Magnax krijgt... wielen - artikel

Plant & Factory 24/01/2019 9:40:48

Magnax, de Gentse start-up die een axiale flux motor ontwikkelde, rolt van de focus op windenergie, waarin de motor een generator wordt, nu resoluut naar mobiliteits­toepassingen.

Lees hieronder verder   
Verwant

elobau levert oplossingen voor agrarische sector - praktijkcase

Oriental Motor lanceert stappenmotoren voor transportsystemen - techniek

NSK-catalogus DIN kogelomloopspindels voor werktuigmachines - techniek

ACE visco-elastische stootdempers voor noodstops - techniek

“Milling made easy”, frees-event van Fanuc en Sandvik Coromant

Ontwikkeling slimme producten verloopt langzaam

>> Meer verwant nieuws
Carrièrekansen (meer)
Agenda

Waterstof Dagen

RNSYC - Oostende

van 26/08/2019 tot 30/08/2019

Robots-Cobots: vriend op het werk, vriend in huis

UAntwerpen Campus Groenenborger

donderdag 5 september 2019

Bouwstenen geïntegreerd aanwezigheidsbeleid

BluePoint Antwerpen (Agoria Academy)

maandag 9 september 2019

Rittal vakseminarie industriële systeemkasten

Laakdal

donderdag 12 september 2019

EMO Hannover

Messegelände - Hannover (D)

van 16/09/2019 tot 21/09/2019

Eerstelijns onderhoud op industriële tandwielkasten

MGH Servicecenter Machelen

dinsdag 17 september 2019

Keuze van de redactie

(12/8) Indaver scoort Schots afvalenergiecontract van 400 miljoen euro

(6/8) Masterproeffilmpje bezorgt ingenieur job bij Amazon

(15/7) Onderzoekers verhogen energiecapaciteit uit zonnepanelen

(3/7) Onthulling eerste hyperloopsysteem in Europa (+video)

(1/7) Onderzoek: wagenziekte voorkomen in zelfrijdende auto’s

(1/7) Antwerpen schakelt Arcadis in om klimaatambities waar te maken

>> Meer blikvangers

Download het artikel in

ENGINEERINGNET.BE - “Als startup is het de grote uitdaging een market fit te vinden voor uw product”, zegt mede-oprichter Daan Moreels. Oprichter en CTO Peter Leijnen tekende zijn motor/generator voor inbouw in een nieuw design neerklapbare windturbine. De generator moest dan ook bijzonder licht zijn. Bij initiële berekeningen bleek enkel een nieuwe machinetopologie (axial flux) aan die verwachtingen te voldoen.

“De windsector beschouwde onze motortopologie als zeer disruptief.” Belangrijke marktspelers zijn heel ‘ongelovig’ over de verrassende resultaten. Een axiale flux generator weegt immers meer dan vier keer minder dan een traditionele generator.

“Dat vergt een grote evangelisatie-inspanning”, zegt Moreels. “Gedurende de marktverkenning hebben we gemerkt dat er zowel interesse was voor de grote versie van onze motortechnologie (windturbines) als voor de kleine versie die in elektrische wagens kan gebruikt worden.”

Het laaghangend fruit
Het laaghangend fruit ligt zeer duide-lijk in e-mobility. Er zijn wereldwijd honderden bedrijven bezig met nieuwe ontwikkelingen van elektrische moto’s, auto’s, boten, zelfs vliegtuigen, enz. Die hebben allemaal een motor met hoge vermogensdensiteit nodig. Maar het aanbod is ‘klein’. Magnax heeft slechts twee concurrenten: één in het VK en één in Slovenië. “Hun levertermijnen zijn zes maanden of langer. De markt is ‘eager to buy’. We moeten dan ook zo snel mogelijk beginnen produceren.”



De specs voor de motorontwikkelingen haalt het bedrijf uit de binnenstromende leads. Op dit ogenblik staan er op de product roadmap vier prestatietypes tussen 100 en 480 kWp (140 tot 600 pk). “We krijgen ook aanvragen voor grotere motoren en generatoren. Voor industriële toepassingen en windturbines, bijvoorbeeld. Die vergen langere verkoopcycli. We zien die nog iets langer in het O&O-stadium zitten.”

Magnax vond middelen bij VLAIO voor een grote generator. Had zijn oorspronkelijke generator een diameter van 1,6 m dan is de volgende logische stap een generator met een diameter van 2,5 m (300 kW). “Daarvoor zetten we echter een apart team op. Magnax zelf focust met zijn axiale flux technologie nu op kleinere hogesnelheidsmotoren.”

Bijzondere prestaties
Moreels rekent dat de motor in de BMWi3 een vermogen heeft van 125 kWp en 41 kg weegt. Een verhouding van 3,04 kWp per kg. “Onze AXF225 zet 170 kWp neer met 14 kg gewicht, of 12,14 kWp per kg.”

