Port of Antwerp en UAntwerpen leggen innovatieve asfaltweg aan

Onderzoek & Wetenschap 26/06/2019 14:52:22

Ter hoogte van het voormalige Delwaidedok werd een nieuwe, baanbrekende weg met proefsecties aangelegd. Sensoren in de wegstructuur meten constant de vervorming van het asfalt.

Lees hieronder verder   
Verwant

Luminex en Sioen winnen Leeuw van de Export 2019

Spoorvrachtoperator Lineas verdubbelt Antwerpse spoorcapaciteit

Nieuwe fabriek Europal Packaging klaar voor Industrie 4.0

Resultaten testproject autonoom varen voorgesteld

Terminaloperator BCTN neemt North Sea Port op in netwerk

Connected Transport gedurende 12 weken getest

>> Meer verwant nieuws
Carrièrekansen (meer)
Agenda

Postgraduaat Coöperatief ondernemen en management

Leuven

van 20/09/2019 tot 20/12/2019

Studiedag Energie-efficiëntie

Vlaams Parlement - Brussel

vrijdag 20 september 2019

Webinar: 7 innovatieve veiligheids­oplossingen

Pilz Webinar

vrijdag 20 september 2019

Overdrukbeveiliging in de procesindustrie en veiligheidskleppen

Het Ingenieurshuis - Antwerpen

van 23/09/2019 tot 26/09/2019

46ste Hogere Cursus Akoestiek

Het Ingenieurshuis - Antwerpen

van 23/09/2019 tot 17/02/2020

Plat dak specialist editie 2019

Het Ingenieurshuis - Antwerpen

van 24/09/2019 tot 24/09/2020

Keuze van de redactie

(17/9) ArcelorMittal Gent installeerde grootste Belgische zonnedak

(17/9) umati showcase op EMO: nieuwe machinetaalstandaard

(11/9) Wetenschappers ontdekken elektrische geleiding in bacteriën (+video)

(11/9) Nieuwe technologie voor filtratie van organische microverontreinigingen

(10/9) Werkgevers plannen personeelsuitbreiding in vierde kwartaal

(9/9) 2.640 zonnepanelen voor spaarbekkencentrale in Coo

>> Meer blikvangers

ENGINEERINGNET.BE - Nele Stevens (senior technisch manager bouwkunde bij Port of Antwerp) en professor wegenbouw Wim Van den bergh (UAntwerpen): “Het permanent kunnen meten van de vervorming van asfalt op een baan met zwaar verkeer geeft ons de mogelijkheid om in de toekomst het meest geschikte type asfalt te ontwerpen. Bovendien wordt de aanleg van de verhardingen bijgestuurd via innovatieve IT-systemen. Beide leiden tot een meer duurzame asfaltverharding.”

Er werden twee verschillende asfaltmengsels achter elkaar aangelegd in de weg, met zowel in de fundering als in de asfaltlagen glasvezelsensoren. Deze sensoren monitoren de vervormingen permanent, op korte en lange termijn en voor alle verkeerstypes, voor beide mengsels.

Op middellange termijn zullen dan asfaltmengsels ontworpen kunnen worden met een optimale weerstand tegen zware vrachtwagens. Hierdoor zullen de verhardingen een langere levensduur kennen én is herstelling minder nodig.

De plaatsing van hoogtechnologische optische sensoren in asfalt is een nieuwe toepassing, die een unieke inkijk zal geven in de eigenlijke werking van asfaltstructuren. Dit was tot voor kort onmogelijk.

Bij een vorig project (ROAD_IT), waarbij beide partijen betrokken waren, werd het gebruik van IT-systemen aanbevolen voor een betere beheersing van de asfaltverwerking. Bij de aanleg van het proefvak in de Antwerpse haven worden daarom slimme machines ingezet.

Infraroodcamera’s registreren permanent de temperatuur, een van de belangrijkste uitvoeringsparameters voor asfaltverwerking. Intelligente walsen worden op hun beurt bijgestuurd om het asfalt te verdichten.

Dit leidt tot tijdswinst, ecologische voordelen en een duurzame asfaltverharding. De gegevens worden nadien digitaal bewaard voor uitvoerige evaluatie. << (Guy Leysen) (foto: UAntwerpen)

Abonneer op onze nieuwsbrief

Reageer of publiceer aanvullende informatie
Mis ook dit niet...

“Waterstof, de brandstof van de toekomst ?!” - uitnodiging

Nog twee weken tot het waterstof seminarie van het najaar: Fueling the Future Summit. Wij geven alvast een aantal redenen om deelname aan het seminarie zeker zullen rechtvaardigen.

Hogeschool PXL test ‘smart’ ventileren met machine learning

Hogeschool PXL is van start gegaan met een experimenteel proefproject met machine learning om de ventilatie van zijn aula’s in Diepenbeek automatisch aan te sturen.

EMO 2019 van start gegaan in Hannover

Uitdagingen en opportuniteiten, daarover had Carl Martin Welcker, generaal commissaris-generaal van EMO Hannover 2019, het bij de start van de grootste machine­gereed­schappen­beurs ter wereld.

Nieuwe Uniflex prikgeleider voor slangen tot 100 mm - techniek

Na de PR 12, heeft Uniflex nu de staande PR 14 prikgeleider ontwikkeld voor de noodzakelijke prikgeleiding op de buitenlaag van gasleidingen voor perslucht, stikstof, …

DNA-bouwpakket alternatief voor dure industrieel geproduceerde antilichamen

Onderzoekers van KU Leuven zijn erin geslaagd om schapen zelf antilichamen te laten produceren, door enkel de DNA-bouwstenen van dit type geneesmiddelen te injecteren.

Bouw Frans offshore windpark toegewezen aan Jan De Nul

Jan De Nul Group heeft, via zijn Franse dochteronderneming Sodraco International, een eerste contract voor de bouw van een windmolenpark op zee in Frankrijk ondertekend.

Resultaten testproject autonoom varen voorgesteld

Na verschillende maanden van testvaarten met een schaalmodel van een autonoom (onbemand en zelfsturend) binnenschip op de IJzer werden onlangs de testresultaten voorgesteld.

7 miljoen euro EU-subsidie voor innovatieve warmtebatterij (+video)

De Nederlandse TU Eindhoven en TNO hebben een batterij ontwikkeld die het mogelijk maakt om duurzaam opgewekte energie op een goedkope en efficiënte manier op te slaan.

Partners