Chemiesector plant verdubbeling spoorvervoer tegen 2030

Economie 25/02/2019 16:02:57

De Belgische chemiesector wil het vervoer van chemie­producten per spoor in de komende tien jaar verdubbelen. Op dit moment gebeurt al 15 tot 20% van het goederen­vervoer via spoor.

Lees hieronder verder   
Verwant

essenscia PolyMatters vindt ban op kunststoffen geen goede zaak

Oplossingen voor recyclage bauxietresidu

Introductie van microbiologische en biotechnologische oplossingen

Europese samenwerking werpt licht op het ontdekken van industriële enzymen

Cleantech. Het gaat er ruw aan toe - artikel

Endress+Hauser kende sterke groei in 2018 - advertorial

>> Meer verwant nieuws
Carrièrekansen (meer)
Agenda

Building a Future-Proof Belgium

Katoennatie Zaal E4 - Kallo

dinsdag 18 juni 2019

Siemens TIA Portal V15.1

Webinar Siemens

dinsdag 18 juni 2019

Rittal vakseminarie stroomverdeling

Lokeren

donderdag 20 juni 2019

Business Software Event 2019

Mikrocentrum, Veldhoven (NL)

donderdag 20 juni 2019

Aan de slag met de EPLAN-cloudoplossingen

Webinar

vrijdag 21 juni 2019

SENSOR+TEST 2019

Nuremberg (D)

van 25/06/2019 tot 27/06/2019

Keuze van de redactie

(13/6) Machinebouw- en mechatronicalabs voor maakbedrijven klaar voor gebruik

(13/6) 6 bedrijven genomineerd voor Leeuw van de Export 2019

(11/6) DHL Express investeert in distributiecentrum in Roeselare

(11/6) Acht EU-landen krijgen nieuwe supercomputers

(6/6) Jobhoppen mee in de hand gewerkt door werkgevers

(5/6) Ontex installeert zonnedak van 2,2 MWp

>> Meer blikvangers

ENGINEERINGNET.BE - Toch is het aandeel van het spoorvervoer in de totale transportvolumes van de sector eerder beperkt tot zowat 5%. Dit percentage verdubbelen is voor de chemiebedrijven zowel een kwestie van competitiviteit als van duurzaamheid.

De chemiesector zet mee de schouders onder de ambitie van Rail Freight Forward, een coalitie van Europese spoorvrachtoperatoren en -verenigingen, om het vrachtvervoer via spoor in Europa tegen 2030 te verdubbelen.

De sector van de chemie en life sciences levert namelijk al jaren inspanningen om de modal shift in het goederentransport te realiseren. Zo wordt minder dan 30% van de transportvolumes in de sector via de weg vervoerd. Het merendeel gebeurt via milieuvriendelijkere alternatieven zoals schip, binnenvaart, pijpleiding en spoor.

Om het spooraandeel verder op te krikken van 5 naar 10% heeft de sector echter nood aan meer betrouwbaarheid, meer flexibiliteit en een meer klantgerichte aanpak.

Yves Verschueren en Frank Beckx, gedelegeerd bestuurders van essenscia en essenscia vlaanderen: “Om die ambitie mogelijk te maken, is er nood aan meer samenwerking doorheen de ganse logistieke keten, zelfs over de grenzen heen. Spoortransport is voor onze sector een cruciale transportmodus, maar bedrijven hebben nood aan meer efficiëntie en gebruiksgemak.”

De sectorfederatie pleit dan ook voor de uitbouw van logistieke spoorzones rondom chemieclusters met specifieke diensten zoals parking, bewaking, reiniging en herstelling van tankwagens en spoorwagons. Ook de verdere ontwikkeling van internationiale corridors voor spoorvervoer, zoals de IJzeren Rijn, blijft een prioriteit.

essenscia wil trouwens met Infrabel, Railport, de Belgische havens en andere stakeholders blijven samenwerken aan een meer flexibel goederentransport en een verregaande digitalisering van het spoorvervoer. << (Guy Leysen) (foto: atic12 - 123RF)

Abonneer op onze nieuwsbrief

Reageer of publiceer aanvullende informatie
Mis ook dit niet...

Interreg Vlaanderen-Nederland keurt vier nieuwe projecten goed

Deze projecten zijn gericht op smart farming, hernieuwbare eindproducten voor de textiel- en synthetisch rubberindustrie, en de grootschalige ontwikkeling van zeewierteelt op zee.

Rittal bouwt slimme fabriek - artikel

Rittal verstevigt zijn positie als markt- en technologieleider in de wereld van de industriële kasten. Met zijn nieuwste generatie compacte behuizingen AX en KX overstijgt deze zichzelf.

2 winnaars voor de Dr. Paul Janssen Award voor Biomedisch Onderzoek

F.-Ulrich Hartl en Arthur Horwich winnen de 2019 Dr. Paul Janssen Award voor Biomedisch Onderzoek voor hun baanbrekend inzicht in door chaperonne gemedieerde vouwing van eiwitten.

Oplossingen voor recyclage bauxietresidu

VITO start voor Emirates Global Aluminium twee nieuwe onderzoekspistes op over het duurzaam gebruik van bauxietresidu, waarvan nu nog maar 2% duurzaam wordt gerecycleerd.

Ataya & Partners benoemt Xavier Huysmans tot CEO

Xavier Huysmans is aangesteld als CEO van Ataya & Partners, de recent opgerichte joint venture van Hightech Partners en professor Georges Ataya, en gaat een team van 20 experts aansturen.

Ondertekening raamakkoord versterking CBRNe-expertisecentrum

Om België beter voor te bereiden op chemische, biologische, radiologische en nucleaire incidenten (CBRN), is een expertisecentrum opgericht in de schoot van het Nationaal Crisiscentrum.

FANC staat heropstart Tihange 2 toe

Het FANC heeft de uitgevoerde betonreparaties en aanbrenging van een nieuwe dakplaat in het bunkergebouw van Tihange 2 goedgekeurd. Uitbater ENGIE Electrabel mag deze dus terug opstarten.

Robotsoftware maakt cobots menselijker

VUB-onderzoeker Ilias El Makrini heeft een software-oplossing ontwikkeld die de samenwerking tussen mens en cobot vergemakkelijkt. Dit was onderdeel van het Claxon-onderzoeksproject.

Flexibele Ethernet-kabels CC-Link IE Field certificaat

CAT5e of CAT6 kabels zijn onmisbaar voor de implementatie van Industrie 4.0 in de automatisering. igus heeft haar flexibele Ethernet-kabels CFBUS.045 en CFBUS.049 doorontwikkeld, voor het gebruik in kabelrupsen. De nieuwe kabels zijn nu getest door onafhankelijke instituten en verkregen het certificaat voor CC-Link IE protocollen.

Partners