Kennis van Japans vereist bij brand op schip...

opleiding 11/01/2019 10:20:31

Brand aan boord? Een gebrek aan kennis of taal kan levens kosten... Twee masterstudenten Nautische Wetenschappen bouwden daarom het brandblussysteem van een schip na.

Lees hieronder verder   
Verwant

Masterproeffilmpje bezorgt ingenieur job bij Amazon

DEME neemt nieuwste generatie sleephopperzuiger in gebruik

Europees onderzoeksproject gaat strijd aan met ziektes in vezelvlas

Renovatie maakt Wilrijks bedrijventerrein duurzaam

“Cobot bezorgt onze werknemers meer controle over hun werk” - artikel

Kennis van Japans vereist bij brand op schip...

>> Meer verwant nieuws
Carrièrekansen (meer)
Agenda

Postgraduaat Coöperatief ondernemen en management

Leuven

van 20/09/2019 tot 20/12/2019

Studiedag Energie-efficiëntie

Vlaams Parlement - Brussel

vrijdag 20 september 2019

Webinar: 7 innovatieve veiligheids­oplossingen

Pilz Webinar

vrijdag 20 september 2019

Overdrukbeveiliging in de procesindustrie en veiligheidskleppen

Het Ingenieurshuis - Antwerpen

van 23/09/2019 tot 26/09/2019

46ste Hogere Cursus Akoestiek

Het Ingenieurshuis - Antwerpen

van 23/09/2019 tot 17/02/2020

Plat dak specialist editie 2019

Het Ingenieurshuis - Antwerpen

van 24/09/2019 tot 24/09/2020

Keuze van de redactie

(17/9) ArcelorMittal Gent installeerde grootste Belgische zonnedak

(17/9) umati showcase op EMO: nieuwe machinetaalstandaard

(11/9) Wetenschappers ontdekken elektrische geleiding in bacteriën (+video)

(11/9) Nieuwe technologie voor filtratie van organische microverontreinigingen

(10/9) Werkgevers plannen personeelsuitbreiding in vierde kwartaal

(9/9) 2.640 zonnepanelen voor spaarbekkencentrale in Coo

>> Meer blikvangers

ENGINEERINGNET.BE - In de machinekamer van een koopvaardijschip breekt een hevige brand uit. Het blussysteem, dat er sinds de bouw van het schip aanwezig is, werd nog nooit gebruikt.

De kapitein is verantwoordelijk voor de veiligheid aan boord, maar heeft tijdens zijn opleiding nooit concreet geleerd hoe het blussysteem werkt. Een zogenaamde fire drill vond nooit plaats.

Deze levensbedreigende situatie komt nog vaak voor op schepen. Arne Dobbelaere en William Van Laken, twee studenten van de Hogere Zeevaartschool Antwerpen, bouwden daarom minutieus het brandblussysteem van een schip na.

Een primeur, die levens kan redden. Want door al in het klaslokaal te oefenen, weten toekomstige officieren nu precies wat ze moeten doen wanneer er brand uitbreekt. Antwerpse havenbedrijven zijn enthousiast.

Japans
De oorzaken van ongevallen met CO2-blussystemen zijn soms hallucinant. Pijpleidingen die verkeerd werden aangesloten tijdens de bouw van het schip, onzorgvuldige inspecties van het blussysteem tot een rederij die de activeringsinstructies alleen in het Japans meegaf.

Maar de belangrijkste oorzaak van ongevallen was een gebrek aan kennis bij de bemanningsleden. Die weten te weinig hoe ze het systeem moeten gebruiken en wat de gevaren ervan zijn. Nochtans leiden deze ongevallen regelmatig tot de dood van bemanningsleden.

Vertraging
Om de studenten een duidelijk beeld te geven van een CO2-blussysteem, werkten Arne en William uitsluitend met onderdelen die effectief voorkomen of gebruikt worden aan boord. Zo bouwden ze, vanaf nul, een zeer realistisch schaalmodel.

De ventilatie valt automatisch uit, de verschillende alarmen gaan op de juiste tijdstippen af en een mechanisme vertraagt het systeem minimum dertig seconden. Zo krijgt de bemanning de tijd om de machinekamer te verlaten voor de CO2 vrijkomt.

De Hogere Zeevaartschool en enkele Antwerpse havenbedrijven stelden een budget ter beschikking. Een van die bedrijven is gespecialiseerd in de installatie en het onderhoud van CO2-blussystemen.

De medewerkers van dat bedrijf zijn zich bewust van de problematiek: bij onderhouds- en inspectiebeurten op schepen krijgen ze nog regelmatig vragen van officieren. "Kan je mij eens uitleggen hoe het systeem juist werkt?" en "Hoe moet ik het systeem activeren als het nodig is?".

Het bedrijf was daarom meteen bereid om het project te steunen. De zaakvoerder stelde een groot deel van de noodzakelijke onderdelen ter beschikking en gaf tips voor de bouw van het schaalmodel.

De twee studenten ontwierpen, naast het schaalmodel, ook een handleiding en maakten een instructievideo. << (Elke De Winter) (foto: Scriptie vzw)

Arne Dobbelaere en William Van Laken namen met hun masterproef deel aan de Vlaamse Scriptieprijs. Je kan hun volledige werk lezen op www.scriptiebank.be/blussysteem.

Abonneer op onze nieuwsbrief

Reageer of publiceer aanvullende informatie
Mis ook dit niet...

“Waterstof, de brandstof van de toekomst ?!” - uitnodiging

Nog twee weken tot het waterstof seminarie van het najaar: Fueling the Future Summit. Wij geven alvast een aantal redenen om deelname aan het seminarie zeker zullen rechtvaardigen.

Hogeschool PXL test ‘smart’ ventileren met machine learning

Hogeschool PXL is van start gegaan met een experimenteel proefproject met machine learning om de ventilatie van zijn aula’s in Diepenbeek automatisch aan te sturen.

EMO 2019 van start gegaan in Hannover

Uitdagingen en opportuniteiten, daarover had Carl Martin Welcker, generaal commissaris-generaal van EMO Hannover 2019, het bij de start van de grootste machine­gereed­schappen­beurs ter wereld.

Nieuwe Uniflex prikgeleider voor slangen tot 100 mm - techniek

Na de PR 12, heeft Uniflex nu de staande PR 14 prikgeleider ontwikkeld voor de noodzakelijke prikgeleiding op de buitenlaag van gasleidingen voor perslucht, stikstof, …

DNA-bouwpakket alternatief voor dure industrieel geproduceerde antilichamen

Onderzoekers van KU Leuven zijn erin geslaagd om schapen zelf antilichamen te laten produceren, door enkel de DNA-bouwstenen van dit type geneesmiddelen te injecteren.

Bouw Frans offshore windpark toegewezen aan Jan De Nul

Jan De Nul Group heeft, via zijn Franse dochteronderneming Sodraco International, een eerste contract voor de bouw van een windmolenpark op zee in Frankrijk ondertekend.

Resultaten testproject autonoom varen voorgesteld

Na verschillende maanden van testvaarten met een schaalmodel van een autonoom (onbemand en zelfsturend) binnenschip op de IJzer werden onlangs de testresultaten voorgesteld.

7 miljoen euro EU-subsidie voor innovatieve warmtebatterij (+video)

De Nederlandse TU Eindhoven en TNO hebben een batterij ontwikkeld die het mogelijk maakt om duurzaam opgewekte energie op een goedkope en efficiënte manier op te slaan.

Partners