‘Batch size one’ voor flessenafvulling bij Krones - advertorial

Technisch nieuws 11/01/2019 9:47:15

Wijzigende behoeftes onder invloed van het online shoppen bezorgen productiebedrijven stevige uitdagingen. Klanten willen niet enkel snelheid, ze willen ook steeds vaker personalisatie.

Lees hieronder verder   
Verwant

Efficiënt beheer van laagspanningsmotoren via de cloud

Rockwell Automation heeft overname ASEM afgerond

Femtoseconde-lasertechnologie reduceert wrijving

Explosie van servomotoren

33 miljoen euro voor nieuwe Deense cobot-hub

Cobot versus mens - artikel

>> Meer verwant nieuws
Carrièrekansen (meer)
Agenda

EPLAN Online Forum 2020

Virtuele kennisdeling

woensdag 3 juni 2020

3D-printing in Business

Engie Fabricom - Zwijndrecht

donderdag 4 juni 2020

Artificial Intelligence

IMF Academy Haarlem (NL)

van 6/06/2020 tot 23/06/2020

Seanergy 2020

Nantes (FR)

van 10/06/2020 tot 12/06/2020

Contract Management (IACCM)

IMF Academy (centraal Nederland)

van 11/06/2020 tot 18/06/2020

METAV Web Sessions: innovation

online

van 15/06/2020 tot 19/06/2020

Keuze van de redactie

(19/5) UAntwerpen maakt nieuwe database voor klimaatverandering op bodemniveau

(19/5) Logistieke sites duurzamer door smart microgrid-technologie

(13/5) 5 miljoen euro EU-subsidie voor hernieuwbare maritieme brandstoffen

(12/5) Volvo Cars partnert met Luminar voor technologie autonome voertuigen

(5/5) IRE produceert medische radio-isotoop op basis van laagverrijkt uranium

(4/5) Eerste start-ups nemen hun intrek in BlueChem chemie-incubator

>> Meer blikvangers

ENGINEERINGNET.BE - Denk bijvoorbeeld aan de smartphone, waarbij de keuze van de apps het tot een op-en-top gepersonaliseerd item maakt. Die evolutie zagen we ook tijdens een recent bedrijfsbezoek aan Krones die op basis van ACOPOStrak van B&R een afvulinstallatie ontwikkelde.

Er was een tijd dat de relatie tussen systeemontwikkelaar en machinebouwer voornamelijk éénrichtingsverkeer was: de eerste hield de vinger aan de pols over de noden van de markt en op basis daarvan werden componenten ontwikkeld. De machinebouwer of integrator kon voor zijn project de markt afspeuren en de componenten kiezen die het best in zijn systeem pasten. De geschetste veranderingen in consumentengedrag hebben evenwel ook repercussies op deze relaties.

Om te kunnen voldoen aan de nieuwe wensen van hun eindklanten, zien productiebedrijven zich genoodzaakt om hun systemen compleet anders te benaderen. Terwijl vroeger ‘goedkoop’ en ‘betrouwbaar’ de ordewoorden waren, zijn die vandaag ‘flexibiliteit’, ‘snelheid’ en ‘individueel’. Systemen moeten in staat zijn om aan de snelheid van serieproductie unieke stukken af te leveren. Dat is het verhaal van ‘batch size one’.

Dat heeft op zijn beurt verregaande gevolgen voor de machinebouwers. Standaardmachines worden zeldzamer, klanten willen zélf snel kunnen ingrijpen en veranderingen aanbrengen in hun machine als een gewijzigde marktsituatie of klantenvraag dat vereist. Dat betekent dus flexibiliteit, en tevens minder uniformiteit. Gedaan dus met off-the-shelf oplossingen.

Die fundamenteel andere benadering zorgt stilaan voor een andere marktwerking. Bedrijven willen nauwer betrokken worden bij de ontwikkeling van systemen en componenten, om zo een productiefaciliteit te creëren die past binnen de wensen van hun specifieke activiteiten. Ze willen niet langer superieure componenten, ze willen vooral ‘zekerheid’.

