VUB-leerstoel gefinancierd door 4 ingenieursbedrijven (+fotoreportage)

opleiding 19/03/2019 13:59:57

Vrijdag tekenden de VUB, de ULB en de vier grote ingenieursbedrijven een akkoord voor de financiering van de nieuwe leerstoel Infrastructuur Assetmanagement en Levenscyclus Planning.

Lees hieronder verder   
Verwant

1,5 miljoen euro voor opleidingen rond AI en Cybersecurity

Siemens slaat structurele brug tussen industrie en universiteit

4 miljoen euro voor ‘Academy for Digital & Data Talent’

KSB Belgium heeft Pump and Valve Academie gelanceerd

Mastercourse: ’Data Innovation beyond the Hype’

Online poll: wie verdient Agoriaprijs 2019 ?

>> Meer verwant nieuws
Carrièrekansen (meer)
Agenda

Workshop Industrial Security

Kortrijk, Wondelgem, Berchem en Diepenbeek

van 25/02/2020 tot 5/03/2020

Elektrisch voertuig: mobiele batterij of extra belasting net?

UGent Campus Kortrijk

dinsdag 25 februari 2020

Verbreed uw basiskennis over stoom

Spirax Sarco Gent en Westerlo

dinsdag 3 maart 2020

Tips & Tricks voor veilige werking stoominstallatie

Spirax Sarco Gent en Brasschaat

woensdag 4 maart 2020

100.000 ingrijpende energetische renovaties per jaar realiseren

(studiedag) Sint-Niklaas

donderdag 5 maart 2020

Haal het meeste uit uw ketelhuis

Spirax Sarco Gent en Westerlo

donderdag 5 maart 2020

Keuze van de redactie

(19/2) Start-ups scoren beter op gebied van jobcreatie en investeringen

(19/2) Vier nieuwe Vlaamse Fabrieken van de Toekomst bekroond

(18/2) Aquafin gaat energie leveren uit afvalwater

(17/2) ITMA 2019: Geen schering en inslag - artikel

(12/2) DEME Offshore en Herrenknecht bouwen samen onderzeese boor

(12/2) Winnaars Foreign Investment Trophy 2020 bekend gemaakt

>> Meer blikvangers

ENGINEERINGNET.BE - De vier grotere ingenieurs-adviesbedrijven Antea Group Belgium, Arcadis Belgium, Sweco Belgium en Tractebel (allen lid van ORI, de sectororganisatie die de belangen behartigt van advies- en ingenieursbureaus in België) zullen de komende vier jaar telkens 70.000 euro inbrengen (in totaal dus 280.000 euro) voor deze nieuwe leerstoel.

De VUB en ULB zetten deze gezamenlijk op onder leiding van Elvira Haezendonck, hoogleraar Strategie aan de VUB en leerstoelhouder, en Manuel Hensman, professor Strategic Management & Innovation aan de Solvay Brussels School of Economics and Management van de ULB. De Brusselse tunnels zijn een eerste case die de leerstoel zal tackelen.

“Assets herstellen zich niet vanzelf na dertig jaar dienst”, gaf VUB-rector Caroline Pauwels mee in haar openingsrede. ‘Business as usual’ is niet langer een optie, vindt ze. Het gaat haar daarbij niet enkel om de toestand van bruggen, tunnels en wegen maar ook om de manier waarop de universiteit in de wereld staat.

“Onze universiteiten moeten zich engageren en antwoorden helpen formuleren op de grote maatschappelijke vragen.” Terzijde wees ze naar de studenten die dezelfde dag op straat kwamen voor het klimaat en brak ze een lans voor een ‘interdisciplinaire’ aanpak. Wat telt is ‘impact’ en dingen veranderen ten goede. Duurzaam.

“De stad is waar het gebeurt”, zei Yvon Englert, rector van de ULB, die daarmee tegelijk de concrete relatie legde met de stad Brussel. Hij ziet de leerstoel als essentieel voor het op gang trekken van de quadruple helix waarbij business, maatschappij, overheid én universiteit in elkaar grijpen.

“Infrastructuur is een essentiële vector voor een stedelijke omgeving”, tekende hoogleraar Haezendonck op. Maar als je Brussel vergelijkt met andere steden dan is die vector er niet in zijn beste doen.

Volgens OESO-cijfers zitten de Belgische infrastructuuruitgaven in de Europese middenmoot maar in verhouding tot het BNP van het land is er reden tot ongerustheid. Zo besteedde België 3 miljard euro of 0,5% van het BNP hieraan terwijl het Verenigd Koninkrijk, Duitsland en Frankrijk gemiddeld 2% spenderen. De uitgaven gingen sinds kort omhoog maar vegen de opgelopen achterstand niet weg.

