imec gaat een testomgeving uitbouwen voor zelfrijdende auto’s

Onderzoek & Wetenschap 8/04/2019 15:01:08

Imec gaat samen met UAntwerpen en UGent op de nieuwe Smart Highway testinfrastructuur langs de E313, een unieke reallife test uitvoeren met twee geconnecteerde samenwerkende auto’s.

Lees hieronder verder   
Verwant

Energiesector kwetsbaar voor cyberspionage en -sabotage

Internetinfrastructuur moet het hebben van de democratie - artikel

Vulniveau opvolgen met Industrial Internet of Things - techniek

Seeq breidt integratie en samenwerking met Siemens uit - techniek

Vlaamse regering investeert 20 miljoen euro in cybersecurity

EU-initiatief ontwikkelt blockchain oplossingen en wereldwijde standaarden

>> Meer verwant nieuws
Carrièrekansen (meer)
Agenda

Eerstelijns onderhoud op industriële tandwielkasten

MGH Servicecenter Antwerpen

dinsdag 23 april 2019

HRC & Robot Safety

Kortrijk

woensdag 24 april 2019

PLC-integratie met Siemens TIA portal

Webinar

woensdag 24 april 2019

Hygiënische stoom voedingsmiddelenindustrie

door Spirax Sarco - Gent

donderdag 25 april 2019

Elimineer overbodige onderhoudskosten

Zwijnaarde (Gent)

donderdag 25 april 2019

Quick response manufacturing

Zwijnaarde (Gent)

donderdag 25 april 2019

Engineeringnet Mobile



Scan de QR-code
of klik hier om mobiel te surfen.

Tip: maak zelf een sneltoets op de startpagina van je smartphone. Voor Android: “Sneltoets Startpagina” of "Toevoegen aan startscherm". Voor iPhone: “Zet in beginscherm”.

Keuze van de redactie

(15/4) Nieuw proces maakt productie kankermedicijnen efficiënter en duurzamer

(15/4) DEME-dochters halen Duits contract van 197 miljoen euro binnen

(11/4) ALEGrO-hoog­spannings­verbinding via microtunnel onder Albertkanaal en Maas

(10/4) EU-initiatief ontwikkelt blockchain oplossingen en wereldwijde standaarden

(8/4) imec gaat een testomgeving uitbouwen voor zelfrijdende auto’s

(8/4) Urban Crop Solutions en Puratos testen plantgroei in ’Mars simulatie’

>> Meer blikvangers

ENGINEERINGNET.BE - Op het dak van de auto’s bevindt zich een radiomodule voor communicatie met de andere auto’s en met de weginfrastructuur, en een module voor dataverwerking. Over het traject van de testsite zijn radio-eenheden aan de kant van de weg geïnstalleerd, die communiceren met de auto’s.

Kettingbotsingen en andere ongevallen ontstaan vaak omdat chauffeurs geen zicht hebben op wat er gebeurt voorbij het voertuig onmiddellijk voor hen. Daardoor reageert een chauffeur mogelijk te laat, of foutief. Auto’s met elkaar laten communiceren zal de verkeersveiligheid verbeteren.

Bij een eerste test zullen drie auto’s achter elkaar rijden. Twee ervan zijn uitgerust met radiomodules, tussenin rijdt een gewone auto. Wanneer de eerste auto een noodstop uitvoert, zal die informatie razendsnel worden doorgegeven aan de andere uitgeruste auto, zelfs wanneer de gewone auto zich er tussenin bevindt, of wanneer die zich buiten het zicht van de eerste auto bevindt.

De tweede geconnecteerde auto zal daarop ook onmiddellijk een waarschuwing krijgen om te remmen of te stoppen. Het is de bedoeling om die soort informatie in de toekomst te gebruiken als extra databron om zelfrijdende wagens aan te sturen.

Er bestaan vandaag verschillende technologieën voor korteafstandscommunicatie tussen auto’s en met de weginfrastructuur, maar autofabrikanten hebben nog geen keuze gemaakt over de meest geschikte technologie.

Bart Lannoo, Business development manager bij imec/UAntwerpen: “Er zijn twee grote technologiestrekkingen, met een WiFi variant (ITS-G5 genaamd) en een 4G variant (C-V2X genaamd). Daarnaast kan ook de commercieel beschikbare (langeafstands) 4G communicatie gebruikt worden”.

