TU Delft gaat experimenteren met autonoom varen

Onderzoek & Wetenschap 14/03/2019 16:19:04

Het nieuwe Researchlab Autonomous Shipping biedt een natuurlijke buitenruimte voor experimenten met autonoom varen, die gekoppeld zijn aan ander water- en wegverkeer.

Lees hieronder verder   
Verwant

Eerste steen logistiek demonstratiecentrum Log!Ville geplaatst

Nieuw overlegplatform behartigt belangen Belgische dronesector

Zelfrijdende shuttlebus getest op Brussels Airport

Vlaanderen investeert 8 miljoen euro in alternatieven voor vrachtvervoer

North Sea Port spil in pioniersstudie naar grensoverschrijdend samenwerken

TNO raadt uitgebreide zwarte doos in zelfrijdende voertuigen aan

>> Meer verwant nieuws
Carrièrekansen (meer)
Agenda

Electrical Safety in industrial installations

Pilz Zonhoven

dinsdag 4 juni 2019

Ceci n'est pas un congres

Brussels Expo

dinsdag 4 juni 2019

Overzicht van HL7/IHE/DICOM

BluePoint Brussels (Agoria Academy)

dinsdag 4 juni 2019

Energie Platform Vlaanderen

Antwerp Expo

dinsdag 4 juni 2019

Safety Validation Training

Pilz Zonhoven

woensdag 5 juni 2019

Eerstelijns onderhoud op industriële tandwielkasten

Locatie in Rotterdam (NL)

donderdag 6 juni 2019

Keuze van de redactie

(23/5) Endress+Hauser kende sterke groei in 2018 - advertorial

(22/5) BAM start bouw langste 3D-geprinte brug ter wereld (+video)

(20/5) Jobbarometer van de chemie en life sciences staat op groei

(20/5) Elia installeerde met succes eerste stopcontact op zee (+video)

(15/5) Volvo Car Gent gaat batterijen elektrische wagens produceren

(15/5) Farma- en biotechsector plant eigen opleidingscentrum

>> Meer blikvangers

ENGINEERINGNET.BE - Autonoom varen kan bijdragen aan een effectiever gebruik van de infrastructuur, een hogere veiligheid, een vermindering van brandstofverbruik en emissies en een grotere inzetbaarheid van schepen en verlaging van kosten.

Rudy Negenborn, hoogleraar Multi-Machine Operations & Logistics TU Delft, stelt: "We starten in het lab met het op schaal testen van groepen autonome vaartuigen om daarna door te schakelen naar een complexere omgeving met ander water- en wegverkeer."

Het nieuwe lab wordt gecombineerd met het al bestaande Researchlab Automated Driving Delft om autonoom rijden en varen te verbinden. “In het lab laten we op schaal zien wat de laatste stand van de techniek is voor grootschalige transportproblematiek,” vertelt Negenborn.

Negenborn werkt onder meer aan de ontwikkeling van een vloot van modulaire autonome vaartuigen die binnen de haven flexibel kleine hoeveelheden containers vervoeren. “Op het water is nog aardig wat ruimte, zeker in vergelijking met de weg."

"Wereldwijd neemt de transportbehoefte almaar toe. De Rotterdamse haven kan de grootste containerschepen ter wereld aan, maar het verwerken van de duizenden containers die zo’n schip vervoert, veroorzaakt files op water, weg en spoor."

"We kunnen dit deels oplossen door met autonome vaartuigen efficiënter gebruik te maken van het water, en door verdergaande autonomie van grotere schepen. Efficiëntere vaarprofielen moeten bijvoorbeeld transport over water verduurzamen, en een dreigend tekort aan bemanning verhelpen.”

De komende jaren wordt een gezamenlijke onderzoeksagenda opgesteld door overheid, wetenschap en bedrijfsleven om nieuwe technologieën snel tot de markt te laten doordringen.

In de nieuwe test- en leeromgeving gaan de partners aan de slag met concrete thema’s zoals het autonoom passeren van bruggen en sluizen, autonoom aanleggen en wegvaren, met meerdere autonoom en niet-autonome schepen varen, platooning en de invloed op CO2-reductie. << (Lydia Heida) (foto: TU Delft)

Abonneer op onze nieuwsbrief

Reageer of publiceer aanvullende informatie
Mis ook dit niet...

Nabeschouwing Hannover Messe - artikel

Het was één groot technologiefeest. Meer dan 215.000 bezoekers namen bij 6.500 exposanten de pols en focusten op artificiële intelligentie, robotica, 5G, Industrie 4.0, energie-transitie, …

BAM start bouw langste 3D-geprinte brug ter wereld (+video)

De komende weken printen BAM Infra en Weber Beamix bijna 100 onderdelen van de brug die als een legpuzzel in elkaar passen, compleet met uitsparingen om het beton te kunnen spannen.

AP Hogeschool lanceert duaal leren op bachelor niveau

AP Hogeschool pakt als eerste uit met een volwaardige bacheloropleiding werkplekleren en studeren. In het secundair onderwijs bestaat duaal leren al een tijdje met zo’n 1.026 leerlingen.

Ontwikkeling duurzamer asfalt met ’verjongingsmiddelen’

Afgefreesd asfalt wordt opnieuw in de productiecyclus van asfalt gebracht als granulaat. Een verjongingsmiddel zorgt er voor dat dit oude bitumen duurzamer gedrag vertoont bij recycling.

Lancering Interreg project voor opschaling 5G warmtenetten in Europa

Het project D2Grids zet vijf pilootsites op met 5G warmtenetten in Parijs-Saclay, de Duitse plaats Bochum, de Nederlandse stad Brunssum en de Engelse steden Glasgow en Nottingham.

Start it @KBC en Jobat.be sluiten partnershap

Accelerator Start it @KBC en jobplatform Jobat.be hebben besloten om de krachten te bundelen. De komende zes maanden moeten bijna 1.000 extra vacatures ingevuld worden.

Gentse ML6 opent ook kantoor in Berlijn

Met de opening van dit kantoor zet de Gentse scale-up ML6 een volgende stap om in Europa uit te groeien tot een referentie op het gebied van AI en machine learning.

Nieuwe STM32MP1 MPU-serie krijgt systeem­geheugen­oplossing - techniek

Rutronik, distributeur van elektronische componenten, kondigt een systeem­geheugen­oplossing aan voor de onlangs geïntroduceerde STM32MP1 multicore micro­processor­serie.

Schneider Electric breidt UPS-productlijn uit met Galaxy VS

Schneider Electric introduceert de Galaxy VS. Deze zeer efficiënte, modulaire, driefase Uninterruptible Power Supply (UPS) met capaciteiten van 10-100 kW is eenvoudig te installeren. De UPS is ontwikkeld om aan de kritieke vermogensvereisten in IT-, commerciële of industriële omgevingen te voldoen. >>

Partners