Start grootste project voor zware elektrische vrachtwagens in EU

Economie 19/12/2018 8:27:27

Het Interreg-project Electric Green Last Mile (eGLM) test zeven elektrische 44 ton trucks die geen emissies uitstoten, en de nieuwe standaard voor ultrasnel laden bij zwaar transport.

Lees hieronder verder   
Verwant

Navitrans gaat verder onder Canadese vlag

AB InBev investeerde 50 miljoen euro in nieuwe verpakkingslijn

Vastgoed joint venture bouwt krachtigste zonnedak ter wereld

Nieuw project onderzoekt waterstof voor intern bedrijfstransport

Yusen Logistics bouwt nieuw slim farmamagazijn in Antwerpse haven

VIL wil magazijnen toekomstgericht maken

>> Meer verwant nieuws
Carrièrekansen (meer)
Agenda

Workshop Industrial Security

Kortrijk, Wondelgem, Berchem en Diepenbeek

van 25/02/2020 tot 5/03/2020

Elektrisch voertuig: mobiele batterij of extra belasting net?

UGent Campus Kortrijk

dinsdag 25 februari 2020

Verbreed uw basiskennis over stoom

Spirax Sarco Gent en Westerlo

dinsdag 3 maart 2020

Tips & Tricks voor veilige werking stoominstallatie

Spirax Sarco Gent en Brasschaat

woensdag 4 maart 2020

100.000 ingrijpende energetische renovaties per jaar realiseren

(studiedag) Sint-Niklaas

donderdag 5 maart 2020

Haal het meeste uit uw ketelhuis

Spirax Sarco Gent en Westerlo

donderdag 5 maart 2020

Keuze van de redactie

(19/2) Start-ups scoren beter op gebied van jobcreatie en investeringen

(19/2) Vier nieuwe Vlaamse Fabrieken van de Toekomst bekroond

(18/2) Aquafin gaat energie leveren uit afvalwater

(17/2) ITMA 2019: Geen schering en inslag - artikel

(12/2) DEME Offshore en Herrenknecht bouwen samen onderzeese boor

(12/2) Winnaars Foreign Investment Trophy 2020 bekend gemaakt

>> Meer blikvangers

ENGINEERINGNET.BE - Dit nieuwe project richt zich op zware distributie, in korte ritten van maximaal 150 kilometer in de regio van de Europese logistieke hotspots Venlo in Nederland en Duisburg in Duitsland. De ultrasnelle laadstations zullen zich op strategische locaties bevinden.

Fabrikant FRAMO bouwt deze e-trucks, die in de loop van 2019 worden geleverd. De vrachtwagens zijn schoon, stil en milieuvriendelijk. Gedurende het hele project worden de elektrische trucks en laadinfrastructuur in real-time situaties getest en bewaakt.

Dit zal worden gedaan in termen van technologie, maar ook met betrekking tot de inzet. Dat gebeurt in samenwerking met de Nederlandse Hogeschool Fontys en de Duitse FH Aachen. De resultaten worden gedeeld om de duurzaamheid van de transportsector te helpen versnellen.

Michiel Scheffer, voorzitter van de begeleidingscommissie van INTERREG Duitsland-Nederland en commissaris voor Economie, Innovatie en Europa van de provincie Gelderland: "Met dit project bieden we een slimme en schone oplossing voor het vrachtvervoer van de toekomst, goed voor de economie, goed voor het milieu."

Minister Pinkwart: "De locatie, met zijn optimale vervoersverbindingen naar Nederland, België en Frankrijk, creëert de ideale omgeving om de toekomst van mobiliteit in het hart van Europa vorm te geven."

Joost van den Akker, commissaris voor economie en kennisinfrastructuur van de provincie Limburg: "De investeringskosten in elektrische trucks zijn nog steeds hoog voor bedrijven in 2018. De gezamenlijke investering in een laadinfrastructuur is een extra horde die eGLM wegneemt."

Door deel te nemen aan eGLM verkrijgen transportbedrijven een voordeel bij het testen en toepassen van elektrische trucks en nieuwe logistieke modellen voor een verbeterde bezettingsgraad.

Partners in het project zijn actief in de regio Venlo-Duisburg: Samskip, Meulenberg, CTV, Köppen, Große Vehne, Smurfit Kappa, BCTN, LIOF en Fier Automotive & Mobility. << (Lydia Heida) (foto: eGLM)

Abonneer op onze nieuwsbrief

Reageer of publiceer aanvullende informatie
Mis ook dit niet...

Start-ups scoren beter op gebied van jobcreatie en investeringen

Uit een bevraging van Start it @KBC blijkt dat de werkgelegenheid, de verkoop en de investeringen bij start-ups sterk in de lift zitten. Gemiddeld scoren ze beter dan KMO's.

Vier nieuwe Vlaamse Fabrieken van de Toekomst bekroond

Audi Brussels, Kautex Textron Benelux, Total en Vandemoortele zijn de nieuwe Fabrieken van de Toekomst, maakbedrijven die dankzij strategische transformaties de grootste doorbraak boekten.

Belgian Offshore Days 2020 focust op geavanceerd data-gebruik

De Belgian Offshore Days 2020 conferentie in Oostende zal dit jaar in het teken staan van geavanceerd gebruik van ‘data’ doorheen de levenscyclus van offshore wind parken.

Omschakeling van aardolie naar hout in chemische industrie haalbaar?

Een interdisciplinair team van onder andere bio-ingenieurs en economen van de KU Leuven heeft in kaart gebracht hoe hout aardolie kan vervangen in de chemische industrie.

Fluvius realiseert technisch hoogstandje bij Katoen Natie

Fluvius heeft eind 2019 twee windturbines gekoppeld aan de elektriciteitscabine van de logistieke site. Gecombineerd met zonnepanelen gebruikt Katoen Natie nu voor 70% aan duurzame energie.

Chemische bouwsteen uit hernieuwbare grondstof ontwikkeld

De universiteiten van Antwerpen, Gent en Leuven zijn er in geslaagd om op een duurzamere manier catechol te maken, vertrekkende van een hernieuwbare grondstof.

Antwerp Space versnelt communicatie met ISS

Een onlangs gelanceerde Antares-raket vervoerde niet enkel benodigdheden voor de bemanning, maar ook een geavanceerde ARGO-modem van het Belgische Antwerp Space.

Vlaamse kennisinstellingen ontwikkelen staprobot voor kinderen

Het project MOTION wil kinderen met een neurologische aandoening helpen met een gepersonaliseerd en meegroeiend exoskelet: een combinatie van 3D-techniek, lichte materialen en slim textiel.

speedigus service: slijtvaste maatwerk-onderdelen

Om altijd snel de juiste glijlageroplossingen te kunnen leveren en te installeren, heeft igus meer dan 12.000 verschillende iglidur glijlagertypen gemaakt van tribo-polymeren in voorraad. Daarnaast produceert igus maatwerkcomponenten. Dit wordt bepaald door de motion plastics specialist op basis van de benodigde aantallen.

Partners