Primeur: langste composiet-bruggen komen in Brugge

Economie 12/03/2019 11:56:34

De bruggen hebben een lengte van 42 meter en een gewicht van 22 ton, waardoor dit de langste composiet fietsers- en voetgangersbruggen uit één stuk ter wereld worden.

Lees hieronder verder   
Verwant

Vier nieuwe Vlaamse Fabrieken van de Toekomst bekroond

Belgische textielinnovaties vallen in de prijzen (+fotoreportage)

DEME Offshore en Herrenknecht bouwen samen onderzeese boor

B&R Machine centric robotics - advertorial

Engineeringnet Magazine nr. 149 is onlangs verschenen

Europa’s grote makerfeest - artikel

>> Meer verwant nieuws
Carrièrekansen (meer)
Agenda

Workshop Industrial Security

Kortrijk, Wondelgem, Berchem en Diepenbeek

van 25/02/2020 tot 5/03/2020

Elektrisch voertuig: mobiele batterij of extra belasting net?

UGent Campus Kortrijk

dinsdag 25 februari 2020

Verbreed uw basiskennis over stoom

Spirax Sarco Gent en Westerlo

dinsdag 3 maart 2020

Tips & Tricks voor veilige werking stoominstallatie

Spirax Sarco Gent en Brasschaat

woensdag 4 maart 2020

100.000 ingrijpende energetische renovaties per jaar realiseren

(studiedag) Sint-Niklaas

donderdag 5 maart 2020

Haal het meeste uit uw ketelhuis

Spirax Sarco Gent en Westerlo

donderdag 5 maart 2020

Keuze van de redactie

(19/2) Start-ups scoren beter op gebied van jobcreatie en investeringen

(19/2) Vier nieuwe Vlaamse Fabrieken van de Toekomst bekroond

(18/2) Aquafin gaat energie leveren uit afvalwater

(17/2) ITMA 2019: Geen schering en inslag - artikel

(12/2) DEME Offshore en Herrenknecht bouwen samen onderzeese boor

(12/2) Winnaars Foreign Investment Trophy 2020 bekend gemaakt

>> Meer blikvangers

ENGINEERINGNET.BE - De Vlaamse Waterweg heeft de eerste van twee nieuwe fietsers- en voetgangersbruggen uit composiet geplaatst naast de Canadabrug in Brugge, ter vervanging van de bestaande en beschadigde houten bruggen.

Deze bruggen zijn een dubbele primeur. Het is de eerste fietsbrug in Vlaanderen van deze omvang in glasvezelversterkte kunststof en met een lengte van 42 meter en gewicht van 22 ton elk worden het meteen de langste composiet fietsers- en voetgangersbruggen uit één stuk ter wereld. Ter vergelijking: de lengte van een gemiddelde Boeing 737 is 35 meter.

Deze nieuwe bruggen werden vervaardigd uit composiet. Dit materiaal heeft heel wat voordelen: het is licht, stevig en niet gevoelig voor corrosie. De bruggen hebben een levensduur van meer dan 100 jaar en zijn bovendien flexibel en snel te installeren.

In de tweede fietsers- en voetgangersbrug worden sensoren geplaatst. De Vlaamse overheid hoopt met behulp van deze sensoren veel bij te leren over het ontwerp en het gedrag van deze bruggen, zodat er in de toekomst meer gewerkt kan worden met composietmaterialen. << (Lydia Heida) (foto: VLAIO)

ACHTERGROND
De vervanging van de fiets- en voetgangersbruggen gebeurt in opdracht van waterwegbeheerder De Vlaamse Waterweg. De composietbruggen in Brugge zijn een proefproject met een groot potentieel voor de rest van Vlaanderen.

Het project is één van de bijna vijftig innovatieve overheidsopdrachten. Het betreft hier een beleidsdomeinoverschreidende samenwerking tussen het Programma Innovatieve Overheidsopdrachten, het Departement Economie, Wetenschap & Innovatie en het Departement Mobiliteit & Openbare Werken. <<

Abonneer op onze nieuwsbrief

Reageer of publiceer aanvullende informatie
Mis ook dit niet...

Start-ups scoren beter op gebied van jobcreatie en investeringen

Uit een bevraging van Start it @KBC blijkt dat de werkgelegenheid, de verkoop en de investeringen bij start-ups sterk in de lift zitten. Gemiddeld scoren ze beter dan KMO's.

Vier nieuwe Vlaamse Fabrieken van de Toekomst bekroond

Audi Brussels, Kautex Textron Benelux, Total en Vandemoortele zijn de nieuwe Fabrieken van de Toekomst, maakbedrijven die dankzij strategische transformaties de grootste doorbraak boekten.

Belgian Offshore Days 2020 focust op geavanceerd data-gebruik

De Belgian Offshore Days 2020 conferentie in Oostende zal dit jaar in het teken staan van geavanceerd gebruik van ‘data’ doorheen de levenscyclus van offshore wind parken.

Omschakeling van aardolie naar hout in chemische industrie haalbaar?

Een interdisciplinair team van onder andere bio-ingenieurs en economen van de KU Leuven heeft in kaart gebracht hoe hout aardolie kan vervangen in de chemische industrie.

Fluvius realiseert technisch hoogstandje bij Katoen Natie

Fluvius heeft eind 2019 twee windturbines gekoppeld aan de elektriciteitscabine van de logistieke site. Gecombineerd met zonnepanelen gebruikt Katoen Natie nu voor 70% aan duurzame energie.

Chemische bouwsteen uit hernieuwbare grondstof ontwikkeld

De universiteiten van Antwerpen, Gent en Leuven zijn er in geslaagd om op een duurzamere manier catechol te maken, vertrekkende van een hernieuwbare grondstof.

Antwerp Space versnelt communicatie met ISS

Een onlangs gelanceerde Antares-raket vervoerde niet enkel benodigdheden voor de bemanning, maar ook een geavanceerde ARGO-modem van het Belgische Antwerp Space.

Vlaamse kennisinstellingen ontwikkelen staprobot voor kinderen

Het project MOTION wil kinderen met een neurologische aandoening helpen met een gepersonaliseerd en meegroeiend exoskelet: een combinatie van 3D-techniek, lichte materialen en slim textiel.

speedigus service: slijtvaste maatwerk-onderdelen

Om altijd snel de juiste glijlageroplossingen te kunnen leveren en te installeren, heeft igus meer dan 12.000 verschillende iglidur glijlagertypen gemaakt van tribo-polymeren in voorraad. Daarnaast produceert igus maatwerkcomponenten. Dit wordt bepaald door de motion plastics specialist op basis van de benodigde aantallen.

Partners