Start grootste project voor zware elektrische vrachtwagens in EU

Het Interreg-project Electric Green Last Mile (eGLM) test zeven elektrische 44 ton trucks die geen emissies uitstoten, en de nieuwe standaard voor ultrasnel laden bij zwaar transport.

Trefwoorden: #Duisburg, #Duitsland, #e-trucks, #eGLM, #elektrisch, #FH Aachen, #Fontys, #FRAMO, #Interreg-project Electric Green Last Mile, #Joost van de Akker, #Michiel Scheffer, #Nederland, #Pinkwart, #transport, #ultrasnel laden, #Venlo

Lees verder

Nieuws

( Foto: eGLM )

ENGINEERINGNET.BE - Dit nieuwe project richt zich op zware distributie, in korte ritten van maximaal 150 kilometer in de regio van de Europese logistieke hotspots Venlo in Nederland en Duisburg in Duitsland. De ultrasnelle laadstations zullen zich op strategische locaties bevinden.

Fabrikant FRAMO bouwt deze e-trucks, die in de loop van 2019 worden geleverd. De vrachtwagens zijn schoon, stil en milieuvriendelijk. Gedurende het hele project worden de elektrische trucks en laadinfrastructuur in real-time situaties getest en bewaakt.

Dit zal worden gedaan in termen van technologie, maar ook met betrekking tot de inzet. Dat gebeurt in samenwerking met de Nederlandse Hogeschool Fontys en de Duitse FH Aachen. De resultaten worden gedeeld om de duurzaamheid van de transportsector te helpen versnellen.

Michiel Scheffer, voorzitter van de begeleidingscommissie van INTERREG Duitsland-Nederland en commissaris voor Economie, Innovatie en Europa van de provincie Gelderland: "Met dit project bieden we een slimme en schone oplossing voor het vrachtvervoer van de toekomst, goed voor de economie, goed voor het milieu."

Minister Pinkwart: "De locatie, met zijn optimale vervoersverbindingen naar Nederland, België en Frankrijk, creëert de ideale omgeving om de toekomst van mobiliteit in het hart van Europa vorm te geven."

Joost van den Akker, commissaris voor economie en kennisinfrastructuur van de provincie Limburg: "De investeringskosten in elektrische trucks zijn nog steeds hoog voor bedrijven in 2018. De gezamenlijke investering in een laadinfrastructuur is een extra horde die eGLM wegneemt."

Door deel te nemen aan eGLM verkrijgen transportbedrijven een voordeel bij het testen en toepassen van elektrische trucks en nieuwe logistieke modellen voor een verbeterde bezettingsgraad.

Partners in het project zijn actief in de regio Venlo-Duisburg: Samskip, Meulenberg, CTV, Köppen, Große Vehne, Smurfit Kappa, BCTN, LIOF en Fier Automotive & Mobility.