VUB-leerstoel gefinancierd door 4 ingenieursbedrijven (+fotoreportage)

opleiding 19/03/2019 13:59:57

Vrijdag tekenden de VUB, de ULB en de vier grote ingenieursbedrijven een akkoord voor de financiering van de nieuwe leerstoel Infrastructuur Assetmanagement en Levenscyclus Planning.

Lees hieronder verder   
Verwant

Tuinbouwschool Melle wint STEM-scholenwedstrijd Artcadia

Emerson organiseerde STEM-Girlsday - techniek

Duaal leren succesvol geïmplementeerd bij Sweco

VUB-leerstoel gefinancierd door 4 ingenieursbedrijven (+fotoreportage)

Siemens en Odisee leiden techniekers Volvo Cars op

Volg lastechnische robotopleiding met internationaal diploma - uitnodiging

>> Meer verwant nieuws
Carrièrekansen (meer)
Agenda

Eerstelijns onderhoud op industriële tandwielkasten

MGH Servicecenter Antwerpen

dinsdag 23 april 2019

HRC & Robot Safety

Kortrijk

woensdag 24 april 2019

PLC-integratie met Siemens TIA portal

Webinar

woensdag 24 april 2019

Hygiënische stoom voedingsmiddelenindustrie

door Spirax Sarco - Gent

donderdag 25 april 2019

Elimineer overbodige onderhoudskosten

Zwijnaarde (Gent)

donderdag 25 april 2019

Quick response manufacturing

Zwijnaarde (Gent)

donderdag 25 april 2019

Engineeringnet Mobile



Scan de QR-code
of klik hier om mobiel te surfen.

Tip: maak zelf een sneltoets op de startpagina van je smartphone. Voor Android: “Sneltoets Startpagina” of "Toevoegen aan startscherm". Voor iPhone: “Zet in beginscherm”.

Keuze van de redactie

(15/4) Nieuw proces maakt productie kankermedicijnen efficiënter en duurzamer

(15/4) DEME-dochters halen Duits contract van 197 miljoen euro binnen

(11/4) ALEGrO-hoog­spannings­verbinding via microtunnel onder Albertkanaal en Maas

(10/4) EU-initiatief ontwikkelt blockchain oplossingen en wereldwijde standaarden

(8/4) imec gaat een testomgeving uitbouwen voor zelfrijdende auto’s

(8/4) Urban Crop Solutions en Puratos testen plantgroei in ’Mars simulatie’

>> Meer blikvangers

ENGINEERINGNET.BE - De vier grotere ingenieurs-adviesbedrijven Antea Group Belgium, Arcadis Belgium, Sweco Belgium en Tractebel (allen lid van ORI, de sectororganisatie die de belangen behartigt van advies- en ingenieursbureaus in België) zullen de komende vier jaar telkens 70.000 euro inbrengen (in totaal dus 280.000 euro) voor deze nieuwe leerstoel.

De VUB en ULB zetten deze gezamenlijk op onder leiding van Elvira Haezendonck, hoogleraar Strategie aan de VUB en leerstoelhouder, en Manuel Hensman, professor Strategic Management & Innovation aan de Solvay Brussels School of Economics and Management van de ULB. De Brusselse tunnels zijn een eerste case die de leerstoel zal tackelen.

“Assets herstellen zich niet vanzelf na dertig jaar dienst”, gaf VUB-rector Caroline Pauwels mee in haar openingsrede. ‘Business as usual’ is niet langer een optie, vindt ze. Het gaat haar daarbij niet enkel om de toestand van bruggen, tunnels en wegen maar ook om de manier waarop de universiteit in de wereld staat.

“Onze universiteiten moeten zich engageren en antwoorden helpen formuleren op de grote maatschappelijke vragen.” Terzijde wees ze naar de studenten die dezelfde dag op straat kwamen voor het klimaat en brak ze een lans voor een ‘interdisciplinaire’ aanpak. Wat telt is ‘impact’ en dingen veranderen ten goede. Duurzaam.

“De stad is waar het gebeurt”, zei Yvon Englert, rector van de ULB, die daarmee tegelijk de concrete relatie legde met de stad Brussel. Hij ziet de leerstoel als essentieel voor het op gang trekken van de quadruple helix waarbij business, maatschappij, overheid én universiteit in elkaar grijpen.

“Infrastructuur is een essentiële vector voor een stedelijke omgeving”, tekende hoogleraar Haezendonck op. Maar als je Brussel vergelijkt met andere steden dan is die vector er niet in zijn beste doen.

Volgens OESO-cijfers zitten de Belgische infrastructuuruitgaven in de Europese middenmoot maar in verhouding tot het BNP van het land is er reden tot ongerustheid. Zo besteedde België 3 miljard euro of 0,5% van het BNP hieraan terwijl het Verenigd Koninkrijk, Duitsland en Frankrijk gemiddeld 2% spenderen. De uitgaven gingen sinds kort omhoog maar vegen de opgelopen achterstand niet weg.