Zekerheid dat ze hun klanten kunnen blijven bieden wat die willen. Dat vereist evenwel een doorgedreven vorm van samenwerking tussen meerdere actoren. Die vormen van samenwerking zien we vandaag overal opduiken in de gedaante van los-vaste samenwerkingsverbanden tussen kenniscentra, componentontwikkelaars, machinebouwers en hun klanten. Daarbij wordt vaak de term co-creatie gehanteerd.

Een prima voorbeeld van dit principe is te vinden bij Krones, een wereldspeler in machines voor de voedingsindustrie. Het ontwikkelde op basis van ACOPOStrak van B&R een state-of-the-art systeem dat de drankenproductie kan individualiseren. Andreas Gschrey, hoofd digitalisering en datatechnologie bij het bedrijf, licht toe: “Ook wij worden geconfronteerd met een stijgende vraag naar individualisering. Onze klanten vragen bijvoorbeeld om machines met speciale etiketten, aangepaste doppen, speciale materialen of lijnen die makkelijk kunnen switchen tussen diverse recepten. Hun klanten kunnen zo echt op maat gemaakte drankverpakkingen bestellen. Dit noemen wij ‘bottling on demand’.

De vraag rees hoe we de traditionele manier van werken in het bottelen, konden omturnen naar die zeer individuele benadering. Bij de traditionele manier van werken heb je een redelijk lineaire benadering van je productie: batch na batch wordt verwerkt. Tussen twee batchen doe je de aanpassing voor de nieuwe situatie: het receptuur veranderen, andere types flessen in de aanvoer plaatsen, de etiketten veranderen, de afvulhoeveelheid aanpassen en noem maar op. Dit staat diametraal tegenover de individuele werkwijze die wij voor ogen hadden.

De uitdaging lag er in om op één systeem, met min of meer dezelfde plaatsbehoefte, een even snelle manier van werken te creëren. Ondanks alle individuele vereisten per fles. Om dat te creëren werkten we met het ACOPOStrak systeem van B&R. We werken al 25 jaar samen met B&R. We vonden hun prototype van ACOPOStrak zeer interessant voor wat wij voor ogen hadden.”

Robert Kickinger, mechatronica technologiemanager bij B&R, legt de werkwijze uit: “In plaats van een rigide lineaire transportband, werkt dit systeem op basis van individueel aanpasbare shuttles. Die vervoeren de flessen telkens naar het juiste station, op basis van de informatie die ze bevatten. Het ombouwen per batch is dus niet nodig, het is enkel nog een kwestie van een juiste sturing van de shuttles in combinatie met de diverse stations, in dit geval de labelers, afvulinstallaties en de machine die de schroefdoppen vastzet. Het fysieke ombouwen van de machine is dus niet langer nodig. In het railsysteem zitten overal spoelen die aangeven dat er een shuttle passeert. Omdat het stuursysteem ook de exacte volgorde weet van de shuttles, weet de gebruiker telkens waar een shuttle zich bevindt en kan men die gericht gaan sturen.“

“Omdat het ontwerp van de track eigenlijk niet gebonden is aan vaste afmetingen of vormen, is het ook interessant naar flexibiliteit toe. Het kan naar eigen goeddunken opgemaakt worden, met diverse werkstations en bufferzones. We spreken hier over bewegende objecten op tracklengtes boven de 100 meter waarop honderden shuttles zich tegelijk aan een snelheid tot 4 m/s voortbewegen.

Om de controle en veiligheid over dat geheel te garanderen beschikt het systeem over intelligente software. Daarmee wordt de snelheid van de shuttles en hun optimale track voortdurend berekend, waarbij ook momentopnames zoals het gewicht steeds meegerekend worden. De veiligheid wordt gegarandeerd met de veiligheidsfuncties  Safe Torque Off (STO), Safely Limited Speed (SLS), Safely Limited Force (SLF), Safe Direction (SDI) en Safe Maximum Speed (SMS). Bij incidenten zorgen zij voor een veilige werking van de installatie.” <<
door Sammy Soetaert

Kadertekst:
Wind in de zeilen bij B&R
CEO Hans Wimmer blikte op een persconferentie naar aanleiding van de beurs SPS-IPC-Drives terug op de afgelopen periode. En er viel heel wat te vertellen, want de overname door ABB begint door te sijpelen tot in de productontwikkeling. Zo zagen we ABB’s Ability platform duidelijk weerspiegeld in de nieuwe Asset Performance Monitor van B&R, een dashboard dat de verwerkte gegevens vanuit de cloudapplicatie visueel weergeeft. Daarmee kunnen machinebouwers nieuwe businessmodellen creëren via het opvolgen van allerlei KPI’s. Ook bij de visionsystemen (tot voor kort een blinde vlek in het portfolio)  konden we een forse uitbreiding vaststellen, met bijvoorbeeld de visioncamera’s Smart Sensor voor eenvoudige applicaties en Smart Camera voor de meer veeleisende toepassingen. Ook de geïntegreerde machinevision oplossing MVTec HALCON springt in het oog.

