‘Batch size one’ voor flessenafvulling bij Krones - advertorial

Technisch nieuws 11/01/2019 9:47:15

Wijzigende behoeftes onder invloed van het online shoppen bezorgen productiebedrijven stevige uitdagingen. Klanten willen niet enkel snelheid, ze willen ook steeds vaker personalisatie.

Lees hieronder verder   
Verwant

Machinebouw- en mechatronicalabs voor maakbedrijven klaar voor gebruik

Robotsoftware maakt cobots menselijker

Elma overgenomen door Hydac-groep

Snijden, lassen en additive manufacturing gecombineerd

Het traject van diesel naar waterstof is ingezet - artikel

ACE remcilinders vergroten veiligheid en comfort van e-trike - techniek

>> Meer verwant nieuws
Carrièrekansen (meer)
Agenda

Building a Future-Proof Belgium

Katoennatie Zaal E4 - Kallo

dinsdag 18 juni 2019

Siemens TIA Portal V15.1

Webinar Siemens

dinsdag 18 juni 2019

Rittal vakseminarie stroomverdeling

Lokeren

donderdag 20 juni 2019

Business Software Event 2019

Mikrocentrum, Veldhoven (NL)

donderdag 20 juni 2019

Aan de slag met de EPLAN-cloudoplossingen

Webinar

vrijdag 21 juni 2019

SENSOR+TEST 2019

Nuremberg (D)

van 25/06/2019 tot 27/06/2019

Keuze van de redactie

(13/6) Machinebouw- en mechatronicalabs voor maakbedrijven klaar voor gebruik

(13/6) 6 bedrijven genomineerd voor Leeuw van de Export 2019

(11/6) DHL Express investeert in distributiecentrum in Roeselare

(11/6) Acht EU-landen krijgen nieuwe supercomputers

(6/6) Jobhoppen mee in de hand gewerkt door werkgevers

(5/6) Ontex installeert zonnedak van 2,2 MWp

>> Meer blikvangers

ENGINEERINGNET.BE - Denk bijvoorbeeld aan de smartphone, waarbij de keuze van de apps het tot een op-en-top gepersonaliseerd item maakt. Die evolutie zagen we ook tijdens een recent bedrijfsbezoek aan Krones die op basis van ACOPOStrak van B&R een afvulinstallatie ontwikkelde.

Er was een tijd dat de relatie tussen systeemontwikkelaar en machinebouwer voornamelijk éénrichtingsverkeer was: de eerste hield de vinger aan de pols over de noden van de markt en op basis daarvan werden componenten ontwikkeld. De machinebouwer of integrator kon voor zijn project de markt afspeuren en de componenten kiezen die het best in zijn systeem pasten. De geschetste veranderingen in consumentengedrag hebben evenwel ook repercussies op deze relaties.

Om te kunnen voldoen aan de nieuwe wensen van hun eindklanten, zien productiebedrijven zich genoodzaakt om hun systemen compleet anders te benaderen. Terwijl vroeger ‘goedkoop’ en ‘betrouwbaar’ de ordewoorden waren, zijn die vandaag ‘flexibiliteit’, ‘snelheid’ en ‘individueel’. Systemen moeten in staat zijn om aan de snelheid van serieproductie unieke stukken af te leveren. Dat is het verhaal van ‘batch size one’.

Dat heeft op zijn beurt verregaande gevolgen voor de machinebouwers. Standaardmachines worden zeldzamer, klanten willen zélf snel kunnen ingrijpen en veranderingen aanbrengen in hun machine als een gewijzigde marktsituatie of klantenvraag dat vereist. Dat betekent dus flexibiliteit, en tevens minder uniformiteit. Gedaan dus met off-the-shelf oplossingen.

Die fundamenteel andere benadering zorgt stilaan voor een andere marktwerking. Bedrijven willen nauwer betrokken worden bij de ontwikkeling van systemen en componenten, om zo een productiefaciliteit te creëren die past binnen de wensen van hun specifieke activiteiten. Ze willen niet langer superieure componenten, ze willen vooral ‘zekerheid’.

Zekerheid dat ze hun klanten kunnen blijven bieden wat die willen. Dat vereist evenwel een doorgedreven vorm van samenwerking tussen meerdere actoren. Die vormen van samenwerking zien we vandaag overal opduiken in de gedaante van los-vaste samenwerkingsverbanden tussen kenniscentra, componentontwikkelaars, machinebouwers en hun klanten. Daarbij wordt vaak de term co-creatie gehanteerd.

