Magnetische steigerankers ontwikkeld voor slim en veilig onderhoud

Bedrijfsnieuws 10/01/2019 9:24:41

Startup McNetiq brengt magnetische verankeringen op de markt, waarvoor een gepatenteerde technologie is ontwikkeld, om steigers zonder lassen te bevestigen aan stalen wanden.

Lees hieronder verder   
Verwant

Motrac heeft Lauwers Heftruck Service overgenomen

Ontwikkeling duurzamer asfalt met ’verjongingsmiddelen’

DEME mag funderingen en turbines voor Engels windpark installeren

DEME en Equinor bestuderen drijvende betonnen substructuren

DEME-dochters halen Duits contract van 197 miljoen euro binnen

Inspectie en diagnose van isolatoren in onderstations - techniek

>> Meer verwant nieuws
Carrièrekansen (meer)
Agenda

Building a Future-Proof Belgium

Katoennatie Zaal E4 - Kallo

dinsdag 18 juni 2019

Siemens TIA Portal V15.1

Webinar Siemens

dinsdag 18 juni 2019

Rittal vakseminarie stroomverdeling

Lokeren

donderdag 20 juni 2019

Business Software Event 2019

Mikrocentrum, Veldhoven (NL)

donderdag 20 juni 2019

Aan de slag met de EPLAN-cloudoplossingen

Webinar

vrijdag 21 juni 2019

SENSOR+TEST 2019

Nuremberg (D)

van 25/06/2019 tot 27/06/2019

Keuze van de redactie

(13/6) Machinebouw- en mechatronicalabs voor maakbedrijven klaar voor gebruik

(13/6) 6 bedrijven genomineerd voor Leeuw van de Export 2019

(11/6) DHL Express investeert in distributiecentrum in Roeselare

(11/6) Acht EU-landen krijgen nieuwe supercomputers

(6/6) Jobhoppen mee in de hand gewerkt door werkgevers

(5/6) Ontex installeert zonnedak van 2,2 MWp

>> Meer blikvangers

ENGINEERINGNET.BE - Het Nederlandse bedrijf McNetiq heeft een magnetisch steigeranker op de markt gebracht. Deze ankers zijn toepasbaar bij onderhoud aan onder meer opslagtanks, scheepvaart, energiecentrales en staalbouw.

Normaal wordt een steiger voor onderhoud aan een opslagtank vrijstaand van de tank gebouwd. Vanwege de stabiliteit wordt de steiger breed opgezet met veel steunberen. Zo’n piramidevormige steiger kan tot 6 keer minder volumineus worden als deze met magneten wordt bevestigd aan de tank.

Bij schepen wordt de steiger vaak tegen de wand gelast. Lasverbindingen zijn sterk, maar in de havenindustrie meestal tijdelijk. Lassen heeft een grote impact op het materiaal, de mens en het milieu. Ook is het kostbaar en bestaat er kans op brand- en explosiegevaar.

Met het nieuwe steigeranker is dat te voorkomen. Ook garandeert de gepatenteerde Controlock-technologie met 100% zekerheid de maximale belastbaarheid van de magneet.

In 2017 werd McNetiq geselecteerd voor het Port XL-programma van de Rotterdamse haven, dat zich richt op innoveren. Het bedrijf kreeg onder meer een mentor toegewezen vanuit het Rotterdam Port Fund, partner in het innovatie-ecosysteem.

David van Loo, investment director van het Rotterdam Port Fund: ‘We helpen onze deelnemingen met financiële ondersteuning en advies. Daarnaast verbinden we hen met elkaar en met ons netwerk, waaronder de investeerders in ons fonds.'

'Door onze betrokkenheid als mentor konden we McNetiq helpen het businessplan te verbeteren. Als Rotterdam Port Fund hebben we samen met InnovationQuarter een aandelenbelang genomen en een lening ter beschikking gesteld. Met onze netwerkcontacten helpen we met het openen van deuren. Kortom, wij geven McNetiq een duwtje in de rug voor de eerste omzetgroei.’

De eerste klant van het bedrijf is Vopak. Dit bedrijf maakt zich sterk om het systeem van McNetiq te verspreiden. Oprichter Edwin van der Heide van McNetiq stelt: 'We hebben de ambitie om een hele productiefamilie op te tuigen in verschillende marktsegmenten zoals raffinaderijen en rederijen.’ << (Lydia Heida) (foto: McNetiq)

Abonneer op onze nieuwsbrief

Reageer of publiceer aanvullende informatie
Mis ook dit niet...

FANC staat heropstart Tihange 2 toe

Het FANC heeft de uitgevoerde betonreparaties en aanbrenging van een nieuwe dakplaat in het bunkergebouw van Tihange 2 goedgekeurd. Uitbater ENGIE Electrabel mag deze dus terug opstarten.

Robotsoftware maakt cobots menselijker

VUB-onderzoeker Ilias El Makrini heeft een software-oplossing ontwikkeld die de samenwerking tussen mens en cobot vergemakkelijkt. Dit was onderdeel van het Claxon-onderzoeksproject.

Binnenschepen ingezet voor transport onderdelen en afgewerkte producten

Honda is van start gegaan met de aanvoer van containers via binnenschepen vanuit de haven van Antwerpen naar Gent, waarmee het bedrijf inzet op 'groen' en duurzaam transport.

MIVB test zelfrijdende pendelbusjes

De openbare vervoersmaatschappij MIVB test sinds kort elektrische zelfrijdende pendelbusjes in het Woluwepark in Brussel. De reizigers kunnen deze gratis gebruiken vanaf eind juni.

Nieuwe Southco thread-in veerbelaste plunjer voor dunne panelen - techniek

Southco heeft zijn lijn veerbelaste plunjers uitgebreid met een nieuwe thread-in uitvoering die snelle installatie en verwijdering door dunne panelen in krappe ruimtes mogelijk maakt.

Antwerpse EuroPilot Center koopt nieuwe vluchtsimulator

Het Antwerpse EuroPilot Center, een Approved Training Organization (ATO), schafte een ALSIM AL42FSTD vluchtsimulator aan, die in hun nieuwe Integrated Airline Career Program ingezet zal worden.

Elma overgenomen door Hydac-groep

Hydac verwerft de aandelen van Elma. en Elro en wordt de nieuwe eigenaar van beide bedrijven. Het bedrijf verstevigt door deze overname haar positie als totaalleverancier in aandrijftechniek

Investering in hightech proefveldbemester

Inagro test de werking van nieuwe, gerecycleerde meststoffen uit. Een speciaal daarvoor ontwikkelde proefveldbemester maakt het mogelijk om deze complexe bemestingsproeven uit te voeren.

Flexibele Ethernet-kabels CC-Link IE Field certificaat

CAT5e of CAT6 kabels zijn onmisbaar voor de implementatie van Industrie 4.0 in de automatisering. igus heeft haar flexibele Ethernet-kabels CFBUS.045 en CFBUS.049 doorontwikkeld, voor het gebruik in kabelrupsen. De nieuwe kabels zijn nu getest door onafhankelijke instituten en verkregen het certificaat voor CC-Link IE protocollen.

Partners