het verste signaal van elkaar opslokkende zwarte gaten dat ooit is gemeten. Dat komt van een botsing op circa vijf miljard lichtjaar afstand van de aarde tussen het zwaarste paar zwarte gaten dat tot nog toe is gezien: 85 maal de massa van de zon.

Bij die botsing werd de energie van vijf zonsmassa’s omgezet in trillingen van ruimte en tijd. Op 29 juli 2018 bereikten die rimpelingen de ultragevoelige laserdetectoren op aarde.

Fysici en astronomen van het Nederlands instituut voor subatomaire fysica (Nikhef), de Radboud universiteit, de Vrije Universiteit en de Universiteit van Amsterdam hebben aan de analyses bijgedragen.

‘Dit resultaat laat zien dat we met LIGO/Virgo nu gemiddeld aan een registratie in de vijftien dagen meetwerk zitten’, zegt astrofysicus Patricia Schmidt van de Radboud Universiteit. ‘Gravitatiegolven worden een gewoon kosmisch signaal.’

Volgend jaar begint een nieuwe meetperiode van de Amerikaanse en Europese detectoren, waarbij mogelijk ook nog een nieuwe detector in Japan aansluit.

Door de verspreiding van detectoren over de aardbol wordt het mogelijk om de bron van een signaal aan de hemel preciezer aan te wijzen. Astronomen kunnen op die plaatsen met hun telescopen speuren naar eventuele oplichtende bronnen.

Een van de ‘hot topics’ bij de analyses van zwaartekrachtgolven is de vraag of er aanwijzingen zijn dat de zwarte gaten zelf ook om hun as draaien.

In een van de nieuwe metingen is voor het eerst bewijs gevonden voor spin van in ieder geval een van beide zwarte gaten, zegt Nikhef-onderzoeker Sarah Caudill, een specialist in draaiende zwarte gaten.

Om statistische redenen leek dit signaal aanvankelijk te onbeduidend. Combinatie van alle meetsignalen leverde vervolgens toch een van de fraaiste observaties op van de versmelting van twee verre zwarte gaten, waarvan de positie nauwkeurig aan de hemel kon worden aangewezen. << (Lydia Heida) (foto: Nikhef)

Abonneer op onze nieuwsbrief

Reageer of publiceer aanvullende informatie
Mis ook dit niet...

Communicatie tussen bedrijven en overheid moet efficiënter en digitaal

De communicatie tussen bedrijven en overheidsdiensten in de lucht- en zeehavens verloopt ongestructureerd en weinig efficiënt. Daarom start VIL het project ‘Digital Gateway 2 Government’.

Sarah Hachi-Duchêne wordt Country Manager België bij Colt

Colt ambieert koploper te worden in de Benelux en Frankrijk door klanten bij te staan in hun digitale transformatie met flexibele, on-demand en high-bandwidth netwerkoplossingen.

Volg lastechnische robotopleiding met internationaal diploma - uitnodiging

Een lacune in het hele robotiserings- en automatisatiegegeven is een degelijke opleiding tot ‘robotlasser’ of met andere woorden personeel dat een grondige kennis heeft.

Deloitte publiceert Tech Trends-rapport 2019 - column

Deloitte publiceerde zijn tiende jaarlijkse rapport over technologische trends, genaamd “Tech Trends 2019: Beyond the digital frontier.” AI en cloud computing sturen activiteiten aan.

3D geprint poreus mes snijdt onder druk

De Nederlandse expert op het gebied van 3D metaal printen, K3D uit Terborg liet op RapidPro in Veldhoven een 3D geprint mes met poreus lemmer zien die verbonden was met een persluchtslang.

TU Delft gaat experimenteren met autonoom varen

Het nieuwe Researchlab Autonomous Shipping biedt een natuurlijke buitenruimte voor experimenten met autonoom varen, die gekoppeld zijn aan ander water- en wegverkeer.

Elektronica/ICT-studenten lanceren “lithografie 2.0”

Vijf studenten Elektronica-ICT van Hogeschool PXL ontwikkelden de LithoCase. Dit is een lichtgevende fotokader met 3D-reliëf, waarmee de kleinste details in foto’s worden naar boven gehaald.

KU Leuven start nieuwe leerstoel Kustwaterbouw en grondmechanica

De Haven van Zeebrugge en vijf bedrijven, waaronder Jan De Nul Group, investeren samen in onderzoek en onderwijs binnen kustwaterbouw en grondmechanica aan KU Leuven Campus Brugge.

Passen digitalisering en brownfield-faciliteiten bij elkaar

De huidige automatiseringssystemen verminderen ongeplande downtime door bewaking van de systeemstatus en via conditiebewaking of voorspellend onderhoud. Maar wat met brownfield-installaties met legacy-apparatuur? Kunnen deze geïntegreerd worden en aan de eisen van de moderne productie voldoen? >>

Partners