Meer dan vier keer meer vermogen per gewicht. Toepassingen voor de vier motoren die momenteel in ontwikkeling zijn: auto’s, vrachtwagens, bussen, moto’s, zowel in-wheel (waarbij de motoren in de wielen ingebouwd worden) als motoren die met de schakelkast geïntegreerd worden in de as van de wagen (eAxle). “Hoe kleiner het volume van de motor, des te beter”, zegt Moreels. Bovendien kunnen de Magnax-motoren in de toekomst nog lichter. Daarop wordt gezocht.

Professionaliseren
Ondertussen lopen er vragen binnen van grote automobielmerken (OEMs) en Tier1 en Tier2 toeleveranciers die actief zijn in schakelbakken en aandrijflijnen en die tot nu toe hun motoren inkopen of die componenten van brandstofmotoren produceren.

“Ze zien een kans om met onze motor een nieuwe activiteit open te trekken of op z’n minst omzetverliezen te beperken wanneer de wereld overschakelt naar elektrische wagens.” De uitdaging bestaat er in om in Kortrijk een fabriek op te zetten voor een pilootproductie annex O&O-faciliteit. Serieproducties zullen via partner productiefabrieken gebeuren.



“Momenteel verkopen we voornamelijk prototypes en nemen we reservaties aan voor het eerste serieproductiemodel dat in Q1-2019 van de band zal rollen.” De AXF275-motor levert 400 pk bij een gewicht van 29 kg. Momenteel is het nog wachten op ‘benchmarks’ die Flanders Make verzorgt. “Die komen er alvast aan in december”, stelt Moreels, die verwacht dat de productie in februari/maart kan starten.

Magnax telt ondertussen negen medewerkers en groeit snel. Er wordt gezocht naar mensen met ervaring op operationeel vlak (productie, kwaliteit,…). Moreels klaagt niet over ‘geen mensen vinden’. “Als start-up zijn we voor heel wat jongeren best wel ‘sexy’. <<
Door Luc De Smet

Abonneer op onze nieuwsbrief

Reageer of publiceer aanvullende informatie
Mis ook dit niet...

Nieuw groot onderzoeksprogramma via ALMA-telescoop

Rychard Bouwens van de Leidse Sterrewacht is de eerste Nederlandse wetenschapper die een ‘Large Program’ mag uitvoeren met de geavanceerde ALMA-telescoop, die in Chili opgesteld staat.

Genomineerden voor Matexpo awards bekend gemaakt

Met deze awards wil de beursorganisator de grootste technische innovatie, de meest milieuvriendelijke machine of innovatie of de meest vernieuwende veiligheidsstoepassing onderscheiden.

Pocketboer publiceert ’tips en tricks’ voor pocketvergisten

De voorbije jaren ontstonden bij landbouwers allerlei problemen bij gebruik van hun kleinschalige biogasinstallatie. De operationele groep 'Pocketboer' heeft nu oplossingen ontwikkeld.

KU Leuven-onderzoekers stap dichter bij nieuwe generatie zonnepanelen

De nieuwe studie van de KU Leuven legt voor het eerst uit hoe perovskieten, kunstmatige kristallen die zonlicht kunnen omzetten in elektriciteit, zijn te stabiliseren.

SCK•CEN stuurt landbouw-experiment de ruimte in

Er zijn ambitieuze plannen om een maandorp te bouwen, als springplank naar planeet Mars. Een van de grootste uitdagingen om daarin te slagen, is een autonome voedsel- en watervoorziening.

Lonza automatiseert productieprocessen met Rockwell Automation - techniek

Het Zwitserse farmacieconcern Lonza, dat ook een vestiging heeft in Bornem en Verviers, heeft Rockwell Automation gekozen voor de digitalisering en automatisering van de productiefabrieken.

Synthetische huid laat robots zweten

Geïnspireerd door de huid van levende wezens ontwikkelt TU/e-onderzoeker Danqing Liu slimme oppervlaktes, die onder invloed van licht en elektra meermaals stoffen afgeven en weer opnemen.

3 miljoen euro Europese steun voor onderzoek naar zelfhelende robots

Onderzoekers van VUB, University of Cambridge, ESPCI-Paris, EMPA en Suprapolix gaan samenwerken aan de volgende generatie robots: (zachte) robots die 'pijn voelen' en zichzelf helen.

Kontron lanceert COM Express Compact Type 6 met nieuwste Intel processoren

Kontron heeft nieuwe COM Express Compact Type 6 modules, die de 8ste generatie Intel-processoren bevatten, toegevoegd aan zijn gamma. De processoren verbruiken slechts 15 Watt. De nieuwe modules laten tot 24 GB DDR4-geheugen toe en zijn optioneel voor het eerst beschikbaar in Compact-formaat met snelle NVMe SSD. >>

Partners