Professor Hensman hakte in op de ‘silo decision making’. “Er is veel ruimte voor verbetering.” Zo pleitte hij voor een ‘board of custodians’ die op de langere termijn denken over beschikbaarheid en duurzaamheid, voor betere assetmanagement routines, voor een ‘vliegend managementteam’… “Veel planning gaat vandaag naar het meten van risico’s terwijl het veeleer anticiperen vergt en experimenteren voor de toekomst.”

De initiatiefnemers plannen aan het eind van het semester een doctoraatsstudent(e) aan te trekken om concreet gestalte te geven aan de leerstoel. Het is de bedoeling het doctoraat ‘case based’ op te bouwen vertrekkend van gepercipieerde ‘gaps’. “Dit overstijgt de maintenance die vandaag aan de Brusselse tunnels moet gebeuren”, aldus leerstoelhouder Haezendonck.

Het gaat om investeren opdat zoiets nooit meer zou gebeuren. “Wat we leren uit de tunnels zal ook zinvol zijn voor andere wegeninfrastructuur, energie- en waterinfrastructuur, riolen,… Assetmanagement van de wegeninfrastructuur moet ook steeds gezien worden in het licht van alternatieve modi, als een gebalanceerd geheel van assets.”

De verschillende niveaus van te onderhouden infrastructuur zijn ruimtelijk ook zodanig verweven dat het onderhoud van de ene onmiddellijk een impact kan hebben op de andere. Voor het onderhoud van de riolering, bijvoorbeeld, moet je de straat openbreken wat een effect heeft op de trafiek in het rond.

“Veel assets worden ook niet gebruikt”, aldus Haezendonck die als voorbeeld wijst naar de 30 m brede grondstroken langs wegen. “Die zouden voor ondergronds transport kunnen ingezet worden. Er is efficiëntiewinst te realiseren in termen van governance.” << (Luc De Smet) (foto’s: LDS)


Foto-impressie ondertekening
(klik op de foto voor een grotere weergave)

Groepsfoto

Manuel Hensmans (links) - Elvira Haezendonck (rechts)

Yvon Englert (links) - Caroline Pauwels (rechts)

Abonneer op onze nieuwsbrief

Reageer of publiceer aanvullende informatie
Mis ook dit niet...

Start-ups scoren beter op gebied van jobcreatie en investeringen

Uit een bevraging van Start it @KBC blijkt dat de werkgelegenheid, de verkoop en de investeringen bij start-ups sterk in de lift zitten. Gemiddeld scoren ze beter dan KMO's.

Vier nieuwe Vlaamse Fabrieken van de Toekomst bekroond

Audi Brussels, Kautex Textron Benelux, Total en Vandemoortele zijn de nieuwe Fabrieken van de Toekomst, maakbedrijven die dankzij strategische transformaties de grootste doorbraak boekten.

Belgian Offshore Days 2020 focust op geavanceerd data-gebruik

De Belgian Offshore Days 2020 conferentie in Oostende zal dit jaar in het teken staan van geavanceerd gebruik van ‘data’ doorheen de levenscyclus van offshore wind parken.

Omschakeling van aardolie naar hout in chemische industrie haalbaar?

Een interdisciplinair team van onder andere bio-ingenieurs en economen van de KU Leuven heeft in kaart gebracht hoe hout aardolie kan vervangen in de chemische industrie.

Fluvius realiseert technisch hoogstandje bij Katoen Natie

Fluvius heeft eind 2019 twee windturbines gekoppeld aan de elektriciteitscabine van de logistieke site. Gecombineerd met zonnepanelen gebruikt Katoen Natie nu voor 70% aan duurzame energie.

Chemische bouwsteen uit hernieuwbare grondstof ontwikkeld

De universiteiten van Antwerpen, Gent en Leuven zijn er in geslaagd om op een duurzamere manier catechol te maken, vertrekkende van een hernieuwbare grondstof.

Antwerp Space versnelt communicatie met ISS

Een onlangs gelanceerde Antares-raket vervoerde niet enkel benodigdheden voor de bemanning, maar ook een geavanceerde ARGO-modem van het Belgische Antwerp Space.

Vlaamse kennisinstellingen ontwikkelen staprobot voor kinderen

Het project MOTION wil kinderen met een neurologische aandoening helpen met een gepersonaliseerd en meegroeiend exoskelet: een combinatie van 3D-techniek, lichte materialen en slim textiel.

speedigus service: slijtvaste maatwerk-onderdelen

Om altijd snel de juiste glijlageroplossingen te kunnen leveren en te installeren, heeft igus meer dan 12.000 verschillende iglidur glijlagertypen gemaakt van tribo-polymeren in voorraad. Daarnaast produceert igus maatwerkcomponenten. Dit wordt bepaald door de motion plastics specialist op basis van de benodigde aantallen.

Partners