Eerste Nederlandse Ecocombi’s op Vlaamse wegen

Economie 23/01/2019 11:17:03

Er rijden inmiddels ongeveer tien tot vijftien LZV’s (Langere en Zwaardere Vrachtautocombinaties) van Nederlandse en Belgische bedrijven tussen Nederland en Vlaanderen.

Lees hieronder verder   
Verwant

Pay-per-use: aanlokkelijk systeem mits duidelijke afspraken - artikel

VIL brengt nieuwe Trendradar voor de logistiek uit

Brits verpakkingsbedrijf investeert 15 miljoen euro in België

Zonnepanelen voor Lommels Kristal Solar Park duurzaam vervoerd

DP World Antwerp kiest Arcadis voor ontwikkeling containerterminal

Augmented en Virtual Reality voor logistieke sector

>> Meer verwant nieuws
Carrièrekansen (meer)
Agenda

Club Logistiek & Supply Chain Managers

Hotel-restaurant Van Der Valk Nazareth

van 19/09/2018 tot 30/04/2019

Facility manager: 10 aparte modules

Zwijnaarde (Gent)

van 1/10/2018 tot 27/06/2019

Kwaliteitscoördinator

SBM Kortrijk

van 9/10/2018 tot 28/05/2019

Expert in onderhoudsmanagement

Zwijnaarde (Gent)

van 11/10/2018 tot 25/04/2019

Club Productiemanagers

Mercure Hotel Roeselare

van 17/10/2018 tot 4/09/2019

Club Continu Verbeteren

Hotel-restaurant Van Der Valk Nazareth

van 22/10/2018 tot 11/09/2019

Engineeringnet Mobile



Scan de QR-code
of klik hier om mobiel te surfen.

Tip: maak zelf een sneltoets op de startpagina van je smartphone. Voor Android: “Sneltoets Startpagina” of "Toevoegen aan startscherm". Voor iPhone: “Zet in beginscherm”.

Keuze van de redactie

(14/2) AB InBev investeert 42 miljoen euro in uitbreiding brouwerij Hoegaarden

(13/2) Plan voor bouw 30 nieuwe mijnenjagers en 1.550 drones

(12/2) Agristo bouwt nieuw automatisch hoogbouwmagazijn

(11/2) Brits verpakkingsbedrijf investeert 15 miljoen euro in België

(6/2) 10 nieuwe Fabrieken van de Toekomst in Vlaanderen

(6/2) P&V Elektrotechniek neemt Bekaert Electric over

>> Meer blikvangers

ENGINEERINGNET.BE - Een Langere en Zwaardere Vrachtautocombinatie, ook wel LZV of Ecocombi geheten, kan en mag meer vracht vervoeren dan een gewone vrachtautocombinatie.

Bijna 20 jaar nadat in Nederland de eerste LZV de weg op ging, liggen voor LZV’s nu ook de weg naar Vlaanderen open. Bij de eerste proef in Vlaanderen, in juli 2014, was grensoverschrijdend vervoer nog uitgesloten. Dit is bij de nieuwe pilot, die op 1 juli 2018 van start is gegaan, wel officieel toegestaan.

Veel bedrijven zijn direct aan de slag gegaan om trajecten en ontheffingen aan te vragen en te zorgen dat de combinaties gekeurd zijn. Dat heeft enige maanden in beslag genomen.

Volgens informatie van het ministerie van Openbare Werken en Mobiliteit van Vlaanderen en het Belgische testhuis ESTL, verantwoordelijk voor de keuringen, zouden er inmiddels zo’n tien tot vijftien combinaties in gebruik zijn door merendeel Nederlandse, maar ook Belgische bedrijven.

Veel andere bedrijven zouden bijna klaar zijn en binnenkort gaan rijden. Het aantal LZV’s in Vlaanderen zal naar verwachting daarom snel toenemen.

