Wetenschappelijk onderzoek boekt aërodynamische winst paralympiërs

Uit onderzoek van de KU Leuven, TU Eindhoven, de Ierse universiteit NUI Galway en softwarebedrijf Ansys blijkt dat er nog seconden winst te boeken zijn bij tandemwielrennen en handbiking.

Trefwoorden: #aerodynamisch, #Ansys, #Bert Blocken, #fietsstang, #handbiking, #houdingen, #Iers, #KU Leuven, #NUI Galway, #Paralympisch, #Paul Mannion, #romphoek, #seconden, #softwarebedrijf, #tandemwielrennen, #TU Eindhoven, #wielrenners, #winst

Lees verder

research

( Foto: TU/e -Bart Van Overbeeke )

ENGINEERINGNET.BE - “Paralympische wielrenners zijn nooit eerder uitgebreid wetenschappelijk onderzocht met windtunneltesten en computersimulaties”, zegt professor Bert Blocken (KU Leuven em TU Eindhoven).

“Omdat de renners snelheden van ruim 54 kilometer per uur halen, is de luchtweerstand een prestatiebepalende factor. Er valt dus veel voordeel te behalen met aerodynamisch onderzoek.”

Eén van de onderzochte disciplines is het tandemwielrennen. Daarbij vormt de piloot een duo met de stoker, een renner met een visuele beperking.

“Je zou denken dat de renners het minste weerstand ondervinden als ze zo laag mogelijk over de fiets gebogen zitten”, aldus Paul Mannion (NUI Galway en TU Eindhoven), die op het onderwerp gaat promoveren.

“Ons onderzoek geeft een ander beeld. Aerodynamisch is het beter dat de piloot iets meer rechtop zit. Zo schermt die de tweede renner af van de wind, waardoor de totale weerstand van het duo afneemt.”

De onderzoekers bekeken 23 verschillende combinaties van wedstrijdhoudingen. De optimale romphoek – dat is de hoek tussen de horizontale fietsstang en de romp – blijkt 25 graden voor de piloot te zijn en 20 graden voor de stoker. Dit levert een tijdswinst op van 6,5 seconden over een afstand van 10 kilometer.

In een tijdrit blijkt de frame clench-houding de meest efficiënte. Daarbij houdt de stoker de zadelpen vast van de piloot voor hem. Dit levert een voordeel op van ruim 8 seconden op 10 kilometer.

In een andere discipline, het handbiken, blijkt de wielkeuze aerodynamisch van groot belang. Paralympische handfietsen hebben drie wielen: één vooraan en twee achteraan.

Mannion: “De beste keuze blijkt een dicht wiel aan de voorkant en twee spaakwielen achteraan. Afhankelijk van de wind levert dit een voordeel op tot 1,6 seconden per kilometer.”

In wedstrijden op het hoogste niveau kan dit soort tijdswinst de doorslag geven. Blocken: “De vaststellingen van dit onderzoek kunnen voor atleten het verschil maken tussen een plaatsje op of net naast het podium.”