Snijden, lassen en additive manufacturing gecombineerd

Snijden, lassen én additive manufacturing met één laser in één machine. Dat is het doel van het MultiPROmobil-project dat het Fraunhofer Instituut voor Lasertechniek (ILT) coördineert.

Trefwoorden: #3D printing, #additive manufacturing, #Fraunhofer, #ILT, #Laser, #lassen, #snijden

Lees verder

research

( Foto: © Fraunhofer/Thomas Ernsting )

ENGINEERINGNET.BE - MultiPROmobil ging op 15 november 2018 van start met vier partners die multifunctionele laserwerktuigen ontwikkelen voor de nieuwe elektrische voertuigindustrie. Die krijgt af te rekenen met nieuwe uitdagingen qua flexibiliteit en productiviteit.

"In volatiele markten is lasertechnologie in combinatie met digitalisering een voorbestemde enabler voor kosteneffectieve productie", stelt Dr. Dirk Petring, groepsleider voor Macro Joining and Cutting bij Fraunhofer ILT in Aken en coördinator van dit gezamenlijke NRW Leitmarkt Project.

Samen met Bergmann & Steffen, CAE Innovative Engineering en het Laser Processing and Consulting Center (LBBZ), ontwikkelt Fraunhofer ILT een multifunctionele laserkop en robottechnologie om assemblages van plaatstaalcomponenten op een flexibele en economische manier te produceren.

Het gebruikt een combi-kop van Laserfact waarmee zowel gesneden als gelast kan worden en straks ook 3D-geprint. Het laatste proces kan al met een vervangbare spuitmondmodule. De combi-kop wordt echter geoptimaliseerd om ‘on the fly’ te schakelen tussen de drie processen zonder de optica of spuitmonden te veranderen.

Het project ontwikkelt ook intelligente ontwerp- en simulatiesoftware om de procesketen te optimaliseren. Projectpartner CAE Innovative Engineering brengt met digitale tweelingen de machines, processen en te produceren componenten in beeld om kernproblemen in de procesketens snel te identificere en op te lossen.

In de industriële omgeving van projectpartner LBBZ zal een robot semi-bionische structuren produceren met de laser. Een eerste toepassing wordt de driehoekige bedieningsarm van een elektrisch voertuig.

Die wordt eerst ontworpen en dan in de multifunctionele laserrobotcel gesneden en gelast om er vervolgens versterkt te worden met additieve structuren. Alles zonder één enkele gereedschapswisseling. De nodige klemtechnologie wordt ontwikkeld door Bergman & Steffen.

De projectpartners voorspellen 30% kortere opstarttijden. Ze willen ook de kosten per unit en het verbruik van hulpbronnen met minstens 20% verminderen.

De technologie die Fraunhofer ILT ontwikkelde met de combinatiekop van Laserfact wordt eigenliijk al gebruikt in de industrie om stripuiteinden in coating- en inspectielijnen van de staalindustrie tet snijden en te lassen.

De verdere ontwikkeling van de combi-kop moet de technologie nu ook voor kleinere en middelgrote bedrijven aantrekkelijk maken.


MultiPROmobil staat voor ‘Multifunctionele robottechnologie met een universeel lasergereedschap voor scheidende, verbindende en additieve productieprocessen in semi-bionische lichtgewicht e-mobiliteit’, loopt drie jaar en wordt gefinancierd door het Europees Fonds voor Regionale Ontwikkeling (EFRO) en de deelstaat Noord-Rijnland-Westfalen.