Start grootste project voor zware elektrische vrachtwagens in EU

Economie 19/12/2018 8:27:27

Het Interreg-project Electric Green Last Mile (eGLM) test zeven elektrische 44 ton trucks die geen emissies uitstoten, en de nieuwe standaard voor ultrasnel laden bij zwaar transport.

Lees hieronder verder   
Verwant

H.Essers plant extra investeringen in Genk

Brussels Airport bekroond als leider EU-project Airport Operations Plan

Communicatie tussen bedrijven en overheid moet efficiënter en digitaal

TU Delft gaat experimenteren met autonoom varen

Neem deel aan de Havenconferentie Antwerpen - uitnodiging

ArcelorMittal Gent investeert in nieuwe havenkranen

>> Meer verwant nieuws
Carrièrekansen (meer)
Agenda

Club Logistiek & Supply Chain Managers

Hotel-restaurant Van Der Valk Nazareth

van 19/09/2018 tot 30/04/2019

Facility manager: 10 aparte modules

Zwijnaarde (Gent)

van 1/10/2018 tot 27/06/2019

Kwaliteitscoördinator

SBM Kortrijk

van 9/10/2018 tot 28/05/2019

Expert in onderhoudsmanagement

Zwijnaarde (Gent)

van 11/10/2018 tot 25/04/2019

Club Productiemanagers

Mercure Hotel Roeselare

van 17/10/2018 tot 4/09/2019

Club Continu Verbeteren

Hotel-restaurant Van Der Valk Nazareth

van 22/10/2018 tot 11/09/2019

Engineeringnet Mobile



Scan de QR-code
of klik hier om mobiel te surfen.

Tip: maak zelf een sneltoets op de startpagina van je smartphone. Voor Android: “Sneltoets Startpagina” of "Toevoegen aan startscherm". Voor iPhone: “Zet in beginscherm”.

Keuze van de redactie

(18/3) Siemens en Odisee leiden techniekers Volvo Cars op

(18/3) Stoomnet ECLUSE in Antwerpse haven officieel geopend

(14/3) 3D geprint poreus mes snijdt onder druk

(13/3) Fysici blijven hoopvol over nieuwe Japanse superversneller

(12/3) Primeur: langste composiet-bruggen komen in Brugge

(12/3) Uniek nanomateriaal heeft brede waaier aan duurzame toepassingen

>> Meer blikvangers

ENGINEERINGNET.BE - Dit nieuwe project richt zich op zware distributie, in korte ritten van maximaal 150 kilometer in de regio van de Europese logistieke hotspots Venlo in Nederland en Duisburg in Duitsland. De ultrasnelle laadstations zullen zich op strategische locaties bevinden.

Fabrikant FRAMO bouwt deze e-trucks, die in de loop van 2019 worden geleverd. De vrachtwagens zijn schoon, stil en milieuvriendelijk. Gedurende het hele project worden de elektrische trucks en laadinfrastructuur in real-time situaties getest en bewaakt.

Dit zal worden gedaan in termen van technologie, maar ook met betrekking tot de inzet. Dat gebeurt in samenwerking met de Nederlandse Hogeschool Fontys en de Duitse FH Aachen. De resultaten worden gedeeld om de duurzaamheid van de transportsector te helpen versnellen.

Michiel Scheffer, voorzitter van de begeleidingscommissie van INTERREG Duitsland-Nederland en commissaris voor Economie, Innovatie en Europa van de provincie Gelderland: "Met dit project bieden we een slimme en schone oplossing voor het vrachtvervoer van de toekomst, goed voor de economie, goed voor het milieu."

Minister Pinkwart: "De locatie, met zijn optimale vervoersverbindingen naar Nederland, België en Frankrijk, creëert de ideale omgeving om de toekomst van mobiliteit in het hart van Europa vorm te geven."

Joost van den Akker, commissaris voor economie en kennisinfrastructuur van de provincie Limburg: "De investeringskosten in elektrische trucks zijn nog steeds hoog voor bedrijven in 2018. De gezamenlijke investering in een laadinfrastructuur is een extra horde die eGLM wegneemt."

Door deel te nemen aan eGLM verkrijgen transportbedrijven een voordeel bij het testen en toepassen van elektrische trucks en nieuwe logistieke modellen voor een verbeterde bezettingsgraad.

Partners in het project zijn actief in de regio Venlo-Duisburg: Samskip, Meulenberg, CTV, Köppen, Große Vehne, Smurfit Kappa, BCTN, LIOF en Fier Automotive & Mobility. << (Lydia Heida) (foto: eGLM)

Abonneer op onze nieuwsbrief

Reageer of publiceer aanvullende informatie
Mis ook dit niet...

Chemie- en farma goed voor recordbedrag aan buitenlandse investeringen

Buitenlandse ondernemingen uit de sector van de chemie, kunststoffen en life sciences hebben vorig jaar een recordbedrag van meer dan 2 miljard euro in Vlaanderen geïnvesteerd.

11 nieuwe projecten uit Europees BENEFIC-programma goedgekeurd

In het kader van het Europese BENEFIC-programma werden 11 nieuwe projecten goedgekeurd. Het gaat om 53 laad- en tankpunten voor elektrische wagens, taxi’s, bussen en binnenvaartschepen.

ifm is uw partner voor de automatisering van morgen - advertorial

Sinds de oprichting in 1969 heeft ifm zijn stempel gedrukt op de industriële automatisering met nieuwe ontwikkelingen in sensoren, besturingssystemen en andere industriële systemen.

Foreign Investment Trophy 2019 bekroont buitenlandse topinvesteerders

Borealis, Daikin en AGP vielen in de prijzen op de Foreign Investment Trophy 2019. FIT onderstreept hiermee voor de zevende keer het belang van buitenlandse investeringen voor onze economie.

Jonge ingenieurs kiezen steeds vaker voor energiesector

Naar aanleiding van de Dag van de ingenieur heeft rekruteringsexpert Hays opgemerkt dat er steeds meer studenten ingenieur interesse tonen in een een job in de energiesector.

Oprichting multidisciplinair AI-onderzoekscentrum

VUB en Pieter De Leenheer, medeoprichter van de enige Belgische unicorn, Collibra, kondigen hun plannen voor de oprichting van een gezamenlijk AI-onderzoekscentrum aan.

Siemens en Odisee leiden techniekers Volvo Cars op

Technische medewerkers van Volvo Car Gent krijgen sinds kort een nieuwe opleiding waarbij ze een hoogtechnologische installatie in de Gentse fabriek “virtueel” kunnen testen.

Blijf op de hoogte inzake WKK en warmtenetten - uitnodiging

COGEN Vlaanderen en Warmtenetwerk Vlaanderen organiseren op 2 april in Gent een studiedag rond warmte-krachtkoppeling (WKK) en warmtenetten waar een actuele visie hier rond wordt gegeven.

Passen digitalisering en brownfield-faciliteiten bij elkaar

De huidige automatiseringssystemen verminderen ongeplande downtime door bewaking van de systeemstatus en via conditiebewaking of voorspellend onderhoud. Maar wat met brownfield-installaties met legacy-apparatuur? Kunnen deze geïntegreerd worden en aan de eisen van de moderne productie voldoen? >>

Partners