Eerste Nederlandse Ecocombi’s op Vlaamse wegen

Economie 23/01/2019 11:17:03

Er rijden inmiddels ongeveer tien tot vijftien LZV’s (Langere en Zwaardere Vrachtautocombinaties) van Nederlandse en Belgische bedrijven tussen Nederland en Vlaanderen.

Lees hieronder verder   
Verwant

App voor veilig vrachtverkeer binnen haven Zeebrugge

Montea steekt 14,6 miljoen euro in nieuwe buitenlandse projecten

Aertssen Group heeft ADM Team Heavy Weight overgenomen

SupplyStack haalt 5 miljoen euro op voor Europese uitbreiding

DHL Express eerste bedrijf met BE-GATE vergunning

35 partijen kiezen voor vergroening stedelijke logistiek

>> Meer verwant nieuws
Carrièrekansen (meer)
Agenda

Eerstelijns onderhoud op industriële tandwielkasten

MGH Servicecenter Antwerpen

dinsdag 23 april 2019

HRC & Robot Safety

Kortrijk

woensdag 24 april 2019

PLC-integratie met Siemens TIA portal

Webinar

woensdag 24 april 2019

Hygiënische stoom voedingsmiddelenindustrie

door Spirax Sarco - Gent

donderdag 25 april 2019

Elimineer overbodige onderhoudskosten

Zwijnaarde (Gent)

donderdag 25 april 2019

Quick response manufacturing

Zwijnaarde (Gent)

donderdag 25 april 2019

Engineeringnet Mobile



Scan de QR-code
of klik hier om mobiel te surfen.

Tip: maak zelf een sneltoets op de startpagina van je smartphone. Voor Android: “Sneltoets Startpagina” of "Toevoegen aan startscherm". Voor iPhone: “Zet in beginscherm”.

Keuze van de redactie

(18/4) AcademicLabs connecteert Europese en Japanse wetenschappers

(17/4) Energiesector kwetsbaar voor cyberspionage en -sabotage

(15/4) Nieuw proces maakt productie kankermedicijnen efficiënter en duurzamer

(15/4) DEME-dochters halen Duits contract van 197 miljoen euro binnen

(11/4) ALEGrO-hoog­spannings­verbinding via microtunnel onder Albertkanaal en Maas

(10/4) EU-initiatief ontwikkelt blockchain oplossingen en wereldwijde standaarden

>> Meer blikvangers

ENGINEERINGNET.BE - Een Langere en Zwaardere Vrachtautocombinatie, ook wel LZV of Ecocombi geheten, kan en mag meer vracht vervoeren dan een gewone vrachtautocombinatie.

Bijna 20 jaar nadat in Nederland de eerste LZV de weg op ging, liggen voor LZV’s nu ook de weg naar Vlaanderen open. Bij de eerste proef in Vlaanderen, in juli 2014, was grensoverschrijdend vervoer nog uitgesloten. Dit is bij de nieuwe pilot, die op 1 juli 2018 van start is gegaan, wel officieel toegestaan.

Veel bedrijven zijn direct aan de slag gegaan om trajecten en ontheffingen aan te vragen en te zorgen dat de combinaties gekeurd zijn. Dat heeft enige maanden in beslag genomen.

Volgens informatie van het ministerie van Openbare Werken en Mobiliteit van Vlaanderen en het Belgische testhuis ESTL, verantwoordelijk voor de keuringen, zouden er inmiddels zo’n tien tot vijftien combinaties in gebruik zijn door merendeel Nederlandse, maar ook Belgische bedrijven.

Veel andere bedrijven zouden bijna klaar zijn en binnenkort gaan rijden. Het aantal LZV’s in Vlaanderen zal naar verwachting daarom snel toenemen.

De nieuwe proef maakt het mogelijk om LZV’s op langere afstanden in te zetten, waarmee de voordelen van deze combinaties nog beter tot hun recht komen.

Een van de eerste LZV’s die van Nederland naar Vlaanderen reed, is van de firma Siba Recycling uit Uden. Zij rijden nu vier keer per week met een bakwagen met twee aanhangwagens van Uden naar Kortrijk om daar oude banden te laden die in Nederland gerecycled worden.

Voorheen, toen er met één aanhangwagen werd gereden, waren daar zes ritten voor nodig. Nu zijn dat er dus vier, wat efficiënter is, brandstof bespaart en de CO2-uitstoot vermindert.

De pilot in Vlaanderen loopt tot 31 december 2024. Deelnemers hebben twee keer per jaar de mogelijkheid om nieuwe trajecten aan te vragen, waarmee het LZV-wegennetwerk verder uitgebreid kan worden.

In Wallonië vindt een kleinere proef met LZV’s plaats, waarbij inmiddels een aantal LZV’s rondrijden. << (Lydia Heida) (foto: TLN)

Abonneer op onze nieuwsbrief

Reageer of publiceer aanvullende informatie
Mis ook dit niet...

Geothermie: Hoe diep in de put? - artikel

De voorbije jaren werd in Vlaanderen steevast naar geothermie verwezen als één van de meest beloftevolle types hernieuwbare energie. VITO liet regelmatig positieve berichten horen.

Tuinbouwschool Melle wint STEM-scholenwedstrijd Artcadia

Hun winnende ontwerp ‘Zeeteelt’ is een uitvinding waarbij hexagonale pontons, gemaakt van het afvalplastic uit de oceanen, de basis vormen om aan landbouw op zee te doen.

Waterstofauto als stroombron in duurzaam energiesysteem

TU Delft onderzoekt hoe geparkeerde brandstofcelauto's te gebruiken zijn als elektriciteitscentrale, en hoe het aanbod van energie en de betrouwbaarheid van zo'n systeem zijn te vergroten.

Voedingsmiddelenindustrie vaak nog in eerste fase van digitalisering

Dit blijkt uit een rapport met de belangrijkste resultaten van een onderzoek dat Siemens PLM Software uitvoerde over digitalisering in de voedings­middelen­industrie.

Slimme tattoo krijgt nieuwe functies dankzij intelligente inkt

De Universiteit Twente ontwikkelt een micro-jet injectietechniek die met een dunne en ultrasnelle vloeistofstraal tatoeages zet, die bijvoorbeeld een signaal geven om medicijnen in te nemen.

Emerson organiseerde STEM-Girlsday - techniek

Als vervolg op haar wereldwijde inzet om het STEM-onderwijs en women in STEM te promoten, organiseerde Emerson een “We Love STEM”-evenement onder de vlag van Girlsday.

Internetinfrastructuur moet het hebben van de democratie - artikel

Na de verkiezingen in Congo werd het internet begin dit jaar weken uitgeschakeld. Midden januari ging het internet ook neer in Zimbabwe na onrust over de steile brand­stof­prijs­verhogingen.

Doorzichtig en UV-werend nanopapier als alternatief voor plastic verpakking

De Universiteit Utrecht ontwikkelt het volledig biologische materiaal, bestaande uit enkele nanometers dikke cellulosevezels, samen met Unilever en de Universiteit van Amsterdam.

Schneider Electric heeft nieuw webadres

Om de toegang tot de website te vereenvoudigen en de gebruikerservaring op de digitale kanalen te verbeteren, heeft Schneider Electric, wereldleider in digitale transformatie van energiebeheer en automatisering, zijn webdomein bijgewerkt van www.schneider-electric.be naar www.se.com/be en nieuwe functies werden toegevoegd.

Partners