Zelfrijdende shuttlebus getest op Brussels Airport

Bedrijfsnieuws 14/05/2019 15:07:37

De komende dagen maakt de shuttle van constructeur 2getthere naast de terminal enkele demonstratieritten zonder reizigers aan boord. Hierbij wordt de technologie getest in een reële omgeving.

Lees hieronder verder   
Verwant

Wereldprimeur: Antwerpse haven krijgt eerste sleepboot op waterstof

Luminex en Sioen winnen Leeuw van de Export 2019

Spoorvrachtoperator Lineas verdubbelt Antwerpse spoorcapaciteit

Nieuwe fabriek Europal Packaging klaar voor Industrie 4.0

Resultaten testproject autonoom varen voorgesteld

Terminaloperator BCTN neemt North Sea Port op in netwerk

>> Meer verwant nieuws
Carrièrekansen (meer)
Agenda

Overdrukbeveiliging in de procesindustrie en veiligheidskleppen

Het Ingenieurshuis - Antwerpen

van 23/09/2019 tot 26/09/2019

46ste Hogere Cursus Akoestiek

Het Ingenieurshuis - Antwerpen

van 23/09/2019 tot 17/02/2020

Plat dak specialist editie 2019

Het Ingenieurshuis - Antwerpen

van 24/09/2019 tot 24/09/2020

eHealth interoperabiliteits-standaarden (HL7 FHIR)

Bluepoint - Brussel

van 24/09/2019 tot 25/09/2019

Basiscursus Grondmechanica 2019

Het Ingenieurshuis - Antwerpen

van 25/09/2019 tot 4/12/2019

Integrale Productontwikkeling

KU Leuven Campus Kulak Kortrijk

donderdag 26 september 2019

Keuze van de redactie

(19/9) Luminex en Sioen winnen Leeuw van de Export 2019

(18/9) ULiège neemt eerste 7 Tesla MRI-scanner in gebruik

(17/9) ArcelorMittal Gent installeerde grootste Belgische zonnedak

(17/9) umati showcase op EMO: nieuwe machinetaalstandaard

(11/9) Wetenschappers ontdekken elektrische geleiding in bacteriën (+video)

(11/9) Nieuwe technologie voor filtratie van organische microverontreinigingen

>> Meer blikvangers

ENGINEERINGNET.BE - De Lijn en Brussels Airport Company willen in 2021 een autonoom rijdende pendeldienst lanceren tussen de luchthaventerminal en de cargo bedrijvenzone en parkeerterreinen.

In het buitenland rijden voertuigen zonder chauffeur voornamelijk in een eigen bedding. Op Brussels Airport is het uiteindelijke doel dat de zelfrijdende shuttle autonoom door gemengd verkeer navigeert.

De zelfrijdende elektrische bus volgt virtuele routes waarbij deze continu zijn positie berekent. Afwijkingen ten opzichte van de geplande route worden gecorrigeerd op basis van artificiële referentiepunten. De voertuigen beschikken daarnaast over sensoren om andere objecten in de omgeving te detecteren.

Als de zelfrijdende elektrische busjes verkeersveilig, duurzaam en flexibel inzetbaar blijken, kunnen ze op regelmatige tijdstippen op en neer rijden tussen de verschillende punten. De shuttle zal rijden met een snelheid van gemiddeld 20 kilometer per uur op een kort, vast traject dat uitgerust is met magneten en sensoren.

De magneten bevinden zich in de grond en dienen als bakens om de weg aan te duiden. De sensoren zijn ingebouwd om andere objecten in de omgeving te detecteren.

Lokaal kunnen aanpassingen nodig zijn om de verkeerscomplexiteit te verlagen. Er is geen aparte bedding nodig, want het busje deelt de weg gewoon met ander verkeer.

De proefritten dit jaar op de terreinen van constructeur 2getthere in Utrecht dienen om de technologie te testen. Op basis van de resultaten wordt de technologie verder ontwikkeld.

In de loop van 2020 vinden langere testen plaats, zonder reizigers, maar met een steward aan boord, in gemengd verkeer op de Brucargo bedrijvenzone. Doel is om de werking van de bus uit te proberen in alle weersomstandigheden en verkeerssituaties.

Als deze testen positief verlopen, kan het reizigerssysteem verder uitgebouwd worden. Ook worden dan de dispatchcentrale, halte interfaces en laadstations toegevoegd. Dan is het doel om zonder steward aan boord, maar met opvolging vanuit een dispatching te rijden. << (Lydia Heida) (foto: De Lijn)

Abonneer op onze nieuwsbrief

Reageer of publiceer aanvullende informatie
Mis ook dit niet...

ULiège neemt eerste 7 Tesla MRI-scanner in gebruik

De 7 Tesla MRI-scanner of MAGNETOM Terra met ultrahoge veldsterkte werd geïnstalleerd in het GIGA Cyclotron Research Center van ULiège, gespecialiseerd in in-vivo beeldvorming.

Nieuwe fabriek Europal Packaging klaar voor Industrie 4.0

Verpakkingsbedrijf Europal Packaging bouwt een tweede site in Doornik, op de industriezone van Blandain. Tegen de zomer van 2020 moet deze nieuwe state-of-the art fabriek operationeel zijn.

Ontwikkeling nieuwe generatie astronomie-instrumenten

Om verdere stappen te maken in astronomieonderzoek is innovatie op vlak van meetapparatuur nodig, bijvoorbeeld door radioantennes te ontwikkelen die in de ruimte werken.

Kwaliteitsmanagement voor labo's - ISO/IEC 17025 - uitnodiging

Wil je als test- of kalibratielaboratorium een garantie op geldige en correcte resultaten, dan kan je niet om ISO/IEC 17025 heen. Deze managementnorm werd in 2017 herzien.

Steffen Kühling wordt gedelegeerd bestuurder van Lanxess België

Vanaf 1 oktober wordt Steffen Kühling gedelegeerd bestuurder van Lanxess en Country Representative voor het speciaal-chemiebedrijf in België. Hij vervangt Gunther Van Cauwenberge.

ArcelorMittal Gent installeerde grootste Belgische zonnedak

Op het dak van ArcelorMittal in Gent werden 27.000 zonnepanelen geïnstalleerd door Eneco. Door deze investering van 7,5 miljoen euro zal jaarlijks 10.000 MWh geproduceerd kunnen worden.

Ontdek de toekomst van verpakkingstechnologie op Empack

Nog maar enkele weken en Empack vindt plaats: het event voor al wie actief is in de verpakkings­sector. Door de co-locatie met Packaging Innovations, krijgen bezoekers een totaaloverzicht.

umati showcase op EMO: nieuwe machinetaalstandaard

Nieuws rechtstreeks vanop de EMO: zeventig bedrijven uit tien landen kunnen dankzij umati op 110 machines 28 verschillende softwarediensten met toegevoegde waarde gebruiken.

Partners