Een prima voorbeeld van dit principe is te vinden bij Krones, een wereldspeler in machines voor de voedingsindustrie. Het ontwikkelde op basis van ACOPOStrak van B&R een state-of-the-art systeem dat de drankenproductie kan individualiseren. Andreas Gschrey, hoofd digitalisering en datatechnologie bij het bedrijf, licht toe: “Ook wij worden geconfronteerd met een stijgende vraag naar individualisering. Onze klanten vragen bijvoorbeeld om machines met speciale etiketten, aangepaste doppen, speciale materialen of lijnen die makkelijk kunnen switchen tussen diverse recepten. Hun klanten kunnen zo echt op maat gemaakte drankverpakkingen bestellen. Dit noemen wij ‘bottling on demand’.

De vraag rees hoe we de traditionele manier van werken in het bottelen, konden omturnen naar die zeer individuele benadering. Bij de traditionele manier van werken heb je een redelijk lineaire benadering van je productie: batch na batch wordt verwerkt. Tussen twee batchen doe je de aanpassing voor de nieuwe situatie: het receptuur veranderen, andere types flessen in de aanvoer plaatsen, de etiketten veranderen, de afvulhoeveelheid aanpassen en noem maar op. Dit staat diametraal tegenover de individuele werkwijze die wij voor ogen hadden.

De uitdaging lag er in om op één systeem, met min of meer dezelfde plaatsbehoefte, een even snelle manier van werken te creëren. Ondanks alle individuele vereisten per fles. Om dat te creëren werkten we met het ACOPOStrak systeem van B&R. We werken al 25 jaar samen met B&R. We vonden hun prototype van ACOPOStrak zeer interessant voor wat wij voor ogen hadden.”

Robert Kickinger, mechatronica technologiemanager bij B&R, legt de werkwijze uit: “In plaats van een rigide lineaire transportband, werkt dit systeem op basis van individueel aanpasbare shuttles. Die vervoeren de flessen telkens naar het juiste station, op basis van de informatie die ze bevatten. Het ombouwen per batch is dus niet nodig, het is enkel nog een kwestie van een juiste sturing van de shuttles in combinatie met de diverse stations, in dit geval de labelers, afvulinstallaties en de machine die de schroefdoppen vastzet. Het fysieke ombouwen van de machine is dus niet langer nodig. In het railsysteem zitten overal spoelen die aangeven dat er een shuttle passeert. Omdat het stuursysteem ook de exacte volgorde weet van de shuttles, weet de gebruiker telkens waar een shuttle zich bevindt en kan men die gericht gaan sturen.“

“Omdat het ontwerp van de track eigenlijk niet gebonden is aan vaste afmetingen of vormen, is het ook interessant naar flexibiliteit toe. Het kan naar eigen goeddunken opgemaakt worden, met diverse werkstations en bufferzones. We spreken hier over bewegende objecten op tracklengtes boven de 100 meter waarop honderden shuttles zich tegelijk aan een snelheid tot 4 m/s voortbewegen.

Om de controle en veiligheid over dat geheel te garanderen beschikt het systeem over intelligente software. Daarmee wordt de snelheid van de shuttles en hun optimale track voortdurend berekend, waarbij ook momentopnames zoals het gewicht steeds meegerekend worden. De veiligheid wordt gegarandeerd met de veiligheidsfuncties  Safe Torque Off (STO), Safely Limited Speed (SLS), Safely Limited Force (SLF), Safe Direction (SDI) en Safe Maximum Speed (SMS). Bij incidenten zorgen zij voor een veilige werking van de installatie.” <<
door Sammy Soetaert

Kadertekst:
Wind in de zeilen bij B&R
CEO Hans Wimmer blikte op een persconferentie naar aanleiding van de beurs SPS-IPC-Drives terug op de afgelopen periode. En er viel heel wat te vertellen, want de overname door ABB begint door te sijpelen tot in de productontwikkeling. Zo zagen we ABB’s Ability platform duidelijk weerspiegeld in de nieuwe Asset Performance Monitor van B&R, een dashboard dat de verwerkte gegevens vanuit de cloudapplicatie visueel weergeeft. Daarmee kunnen machinebouwers nieuwe businessmodellen creëren via het opvolgen van allerlei KPI’s. Ook bij de visionsystemen (tot voor kort een blinde vlek in het portfolio)  konden we een forse uitbreiding vaststellen, met bijvoorbeeld de visioncamera’s Smart Sensor voor eenvoudige applicaties en Smart Camera voor de meer veeleisende toepassingen. Ook de geïntegreerde machinevision oplossing MVTec HALCON springt in het oog.

