Agoria gaat Europees met fabrieken van de toekomst

Via het Made Different-programma begeleidden technologiefederatie Agoria en haar onderzoekscentrum Sirris, samen een steeds uitgebreider partnernetwerk.

Trefwoorden: #Agoria, #Agoria, #Factory of the Future, #Made Different, #Sirris

Lees verder

Columns

ENGINEERINGNET.BE - Al bijna 800 Belgische productiebedrijven worden bij hun transformatie tot fabriek van de toekomst begeleid. Ook voor de komende jaren liggen de ambities torenhoog. Zo werkt de technologiefederatie aan een Europese opschaling van het programma. Maar ook in eigen land ligt er nog werk op de plank.

Betaalbaar maatwerk in kleine oplages, kortere doorlooptijden, efficiënte administratieve flows, duurzame productiesystemen… Het zijn slechts enkele van de vele uitdagingen waar onze maakindustrie mee af te rekenen krijgt.

Om hen hierbij te helpen, lanceerden Agoria en Sirris in 2011 het Made Different-programma voor productiebedrijven: een innovatiegebaseerde transformatiecyclus om zich te ontpoppen tot een Factory of the Future. Sinds de start kregen al bijna 800 bedrijven deze intensieve vorm van begeleiding.

Een 30-tal daarvan hebben het Factory of the Future-label intussen op zak, de rest is nog één of meerdere transformatietrajecten aan het doorlopen.

Kmo’s wakker schudden
Indrukwekkende cijfers, maar toch is er nog werk aan de winkel. Veel kleinere spelers kwamen nog niet in beweging. Vooral door de hoogconjunctuur van de voorbije jaren, zo bleek uit onze research.

Het was alle hens aan dek om de overvolle orderboeken af te werken en voldoende mankracht aan boord te halen in een krappe talentenmarkt. Er bleef gewoon te weinig tijd over om echt werk te maken van innovatie.

Nochtans is bijbenen ook voor die groep een absolute must. Meer nog, slagen ze er niet in om snel de innovatiekaart te trekken, dan zullen ze het onderspit delven in het industriële landschap van de 21e eeuw. En in hun kielzog zullen ook heel wat activiteiten binnen ontwerp, R&D, planning en logistiek verdwijnen.

Die grote groep van kleine spelers informeren en sensibiliseren is de boodschap. Daarom blijven we vanuit Agoria sterk lobbyen om dat segment via een nieuw impulsprogramma een extra duwtje in de rug te geven.

Beste transformatieprogramma
Intussen maakte de Europese Commissie twee miljoen euro vrij voor een Europese opschaling van Made Different. Ons transformatieprogramma kwam als beste uit een vergelijkende studie. Samen met 16 partners uit negen verschillende lidstaten ontwikkelen we momenteel een methodologie die op Europese schaal toepasbaar is.

Ook komt er een Advanced Manufacturing Support Centre, een virtuele ontmoetingsplek waar maakbedrijven uit heel Europa terechtkunnen met vragen voor ondersteuning en praktische begeleiding. Dat Made Different Europese bekendheid krijgt, daar zullen ook onze fabrieken van de toekomst de vruchten van plukken. Het zal hun toegang tot een internationaal netwerk vergemakkelijken.

Via partnerships met gelijkgestemden in andere Europese markten zullen ze hun concurrentiepositie verder kunnen verstevigen in de internationale arena.


Door Paul Peeters, Lead Expert Factories of the Future bij Agoria