De nieuwe proef maakt het mogelijk om LZV’s op langere afstanden in te zetten, waarmee de voordelen van deze combinaties nog beter tot hun recht komen.

Een van de eerste LZV’s die van Nederland naar Vlaanderen reed, is van de firma Siba Recycling uit Uden. Zij rijden nu vier keer per week met een bakwagen met twee aanhangwagens van Uden naar Kortrijk om daar oude banden te laden die in Nederland gerecycled worden.

Voorheen, toen er met één aanhangwagen werd gereden, waren daar zes ritten voor nodig. Nu zijn dat er dus vier, wat efficiënter is, brandstof bespaart en de CO2-uitstoot vermindert.

De pilot in Vlaanderen loopt tot 31 december 2024. Deelnemers hebben twee keer per jaar de mogelijkheid om nieuwe trajecten aan te vragen, waarmee het LZV-wegennetwerk verder uitgebreid kan worden.

In Wallonië vindt een kleinere proef met LZV’s plaats, waarbij inmiddels een aantal LZV’s rondrijden. << (Lydia Heida) (foto: TLN)

Abonneer op onze nieuwsbrief

Reageer of publiceer aanvullende informatie
Mis ook dit niet...

5 miljoen euro uit Interreg 2 Seas-fonds voor provincie Antwerpen

Europa investeert via het Interreg 2 Seas-fonds 5 miljoen euro in 9 nieuwe projecten in de provincie Antwerpen. 5 projecten rond sociale thema’s en 4 rond duurzame energie en klimaatadaptie.

Plan voor bouw 30 nieuwe mijnenjagers en 1.550 drones

Belgium Naval & Robotics heeft een samenwerkingsplan gepresenteerd dat over een periode van 20 jaar 4 miljard euro omzet in België genereert met ruim 2,1 miljard toegevoegde waarde.

Antwerps sorteercentrum bpost bedekt met 10.000 m² zonnepanelen

De 3.700 fotovoltaïsche panelen met capaciteit van 1 megawatt werden geïnstalleerd door ENGIE Fabricom. bpost heeft nu in totaal 33.000 m² zonnepalen op zijn verschillende Belgische gebouwen

Zal Artificiële Intelligentie rol gaan spelen bij recrutering?

Wervingsbureau Michael Page analyseerde tijdens een onderzoek de technologieën en tendensen die de werkomgeving en competenties van morgen zullen bepalen en er een impact op zullen hebben.

Brugse campus opent labo voor onderzoek naar kunststoffen

In het laboratorium ‘Nieuwe Materialen’ kunnen studenten en wetenschappers onderzoek doen naar nieuwe kunststoffen, om bedrijven te helpen het hoofd te bieden aan ecologische uitdagingen.

IONITY gaat in zee met SPIE voor implementatie 400 laadstations

SPIE sleept een contract met IONITY in de wacht gesleept om de implementatie te ondersteunen van 400 hoog vermogen-laadstations voor elektrische voertuigen in heel Europa tegen 2020.

België en ESA akkoord over grondstation in Redu

De ministerraad keurt een voorontwerp van wet goed, dat instemt met het akkoord tussen België en het Europees Ruimteagentschap (ESA) over het centrum van ESA in Redu.

M+R: grootste Benelux-event voor procesinstrumentatie - uitnodiging

M+R is uitgegroeid tot het Benelux-event voor procesinstrumentatie in het hart van de grootste Europese (petro)chemiecluster nl. Antwerpen. Bezoek de beurs van 27-28 maart in Antwerp Expo.

Rexroth hydraulisch aggregaat bespaart ruimte en energie

De nieuwe CytroBox hydraulische krachtbron van Bosch Rexroth biedt met zijn intelligente, energie-efficiënte modulaire ontwerp een oplossing voor het middelmatige vermogensbereik van 7,5 tot 30 kW. Door IoT-technologieën te integreren, effent het ook de weg voor implementatie van Industry 4.0-concepten. <<

Partners