Wetenschappelijk onderzoek boekt aërodynamische winst paralympiërs

Onderzoek & Wetenschap 5/04/2019 8:24:35

Uit onderzoek van de KU Leuven, TU Eindhoven, de Ierse universiteit NUI Galway en softwarebedrijf Ansys blijkt dat er nog seconden winst te boeken zijn bij tandemwielrennen en handbiking.

Lees hieronder verder   
Verwant

Autoruiten en zonnepanelen gaan zichzelf reinigen

KU Leuven-onderzoekers stap dichter bij nieuwe generatie zonnepanelen

Synthetische huid laat robots zweten

3 miljoen euro Europese steun voor onderzoek naar zelfhelende robots

Nieuwe campus voor VLIZ en ILVO op Oosteroever Oostende

Interacties waargenomen tussen Rydbergatomen en gevangen ionen

>> Meer verwant nieuws
Carrièrekansen (meer)
Agenda

Waterstof Dagen

RNSYC - Oostende

van 26/08/2019 tot 30/08/2019

Robots-Cobots: vriend op het werk, vriend in huis

UAntwerpen Campus Groenenborger

donderdag 5 september 2019

Bouwstenen van geïntegreerd aanwezigheidsbeleid

BluePoint Antwerpen (Agoria Academy)

maandag 9 september 2019

Rittal vakseminarie industriële systeemkasten

Laakdal

donderdag 12 september 2019

EMO Hannover

Messegelände - Hannover (D)

van 16/09/2019 tot 21/09/2019

Eerstelijns onderhoud op industriële tandwielkasten

MGH Servicecenter Machelen

dinsdag 17 september 2019

Keuze van de redactie

(15/7) Onderzoekers verhogen energiecapaciteit uit zonnepanelen

(3/7) Onthulling eerste hyperloopsysteem in Europa (+video)

(1/7) Onderzoek: wagenziekte voorkomen in zelfrijdende auto’s

(1/7) Antwerpen schakelt Arcadis in om klimaatambities waar te maken

(26/6) Port of Antwerp en UAntwerpen leggen innovatieve asfaltweg aan

(26/6) Haven van Oostende organiseert Waterstofdagen

>> Meer blikvangers

ENGINEERINGNET.BE - “Paralympische wielrenners zijn nooit eerder uitgebreid wetenschappelijk onderzocht met windtunneltesten en computersimulaties”, zegt professor Bert Blocken (KU Leuven em TU Eindhoven).

“Omdat de renners snelheden van ruim 54 kilometer per uur halen, is de luchtweerstand een prestatiebepalende factor. Er valt dus veel voordeel te behalen met aerodynamisch onderzoek.”

Eén van de onderzochte disciplines is het tandemwielrennen. Daarbij vormt de piloot een duo met de stoker, een renner met een visuele beperking.

“Je zou denken dat de renners het minste weerstand ondervinden als ze zo laag mogelijk over de fiets gebogen zitten”, aldus Paul Mannion (NUI Galway en TU Eindhoven), die op het onderwerp gaat promoveren.

“Ons onderzoek geeft een ander beeld. Aerodynamisch is het beter dat de piloot iets meer rechtop zit. Zo schermt die de tweede renner af van de wind, waardoor de totale weerstand van het duo afneemt.”

De onderzoekers bekeken 23 verschillende combinaties van wedstrijdhoudingen. De optimale romphoek – dat is de hoek tussen de horizontale fietsstang en de romp – blijkt 25 graden voor de piloot te zijn en 20 graden voor de stoker. Dit levert een tijdswinst op van 6,5 seconden over een afstand van 10 kilometer.

In een tijdrit blijkt de frame clench-houding de meest efficiënte. Daarbij houdt de stoker de zadelpen vast van de piloot voor hem. Dit levert een voordeel op van ruim 8 seconden op 10 kilometer.

In een andere discipline, het handbiken, blijkt de wielkeuze aerodynamisch van groot belang. Paralympische handfietsen hebben drie wielen: één vooraan en twee achteraan.

Mannion: “De beste keuze blijkt een dicht wiel aan de voorkant en twee spaakwielen achteraan. Afhankelijk van de wind levert dit een voordeel op tot 1,6 seconden per kilometer.”

In wedstrijden op het hoogste niveau kan dit soort tijdswinst de doorslag geven. Blocken: “De vaststellingen van dit onderzoek kunnen voor atleten het verschil maken tussen een plaatsje op of net naast het podium.” << (Lydia Heida) (foto: TU/e -Bart Van Overbeeke)


Animatie-figuren:

Abonneer op onze nieuwsbrief

Reageer of publiceer aanvullende informatie
Mis ook dit niet...

Lonza automatiseert productieprocessen met Rockwell Automation - techniek

Het Zwitserse farmacieconcern Lonza, dat ook een vestiging heeft in Bornem en Verviers, heeft Rockwell Automation gekozen voor de digitalisering en automatisering van de productiefabrieken.

Synthetische huid laat robots zweten

Geïnspireerd door de huid van levende wezens ontwikkelt TU/e-onderzoeker Danqing Liu slimme oppervlaktes, die onder invloed van licht en elektra meermaals stoffen afgeven en weer opnemen.

3 miljoen euro Europese steun voor onderzoek naar zelfhelende robots

Onderzoekers van VUB, University of Cambridge, ESPCI-Paris, EMPA en Suprapolix gaan samenwerken aan de volgende generatie robots: (zachte) robots die 'pijn voelen' en zichzelf helen.

Oriental Motor lanceert stappenmotoren voor transportsystemen - techniek

Voor o.a. in de verpakkingsindustrie of assemblage ontwikkelde Oriental Motor de CVK5xx-SC reeks stappenmotoren die in de nieuwe versie voorzien zijn van een geoptimaliseerd driverpakket.

Bouw megagrootte multimodale site in North Sea Port

Het Turkse logistieke bedrijf Ekol Logistics en het Belgische groepagebedrijf Transuniverse Forwarding gaan een multimodale site van 40 hectare in North Sea Port ontwikkelen.

Start bouw Northwester 2 voor Belgische kust

Jan De Nul Group maakt zich klaar om te starten met de installatie van de funderingen. Deze monopijlerfunderingen zullen door de rotslaag heen, direct in de zeebodem geheid worden.

Opleiding 'International Welding Inspection Personnel' (IWIP) - uitnodiging

De opleiding 'International Welding Inspection Personnel (level S of C) is zeer interessant voor mensen die in hun functie veel met kwaliteit, kwaliteitsdossiers en keuringen te maken hebben.

Masterproeffilmpje bezorgt ingenieur job bij Amazon

Ingenieur Cyriel Notteboom (KU Leuven) ontwikkelde voor zijn masterproef in 2014 een pakjesdrone: de VertiKUL, samen met studiegenoot Menno Hochstenbach. Vandaag werkt hij voor Amazon.

Verhuisplannen voor SKF Benelux

Deze zomer verhuist de Nederlandse SKF vestiging van Nieuwegein naar een nieuwe locatie in Houten, waar zich ook het vernieuwde SKF Experience Center en het Global R&D center zal gevestigd worden. De Belgische vestiging verhuist dit najaar naar Diegem. Ook daar komt een SKF Experience Center en een nieuw trainingscentrum. >>

Partners