Ondertussen wordt er stevig geïnvesteerd in de verdere uitbouw van de groep. Bij de overname door ABB werd al aangegeven dat de hoofdzetel van B&R in Eggelsberg het centrum wordt van de business unit ‘machine and factory automation’ van de groep. Dat wordt stevig geaccentueerd door de bouwwerken die daar momenteel aan de gang zijn, met onder meer een R&D- en opleidingscentrum en een stevige uitbreiding van de productiecapaciteit. Ook elders in de wereld wordt die positieve lijn doorgetrokken. Dit jaar opende B&R al nieuwe vestigingen in Thailand, Maleisië, Vietnam en Ierland. Volgend jaar staan onder meer Mexico, Australië en Portugal in de steigers. <<

www.br-automation.com

<< Bericht van de redactie: dit is een ingezonden mededeling, die mogelijk niet vrij is van commerciële invloeden. De verantwoordelijkheid voor de verstrekte technische en andere gegevens berust volledig bij de vermelde leverancier of fabrikant. >>

Reageren
Abonneer op onze nieuwsbrief

Mis ook dit niet...

Vakbeurs wire en Tube door corona verplaatst naar 7-11 december

Zonder draad, kabels en buizen kan geen gebouw worden geconstrueerd, geen brug worden gebouwd en geen vliegtuig opstijgen. Daarom werd beslist om wire en Tube dit jaar toch nog te laten doorgaan.

Logistieke sites duurzamer door smart microgrid-technologie

In het nieuwe project 'Logigrid' onderzoeken VIL en Flux50, in samenwerking met 13 bedrijven, de mogelijkheden om van logistieke sites "local energy communities" te maken.

Pharma.be start zoektocht naar nieuwe CEO

Pharma.be meldt dat de huidige CEO, Catherine Rutten, besloten heeft om de federatie op 30 juni te verlaten. Na 7 jaar wil ze haar carrière een nieuwe wending geven.

Hello Customer haalt 6 miljoen euro op voor verdere expansie

Deze Gentse scale-up biedt software as a service-platform aan om geautomatiseerd feedback van klanten te verzamelen en te analyseren met behulp van artificiële intelligentie.

bECO2 haalde al 1 miljoen ton CO2 uit de lucht voor slim hergebruik

De joint venture bECO2 (10 jaar geleden opgericht op de site van INEOS Oxide) heeft ondertussen al 1 miljoen ton CO2 uit de lucht gehaald en klaargemaakt voor industrieel hergebruik.

Nieuw fabricageproces voor fotonische geïntegreerde schakelingen

TU Eindhoven heeft een op polymeren gebaseerde aanpak ontwikkeld die de programmeertijd aanzienlijk verkort en de programmeermogelijkheden voor PIC's vergroot.

Ontwikkeling voedsel op basis van insecten stimuleren

Inagro en Thomas More Hogeschool ontwikkelen met acht internationale partners duurzame productie- en verwerkingstechnieken voor voedingsmiddelen op basis van insecten.

Zeewier als brandstof voor vrachtwagens

TNO en de TU Eindhoven ontwikkelen efficiënte productieprocessen voor de productie van brandstoffen uit zeewier voor CO2-neutraal zwaar wegtransport, zoals ethanol en butanol.

Conductieve geleidbaarheidssensor voor hygiënische toepassingen

De nieuwe conductieve geleidbaarheidssensor LDL100 van ifm onderscheidt razendsnel het verschil tussen verschillende media. Dit dankt hij aan zijn compacte bouwvorm, zonder verdere aanpassingen voor leidingen met kleine diameters, met als belangrijkste voordeel een bijzonder efficiënte besturing van CIP-processen. >>

Partners