Snellere doorlooptijden voor import van containers in Antwerpse haven

Bedrijfsnieuws 12/12/2018 10:19:22

NxtPort lanceert twee nieuwe diensten die de administratieve processen versnellen voor het importeren en doorvoeren van containers, dankzij een gedigitaliseerde data-uitwisseling.

Lees hieronder verder   
Verwant

Communicatie tussen bedrijven en overheid moet efficiënter en digitaal

TU Delft gaat experimenteren met autonoom varen

Neem deel aan de Havenconferentie Antwerpen - uitnodiging

ArcelorMittal Gent investeert in nieuwe havenkranen

Van Moer Logistics test nachtelijk containervervoer

Maersk stuurt eerste digitaal exportmanifest naar douane

>> Meer verwant nieuws
Carrièrekansen (meer)
Agenda

Club Logistiek & Supply Chain Managers

Hotel-restaurant Van Der Valk Nazareth

van 19/09/2018 tot 30/04/2019

Facility manager: 10 aparte modules

Zwijnaarde (Gent)

van 1/10/2018 tot 27/06/2019

Kwaliteitscoördinator

SBM Kortrijk

van 9/10/2018 tot 28/05/2019

Expert in onderhoudsmanagement

Zwijnaarde (Gent)

van 11/10/2018 tot 25/04/2019

Club Productiemanagers

Mercure Hotel Roeselare

van 17/10/2018 tot 4/09/2019

Club Continu Verbeteren

Hotel-restaurant Van Der Valk Nazareth

van 22/10/2018 tot 11/09/2019

Engineeringnet Mobile



Scan de QR-code
of klik hier om mobiel te surfen.

Tip: maak zelf een sneltoets op de startpagina van je smartphone. Voor Android: “Sneltoets Startpagina” of "Toevoegen aan startscherm". Voor iPhone: “Zet in beginscherm”.

Keuze van de redactie

(18/3) Siemens en Odisee leiden techniekers Volvo Cars op

(18/3) Stoomnet ECLUSE in Antwerpse haven officieel geopend

(14/3) 3D geprint poreus mes snijdt onder druk

(13/3) Fysici blijven hoopvol over nieuwe Japanse superversneller

(12/3) Primeur: langste composiet-bruggen komen in Brugge

(12/3) Uniek nanomateriaal heeft brede waaier aan duurzame toepassingen

>> Meer blikvangers

ENGINEERINGNET.BE - De twee nieuwe diensten die NxtPort aanbiedt heten: Next Mode of Transport API en Green Lights API. In beide systemen gaan verschillende partijen met elkaar op een veilige en gestructureerde manier communiceren.

De Next Mode of Transport API biedt de mogelijkheid aan expediteurs, importeurs of transportoperatoren om de volgende vervoersmodus van inkomende containers door te sturen.

Deze data wordt vervolgens door de terminals gebruikt om de containers optimaal te plaatsen voor een snellere pick-up. Zo worden onnodige verplaatsingen van containers op de terminal vermeden.

Bij Green Lights API draait het om containers die de haven binnenkomen. Deze moeten vrijgegeven worden voor ze kunnen doorgaan naar het volgende transportmiddel. De 'groene lichten' voor deze vrijgave van containers worden via verschillende spelers in de keten bekomen: de douane, de scheepsagent en de terminal.

Deze updates zijn voortaan beschikbaar via deze nieuwe dienst. Door deze informatie centraal en gezamenlijk beschikbaar te maken, kunnen:

  • containers sneller vrijgegeven en opgepikt worden;
  • betrokken partijen een overzicht bewaren over de status van een container;
  • verlopen importprocessen vlotter.

De twee diensten zijn onderdeel van de ImportChain van NxtPort, een datahub waarin allerlei diensten verzameld worden om de invoer van containers te verbeteren.

Binnenkort verschijnt er nog een nieuwe dienst, ontwikkeld in samenwerking met Portapp, die de communicatie tussen de actoren betrokken bij douane-inspectie zal digitaliseren.

Daniel Lievens, CEO van NxtPort: “Deze manieren van data uitwisselen zijn een primeur voor de havensector wereldwijd. De snelle data-uitwisseling, het verkorten van de wachttijden en het multimodaal doorvoeren van geïmporteerde containers brengt efficiëntiewinsten en economische voordelen voor de hele logistieke keten rond de haven van Antwerpen.” << (Lydia Heida) (foto: NxtPort)

Video:

Abonneer op onze nieuwsbrief

Reageer of publiceer aanvullende informatie
Mis ook dit niet...

Communicatie tussen bedrijven en overheid moet efficiënter en digitaal

De communicatie tussen bedrijven en overheidsdiensten in de lucht- en zeehavens verloopt ongestructureerd en weinig efficiënt. Daarom start VIL het project ‘Digital Gateway 2 Government’.

Sarah Hachi-Duchêne wordt Country Manager België bij Colt

Colt ambieert koploper te worden in de Benelux en Frankrijk door klanten bij te staan in hun digitale transformatie met flexibele, on-demand en high-bandwidth netwerkoplossingen.

Volg lastechnische robotopleiding met internationaal diploma - uitnodiging

Een lacune in het hele robotiserings- en automatisatiegegeven is een degelijke opleiding tot ‘robotlasser’ of met andere woorden personeel dat een grondige kennis heeft.

Deloitte publiceert Tech Trends-rapport 2019 - column

Deloitte publiceerde zijn tiende jaarlijkse rapport over technologische trends, genaamd “Tech Trends 2019: Beyond the digital frontier.” AI en cloud computing sturen activiteiten aan.

3D geprint poreus mes snijdt onder druk

De Nederlandse expert op het gebied van 3D metaal printen, K3D uit Terborg liet op RapidPro in Veldhoven een 3D geprint mes met poreus lemmer zien die verbonden was met een persluchtslang.

TU Delft gaat experimenteren met autonoom varen

Het nieuwe Researchlab Autonomous Shipping biedt een natuurlijke buitenruimte voor experimenten met autonoom varen, die gekoppeld zijn aan ander water- en wegverkeer.

Elektronica/ICT-studenten lanceren “lithografie 2.0”

Vijf studenten Elektronica-ICT van Hogeschool PXL ontwikkelden de LithoCase. Dit is een lichtgevende fotokader met 3D-reliëf, waarmee de kleinste details in foto’s worden naar boven gehaald.

KU Leuven start nieuwe leerstoel Kustwaterbouw en grondmechanica

De Haven van Zeebrugge en vijf bedrijven, waaronder Jan De Nul Group, investeren samen in onderzoek en onderwijs binnen kustwaterbouw en grondmechanica aan KU Leuven Campus Brugge.

Passen digitalisering en brownfield-faciliteiten bij elkaar

De huidige automatiseringssystemen verminderen ongeplande downtime door bewaking van de systeemstatus en via conditiebewaking of voorspellend onderhoud. Maar wat met brownfield-installaties met legacy-apparatuur? Kunnen deze geïntegreerd worden en aan de eisen van de moderne productie voldoen? >>

Partners