Kennis van Japans vereist bij brand op schip...

Brand aan boord? Een gebrek aan kennis of taal kan levens kosten... Twee masterstudenten Nautische Wetenschappen bouwden daarom het brandblussysteem van een schip na.

Trefwoorden: #brand, #instructies, #Japans, #nautische wetenschappen, #schepen, #Scriptie vzw

Lees verder

Opleiding

( Foto: Scriptie vzw )

ENGINEERINGNET.BE - In de machinekamer van een koopvaardijschip breekt een hevige brand uit. Het blussysteem, dat er sinds de bouw van het schip aanwezig is, werd nog nooit gebruikt.

De kapitein is verantwoordelijk voor de veiligheid aan boord, maar heeft tijdens zijn opleiding nooit concreet geleerd hoe het blussysteem werkt. Een zogenaamde fire drill vond nooit plaats.

Deze levensbedreigende situatie komt nog vaak voor op schepen. Arne Dobbelaere en William Van Laken, twee studenten van de Hogere Zeevaartschool Antwerpen, bouwden daarom minutieus het brandblussysteem van een schip na.

Een primeur, die levens kan redden. Want door al in het klaslokaal te oefenen, weten toekomstige officieren nu precies wat ze moeten doen wanneer er brand uitbreekt. Antwerpse havenbedrijven zijn enthousiast.

Japans
De oorzaken van ongevallen met CO2-blussystemen zijn soms hallucinant. Pijpleidingen die verkeerd werden aangesloten tijdens de bouw van het schip, onzorgvuldige inspecties van het blussysteem tot een rederij die de activeringsinstructies alleen in het Japans meegaf.

Maar de belangrijkste oorzaak van ongevallen was een gebrek aan kennis bij de bemanningsleden. Die weten te weinig hoe ze het systeem moeten gebruiken en wat de gevaren ervan zijn. Nochtans leiden deze ongevallen regelmatig tot de dood van bemanningsleden.

Vertraging
Om de studenten een duidelijk beeld te geven van een CO2-blussysteem, werkten Arne en William uitsluitend met onderdelen die effectief voorkomen of gebruikt worden aan boord. Zo bouwden ze, vanaf nul, een zeer realistisch schaalmodel.

De ventilatie valt automatisch uit, de verschillende alarmen gaan op de juiste tijdstippen af en een mechanisme vertraagt het systeem minimum dertig seconden. Zo krijgt de bemanning de tijd om de machinekamer te verlaten voor de CO2 vrijkomt.

De Hogere Zeevaartschool en enkele Antwerpse havenbedrijven stelden een budget ter beschikking. Een van die bedrijven is gespecialiseerd in de installatie en het onderhoud van CO2-blussystemen.

De medewerkers van dat bedrijf zijn zich bewust van de problematiek: bij onderhouds- en inspectiebeurten op schepen krijgen ze nog regelmatig vragen van officieren. "Kan je mij eens uitleggen hoe het systeem juist werkt?" en "Hoe moet ik het systeem activeren als het nodig is?".

Het bedrijf was daarom meteen bereid om het project te steunen. De zaakvoerder stelde een groot deel van de noodzakelijke onderdelen ter beschikking en gaf tips voor de bouw van het schaalmodel.

De twee studenten ontwierpen, naast het schaalmodel, ook een handleiding en maakten een instructievideo.


(Elke De Winter)

Arne Dobbelaere en William Van Laken namen met hun masterproef deel aan de Vlaamse Scriptieprijs. Je kan hun volledige werk lezen op www.scriptiebank.be/blussysteem.