Saroléa en ML6 ontwikkelen intelligente elektrische aandrijflijn

Bedrijfsnieuws 20/12/2018 12:27:13

De MANX7, het nieuwste volelektrische model van het vintage motormerk dat binnenkort van de band rolt, wordt uitgerust met Waizu van ML6, waarbij IoT, machine learning en AI een rol spelen.

Lees hieronder verder   
Verwant

3D geprint poreus mes snijdt onder druk

Uniek nanomateriaal heeft brede waaier aan duurzame toepassingen

Winnaars Vlaamse STEM-Olympiade bekend gemaakt

2 Vlaamse scholen in finale Nederlandse STEM-wedstrijd

Saroléa en ML6 ontwikkelen intelligente elektrische aandrijflijn

Toekomst van OPC UA over TSN gecreëerd door B&R- techniek

>> Meer verwant nieuws
Carrièrekansen (meer)
Agenda

Club Logistiek & Supply Chain Managers

Hotel-restaurant Van Der Valk Nazareth

van 19/09/2018 tot 30/04/2019

Facility manager: 10 aparte modules

Zwijnaarde (Gent)

van 1/10/2018 tot 27/06/2019

Kwaliteitscoördinator

SBM Kortrijk

van 9/10/2018 tot 28/05/2019

Expert in onderhoudsmanagement

Zwijnaarde (Gent)

van 11/10/2018 tot 25/04/2019

Club Productiemanagers

Mercure Hotel Roeselare

van 17/10/2018 tot 4/09/2019

Club Continu Verbeteren

Hotel-restaurant Van Der Valk Nazareth

van 22/10/2018 tot 11/09/2019

Engineeringnet Mobile



Scan de QR-code
of klik hier om mobiel te surfen.

Tip: maak zelf een sneltoets op de startpagina van je smartphone. Voor Android: “Sneltoets Startpagina” of "Toevoegen aan startscherm". Voor iPhone: “Zet in beginscherm”.

Keuze van de redactie

(18/3) Siemens en Odisee leiden techniekers Volvo Cars op

(18/3) Stoomnet ECLUSE in Antwerpse haven officieel geopend

(14/3) 3D geprint poreus mes snijdt onder druk

(13/3) Fysici blijven hoopvol over nieuwe Japanse superversneller

(12/3) Primeur: langste composiet-bruggen komen in Brugge

(12/3) Uniek nanomateriaal heeft brede waaier aan duurzame toepassingen

>> Meer blikvangers

ENGINEERINGNET.BE - Het Gentse ML6 heeft software ontwikkeld voor verregaande optimalisering in de procesindustrie, geheten Waizu. Dit wordt nu voor het eerst geïntegreerd in een gemotoriseerd voertuig.

Het predictieve controleplatform Waizu combineert machine learning voor predictief onderhoud van ML6 met onderzoek op het gebied van reinforcement learning en Google’s nieuwste hardware en cloudsystemen.

Saroléa en ML6 slaan de handen in elkaar om hun ervaring in respectievelijk elektrische aandrijflijnen en AI-gestuurde procescontrole te combineren en deze toe te passen op de elektrische aandrijflijn van de MANX7, het nieuwste model van Saroléa. Ze maken gebruik van Google’s Edge TPU, een processor die specifiek ontwikkeld is voor artificiële intelligentie. Deze wordt geïnstalleerd op de motor.

“AI is nu mogelijk door eerst alle data van het systeem via het internet te versturen naar de cloud, en vervolgens op basis hiervan de modellen te initialiseren en de getrainde modellen terug te sturen naar de machine," aldus Nicolas Deruytter, zaakvoerder van ML6.

"Dankzij de Edge TPU kan de AI direct ingrijpen op een efficiëntere manier. Daarnaast is het mogelijk om per individueel systeem bij te leren.”

De voorbije vier jaar heeft Saroléa miljoenen lijnen aan data verzameld en op basis hiervan een basisconfiguratie uitgewerkt. Dit zullen er nu snel miljarden worden. Door de continue datafeed wordt het model ook constant verder geoptimaliseerd.

Bovendien zijn via de IoT-chip alle motorfietsen met elkaar geconnecteerd waardoor ze van elkaar leren. Hoe meer motorfietsen en hoe meer data, hoe sterker de optimalisatie. Aan de hand van reinforcement learning weet iedere motor exact welke instellingen optimaal zijn in welke situatie, wat leidt tot betere prestaties en een verhoogde autonomie.

Zo willen Saroléa en ML6 inzetten op verhoogde autonomie, predictief onderhoud en verbeterde batterijprestaties. Saroléa wil deze technologie via een platform ter beschikking te stellen aan de volledige automotive wereld. << (Lydia Heida) (foto: Saroléa)

Abonneer op onze nieuwsbrief

Reageer of publiceer aanvullende informatie
Mis ook dit niet...

Communicatie tussen bedrijven en overheid moet efficiënter en digitaal

De communicatie tussen bedrijven en overheidsdiensten in de lucht- en zeehavens verloopt ongestructureerd en weinig efficiënt. Daarom start VIL het project ‘Digital Gateway 2 Government’.

Sarah Hachi-Duchêne wordt Country Manager België bij Colt

Colt ambieert koploper te worden in de Benelux en Frankrijk door klanten bij te staan in hun digitale transformatie met flexibele, on-demand en high-bandwidth netwerkoplossingen.

Volg lastechnische robotopleiding met internationaal diploma - uitnodiging

Een lacune in het hele robotiserings- en automatisatiegegeven is een degelijke opleiding tot ‘robotlasser’ of met andere woorden personeel dat een grondige kennis heeft.

Deloitte publiceert Tech Trends-rapport 2019 - column

Deloitte publiceerde zijn tiende jaarlijkse rapport over technologische trends, genaamd “Tech Trends 2019: Beyond the digital frontier.” AI en cloud computing sturen activiteiten aan.

3D geprint poreus mes snijdt onder druk

De Nederlandse expert op het gebied van 3D metaal printen, K3D uit Terborg liet op RapidPro in Veldhoven een 3D geprint mes met poreus lemmer zien die verbonden was met een persluchtslang.

TU Delft gaat experimenteren met autonoom varen

Het nieuwe Researchlab Autonomous Shipping biedt een natuurlijke buitenruimte voor experimenten met autonoom varen, die gekoppeld zijn aan ander water- en wegverkeer.

Elektronica/ICT-studenten lanceren “lithografie 2.0”

Vijf studenten Elektronica-ICT van Hogeschool PXL ontwikkelden de LithoCase. Dit is een lichtgevende fotokader met 3D-reliëf, waarmee de kleinste details in foto’s worden naar boven gehaald.

KU Leuven start nieuwe leerstoel Kustwaterbouw en grondmechanica

De Haven van Zeebrugge en vijf bedrijven, waaronder Jan De Nul Group, investeren samen in onderzoek en onderwijs binnen kustwaterbouw en grondmechanica aan KU Leuven Campus Brugge.

Passen digitalisering en brownfield-faciliteiten bij elkaar

De huidige automatiseringssystemen verminderen ongeplande downtime door bewaking van de systeemstatus en via conditiebewaking of voorspellend onderhoud. Maar wat met brownfield-installaties met legacy-apparatuur? Kunnen deze geïntegreerd worden en aan de eisen van de moderne productie voldoen? >>

Partners