Voor de interoperabiliteit tussen auto’s van verschillende automerken is het echter belangrijk dat ofwel de autosector een keuze maakt voor één welbepaalde technologie die dan overal gebruikt wordt, ofwel dat de interoperabiliteit tussen de technologieën gegarandeerd wordt.

Binnen het Smart Highway project worden de verschillende technologieën en wordt een flexibel platform aangboden om eenvoudig volgende generaties technologieën toe te voegen, en dit in een reallife omgeving. Dit platform biedt ook de mogelijkheden om toekomstige use cases te ondersteunen die veel data processing vergen, bv door gebruik van artificiële intelligentie.

De verwachting is dat geconnecteerde en straks mogelijk zelfsturende auto’s zullen compenseren voor menselijke fouten en daarmee het aantal en ernst van ongevallen zullen terugdringen. Ook verwacht men een bijdrage tot vlotter verkeer. << (Guy Leysen) (foto: imec)

ACHTERGROND
Smart Highway is een project van de Vlaamse overheid en loopt in parallel met het Europese CONCORDA project. Binnen deze projecten wordt technologie ontwikkeld en uitgetest voor coöperatieve en geconnecteerde wagens, met als doel het verkeer slimmer te maken door hun gezichtsveld uit te breiden met de informatie van naburige wagens.

Beide projecten worden in Vlaanderen gecoördineerd door imec en UAntwerpen, met de UGent, VUB, KU Leuven en Flanders Make (enkel Smart Highway) als onderzoekspartners, en Toyota, Ericsson (CONCORDA), BMW, Telenet en Septentrio (Smart Highway) als geassocieerde partners uit de industrie.

Vanuit Europa loopt er met CONCORDA een parallel initiatief in landen als Nederland, Duitsland, Spanje en Frankrijk. <<


Bekijk een video:

Abonneer op onze nieuwsbrief

Reageer of publiceer aanvullende informatie
Mis ook dit niet...

Internetinfrastructuur moet het hebben van de democratie - artikel

Na de verkiezingen in Congo werd het internet begin dit jaar weken uitgeschakeld. Midden januari ging het internet ook neer in Zimbabwe na onrust over de steile brand­stof­prijs­verhogingen.

Doorzichtig en UV-werend nanopapier als alternatief voor plastic verpakking

De Universiteit Utrecht ontwikkelt het volledig biologische materiaal, bestaande uit enkele nanometers dikke cellulosevezels, samen met Unilever en de Universiteit van Amsterdam.

App voor veilig vrachtverkeer binnen haven Zeebrugge

Het smart mobility-bedrijf Be-Mobile en het havenbestuur van Zeebrugge lanceerden onlangs de gratis Flux-app dat het vrachtverkeer binnen en buiten de haven vlotter en veiliger moet maken.

Vulniveau opvolgen met Industrial Internet of Things - techniek

Pepperl+Fuchs lanceert de WILSEN.sonic.level niveausensor, die de meetdata op een veilige manier verstuurd naar andere actoren in het industriële Internet of Things (IIoT).

Start it @KBC, KBC en LRM bundelen hun krachten

Accelerator Start it @KBC, bankverzekeraar KBC en de Limburgse investerings­maatschappij LRM gaan de handen in elkaar slaan om de Limburgse start-ups een betere begeleiding te kunnen bieden.

VIB krijgt vergunning voor CRISPR maïsveldproef

VIB heeft van de federale overheid een vergunning ontvangen voor haar veldproef met maïsplanten waarin met behulp van CRISPR een paar trefzekere kleine erfelijke wijzigingen zijn aangebracht

Uitbreiding Antwerpse Royerssluis vergt aangepaste afwateringsinfrastructuur

In het najaar start water-link i.s.m. Aquafin in Antwerpen met de bouw van een nieuw vijzelgemaal, omdat door de uitbreiding van de Royerssluis de huidige infrastructuur niet meer volstaat.

Nieuw proces maakt productie kankermedicijnen efficiënter en duurzamer

Een interuniversitair team met onderzoekers van UAntwerpen en KU Leuven heeft een proces ontwikkeld dat vertrekt van hout, waardoor later fossiele grondstoffen kunnen vervangen worden.

Schneider Electric heeft nieuw webadres

Om de toegang tot de website te vereenvoudigen en de gebruikerservaring op de digitale kanalen te verbeteren, heeft Schneider Electric, wereldleider in digitale transformatie van energiebeheer en automatisering, zijn webdomein bijgewerkt van www.schneider-electric.be naar www.se.com/be en nieuwe functies werden toegevoegd.

Partners