VIL ontwikkelt twee blockchain software pakketten voor logistieke bedrijven

Bedrijfsnieuws 14/12/2018 10:06:07

Er wordt een track & trace-systeem gebouwd voor het opvolgen van containers en opleggers in multimodaal transport en een digitaal transportdocument voor het gecombineerd weg-spoor vervoer.

Lees hieronder verder   
Verwant

Belgische auto-toeleveranciers verliezen 15% omzet - column

Plannen voor grootste Europese Li-Ion batterijenproducent

DHL test elektrische bestelwagen StreetScooter

VUB en ULB starten proefproject met zelfrijdende shuttlebus

PortXchange moet digitale scheepvaart-app wereldwijd beschikbaar maken

Bouw megagrootte multimodale site in North Sea Port

>> Meer verwant nieuws
Carrièrekansen (meer)
Agenda

Waterstof Dagen

RNSYC - Oostende

van 26/08/2019 tot 30/08/2019

Robots-Cobots: vriend op het werk, vriend in huis

UAntwerpen Campus Groenenborger

donderdag 5 september 2019

Sales Academy: verbeter uw bedrijfsresultaten

Bluepoint Brussel

van 5/09/2019 tot 14/11/2019

Bouwstenen geïntegreerd aanwezigheidsbeleid

BluePoint Antwerpen (Agoria Academy)

maandag 9 september 2019

Rittal vakseminarie industriële systeemkasten

Laakdal

donderdag 12 september 2019

Brexit: bent u klaar voor de douaneverplichtingen?

Europahotel - Gent

donderdag 12 september 2019

Keuze van de redactie

(22/8) Energietransitie: mogelijkheden hernieuwbare synthetische brandstoffen

(22/8) Nieuwe UGent start-up haalt 5,1 miljoen euro op

(19/8) VUB en ULB starten proefproject met zelfrijdende shuttlebus

(19/8) Primeur: Nederlandse waterstofwagen verslaat benzine racewagens

(12/8) Indaver scoort Schots afvalenergiecontract van 400 miljoen euro

(6/8) Masterproeffilmpje bezorgt ingenieur job bij Amazon

>> Meer blikvangers

ENGINEERINGNET.BE - In een eerste applicatie wordt een track&trace-systeem gebouwd voor het opvolgen van containers en opleggers in het multimodaal transport.

Daarbij worden zowel data uit bedrijfssystemen als IoT-data van slimme transportunits opgeladen in de blockchaintoepassing.

Om data-integratie te maximaliseren worden diverse interfaces gebouwd. VIL wil immers bedrijven maximaal faciliteren bij het delen van data in deze ketenwijde toepassing.

De applicatie zal door grotere transparantie van multimodale routes zorgen voor accurate informatie over 'estimated time of arrival', zodat bedrijven hun activiteiten beter kunnen plannen en optimaliseren.

De tweede applicatie voorziet een digitaal transportdocument voor het gecombineerd weg-spoor vervoer. De blockchaintoepassing kan de CMR- en CIM-vrachtbrieven vervangen in het multimodale traject.

Door middel van laagdrempelige data-integratie met bedrijfssystemen wordt de administratieve last bij de overgang van weg naar spoorvervoer en vice versa tot een minimum herleid.

De applicaties worden ontwikkeld in samenwerking met de Antwerpse startups Ledgit en Dockflow. Ledgit ontwikkeld de applicaties, terwijl Dockflow het project in zijn geheel begeleidt. Voor de IoT-aspecten van het project werkt VIL samen met de Karel de Grote Hogeschool.

VIL test vanaf juli 2019 de software live op verschillende multimodale routes. Bij afloop van het project in november 2019, zullen de applicaties als open source software beschikbaar zijn voor de logistieke sector.

“We hopen dat na afloop van het project logistieke bedrijven en software bouwers de applicaties verder zullen ontwikkelen en integreren met hun bestaande systemen”, aldus Eric Verlinden, Manager Transitiedomeinen bij VIL. << (Lydia Heida) (foto: Pixabay)

Projectdeelnemers:
Aertssen Group, Atlas Copco Airpower, BCTN Meerhout, bpost, Colruyt Group, DP World Antwerp Holding, H.Essers Systems Company, Gosselin Forwarding Services, Lineas, Molenbergnatie, Oracle, Randstad Group Belgium en Vinçotte.

Dit project wordt gesteund door VLAIO, het Agentschap Innoveren en Ondernemen van de Vlaamse overheid.

Abonneer op onze nieuwsbrief

Reageer of publiceer aanvullende informatie
Mis ook dit niet...

UZ Brussel breidt expertise in robot-geassisteerde ingrepen uit

In het Centrum voor Hart- en Vaatziekten werd onlangs voor het eerst een patiënt geopereerd met behulp van een robot. Zo kunnen de chirurgen nauwkeuriger werken en herstelt de patiënt sneller.

Plannen voor grootste Europese Li-Ion batterijenproducent

JT Energy Systems, de in april opgerichte joint venture van Jungheinrich en batterijproducent Triathlon Holding, heeft de voormalige Solarworld-fabriek overgenomen.

Rockwell Automation helpt bij integratie van veiligheid in machines - techniek

Machine-ontwerpers moeten steeds meer veiligheidsaspecten in het ontwerp van industriёle systemen integreren. Rockwell Automation ontwikkelde 7 nieuwe safety modules voor drie I/O platforms.

Oracle wordt partner van Start it @KBC

Op Start it @KBSea heeft technologiebedrijf Oracle aangekondigd dat het zich aansluit als partner van Start it @KBC, waardoor deze nog meer technologische expertise aan boord haalt.

Follow-upinspectie Doel 3 geeft groen licht voor heropstart

De waterstofvlokken in de wanden van de reactorkuip van Doel 3 zijn niet geëvolueerd en er zijn ook geen nieuwe indicaties bij gekomen. Dat blijkt uit een follow-upinspectie.

DHL test elektrische bestelwagen StreetScooter

DHL Express gaat een maand de StreetScooter uittesten in België. Dit past in hun ‘GoGreen’ programma en moet uitwijzen of de inzet van elektrische bestelwagens buiten steden haalbaar is.

VUB en ULB starten proefproject met zelfrijdende shuttlebus

Onderzoekers van de VUB en de ULB starten vrijdag op Brussels Health Campus met dit innoverende proefproject om relatie tussen mens en machine te bestuderen.

Pilz introduceert veilig radarsysteem voor zonebewaking - techniek

Het LBK-systeem van Pilz voor de beveiliging van gevarenzones is gebaseerd op radartechnologie. Het LBK-systeem is ongevoelig voor externe invloeden, zoals stof, regen, licht, vonken, ... .

Kontron lanceert COM Express Compact Type 6 met nieuwste Intel processoren

Kontron heeft nieuwe COM Express Compact Type 6 modules, die de 8ste generatie Intel-processoren bevatten, toegevoegd aan zijn gamma. De processoren verbruiken slechts 15 Watt. De nieuwe modules laten tot 24 GB DDR4-geheugen toe en zijn optioneel voor het eerst beschikbaar in Compact-formaat met snelle NVMe SSD. >>

Partners