ArcelorMittal Gent investeert in nieuwe havenkranen

Bedrijfsnieuws 28/02/2019 13:08:58

ArcelorMittal Belgium investeerde 13,3 miljoen euro in twee nieuwe “custom-made” havenkranen die het bedrijf op de komst van de nieuwe zeesluis in Terneuzen moeten voorbereiden.

Lees hieronder verder   
Verwant

Binnenschepen ingezet voor transport onderdelen en afgewerkte producten

DHL Express investeert in distributiecentrum in Roeselare

Havens maken zich klaar voor Brexit, Chinvasie en verdere digitalisering - artikel

Roro-concept voor binnenvaart als oplossing fileprobleem

Start logistieke nieuwbouw op Brussels Airport

Exoskeletons in logistiek nog niet voor morgen

>> Meer verwant nieuws
Carrièrekansen (meer)
Agenda

Building a Future-Proof Belgium

Katoennatie Zaal E4 - Kallo

dinsdag 18 juni 2019

Siemens TIA Portal V15.1

Webinar Siemens

dinsdag 18 juni 2019

Rittal vakseminarie stroomverdeling

Lokeren

donderdag 20 juni 2019

Business Software Event 2019

Mikrocentrum, Veldhoven (NL)

donderdag 20 juni 2019

Aan de slag met de EPLAN-cloudoplossingen

Webinar

vrijdag 21 juni 2019

SENSOR+TEST 2019

Nuremberg (D)

van 25/06/2019 tot 27/06/2019

Keuze van de redactie

(13/6) Machinebouw- en mechatronicalabs voor maakbedrijven klaar voor gebruik

(13/6) 6 bedrijven genomineerd voor Leeuw van de Export 2019

(11/6) DHL Express investeert in distributiecentrum in Roeselare

(11/6) Acht EU-landen krijgen nieuwe supercomputers

(6/6) Jobhoppen mee in de hand gewerkt door werkgevers

(5/6) Ontex installeert zonnedak van 2,2 MWp

>> Meer blikvangers

ENGINEERINGNET.BE - Tegen 2022 zou de nieuwe zeesluis in Terneuzen operationeel moeten zijn. De sluis zal de Gentse haven toegankelijk maken voor grote Capesize-zeeschepen, met een laadvermogen van maar liefst 120.000 ton.

In het kader daarvan plaatste ArcelorMittal Belgium een bestelling voor twee nieuwe havenkranen. De eerste kraan werd 2016 in dienst genomen en dient om duwbakken (met steenkool, ertsen…) te lossen.

De tweede kraan (een grijperkraan) met een maximale hoogte van maar liefst 85 meter, heeft een hefvermogen van 50 ton, een bereik richting waterzijde van 40 meter en een losvermogen van maar liefst 2.000 ton per uur.

De kraan wordt geleverd door de Italiaanse leverancier ‘Danieli’ en werd geconstrueerd in Vitoria-Spanje en is samengebouwd en getest in de haven van Bilbao-Spanje waar ze half februari op een ponton is geladen.

De indrukwekkende kraan werd ondertussen het kanaal Gent-Terneuzen binnengevaren, richting het Kluizendok. Daar wordt ze gedurende tien dagen voorbereid om op de kade van ArcelorMittal in Gent te kunnen worden gelost. << (Guy Leysen) (foto: North Sea Port)

Abonneer op onze nieuwsbrief

Reageer of publiceer aanvullende informatie
Mis ook dit niet...

Interreg Vlaanderen-Nederland keurt vier nieuwe projecten goed

Deze projecten zijn gericht op smart farming, hernieuwbare eindproducten voor de textiel- en synthetisch rubberindustrie, en de grootschalige ontwikkeling van zeewierteelt op zee.

Rittal bouwt slimme fabriek - artikel

Rittal verstevigt zijn positie als markt- en technologieleider in de wereld van de industriële kasten. Met zijn nieuwste generatie compacte behuizingen AX en KX overstijgt deze zichzelf.

2 winnaars voor de Dr. Paul Janssen Award voor Biomedisch Onderzoek

F.-Ulrich Hartl en Arthur Horwich winnen de 2019 Dr. Paul Janssen Award voor Biomedisch Onderzoek voor hun baanbrekend inzicht in door chaperonne gemedieerde vouwing van eiwitten.

Oplossingen voor recyclage bauxietresidu

VITO start voor Emirates Global Aluminium twee nieuwe onderzoekspistes op over het duurzaam gebruik van bauxietresidu, waarvan nu nog maar 2% duurzaam wordt gerecycleerd.

Ataya & Partners benoemt Xavier Huysmans tot CEO

Xavier Huysmans is aangesteld als CEO van Ataya & Partners, de recent opgerichte joint venture van Hightech Partners en professor Georges Ataya, en gaat een team van 20 experts aansturen.

Ondertekening raamakkoord versterking CBRNe-expertisecentrum

Om België beter voor te bereiden op chemische, biologische, radiologische en nucleaire incidenten (CBRN), is een expertisecentrum opgericht in de schoot van het Nationaal Crisiscentrum.

FANC staat heropstart Tihange 2 toe

Het FANC heeft de uitgevoerde betonreparaties en aanbrenging van een nieuwe dakplaat in het bunkergebouw van Tihange 2 goedgekeurd. Uitbater ENGIE Electrabel mag deze dus terug opstarten.

Robotsoftware maakt cobots menselijker

VUB-onderzoeker Ilias El Makrini heeft een software-oplossing ontwikkeld die de samenwerking tussen mens en cobot vergemakkelijkt. Dit was onderdeel van het Claxon-onderzoeksproject.

Flexibele Ethernet-kabels CC-Link IE Field certificaat

CAT5e of CAT6 kabels zijn onmisbaar voor de implementatie van Industrie 4.0 in de automatisering. igus heeft haar flexibele Ethernet-kabels CFBUS.045 en CFBUS.049 doorontwikkeld, voor het gebruik in kabelrupsen. De nieuwe kabels zijn nu getest door onafhankelijke instituten en verkregen het certificaat voor CC-Link IE protocollen.

Partners