Van Moer Logistics test nachtelijk containervervoer

Bedrijfsnieuws 28/02/2019 11:21:08

Van Moer Logistics lanceerde in mei 2018 de nachthub in Arendonk. Dat is een locatie waar men containers kan droppen en ophalen, die de haven van Antwerpen moeten bereiken of verlaten.

Lees hieronder verder   
Verwant

Binnenschepen ingezet voor transport onderdelen en afgewerkte producten

DHL Express investeert in distributiecentrum in Roeselare

Havens maken zich klaar voor Brexit, Chinvasie en verdere digitalisering - artikel

Roro-concept voor binnenvaart als oplossing fileprobleem

Start logistieke nieuwbouw op Brussels Airport

Exoskeletons in logistiek nog niet voor morgen

>> Meer verwant nieuws
Carrièrekansen (meer)
Agenda

Building a Future-Proof Belgium

Katoennatie Zaal E4 - Kallo

dinsdag 18 juni 2019

Siemens TIA Portal V15.1

Webinar Siemens

dinsdag 18 juni 2019

Rittal vakseminarie stroomverdeling

Lokeren

donderdag 20 juni 2019

Business Software Event 2019

Mikrocentrum, Veldhoven (NL)

donderdag 20 juni 2019

Aan de slag met de EPLAN-cloudoplossingen

Webinar

vrijdag 21 juni 2019

SENSOR+TEST 2019

Nuremberg (D)

van 25/06/2019 tot 27/06/2019

Keuze van de redactie

(13/6) Machinebouw- en mechatronicalabs voor maakbedrijven klaar voor gebruik

(13/6) 6 bedrijven genomineerd voor Leeuw van de Export 2019

(11/6) DHL Express investeert in distributiecentrum in Roeselare

(11/6) Acht EU-landen krijgen nieuwe supercomputers

(6/6) Jobhoppen mee in de hand gewerkt door werkgevers

(5/6) Ontex installeert zonnedak van 2,2 MWp

>> Meer blikvangers

ENGINEERINGNET.BE - Hoewel het concept van de nachthub nog een nieuw en onbekend is voor vele logistieke spelers, heeft het al een grote groei doorgemaakt. Van Moer Logistics heeft sinds de lancering maar liefst 3.991 nachtelijke transporten uitgevoerd in 2018.

De wegenwerken die momenteel gaande zijn op het Antwerpse wegdek alsook de geplande werken aan de Oosterweelverbinding zullen ervoor zorgen dat het mobiliteitsprobleem de komende 5 jaar er niet op zal verbeteren in en rond Antwerpen en de haven.

Bovendien zitten de terminals aan het Deurganckdok nu al aan 70 à 80% van hun maximumcapaciteit, waardoor wachttijden voor vrachtwagenchauffeurs kunnen oplopen tot wel 4 uur. Chauffeurs verliezen dus twee keer tijd door aan te schuiven in en rond Antwerpen en aan de deepsea terminals in de haven.

Als oplossing voor het Antwerpse mobiliteitsprobleem, werd in mei 2018 de nachthub in de industriezone Hoge Mauw te Arendonk opgestart. Tijdens de nachturen staan de vrachtwagens in voor het transport van de containers, die de nachthub moeten bereiken of verlaten.

Overdag fungeert de nachthub als distributie- en collectiepunt voor containers die 's nachts voor klanten gehaald of gebracht moeten worden van of naar de terminals rond het Deurganckdok.

Jo Van Moer, eigenaar van Van Moer Logistics: “Eén vrachtwagen kan ‘s nachts 6 containers transporteren terwijl dat er overdag slechts 3 à 4 zijn. Op die manier halen we 9 vrachtwagens per dag van de weg, indien er 50 containers per nacht zouden worden vervoerd.“

Een ander voordeel van efficiënter en vlotter transport is dat de vrachtwagens minder CO2 uitstoten en dat de wachttijden voor chauffeurs verminderd worden. << (Guy Leysen) (foto: Van Moer Logistics)

Abonneer op onze nieuwsbrief

Reageer of publiceer aanvullende informatie
Mis ook dit niet...

Interreg Vlaanderen-Nederland keurt vier nieuwe projecten goed

Deze projecten zijn gericht op smart farming, hernieuwbare eindproducten voor de textiel- en synthetisch rubberindustrie, en de grootschalige ontwikkeling van zeewierteelt op zee.

Rittal bouwt slimme fabriek - artikel

Rittal verstevigt zijn positie als markt- en technologieleider in de wereld van de industriële kasten. Met zijn nieuwste generatie compacte behuizingen AX en KX overstijgt deze zichzelf.

2 winnaars voor de Dr. Paul Janssen Award voor Biomedisch Onderzoek

F.-Ulrich Hartl en Arthur Horwich winnen de 2019 Dr. Paul Janssen Award voor Biomedisch Onderzoek voor hun baanbrekend inzicht in door chaperonne gemedieerde vouwing van eiwitten.

Oplossingen voor recyclage bauxietresidu

VITO start voor Emirates Global Aluminium twee nieuwe onderzoekspistes op over het duurzaam gebruik van bauxietresidu, waarvan nu nog maar 2% duurzaam wordt gerecycleerd.

Ataya & Partners benoemt Xavier Huysmans tot CEO

Xavier Huysmans is aangesteld als CEO van Ataya & Partners, de recent opgerichte joint venture van Hightech Partners en professor Georges Ataya, en gaat een team van 20 experts aansturen.

Ondertekening raamakkoord versterking CBRNe-expertisecentrum

Om België beter voor te bereiden op chemische, biologische, radiologische en nucleaire incidenten (CBRN), is een expertisecentrum opgericht in de schoot van het Nationaal Crisiscentrum.

FANC staat heropstart Tihange 2 toe

Het FANC heeft de uitgevoerde betonreparaties en aanbrenging van een nieuwe dakplaat in het bunkergebouw van Tihange 2 goedgekeurd. Uitbater ENGIE Electrabel mag deze dus terug opstarten.

Robotsoftware maakt cobots menselijker

VUB-onderzoeker Ilias El Makrini heeft een software-oplossing ontwikkeld die de samenwerking tussen mens en cobot vergemakkelijkt. Dit was onderdeel van het Claxon-onderzoeksproject.

Flexibele Ethernet-kabels CC-Link IE Field certificaat

CAT5e of CAT6 kabels zijn onmisbaar voor de implementatie van Industrie 4.0 in de automatisering. igus heeft haar flexibele Ethernet-kabels CFBUS.045 en CFBUS.049 doorontwikkeld, voor het gebruik in kabelrupsen. De nieuwe kabels zijn nu getest door onafhankelijke instituten en verkregen het certificaat voor CC-Link IE protocollen.

Partners