Professor Hensman hakte in op de ‘silo decision making’. “Er is veel ruimte voor verbetering.” Zo pleitte hij voor een ‘board of custodians’ die op de langere termijn denken over beschikbaarheid en duurzaamheid, voor betere assetmanagement routines, voor een ‘vliegend managementteam’… “Veel planning gaat vandaag naar het meten van risico’s terwijl het veeleer anticiperen vergt en experimenteren voor de toekomst.”

De initiatiefnemers plannen aan het eind van het semester een doctoraatsstudent(e) aan te trekken om concreet gestalte te geven aan de leerstoel. Het is de bedoeling het doctoraat ‘case based’ op te bouwen vertrekkend van gepercipieerde ‘gaps’. “Dit overstijgt de maintenance die vandaag aan de Brusselse tunnels moet gebeuren”, aldus leerstoelhouder Haezendonck.

Het gaat om investeren opdat zoiets nooit meer zou gebeuren. “Wat we leren uit de tunnels zal ook zinvol zijn voor andere wegeninfrastructuur, energie- en waterinfrastructuur, riolen,… Assetmanagement van de wegeninfrastructuur moet ook steeds gezien worden in het licht van alternatieve modi, als een gebalanceerd geheel van assets.”

De verschillende niveaus van te onderhouden infrastructuur zijn ruimtelijk ook zodanig verweven dat het onderhoud van de ene onmiddellijk een impact kan hebben op de andere. Voor het onderhoud van de riolering, bijvoorbeeld, moet je de straat openbreken wat een effect heeft op de trafiek in het rond.

“Veel assets worden ook niet gebruikt”, aldus Haezendonck die als voorbeeld wijst naar de 30 m brede grondstroken langs wegen. “Die zouden voor ondergronds transport kunnen ingezet worden. Er is efficiëntiewinst te realiseren in termen van governance.” << (Luc De Smet) (foto’s: LDS)


Foto-impressie ondertekening
(klik op de foto voor een grotere weergave)

Groepsfoto

Manuel Hensmans (links) - Elvira Haezendonck (rechts)

Yvon Englert (links) - Caroline Pauwels (rechts)

Abonneer op onze nieuwsbrief

Reageer of publiceer aanvullende informatie
Mis ook dit niet...

Internetinfrastructuur moet het hebben van de democratie - artikel

Na de verkiezingen in Congo werd het internet begin dit jaar weken uitgeschakeld. Midden januari ging het internet ook neer in Zimbabwe na onrust over de steile brand­stof­prijs­verhogingen.

Doorzichtig en UV-werend nanopapier als alternatief voor plastic verpakking

De Universiteit Utrecht ontwikkelt het volledig biologische materiaal, bestaande uit enkele nanometers dikke cellulosevezels, samen met Unilever en de Universiteit van Amsterdam.

App voor veilig vrachtverkeer binnen haven Zeebrugge

Het smart mobility-bedrijf Be-Mobile en het havenbestuur van Zeebrugge lanceerden onlangs de gratis Flux-app dat het vrachtverkeer binnen en buiten de haven vlotter en veiliger moet maken.

Vulniveau opvolgen met Industrial Internet of Things - techniek

Pepperl+Fuchs lanceert de WILSEN.sonic.level niveausensor, die de meetdata op een veilige manier verstuurd naar andere actoren in het industriële Internet of Things (IIoT).

Start it @KBC, KBC en LRM bundelen hun krachten

Accelerator Start it @KBC, bankverzekeraar KBC en de Limburgse investerings­maatschappij LRM gaan de handen in elkaar slaan om de Limburgse start-ups een betere begeleiding te kunnen bieden.

VIB krijgt vergunning voor CRISPR maïsveldproef

VIB heeft van de federale overheid een vergunning ontvangen voor haar veldproef met maïsplanten waarin met behulp van CRISPR een paar trefzekere kleine erfelijke wijzigingen zijn aangebracht

Uitbreiding Antwerpse Royerssluis vergt aangepaste afwateringsinfrastructuur

In het najaar start water-link i.s.m. Aquafin in Antwerpen met de bouw van een nieuw vijzelgemaal, omdat door de uitbreiding van de Royerssluis de huidige infrastructuur niet meer volstaat.

Nieuw proces maakt productie kankermedicijnen efficiënter en duurzamer

Een interuniversitair team met onderzoekers van UAntwerpen en KU Leuven heeft een proces ontwikkeld dat vertrekt van hout, waardoor later fossiele grondstoffen kunnen vervangen worden.

Schneider Electric heeft nieuw webadres

Om de toegang tot de website te vereenvoudigen en de gebruikerservaring op de digitale kanalen te verbeteren, heeft Schneider Electric, wereldleider in digitale transformatie van energiebeheer en automatisering, zijn webdomein bijgewerkt van www.schneider-electric.be naar www.se.com/be en nieuwe functies werden toegevoegd.

Partners