Revolutionaire hijsmethode voor berging Noors fregat

Bedrijfsnieuws 7/03/2019 14:11:25

SCALDIS, het Belgische dochterbedrijf van DEME, Jan De Nul Group en Herbosch-Kiere, heeft samen met BOA Offshore de berging van het Noorse fregat ‘KNM Helge Ingstad’ succesvol afgerond.

Lees hieronder verder   
Verwant

METALogic overgenomen door TÜV Austria Groep

North Sea Port test onderwaterrobot voor inspectie van kades

De Meyer heeft Stevelinck Henri overgenomen

Arlanxeo, ArcelorMittal en Imec winnen eerste Asset Performance Awards

Ontwikkelen methodes voor voorspellen onderhoud met big data algoritmen

Atlas Copco omarmt IoT - artikel

>> Meer verwant nieuws
Carrièrekansen (meer)
Agenda

Waterstof Dagen

RNSYC - Oostende

van 26/08/2019 tot 30/08/2019

Robots-Cobots: vriend op het werk, vriend in huis

UAntwerpen Campus Groenenborger

donderdag 5 september 2019

Bouwstenen van geïntegreerd aanwezigheidsbeleid

BluePoint Antwerpen (Agoria Academy)

maandag 9 september 2019

Rittal vakseminarie industriële systeemkasten

Laakdal

donderdag 12 september 2019

EMO Hannover

Messegelände - Hannover (D)

van 16/09/2019 tot 21/09/2019

Eerstelijns onderhoud op industriële tandwielkasten

MGH Servicecenter Machelen

dinsdag 17 september 2019

Keuze van de redactie

(15/7) Onderzoekers verhogen energiecapaciteit uit zonnepanelen

(3/7) Onthulling eerste hyperloopsysteem in Europa (+video)

(1/7) Onderzoek: wagenziekte voorkomen in zelfrijdende auto’s

(1/7) Antwerpen schakelt Arcadis in om klimaatambities waar te maken

(26/6) Port of Antwerp en UAntwerpen leggen innovatieve asfaltweg aan

(26/6) Haven van Oostende organiseert Waterstofdagen

>> Meer blikvangers

ENGINEERINGNET.BE - Het Noorse fregat kwam in aanvaring met de tanker ‘Sola TS’ op 8 november vorig jaar in de buurt van Bergen en zonk op de schuine helling van een fjord. De Noorse marine deed een beroep op de expertise van Scaldis en BOA Offshore om het wrak te bergen.

SCALDIS heeft speciaal voor dit project een revolutionaire hijsmethode ontwikkeld door twee zware hijsschepen te combineren. ‘Rambiz’ heeft twee kranen en een totaal hijsvermogen van 3.300 ton. Het nieuwe hijsschip ‘Gulliver’ telt ook twee kranen en heeft een totaal hijsvermogen van 4.000 ton.

Met deze unieke “Double Duo Lift”-methode beschikt SCALDIS over een gecombineerde totale hijscapaciteit van 7.300 ton.

Hierdoor kon het 133 meter lange en 5.500 ton zware fregat in één stuk gehesen worden. Doordat de vier kranen synchroon werken, is het namelijk mogelijk om het wrak in één ononderbroken operatie te hijsen en naar een horizontale positie te brengen.

Tijdens de wintermaanden werden raketten en brandstof verwijderd uit het fregat. Duikers installeerden 16 hijskettingen onder het wrak om het schip uit het water te kunnen hijsen.

Om het fregat veilig en volledig uit het water te krijgen, werd het getransporteerd, hangende in de kraanhaken van de zware hijsschepen naar de dichtstbijzijnde haven en daar op een afzinkponton geplaatst.

Dit gedeeltelijk afgezonken ponton werd later ontballast om terug boven de waterlijn te komen met de ‘Helge Ingstad’ erop, steunend in het midden. Gedurende deze operatie stabiliseerden de hijskranen het schip tot alle zeevastingen werden aangebracht om het vervolgens te transporteren. << (Lydia Heida) (foto: © Norsk Sjøforsvaret)

Abonneer op onze nieuwsbrief

Reageer of publiceer aanvullende informatie
Mis ook dit niet...

Lonza automatiseert productieprocessen met Rockwell Automation - techniek

Het Zwitserse farmacieconcern Lonza, dat ook een vestiging heeft in Bornem en Verviers, heeft Rockwell Automation gekozen voor de digitalisering en automatisering van de productiefabrieken.

Synthetische huid laat robots zweten

Geïnspireerd door de huid van levende wezens ontwikkelt TU/e-onderzoeker Danqing Liu slimme oppervlaktes, die onder invloed van licht en elektra meermaals stoffen afgeven en weer opnemen.

3 miljoen euro Europese steun voor onderzoek naar zelfhelende robots

Onderzoekers van VUB, University of Cambridge, ESPCI-Paris, EMPA en Suprapolix gaan samenwerken aan de volgende generatie robots: (zachte) robots die 'pijn voelen' en zichzelf helen.

Oriental Motor lanceert stappenmotoren voor transportsystemen - techniek

Voor o.a. in de verpakkingsindustrie of assemblage ontwikkelde Oriental Motor de CVK5xx-SC reeks stappenmotoren die in de nieuwe versie voorzien zijn van een geoptimaliseerd driverpakket.

Bouw megagrootte multimodale site in North Sea Port

Het Turkse logistieke bedrijf Ekol Logistics en het Belgische groepagebedrijf Transuniverse Forwarding gaan een multimodale site van 40 hectare in North Sea Port ontwikkelen.

Start bouw Northwester 2 voor Belgische kust

Jan De Nul Group maakt zich klaar om te starten met de installatie van de funderingen. Deze monopijlerfunderingen zullen door de rotslaag heen, direct in de zeebodem geheid worden.

Opleiding 'International Welding Inspection Personnel' (IWIP) - uitnodiging

De opleiding 'International Welding Inspection Personnel (level S of C) is zeer interessant voor mensen die in hun functie veel met kwaliteit, kwaliteitsdossiers en keuringen te maken hebben.

Masterproeffilmpje bezorgt ingenieur job bij Amazon

Ingenieur Cyriel Notteboom (KU Leuven) ontwikkelde voor zijn masterproef in 2014 een pakjesdrone: de VertiKUL, samen met studiegenoot Menno Hochstenbach. Vandaag werkt hij voor Amazon.

Verhuisplannen voor SKF Benelux

Deze zomer verhuist de Nederlandse SKF vestiging van Nieuwegein naar een nieuwe locatie in Houten, waar zich ook het vernieuwde SKF Experience Center en het Global R&D center zal gevestigd worden. De Belgische vestiging verhuist dit najaar naar Diegem. Ook daar komt een SKF Experience Center en een nieuw trainingscentrum. >>

Partners