ArcelorMittal Gent investeert in nieuwe havenkranen

ArcelorMittal Belgium investeerde 13,3 miljoen euro in twee nieuwe “custom-made” havenkranen die het bedrijf op de komst van de nieuwe zeesluis in Terneuzen moeten voorbereiden.

Trefwoorden: #ArcelorMittal, #havenkraan, #logistiek, #North Sea Port

Lees verder

Techniek

( Foto: North Sea Port )

ENGINEERINGNET.BE - Tegen 2022 zou de nieuwe zeesluis in Terneuzen operationeel moeten zijn. De sluis zal de Gentse haven toegankelijk maken voor grote Capesize-zeeschepen, met een laadvermogen van maar liefst 120.000 ton.

In het kader daarvan plaatste ArcelorMittal Belgium een bestelling voor twee nieuwe havenkranen. De eerste kraan werd 2016 in dienst genomen en dient om duwbakken (met steenkool, ertsen…) te lossen.

De tweede kraan (een grijperkraan) met een maximale hoogte van maar liefst 85 meter, heeft een hefvermogen van 50 ton, een bereik richting waterzijde van 40 meter en een losvermogen van maar liefst 2.000 ton per uur.

De kraan wordt geleverd door de Italiaanse leverancier ‘Danieli’ en werd geconstrueerd in Vitoria-Spanje en is samengebouwd en getest in de haven van Bilbao-Spanje waar ze half februari op een ponton is geladen.

De indrukwekkende kraan werd ondertussen het kanaal Gent-Terneuzen binnengevaren, richting het Kluizendok. Daar wordt ze gedurende tien dagen voorbereid om op de kade van ArcelorMittal in Gent te kunnen worden gelost.