Ondertussen wordt er stevig geïnvesteerd in de verdere uitbouw van de groep. Bij de overname door ABB werd al aangegeven dat de hoofdzetel van B&R in Eggelsberg het centrum wordt van de business unit ‘machine and factory automation’ van de groep. Dat wordt stevig geaccentueerd door de bouwwerken die daar momenteel aan de gang zijn, met onder meer een R&D- en opleidingscentrum en een stevige uitbreiding van de productiecapaciteit. Ook elders in de wereld wordt die positieve lijn doorgetrokken. Dit jaar opende B&R al nieuwe vestigingen in Thailand, Maleisië, Vietnam en Ierland. Volgend jaar staan onder meer Mexico, Australië en Portugal in de steigers. <<

www.br-automation.com

<< Bericht van de redactie: dit is een ingezonden mededeling, die mogelijk niet vrij is van commerciële invloeden. De verantwoordelijkheid voor de verstrekte technische en andere gegevens berust volledig bij de vermelde leverancier of fabrikant. >>

Abonneer op onze nieuwsbrief

Reageer of publiceer aanvullende informatie
Mis ook dit niet...

FANC staat heropstart Tihange 2 toe

Het FANC heeft de uitgevoerde betonreparaties en aanbrenging van een nieuwe dakplaat in het bunkergebouw van Tihange 2 goedgekeurd. Uitbater ENGIE Electrabel mag deze dus terug opstarten.

Robotsoftware maakt cobots menselijker

VUB-onderzoeker Ilias El Makrini heeft een software-oplossing ontwikkeld die de samenwerking tussen mens en cobot vergemakkelijkt. Dit was onderdeel van het Claxon-onderzoeksproject.

Binnenschepen ingezet voor transport onderdelen en afgewerkte producten

Honda is van start gegaan met de aanvoer van containers via binnenschepen vanuit de haven van Antwerpen naar Gent, waarmee het bedrijf inzet op 'groen' en duurzaam transport.

MIVB test zelfrijdende pendelbusjes

De openbare vervoersmaatschappij MIVB test sinds kort elektrische zelfrijdende pendelbusjes in het Woluwepark in Brussel. De reizigers kunnen deze gratis gebruiken vanaf eind juni.

Nieuwe Southco thread-in veerbelaste plunjer voor dunne panelen - techniek

Southco heeft zijn lijn veerbelaste plunjers uitgebreid met een nieuwe thread-in uitvoering die snelle installatie en verwijdering door dunne panelen in krappe ruimtes mogelijk maakt.

Antwerpse EuroPilot Center koopt nieuwe vluchtsimulator

Het Antwerpse EuroPilot Center, een Approved Training Organization (ATO), schafte een ALSIM AL42FSTD vluchtsimulator aan, die in hun nieuwe Integrated Airline Career Program ingezet zal worden.

Elma overgenomen door Hydac-groep

Hydac verwerft de aandelen van Elma. en Elro en wordt de nieuwe eigenaar van beide bedrijven. Het bedrijf verstevigt door deze overname haar positie als totaalleverancier in aandrijftechniek

Investering in hightech proefveldbemester

Inagro test de werking van nieuwe, gerecycleerde meststoffen uit. Een speciaal daarvoor ontwikkelde proefveldbemester maakt het mogelijk om deze complexe bemestingsproeven uit te voeren.

Flexibele Ethernet-kabels CC-Link IE Field certificaat

CAT5e of CAT6 kabels zijn onmisbaar voor de implementatie van Industrie 4.0 in de automatisering. igus heeft haar flexibele Ethernet-kabels CFBUS.045 en CFBUS.049 doorontwikkeld, voor het gebruik in kabelrupsen. De nieuwe kabels zijn nu getest door onafhankelijke instituten en verkregen het certificaat voor CC-Link IE protocollen.

Partners